Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 330e xDrive Touring – Svižný plug-in za cenu dieselu

Stanislav Švarc
Diskuze (30)

BMW pro kombík řady 3 nabízí hned dvě plug-in hybridní motorizace, u obou si navíc zákazníci mohou ještě připlatit za pohon všech kol. Jak funguje vrcholná kombinace?

Design, interiér


Mnichovská automobilka má díky technicky spřízněným řadám 3 a 4 mimořádně zajímavým způsobem pokrytou střední třídu. U BMW si vyberete sedan, kombi, liftback, kupé i kabriolet. Ale kromě rozmanité karosářské sestavy mohou zájemci vybírat také z široké nabídky pohonů, v cenících najdeme čtyřválce, šestiválce, zážehové motory, diesely, polotučná „emka“, plnotučná „emka“, elektrické varianty a také plug-in hybridy, tedy vozy s externě dobíjitelným akumulátorem. U verzí, které umí jezdit čistě na elektřinu, však mají řady 3 a 4 role jasně rozdané - výhradně bateriovou variantu má jen čtyřkové Gran Coupé (i4), plug-in hybridy nalezneme pouze v cenících řady 3 (u sedanu a kombíku).

Nabídky ovšem nejsou stejné. V obou sice najdeme provedení 320e a 330e, u Touringu však zájemci mohou v obou případech zvolit pohon všech kol, u sedanu to jde pouze u výkonnější 330e.

Zajímavé je také způsob, jakým BMW oba plug-in hybridy nacenilo. Postavilo je totiž přímo proti svým dieselům. Takže zatímco 320e Touring se systémovým výkonem 150 kW stojí 1.288.300 Kč, 140kW nafťák 320d začíná na částce 1.270.100 Kč. Mezi 330e s celkovým výkonem soustavy 215 kW a 210kW vznětovou verzí 330d pak dokonce není žádný cenový rozdíl, obě provedení stojí 1.435.200 Kč. V případě variant s pohonem všech kol 1.501.500 Kč.

Z benzinových motorizací mají k testované 330e xDrive nejblíž 330i xDrive (180 kW; 1.394.900 Kč) a M340i xDrive (275 kW; 1.801.800 Kč).

Video se připravuje ...

Ještě než se na vrcholný plug-in hybridní kombík řady 3 podíváme detailněji, připomenu, že „trojka“ loni prošla modernizací, která přinesla poměrně decentní úpravy vzhledu. Lehce se změnily ledvinky, více pak přední světlomety – jsou užší, postrádají vykrojení ve spodní části a segmenty denního svícení tvoří obrácené písmeno L. K důležitějším změnám došlo v interiéru a některé z nich jsou poněkud kontroverzní. Nedávno jsem se o nich rozepsal v testu 340d xDrive, zde stručná rekapitulace:

Už bez tlačítek

Omlazená řada 3 využívá koncepci s prohnutým panelem tvořeným dvěma obrazovkami: digitální přístrojový štít má úhlopříčku 12,3 palce, kontrolní displej infotainmentu pak 14,9 palce. Obě obrazovky nabízejí parádní rozlišení a skvělou čitelnost, v případě přístrojovky je však potřeba zvyknout si na specifická grafická rozvržení. Horší je, minimálně z mého pohledu, že nové pojetí interiéru nabízí výrazně méně tlačítek. Nejvíc mi chybí panel pro ovládání klimatizace, nutnost kvůli úpravě teploty nebo zapnutí vyhřívání sedadla zabrousit do útrob infotainmentu a trefovat se prstem do malých ploch na displeji opravdu nepovažuji za uživatelsky přívětivou.

Netvrdím, že v autech musejí být tlačítka pro každou funkci, ale přesouvat zrovna ovládání teplotního komfortu do palubního systému je podle mě prostě špatně. Samotný infotainment v nejnovější verzi (BMW Operační systém 8) není špatný, i když předchozí provedení mi připadalo přehlednější. Systém je „rozdrobenější“ a složitější, hůř se v něm občas orientuje, protože kvůli některým věcem musíte hlouběji do útrob. Takže pak musíte více času věnovat pozornost obrazovce, což odvádí koncentraci od řízení. Pochvalu si ale zaslouží stabilita a rychlost infotainmentu.

