Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi Q5 Sportback 50 TDI quattro – Stylový cestovatel

Filip Melich
Diskuze (26)

Po relativně krátké době jsme opět v redakci přivítali Audi Q5 Sportback 50 TDI quattro. Stylová verze německého SUV nabízí nejsilnější naftový V6 a pohon všech kol.

Design, interiér


Poslední půlrok přivezl Audi Q5 do redakční garáže již potřetí. Nejprve v provedení SQ5 Sportback, následně standardní karosářskou verzi ve spojení se vznětovým šestiválcem a nyní jsme otestovali další Sportback, tentokrát bez eska před označením Q5. Obdobně jako u klasického SUV, také SUV kupé disponovalo motorizací 50 TDI quattro.

Testovaný exemplář byl vyroben ve verzi S line a na fotografiích exteriéru si můžete všimnout příplatkového lakování Bílá Gletscher za 35.800 Kč, 20palcových litých kol od Audi Sport za 68.100 Kč nebo paketu černé optiky za 22.300 Kč. Ke vzhledu vozu přispívá rovněž jeho světelný podpis, u nějž si může zákazník na zádi volit ze tří variant – tři segmenty zadních světel buďto připomínají písmeno Q (případ našeho vozu), písmeno A nebo na bok položené písmeno J.

Uvnitř je Q5 Sportback staromilské, což by mohlo vyznívat negativně, ale z mého pohledu je to jedna z jeho silných stránek. Přístrojová deska je sice digitální, ale jinak máte k dispozici povedený sportovní volant s tříramenným vzhledem, tenkým věncem a (bohudík) fyzickými tlačítky, nebo vysoko vytažený dotykový displej infotainmentu, který neslučuje všechny ovládací prvky – Q5 stále nabízí samostatný panel pro nastavení klimatizace a pod ním je dokonce další řada tlačítek pro ovládání dalších funkcí.

Video se připravuje ...

Prostornost

Středový tunel v oblasti voliče automatické převodovky je poměrně prázdný a krom leskle černého dekoru nabízí jen malé odkládací schránky. Kapsy ve dveřích jsou ale dostatečně veliké a další prostor pro drobnosti se nachází pod nastavitelnou (výškově i podélně) loketní opěrkou mezi sedadly. Ta jsou sportovní, vyhřívaná, elektricky nastavitelná s možností manuálně prodloužit délku sedáku a pohodlná i na dlouhých trasách, kdy snad jen prostorově výrazné řidiče po čase začnou tlačit vytažené bočnice.

Já, jakožto zástupce řad prostorově výrazných řidičů, se bez obtíží posadím i takzvaně sám za sebe, přičemž vzadu sice nemám moc velké rezervy před koleny ani nad hlavou, přesto je dostupný prostor překvapující vzhledem ke svažující se střeše. Sedadla jsou dělena v poměru 40:20:40, dají se podélně posouvat (na sebe jsem si sedadlo nastavil zcela vzad) a lze měnit sklon opěradel, případně je zcela sklopit. Z pozice vzadu ještě zmíním, že vyšším postavám by se hodilo více opory pod stehny a vysoký středový tunel ztěžuje přístup na prostřední sedadlo.

Zavazadlový prostor podle výrobce nabízí 510 litrů objemu a pod krytem v podstatě není ve srovnání s klasickým SUV omezen. Omezení přichází až v případě, kdy byste chtěli roletu vyndat a vůz naložit až po střechu. Pokud ale kupujete SUV kupé, s daní za „styl“ jistě počítáte. Pod podlážkou testovaného vozu se nacházelo rezervní kolo, povinná výbava, subwoofer audiosystému a další, takže pod ní žádné drobnosti nevložíte. Je to škoda, protože ani v samotném zavazadlovém prostoru je nebylo kam umístit. Přítomna jsou alespoň upevňovací oka v podlaze, háček na pravé straně, osvětlení z obou stran nebo tlačítka pro ovládání tažného zařízení a výšky nákladové hrany nad zemí (vzduchový podvozek).

