Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 320d – Pro fleet pořád ideální volba

David Bureš David Bureš 17. 1. 2022 • 21:05
38
117
Zobrazit náhledy (38)
BMW 320d BMW 320d BMW 320d BMW 320d BMW 320d BMW 320d BMW 320d BMW 320d BMW 320d BMW 320d BMW 320d BMW 320d BMW 320d BMW 320d BMW 320d BMW 320d BMW 320d BMW 320d BMW 320d BMW 320d BMW 320d BMW 320d BMW 320d BMW 320d BMW 320d BMW 320d BMW 320d BMW 320d BMW 320d BMW 320d BMW 320d BMW 320d BMW 320d

BMW 320d s naftovým dvoulitrem léta platilo za ideální manažerský sedan do firemního fleetu. Platí to i v nejnovějším vydání s mildhybridem v útrobách?

Motor, jízdní vlastnosti


Automobilka BMW dnes razí strategii co nejširší palety nabízených motorů. Platí to i pro řadu 3, která zůstává klíčovým modelem v nabídce mnichovské značky, vždyť na českém trhu šlo loni o druhé nejprodávanější BMW (po X5). Její nabídka tak dnes zahrnuje nejen dvoulitrové čtyřválce a třílitrové šestiválce, ale také už i dva plug-in hybridy a stále častěji se spekuluje o nabídnutí elektromodelu.

Nedílnou součástí nabídky však nadále zůstává verze 320d, která se odjakživa spoléhá na dvoulitrový vznětový čtyřválec. Stejně tak i v nejnovějším vydání, kdy se 320d od roku 2020 spoléhá na mildhybridní ústrojí.

Nafta má pořád smysl

Čistě podle prodejů mají čeští zákazníci pořád jasno. Za rok 2021 bylo u nás podle statistik Svazu dovozců automobilů registrováno 614 exemplářů řady 3, z toho 355 připadalo právě na naftové motorizace. Benzinové verze evidovaly 199 kousků, plug-in hybridů bylo 60.

Týdenní zkušenosti s BMW 320d přitom dokazují, že jde pořád o optimální volbu nejen do firemního fleetu. Motor v aktuální formě dosahuje maximálního výkonu 140 kW a točivého momentu 400 N.m, při jízdě si tak rozhodně nebudete stěžovat na nedostatečný elán. Dynamika je v reálném provozu plně dostačující, a to i v dálničních rychlostech. Vznětová jednotka je navíc kultivovaná, rychle se zahřeje a poté není v kabině prakticky slyšet.

BMW 320d BMW 320d

Pod kapotou přitom konkrétně pracuje naftový dvoulitr s vícestupňovým přeplňováním, přičemž to nízkotlaké turbodmychadlo má variabilní geometrii. Dále nechybí ani přímé vstřikování common-rail se solenoidovými vstřikovači s maximálním vstřikovacím tlakem 2500 bar.

Doplňuje ho startér-generátor pracující s napětím 48 V, který je schopen poskytnout dodatečný výkon až 8 kW. Elektrická síla tak pomáhá při akceleraci, navíc přispívá k tomu, že prodlouží dobu, v níž motor pracuje v oblasti optimální účinnosti, a zamezuje tak výraznějším výkyvům spotřeby paliva. Energii vůz přitom získává zvětšenou schopností rekuperace brzdné energie.

Při jízdě si opravdu nevšimnete výkonnostních propadů, trojka lineárně táhne už od nízkých otáček. Plusem mildhybridu je i jemnější práce stop-start systému, vypínání a opětovné spouštění vznětového agregátu prakticky nezaznamenáte. Mildhybridu si tak povšimnete vlastně jen při sundání nohy z plynu, kdy vůz začne výrazněji zpomalovat, jak rekuperuje, pokud tedy software převodovky zrovna nevyhodnotí, že pro snížení spotřeby paliva vyřadí na neutrál.