Několik fyzických ovladačů v interiéru zůstalo, naštěstí i důležitých. Rád jsem hlavně za otočný iDrive se zkratkami okolo, příjemná jsou také tlačítka pro vypínání stabilizace nebo rychlé přepínání jízdních režimů.

Až na můj vkus příliš razantní redukci ovládacích prvků mi ale kabina řady 3 vyhovuje. Zpracování je úžasné, potěší výběr materiálů, skvělá jsou příplatková sportovní sedadla a parádní je také pozice za volantem. Špatně na tom kombík není ani s prostorností, s výškou 182 centimetrů mi při posazení sedadlo nastavené pro sebe ještě zbývala slušná rezerva před koleny i nad hlavou.

BMW 330e xDrive Touring BMW 330e xDrive Touring

Kufr nabízí objem 410 litrů, po sklopení zadních opěradel, dělených v poměru 40:20:40, Touring pobere až 1420 litrů. Jde o menší hodnoty, než jaké BMW uvádí u běžných motorizací, plug-in hybrid má totiž pod zadními sedadly a podlahou zavazadlového prostoru uložen akumulátor, doplňující elektrifikovanou pohonnou soustavu. U kombíků bez externě nabíjitelné baterie objemy činí 500 a 1510 litrů.

Přítomnost velkého akumulátoru negativně ovlivňuje ještě objem palivové nádrže, dosahující jen 40 litrů.

V souvislosti s kufrem, který má praktický tvar a je do něj výborný přístup, musím zmínit šikovný prostor pod podlahou, ideální k uložení kabelů.

Motor, jízdní vlastnosti


Má sílu

Plug-in hybridní pohon 330e tvoří zážehový přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec, poskytující nejvyšší výkon 135 kW a maximální točivý moment 300 Nm, doplněný o synchronní trakční elektromotor s permanentními magnety, který BMW integrovalo do osmistupňové samočinné převodovky. Elektromotor dává 80 kW a 265 Nm. Hybridní systém dokáže produkovat až 215 kW a 420 Nm, a to díky funkci XtraBoost, která ve sportovním režimu při razantním sešlápnutí plynového pedálu na deset sekund generuje 30 kW „nad plán“. Pokud si tento „boost“ odmyslíme, pak systémový výkon činí 185 kW.

Pohonné ústrojí doplňuje vysokonapěťový lithium-iontový 12kWh akumulátor s využitelnou kapacitou 11,15 kWh, který má v případě „naší“ motorizace s pohonem všech kol zajistit elektrický dojezd 47 až 58.

Během testu jsem se však nepřiblížil ani tomu nižšímu číslu, v prosincové a sněhem slušně zapadané Praze „bavorák“ v elektrickém režimu zvládl 33 kilometrů. V létě by to bylo stoprocentně lepší, pamatuji si ostatně, že s 530e, jež využívá stejnou techniku, jsem kdysi jen na elektřinu ujel 48 kilometrů.

BMW 330e xDrive Touring BMW 330e xDrive Touring

Jako elektromobil se plug-in hybridní kombík chová příjemně a i přes poměrně skromných 80 kW se s ním jezdí docela hezky. Na dálnici se ostatně rozjede až na 140 km/h, jen pochopitelně nesmíte očekávat výraznou dynamiku, s vyšším cestovním tempem chuť zrychlovat opadá. Ale samozřejmě je tu vždy možnost prošlápnout plynový pedál přes „pojistku“ až na podlahu, případně sáhnout po manuálním řazení, a probudit do práce spalovací motor.

V souvislosti s používáním auta jako elektromobilu mě však trochu mrzí pomalé nabíjení. Chápu, že život s plug-in hybridy by se měl odvíjet zejména v cyklu „přes noc doma nabíjet, přes den jezdit“, ale občas se hodí možnost dobít auto mimo domov u veřejné nabíječky, třeba během nákupu. Jenže bavorák umí maximální nabíjecí výkon 3,7kW (16 A/230 V), takže akumulátor z nuly na plno nabijete za 3,6 hodiny, na 80 procent za nějaké 2,5 hodiny. Některé automobilky už u svých plug-in hybridů nabízejí výrazně rychlejší nabíjení. Jinak z klasické domácí zásuvky proces zabere šest hodin.