Motor, jízdní vlastnosti


Nejsilnější standard

Přestože se automobilový svět od naftových motorů odvrací, pod kapotou Audi Q5 stále hrají velkou roli. Varianta Sportback mimo sportovní SQ5 nabízí pětici motorizací (PHEV je momentálně nedostupný), z nichž nejslabší i nejsilnější (a tedy nejlevnější a nejdražší) jsou právě vznětové. Zážehové varianty představují verze 40 TFSI quattro (150 kW) a 45 TFSI quattro (195 kW), zatímco nafty jsou k dispozici tři: 35 TDI (120 kW), 40 TDI quattro (150 kW) a 50 TDI quattro (210 kW). Nám dělalo společnost nejsilnější provedení.

Audi Q5 Sportback 50 TDI quattro je poháněno mild-hybridním ústrojím, jehož hlavní částí je vidlicový šestiválec 3.0 TDI přeplňovaný turbodmychadlem. Svých 210 kW poskytuje mezi 3.500 a 4.000 ot/min, mohutných 620 Nm produkuje mezi 1.750 a 3.000 ot/min a spolupracuje s osmistupňovým automatem tiptronic. Vůz zároveň disponuje permanentním pohonem všech kol quattro se samosvorným mezinápravovým diferenciálem.

Přední i zadní náprava jsou tvořeny pětiprvkovým zavěšením kol, nechybí trubkové stabilizátory a součástí standardní výbavy jsou 17palcové kotoučové brzdy. Ty jsou vepředu opatřeny vnitřním chlazením a pevně uchycenými hliníkovými třmeny, zatímco vzadu mají krom vnitřního chlazení navíc plovoucí třmeny a integrovanou elektronickou parkovací brzdu. Po stránce hardwaru zmiňme ještě elektromechanický posilovač řízení s proměnlivým účinkem v závislosti na rychlosti. Průměr otáčení Q5 Sportback má podle Audi být zhruba 11,8 metrů.

Audi Q5 Sportback 50 TDI quattro Audi Q5 Sportback 50 TDI quattro

Za volantem

Zůstaňme ještě chvilku u řízení, které je sice po většinu času přesné, ale kolem středové polohy občas působí odtažitě. Přestože reaguje i na relativně malé pootočení, v prvních pár stupních otáčení volantu jsem v něj neměl největší důvěru. Za mě by také mohlo být o něco strmější. Člověk si z větší části zvykne, ale vím, že Audi to umí i lépe.

Šestiválcový motor má typický klokotavý zvuk, který je přítomný po většinu jízdy, což je jeden z důvodů, proč mívám raději zážehové motory, ale je pravda, že se během týdenního soužití, kdy jsem auto vzal na výlet do zahraničí a najel přes dva tisíce kilometrů, ukázal být jako příjemný parťák na cesty. Možná byl dle mého osobního vkusu trochu moc upovídaný, ale jinak to byl pohodář, který zároveň uměl zabrat, když to bylo potřeba. Díky 620 Nm dostupným od 1.750 ot/min ho ani nebylo potřeba moc vytáčet. A když už jsem více šlápl na plyn, bylo krásně poznat, jak auto lehce přisedlo na zadek, poslalo více výkonu dozadu a ochotně vyrazilo.

Ve většině jízdních režimů se pohonné ústrojí i s ohledem na dnešní emisní předpisy spokojuje s ležérnějším projevem, ale když začnete víc šlapat na plyn, případně ještě přepnete do jízdního režimu dynamic, rychle se probere. Snadná je díky tomu jak jízda ve městě, tak dálkové přesuny. Q5 Sportback 50 TDI quattro zároveň bylo jedním z mála aut, u kterých mě nerozčiloval stop-start systém, takže jsem ho nechal celý týden běžet.

Vzduchový podvozek je příjemný a ve většině jízdních režimů se auto komfortně pohupuje. Jak ale bývá zvykem, je třeba počítat s tím, že si na velkých dírách dokáže nepříjemně bouchnout, byť jde jen o akustický projev. Například ve městě je potřeba dát podvozku chvilku času, aby se se všemi nerovnostmi vozovky vyrovnal. Když například moc rychle vjedete na zpomalovací práh, auto se i kvůli vyššímu těžišti zahoupe, jako by snad o sebe chtěla přední a zadní kola zakopnout. Samozřejmě projev kvůli snazšímu vysvětlení zveličuji, nicméně je pravdou, že Q5 Sportback 50 TDI quattro preferuje klidnější jízdní styl.