Právě spolupráce s pro 320d příplatkovou automatickou převodovkou je rovněž naprosto hladká. O změně převodu prakticky nevíte, automat navíc volí logicky i při rychlejším tempu. Ví, kdy využít točivý moment motoru a kdy si raději podřadit, a tak vlastně ani nemáte důvod si řadit sami páčkami pod volantem nebo voličem na středovém tunelu.

Jezdí perfektně

Výhrady nemám ani ke spotřebě, ba naopak. Při průjezdu Prahou jsem se zvládl vejít do šesti litrů, když byl tedy provoz zrovna volnější. Okreskovou jízdu trojka zvládala do sedmi litrů. Na dálnici, kde jako manažerský sedan bude jezdit asi nejčastěji, si pak vůz vzal 5,5 l/100 km. Při tachometrových 130 km/h mimochodem dvoulitr točí na nejvyšší stupeň asi 1900 otáček, při 140 km/h pak 2000 otáček. Škoda tak jen emisními normami vynucené palivové nádrže s objemem 40 litrů. Rozhodně se tak vyplatí si připlatit za 59litrovou nádrž, přijde na snesitelných 4.602 korun.

Spokojen jsem byl tentokrát také s jízdními vlastnostmi. Jasně, aktuální 3-Series jezdila vždy výtečně, když jsem ale v roce 2019 testoval tehdejší 320d xDrive (tehdy ještě v nehybridní formě), přišla mi jízdně taková sterilní, zaměnitelná s konkurencí. Zřejmě se tak ukazuje rozdíl mezi tehdejším modelem Luxury Line a nyní testovanou verzí M Sport.

Model M Sport totiž za příplatek 175.318 korun mimo jiné přidává řadu M prvků, jako je M aerodynamický paket a právě M sportovní podvozek. A možná i díky tomu (a absenci příplatkového pohonu všech kol) je najednou naposledy testované 320d nejen výtečně jezdícím autem, ale také vcelku zábavným sedanem. Auto hbitě mění směr, podvozek přitom není nepříjemně tvrdý. Zůstává poddajný i na větších nerovnostech. Platí ale pro bavoráky typický charakter, začne lépe fungovat až ve vyšším tempu – jestliže tak rozbité okresky zvládá podvozek už na výbornou, na rozbitých úsecích třeba v ulicích Prahy lehce znervózní a od kol se dočkáte ran, byť utlumených. Jezdili jsme mimochodem na zimních 18“ kolech – na přiložených fotografiích auto obouvá ještě letní devatenáctky. Šlo navíc o runflaty, a ty bývají hlučnější, hlavně na dálnici byl slyšitelný válivý hluk.

BMW 320d BMW 320d

Design, interiér


V modré mu to sluší

Samotný design zhodnotím jen v krátkosti, BMW 3 jsme měli v testu již několikrát a aktuální generace G20 je na trhu již od roku 2019, a tak si na ni již jistě každý udělal vlastní názor. Mně osobně se ten drsňácký výraz přídě a typická silueta sedanu hodně líbí, zvlášť v tom modrém laku. Jde mimochodem o lak Portimao Blue za snesitelný příplatek 26.286 Kč.

Výhrady nemám ani k interiéru. Stříbrný rámeček kolem výdechů ventilace na středovém panelu mi přijde moc humpolácký a zvolený dekor z šedohnědého jasanového dřeva není podle mě úplně to pravé ořechové, to je ale jen otázka vkusu. Mnohem důležitější je fakt, že ovládání zůstává logické s naprosto intuitivním ovladačem iDrive na středovém tunelu a oddělenými tlačítky pro ovládání vybraných funkcí na středovém panelu. Považuju tak za velkou chybu, že i BMW se v nových modelech od tohoto řešení odvrací. Nic přehlednějšího a snazšího na ovládání i během jízdy podle mého názoru ještě nikdo nevymyslel. Jízdní posaz pak odpovídá sportovně laděnému sedanu, sedí se opravdu nízko, volant skvěle padne do ruky.

