TEST BMW M340d xDrive – Taková auta nám neberte
Nejvýkonnější BMW řady 3 s naftovým motorem zvládne sprint na stovku za méně než 5 sekund, kromě toho ale také dokáže jezdit se spotřebou pod 6 a dokonce i pod 5 litrů na 100 kilometrů.
Design, interiér
Řada 3 v letoším roce prošla modernizací, která přinesla poměrně decentní úpravy vzhledu. Lehce se změnily ledvinky, u testovaného sedanu ve verzi M340d xDrive černé a s mřížkovanou výplní, více pak přední světlomety – jsou užší, postrádají vykrojení ve spodní části a segmenty denního svícení tvoří obrácené písmeno L . Nové jsou nárazníky, přední dostal větší otvor, zadní pak výraznější difuzor. Modely z rodiny BMW Performance, tedy „polotučná emka“ mají nově aerodynamická zpětná zrcátka z vozů M3 a M4.
Další auto, v němž zmizela tlačítka
K důležitějším změnám došlo v interiéru. Omlazená řada 3 přebírá koncepci, kterou už známe z elektrického BMW i4, tedy s prohnutým panelem tvořeným dvěma obrazovkami. Digitální přístrojový štít má úhlopříčku 12,3 palce, kontrolní displej infotainmentu pak 14,9 palce. Obě obrazovky nabízejí parádní rozlišení a skvělou čitelnost, v případě přístrojovky je však potřeba zvyknout si na specifická grafická rozvržení, tradiční jednoduché schéma se dvěma kulatými budíky BMW neumí. Ale to asi ničemu zásadně nevadí.
Horší je, minimálně z mého pohledu, že nové pojetí interiéru nabízí výrazně méně tlačítek. Nejvíc mi chybí panel pro ovládání klimatizace, nutnost kvůli úpravě teploty nebo zapnutí vyhřívání sedadla zabrousit do útrob infotainmentu a trefovat se prstem do malých ploch na displeji opravdu nepovažuji za vhodnou a uživatelsky přívětivou.
Samozřejmě neříkám, že v autech musejí být tlačítka pro každou funkci, ale přesouvat zrovna ovládání teplotního komfortu do palubního systému je podle mě prostě špatně. Samotný infotainment v nejnovější verzi (BMW Operační systém 8) není špatný, i když předchozí provedení mi připadalo přehlednější. Přestože si můžete leccos přizpůsobit, systém je „rozdrobenější“ a složitější, hůř se v něm občas orientuje. Může za to i obrovské množství funkcí, které infotainment nabízí. A taková spousta položek a ikon způsobuje občas delší hledání – jinými slovy, až moc času musíte věnovat pozornost obrazovce, což odvádí koncentraci od řízení. Co mě ale ohromilo, je rychlost, s jakou systém funguje. Nevybavuji si okamžik, kdy bych musel na nějaký povel déle čekat, nebo kdy by se infotainment zasekl.
A líbí se mi také, jakým způsobem BMW řidiči umožňuje upravit si chování bezpečnostních asistentů, jichž nabízí opravdu hodně. Jejich nastavení je jednoduché, logicky uspořádané a přehledné. I díky tomu mě během jízdy nic nerušilo, systémy nefungovaly zbrkle a „neřvaly“ kvůli nesmyslům. To už se mi dlouho nestalo.
Jinak několik fyzických ovladačů v interiéru zůstalo, rád jsem hlavně za otočný iDrive se zkratkami okolo, to je prvek, který vzhledem k trendu minimalistických interiérů oceňuji čím dál víc. Příjemné je také tlačítko pro vypínání stabilizace nebo rychlé přepínání jízdních režimů.
Pochvalu zaslouží zpracování, výběr materiálů, výborná pozice za volantem, který v M provedení nabízí tradičně tlustý věnec, a parádní jsou příplatková sportovní sedadla - poskytují komfort i výbornou oporu v zatáčkách.
Řada 3 nikdy neplatila za přeborníka v oblasti prostoru na zadních sedadlech, přesto mi s výškou 182 centimetrů při posazení „za sebe“ ještě zbývala slušná rezerva před koleny i nad hlavou.
Typicky sedanový zavazadelník, tedy dlouhý a nízký s omezeným vstupem, nabízí objem 480 litrů. Šikovný je průchozí nakládací systém umožňující převoz delších předmětů.
Motor, jízdní vlastnosti
Silný i úsporný
Nejvýkonnější vznětovou motorizaci v případě BMW řady představuje dvěma turbodmychadly přeplňovaný třílitrový řadový šestiválec. Jde o mild-hybrid, jednotka je vybavena 48V startér-generátorem s téměř okamžitě dostupným nejvyšším výkonem 8 kW (11 k), který pomáhá nejen s akcelerací, ale „vyhlazuje“ také činnost systému stop-start a umožňuje jízdu setrvačností při vypnutém motoru (pouze v režimech Eco Pro a Comfort).