Audi Q5 Sportback 50 TDI quattro Audi Q5 Sportback 50 TDI quattro

Spotřeba

A jak, že je to s apetitem luxusního SUV kupé s přeplňovaným zážehovým šestiválcem a permanentním pohonem všech kol? Na trase dlouhé přes 800 kilometrů jsem schválně zkusil nasadit klidné tempo a přepnul do jízdního režimu efficiency. Navzdory plnému využívání rychlostních limitů každé z projížděných zemí, jsem do cíle podle palubního počítače dorazil se spotřebou 6,8 litrů nafty na 100 kilometrů. A to jsme jeli s prakticky plně naloženým autem.

Cestou zpět už nám tolik nepřála doprava, jeli jsme o něco svižněji a také jsme většinu trasy měli zapnutý jízdní režim comfort, přesto jsem zpátky v Čechách na displeji digitální přístrojové desky četl stále velmi dobrý údaj 7,4 l/100 km. Kratší trasy kombinující město, okresky i dálnici většinou končily spotřebou mezi 8 a 9 l/100 km, zatímco při popojíždění zacpanou Prahou si šestiválec nebál říct o 11 až 13 litrů. Především díky zahraničnímu výletu mi při vracení palubní počítač za dobu zápůjčky hlásil průměr 7,3 l/100 km. Před výjezdem z Čech se pohyboval zhruba o litr výše.

Závěr


Shrnutí a cena

Pokud pokukujete po provedení Sportback se svažující se linkou střechy, pak si připravte minimálně 1.471.900 Kč, a to za provedení 35 TDI (120 kW) s pohonem předních kol. Všechny ostatní verze už jsou čtyřkolky. Základní cena oproti závěru loňského roku, kdy jsme testovali SQ5 Sportback, povyrostla o 20.000 Kč.

Testovaná motorizace přijde nejméně na 1.762.900 Kč, přičemž se zároveň jedná o nejsilnější provedení standardní Q5 Sportback. Protože si Audi nechává za příplatky dobře zaplatit, a často je nutné připlácet za věci, které by mohly být u podobného vozu ve standardu, testovaný exemplář byl zhruba o 700 tisíc dražší – dali byste za něj 2.466.900 Kč. Stál tak ve výsledku jen o zhruba 200 tisíc méně než loni testovaná verze SQ5 Sportback, taktéž se vznětovým šestiválcem, ovšem o výkonu 251 kW.

Jak u Audi říkáme často, cenou se určitě nepodbízí, značka to zřejmě prostě nemá zapotřebí. Pravdou zůstává, že model Q5 je stále zajímavým modelem, přestože je stávající generace k dispozici již od roku 2017 (modernizována v roce 2021). Líbí se mi prostorný interiér, kterému příliš neubírá ani svažující se střecha, byť určitý kompromis v praktičnosti přináší. Dále se mi na interiéru líbí jeho ergonomie a zpracování.

Přestože jsem často první, který volá, že by raději zážehový motor, naftový šestiválec pod kapotou nemá moc chyb. Je možná trochu hlasitější, ale jinak má pro běžné ježdění více než dostatek síly a zároveň umí při troše snahy jezdit velice úsporně. Vzduchový podvozek přináší pohupování, které je příjemné především na dlouhých cestách, ale má i své limity a pochopitelně není zadarmo. Q5 s normálním podvozkem jsem ale ještě neřídil, takže si netroufám odhadnout, jestli se investice vyplatí nebo nikoliv.

Shrnuto a podtrženo, osobně bych asi raději volil klasickou Q5, především kvůli o něco vyšší praktičnosti. Cena auta, obzvlášť tohoto konkrétního se všemi příplatky, je už docela vysoká, ale jinak je Audi Q5 Sportback 50 TDI quattro jako celek velice povedené auto, které by mohlo vyhovovat většině řidičů.