Pak je tu režim hybridní, v němž se o všechno stará samo auto, které se snaží co nejefektivněji využívat oba zdroje energie. Hybridní mód si můžete navolit sami, případně vám bude „přidělen“ poté, co vůz vyjezdí energii z akumulátoru určenou pro elektrický režim.

I jako hybrid BMW spoléhá do velké míry na elektřinu a kdykoli může, neváhá spalovací motor odpojit. Na elektřinu se auto zpravidla i rozjíždí, čtyřválec se zapojuje podle naléhavosti akcelerace, případně v určitě rychlosti. Hybridní mód si také krásně rozumí s navigací, takže když na cestu vyrazíte s nějakou ještě dostupnou energií v baterii, přizpůsobí pro dosažení co nejnižší spotřeby profilu a délce trasy přepínání mezi pohony.

Bavorák samozřejmě energii do baterie doplňuje při brzdění, stejně jako to dělají ostatní hybridy, nechybí ani možnost dobíjet spalovacím motorem za jízdy. Tato funkce však docela výrazně zvedá spotřebu.

Už v běžném hybridním režimu 330e xDrive Touring působí sympaticky svižným dojmem, ve sportovním nastavení však vyloženě ožije a promění se v až nečekaně rychlé auto. Díky funkci XtraBoost ze sebe oba pohony dokážou na 10 sekund vymáčknout maximum – a je to tedy síla. Deset vteřin možná nezní ohromně, ale v reálném provozu je to docela dlouhá doba.

Kombinace přeplňovaného čtyřválce a elektromotoru přináší nejen vysoký výkon a působivou dynamiku, ale také skvělou odezvu na plyn a takový uhlazený, ale přitom razantní projev při akceleraci. Elektřina totiž eliminuje čekání na nástup přeplňování, takže auto dopředu vyráží velice ochotně a okamžitě. Pohon má solidní nástup už z nízkých otáček, nejživější začíná být okolo pěti tisíc, aby pokračoval do zhruba šesti a půl. Hybridní kombík jede vážně moc hezky. Uznávám, že elektřinou dopovaný čtyřválec nemá takové charisma jako točivý řadový šestiválec, ale z pohledu efektivity funguje parádně. Jen škoda toho umělého zvuku.

Spotřeba samozřejmě závisí na způsobu, jakým řidič 330e využívá. V případě krátkých tras s dobitou baterií umí jezdit jen na elektřinu, na delších cestách záleží na množství energie v akumulátoru a vzdálenosti. Proto vám nabídnu údaje naměřené v situacích, kdy mi auto kvůli nedostatku energie v baterii neumožnilo aktivovat elektrický režim a jezdilo výhradně jako hybrid. Jde tedy vlastně o jakási maxima v rámci předpisového tempa.

Po Praze se BMW přesouvalo za 8,2 l/100 km, na dálnici za 8,1 l/100 km a mimo města a dálnice se průměr pohyboval mezi 6,5 až 7 litry na sto kilometrů. Kombík jsem vracel s dlouhodobým průměrem 7,7 l/100 km, ale tato hodnota odráží občasná nabíjení a také pokusy o sportovnější svezení – abych zjistil, co 330e umí. Zábavnější jízda se mimochodem snadno promění ve dvoucifernou spotřebu.

Řídí se krásně

Hybridní režim v 330e pracuje velice kultivovaně a přepínání jednotlivých pohonů se děje většinou až neznatelně. Výhrady nemám ani k převodovce, nevybavuji si okamžik, kdy by udělala něco, co by mě donutilo pozvednout obočí.