Šestiválec poskytuje maximální systémový výkon 250 kW (340 koní) v 4400 otáčkách za minutu a nejvyšší točivý moment 700 Nm dostupný už mezi 1750 až 2250 min-1. Síla putuje přes osmistupňovou automatickou převodovku ke všem kolům. A protože jde o verzi, která nese ve jméně písmeno M, xDrive, tu doplňuje ještě M sportovní diferenciál umožňující variabilní rozdělení točivého momentu mezi zadní kola.
Uvedená čísla napovídají, že tenhle sedan by mohl „utíkat“ docela rychle. V praxi skoro letí, a to i přes hmotnost pohybující se okolo 1,9 tuny. BMW M340d xDrive akceleruje z klidu na stovku za 4,6 sekundy, což je sice úctyhodné, současně si však přiznejme, že zrychlení z nuly na sto výrazně vypovídající hodnotu nemá. Jenže nejvýkonnější naftová „trojka“ skvěle táhne i dál, akceleraci ze 100 na 200 km/h zvládne za nějakých 14 sekund.
Motor díky dvoustupňovému přeplňování také funguje přesvědčivě v poměrně širokém spektru otáček a nabízí i parádní pružnost. Z 80 na 120 km/h zrychlí ve sportovním režimu (a po kickdownu automatické převodovky ve sportovním módu) za přibližně 3,5 sekundy. Protože jde o diesel, nemůžete očekávat nějakou výkonnostní špičku ve vysokých otáčkách, tady je tah spíš konstantní – ale zato tak nějak všudypřítomný. Jinými slovy, díky masivní porci snadno dostupného točivého momentu máte k dispozici obrovskou sílu prakticky kdykoli. Ve sportovním nastavení také šestiválec velice ochotně reaguje na plyn.
Pochválit musím kultivovanost, i za studena je motor hezky utlumený, a práci automatické převodovky, která nejenže řadí rychle a hladce, ale hlavně ví, co má dělat a řidiči dokáže vyjít vstříc. Třeba tím, že neváhá s podřazením, když potřebujete zrychlit.
A je tu ještě jedna nesmírná přednost - 340koňový šestiválec dokáže být mimořádně úsporný. Po Praze nejsilnější naftové BMW řady 3 jezdilo za 8,1 l/100 km, na dálnici za 5,9 l/100 km a mimo obce a dálnice za 5,3 l/100 km. Jeden klidný noční přesun mezi dvěma městy dokonce auto zvládlo za 4,4 l/100 km!
Po týdenním testu palubní počítač ukazoval dlouhodobý průměr 7,4 l/100 km, a to jsem občas jezdil trochu divočeji. V autech od BMW si můžete prohlédnout také spotřebu od opuštění výrobního závodu, testovaný exemplář od té doby zvládl najezdit 4200 kilometrů s průměrem 8,3 l/100 km. To je na novinářské auto s takovým výkonem parádní hodnota.
A to nejlepší na konec
Příslušnost k “polotučným” emkovým bavorákům se promítá do konstrukce a naladění podvozku. Přední nápravu s dvojitými spodními rameny a svislou pružící a tlumicí vzpěrou doplňuje pětiprvková zadní náprava, standardní M sportovní podvozek pak je o 10 milimetrů nižší než u běžných verzí a chlubí se specifickou elastokinematikou a optimalizovanou geometrií, především v podobě odklonů kol. Testovaný vůz navíc využíval příplatkové adaptivní elektronicky řízené tlumiče s nezávisle na sobě upravovanou charakteristikou komprese a odskoku.
Funguje to dokonale, přesně tak, jak bych od sportovně laděného BMW očekával. Podvozek je ve všech jízdních nastaveních spíše tuhý - ono vlastně celé auto díky tuhé karoserii působí mimořádně utaženým dojmem -, nikoli však prkenný. Naopak, zvlášť v nesportovních režimech zaujme výbornou poddajností, která ovšem není vykoupena nepříjemnými pohyby karoserie, ty má podvozek dokonale pod kontrolou. Odpružení se u testovaného vozu s 18palcovými obutím a zimními pneumatikami o rozměrech 225/45 vpředu a 255/40 vzadu výborně vypořádalo s nerovnostmi, aniž by dovolilo nejen nějakým rázům, ale i sebemenším vibracím proniknout do interiéru nebo řízení, současně však pevně drží karoserii, nenechá ji rozkmitat. Výborné je také odhlučnění, které účinně eliminuje hluk od podvozku nebo bubnování kol.