Nejlevnější verze modelu 1.471.900 Kč (Q5 Sportback 35 TDI/120 kW)
Základ s testovaným motorem 1.762.900 Kč (Q5 Sportback 50 TDI quattro/210 kW)
Testovaný vůz bez příplatků 1.803.900 Kč (Q5 Sportback 50 TDI quattro/210 kW)
Testovaný vůz s výbavou 2.466.900 Kč (Q5 Sportback 50 TDI quattro/210 kW)

Plusy

  • Výkonný a úsporný motor
  • Ergonomie a zpracování interiéru
  • Komfortní podvozek
  • Dostatek prostoru navzdory svažující se střeše…

Minusy

  • …klasická verze ho ale pochopitelně nabídne více
  • Řízení by mohlo mít kratší převod a být jistější kolem středové polohy
  • Cena/nutnost některých příplatků
Zobrazit celý článek
Filip Melich
Diskuze (26)

Doporučujeme

Audi Q5 Sportback 50 TDI quattro
Cena základní sestavy 1 803 900 Kč
Výbava základní sestavy Design exteriéru S line, LED zadní světlomety, paket leštěných prvků exteriéru (hliník), vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a automaticky zaclonitelná, automatická jednozónová klimatizace, výsuvná dělicí síť mezi zavazadlovým prostorem a zadními sedadly, elektricky ovladatelné dveře zavazadlového prostoru, nezávislé topení/ventilace s dálkovým ovládáním, 8 reproduktorů, Audi smartphone interface, Audi Virtual Cockpit plus, MMI radio plus, zadní parkovací kamera, parkovací senzory vepředu a vzadu atd. Kč
Cena testované sestavy 2 466 900 Kč
Výbava testované sestavy Vnější lakování Bílá Gletscher (35.800 Kč), 20“ litá kola Audi Sport (68.100 Kč), prodloužená záruka výrobce na 5 let (15.000 Kč), Audi Virtual Cockpit plus (10.400 Kč), adaptivní vzduchový podvozek (59.400 Kč), tažné zařízení (29.700 Kč), zadní sedadla plus (10.400 Kč), černé střešní ližiny (2.600 Kč), vyhřívání předních sedadel (11.300 Kč), komfortní klíč (17.000 Kč), paket černé optiky a kruhy Audi v lesklé černé (22.300 Kč), dekorace broušený hliník (7.500 Kč), hlavové opěrky s nastavením výšky a sklonu (3.800 Kč), kryty vnějších zpětných zrcátek v leskle černé (3.200 Kč), MMI navigace plus s MMI touch response (59.300 Kč), komfortní automatická klimatizace (20.700 Kč), Audi Soundsystem (9.600 Kč), Audi Phone Box (13.400 Kč), Audi connect navigace & infotainment (10.400 Kč), sedadla sportovní v kombinaci mikrovlákno Dinamica /kůže se značením S (14.900 Kč), asistenční paket City (30.900 Kč), asistenční paket Tour (39.800 Kč), elektricky nastavitelná přední sedadla (48.300 Kč), světlomety Matrix LED s OLED zadními světly (66.900 Kč), ambientní osvětlení interiéru (11.600 Kč), akční paket Gravity (39.500 Kč), sportovní paket S line (45.500 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2967
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 210 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 620 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 240
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 8.5
Emise CO2: 224
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 510 / 0
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1955 / 670
Rozměr pneu: 255/45 R20
Audi Q5 Sportback 50 TDI quattro
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4689
b) šířka (mm): 1917
c) výška (mm): 1660
d) rozvor (mm): 2829
e) rozchod vpředu (mm): 1616
f) rozchod vzadu (mm): 1609
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 595 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 495
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 645
výška opěradla vzadu (mm): 645
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
14. 4. 2023 02:33
Re: mechanický samosvor
Tady je přehled
https://awdwiki.com/en/audi/
Avatar - Ozzman
13. 4. 2023 19:55
Re: mechanický samosvor
Toto byla A4 1. generace quattro, jaký systém netuším :)
13. 4. 2023 16:54
Re: mechanický samosvor
Ale v testu není napsané že to nastalo při nejprudší možné akceleraci, na plný plyn a v otáčkách max.výkonu.
Asi bych z těch 210/84 kW trochu ubral

No v každém případě smekám před vnímavostí redaktora. Já u fulltime 4x4 přesun hnací síly dozadu nebo dopředu nikdy takhle přímo nezaznamenal, proto se ptám jak se to vlastně pozná
13. 4. 2023 16:48
Re: mechanický samosvor
No není quattro jako quattro. Myslím že i ty nejstarší měly poctivý mechanický diferenciál, tj. musely fungovat naprosto stejně dopředu i dozadu

Problém mohly mít první tři generace Haldexu, hlavně teda I a II tuším fakt nefungovaly dozadu. Ale ty se asi nemontovaly do žádného Audi
13. 4. 2023 16:42
Re: mechanický samosvor
jo souhlas