Tahle příjemně sladěná souhra celého pohonného ústrojí pěkně doplňuje celkový charakter trojkového kombíku. Auto má fantastický podvozek, spíše tužší, ale v tom nejlepším slova smyslu. Je konstruovaný a naladěný tak, aby auto jezdilo jistě a karoserie se zbytečně nepohybovala, současně je však dostatečně poddajný, takže skvěle filtruje nerovnosti. Ani na hodně rozbitém povrchu vůz nedrncá, nikde nic neklepe, nebouchá, kola nedusají. A na pochvalu je také odhlučnění kabiny.

BMW 330e xDrive Touring BMW 330e xDrive Touring

Přestože se pohotovostní hmotnost testované specifikace pohybuje nebezpečně blízko dvoutunové hranici, s plug-in hybridním kombíkem se moc hezky svezete, když budete mít chuť. Baterie zatěžuje zadní část vozu, což má pozitivní vliv na jízdní vlastnosti - auto je i díky tomu v zatáčkách úžasně neutrální. A celkově působí tak, že byste do něj tak výraznou hmotnost neřekli, ochotně se stáčí, pohotově mění směr a krásně drží stopu. Navíc potěší přesným a příjemně strmým řízením.

Čtyřkolka pak přidává jistotu navíc, ale protože jde o xDrive preferující zadní nápravu, ponechává kombíku špetku zadokolkového charakteru, který oceníte právě v zatáčkách, a dokáže fungovat tak, aby nekazil zábavu. Třeba na zasněžené cestě.

Mám tak vlastně jen jednu výhradu. Uvítal bych větší palivovou nádrž – čtyřicet litrů je podle mě málo, zvlášť při delších dálničních přesunech. Podle mé dálniční spotřeby by se dojezd jen na benzin pohyboval do 500 kilometrů. V této disciplíně stále jasně vede diesel.

Závěr


Závěr

BMW 330e xDrive Touring je auto, které spojuje řadu pozitivních vlastností - je kultivované, dokáže být úsporné, ale také rychlé a v určitých situacích i zábavné. Moc hezky se řídí.

A jak už jsem zmínil v úvodu, zajímavý je také pohled do ceníku, v němž plug-in hybrid najdeme na stejné cenové hladině jako srovnatelně výkonné diesely. Vybírat tak můžete opravdu jen podle vlastních preferencí, tedy podle toho, jak chcete auto používat - pokud jezdíte pravidelně dlouhé trasy (zejména po dálnicích), bude asi stále lepší nafta, jestli se ale pohybujete převážně ve městě a jeho okolí a máte kde pravidelně nabíjet, je "e" zajímavou alternativou. Jízdně vás určitě nezklame.

Nejlevnější verze modelu 1.073.800 Kč (BMW 318i Touring)
Základ s testovaným motorem 1.435.200 Kč (BMW 330e Touring)
Testovaný vůz bez příplatků 1.501.500 Kč (BMW 330e xDrive Touring)
Testovaný vůz s výbavou 1.887.210 Kč (BMW 330e xDrive Touring)

Plusy

  • Skvělé jízdní vlastnosti
  • Výkon pohonného ústrojí, dynamika
  • Kultivovaný pohon
  • Jízdní komfort
  • Schopnost jízdy na elektřinu
  • Kvalitně zpracovaný interiér
  • Zajímavá cena

Minusy

  • Menší palivová nádrž
  • Redukce fyzických ovladačů v interiéru
  • Pomalé nabíjení
Zobrazit celý článek
Stanislav Švarc
Diskuze (30)