BMW M340d xDrive s adaptivní tlumiči tak nabízí fantastickou kombinaci poddajného, ale současně tuhého podvozku, který řidiče neizoluje od dění pod koly. Zvlášť ve sportovním režimu je cítit každá změna povrchu, ale nikoli kvůli rušivému odvalování a dusotu pneumatik nebo náhlému drncání, pohoupávání karoserie či nedejbože odskakování kol, v bavoráku změny cítíte spíš pod zadkem – samotné auto přitom nabízí neochvějnou jistotu. Těžko se to popisuje, ale snad víte, co myslím.
Tenhle poměrně těžký bavorák se vznětovým motorem a pohonem všech kol ale také skvěle zatáčí. Především je z něj znát, že se konstruktérům onu hmotnost podařilo slušně rozložit, takže sedan se ochotně stáčí a nevadí mu ani ostré změny směru. Velice dobře se auto vyrovnalo i s handicapem v podobě zimních pneumatik, suchého povrchu a spíše vyšších teplot, přilnavost a schopnost držet se stopy v oblouku byla chvályhodná.
Při svižné jízdě je krásně cítit, jak vám pomáhá pohon všech kol upřednostňující zadní nápravu ve spojení se sportovním diferenciálem vzadu. Čtyřkolka pochopitelně zvyšuje trakci, takže se nemusíte bát na výjezdech ze zatáček důrazně přidat, hlavně ale v oblouku společně s „difem“ moc hezky tlačí auto tím správným směrem. M340d xDrive tak můžete velice efektivně řídit plynem. A protože BMW nezapomnělo na vypínatelnou stabilizaci, dopřeje vám tento naftový sedan také nedospělou zábavu a nechá vás se i sklouznout. Je při tom příjemně čitelný.
Chování čtyřkolky jsem si díky šťastné shodě okolností mohl vyzkoušet i na sněhu, bílou nadílku jsem dostal nečekaně při přejezdu Krušných hor. S vypnutou kontrolou trakce a deaktivovanou stabilizací se auto do přetáčivého smyku dostane velice snadno a není ani příliš těžké ho v něm udržet. Jen je potřeba přizpůsobit práci s plynem a volantem skutečnosti, že přední kola mívají snahu vůz ze smyku vytáhnout.
Pochválit ještě musím variabilní řízení, které umí být příjemně rychlé a strmé, stejně jako výkonné a trvanlivé brzdy s příjemně naladěným nástupem.
A abych to shrnul: BMW M340d xDrive umí být rychlé, přesné, stabilní, ale také hravé a zábavné. Skvěle poslouží ve městě i při svižných dálničních přesunech.
Závěr
Závěr
Když jsem po necelém týdnu BMW M340d xDrive vracel, bylo mi smutno. Jednak proto, že jsem se musel rozloučit se skvělým autem, současně však z toho důvodu, že tradiční sedan se silným dieselem představuje typ vozidla, který zřejmě čeká temná budoucnost. Přitom z řidičského pohledu nabízí tolik předností, především kombinace slušné dynamiky a nízké spotřeby je v současnosti nepřekonatelná. S 59litrovou nádrží v pohodě zvládne přes 700 kilometrů ve svižném tempu, za určitých podmínek dojezd dokonce může klidně atakovat hranici 1000 kilometrů. A když nafta dojde, jednoduše si za chvíli natankujete. Je to prostě auto, které slouží vám, nevyžaduje, abyste se mu nějak výrazně přizpůsobovali.
Přitom je rychlé, kultivované a potěší skvělými jízdními vlastnostmi. Největší výtku směřuji k novému „digitálnímu“ interiéru, předchozí koncepce mi vyhovovala víc.
A samozřejmě je tu spíše vyšší cena, sedan M340d xDrive startuje na 1.743.300 Kč a s několika příplatky snadno překročí dva miliony korun. Na druhou stranu – v dnešní době, kdy kroutíme hlavou nad cenami některých aut, zvlášť elektrifikovaných, mi to nepřijde jako špatná nabídka. Stačí si ostatně vzpomenout na nedávno testovanou DS 9 za 2.397.500 Kč.
Nejlevnější verze modelu | 1.028.300 Kč (BMW 318i) |
Základ s testovaným motorem | 1.743.300 Kč (BMW M340d xDrive) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.743.300 Kč (BMW M340d xDrive) |
Testovaný vůz s výbavou | 2.226.822 Kč (BMW M340d xDrive) |
Plusy
- Jízdní vlastnosti
- Silný motor
- Úsporný motor
- Skvěle sladěné pohonná soustava
- Kvalitní interiér
- Celková kultivovanost
Minusy
- Redukce fyzických ovladačů