Doporučujeme

BMW 330e xDrive Touring
Cena základní sestavy 1 501 500 Kč
Výbava základní sestavy 17" kola z lehké slitiny, sada na opravu pneumatik, látkové čalounění interiéru, Sport-Boost (krátkodobé zvýšení výkonu elektromotoru až o 30 kW), přední a zadní parkovací asistent, systém pro automatické udržování rychlosti s brzdnou funkcí, systém varování před blížící se překážkou a upozornění na chodce s funkcí brzdění, ukazatel rychlostních limitů a zákazů předjíždění, LED světlomety, dešťový a světelný senzor, standardní sedadla vpředu, sportovní kožený multifunkční volant, 3zónová automatická klimatizace, automatické ovládání víka zavazadlového prostoru, průchozí nakládací systém, opěradla zadních sedadel dělená v poměru 40:20:40, odkládací paket, BMW ID, sada nářadí, DAB tuner, Teleservices, ConnectedDrive Services, Paket Connected Professional, BMW Live Cockpit Plus, Widescreen displej, USB rozhraní (1x vpředu, 1x vzadu), stereo systém s 6 reproduktory (100 W) a další. Kč
Cena testované sestavy 1 887 210 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak Skyscraper Grey (26.286 Kč), čalounění - kůže Vernasca Oyster s dekorativním prošíváním (55.562 Kč), vyhřívaný volant (7.306 Kč), sportovní automatická převodovka (2.704 Kč), komfortní přístupový systém (15.184 Kč), akustická izolace předních bočních oken (5.408 Kč), Paket Zavazadlový prostor (2.704 Kč), protisluneční ochrana oken (13.000 Kč), elektrické nastavení sedadel s pamětí pro sedadlo řidiče (32.526 Kč), sportovní sedadla vpředu (9.490 Kč), bederní opěrka sedadla řidiče (4.056 Kč), nastavení šířky opěradla sedadla řidiče (3.250 Kč), vyhřívání předních sedadel (11.648 Kč), interiérové lišty černé s vysokým leskem (4.056 Kč), palubní deska čalouněná umělou kůží (13.546 Kč), galvanická povrchová úprava pro ovládací prvky (2.704 Kč), ambientní osvětlení (10.036 Kč), adaptivní LED světlomety včetně LED světel pro odbočování a BMW Selective Beam (27.092 Kč), Driving Assistant (24.388 Kč), aktivní systém pro automatické udržování rychlosti včetně Stop&Go (17.602 Kč), Parking Assistant (16.250 Kč), HiFi systém (10.296 Kč), přihrádka pro bezdrátové nabíjení (5.408 Kč), osobní karta eSIM (8.684 Kč), BMW Live Cockpit Professional (32.526 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 135 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 1350 - 4000
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min): 420 / 0 - 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min): 215
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 225
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 1.5
Emise CO2: 35
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 410 / 1420
Objem nádrže (l): 40
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1955 / 525
Rozměr pneu: 225/40 R18, 255/40 R18
BMW 330e xDrive Touring
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4713
b) šířka (mm): 1827
c) výška (mm): 1442
d) rozvor (mm): 2851
e) rozchod vpředu (mm): 1573
f) rozchod vzadu (mm): 1588
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 925 / 1160
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 825
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 935
k) šířka vpředu (mm): 1455
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Seeloewe
17. 1. 2023 16:01
Re: Hlasove ovladani
Máte pravdu. Je to hlavně otázka peněz. Podobná situace byla při zavádění češtiny do infotainmentu. CZ importér, potažmo CEE cluster nebyl ochoten uvolnit peníze na jazykovou mutaci v češtině, tak prostě nebyla. A oficiální stanovisko k zákazníkům znělo: "ČR je příliš malý trh." S ohledem na to, že prémiová konkurence češtinu v hlasovém ovládání má, je to ostuda.
17. 1. 2023 12:06
Re: Pravá ekonomika
No, šestiválec má, ale chápu. Ok.

Záleží jak si to pojmenujeme a jak to kdo chápe. Pro někoho je M3 trojkový bávo a QV julča, pro někoho ne.
17. 1. 2023 11:58
Re: Hlasove ovladani
skúsil som, a nemá to cenu 8-s
Avatar - Dinar
17. 1. 2023 11:58
Re: Pravá ekonomika
Viz speedfred, QV není úplně stejná jako julča, podobně M3 není úplně stejná jako 3er, protože rozdíl není zdaleka jen v motoru. Takže, giulia nemá šestiválec, ideálně něco kolem 350 koní, klidně podladěnou verzi z QV, pak by to bylo hodně zajímavé auto, a to si myslím od doby, co přišla, teď o to zajímavější, že má pořád normální vnitřek.
Avatar - speedfred
17. 1. 2023 11:41
Re: Pravá ekonomika
Asi obyč “šestihrnek” a nie napružené QV.