Prostor na zadních sedadlech je v rámci kategorie ještě optimální. S výškou 185 centimetrů mi při posazení za sebe ještě zbývá dostatečná rezerva před koleny i nad hlavou. Také zavazadelník s objemem 480 litrů je slušný, byť proti předchůdci nijak nenarostl. Nakládání každopádně logicky omezuje malé víko sedanu, kdo chce ale většího praktika, je tu kombi BMW 3 Touring. Sedan nadále chce primárně hrát roli reprezentativního vozidla, což se mu daří.

A nevzali byste raději benzin?

Zbývá tak už jen zhodnotit cenu. BMW 320d patří ještě mezi těch několik málo variant trojky, které pořídíte i s manuálem. V takovém případě za něj dáte 1.049.100 korun, s testovaným osmistupňovým automatem vůz vyjde na 1.116.700 korun. Pokud si připlatíte i za čtyřkolku, je to 1.184.900 korun.

Ceny jsou přitom o chlup nižší než u konkurence. Mercedes-Benz C 200 d vyjde na 1.137.400 korun, Audi A4 se čtyřválcem 40 TDI (150 kW) a S tronicem na 1.166.900 korun.

Jedno dilema však přece jen mám. S benzinovým čtyřválcem stojí 320i (135 kW) se standardně dodávaným automatem v základu 1.037.400 korun, a to i mezi prémiovými sedany střední třídy může u leckterého zákazníka hrát roli. Zvlášť když zároveň od turbodieselu už není tak daleko 330i se 190 kW, se čtyřkolkou a automatem stojí 1.210.300 korun.

BMW 320d BMW 320d

Závěr


Závěr

BMW razí strategii co nejširší nabídky pohonných ústrojí, díky čemuž je i paleta dostupných motorů pro řadu 3 opravdu různorodá. Nechybí v ní jak základní benzinové dvoulitry, tak poctivé třílitrové šestiválce nebo plug-in hybrid. Pořád je součástí i kdysi typický „fleeťák“, dvoulitrový turbodiesel 320d.

Ten v nejnovějším testu napravil dřívější reputaci. V nejnovějším mildhybridním podání jde o kultivovanou jednotku se skvěle sladěným automatem, jehož spotřeba je přijatelná, na dálnici jsem se s ním zvládl pohybovat za 5,5 l/100 km a na okreskách do sedmi. Zaškrtnutí balíčku M Sport se specificky nastaveným podvozkem pak znamená, že jízdní charakter není tak zaměnitelný jako u kdysi testovaného 320d xDrive ve verzi Luxury Line.

Kolem a kolem je tak BMW 320d pořád zajímavou volbou. Jasně, srdce zarytého fanouška bude toužit  po šestiválcovém M340i xDrive (což je i má vysněná specifikace), v reálném životě, na dlouhé trasy typického manažerského sedanu, je ale stále nejvhodnější volbou dvoulitrový diesel. Elán už je více než dostatečný a spotřeba optimální. Otázkou je však cena, základních 1.116.700 korun s automatem je výrazně více než u benzinového čtyřválce 320i (135 kW) stojícího v základu s osmikvaltem 1.037.400 korun. To jediné by mě donutilo zaváhat nad touto volbou, vysoký podíl loni registrovaných naftových trojek ale dokazuje, že zákazníci mají jasno.

Nejlevnější verze modelu 863.200 Kč (318i/115 kW)
Základ s testovaným motorem 1.116.700 Kč (320d/140 kW A/T)
Testovaný vůz bez příplatků 1.295.268 Kč (320d/140 kW A/T M Sport)
Testovaný vůz s výbavou 1.583.456 Kč (320d/140 kW A/T M Sport)

Plusy

  • Parádně řadící automat
  • Sladění mildhybridního ústrojí
  • Povedené jízdní vlastnosti
  • Nízká spotřeba

Minusy

  • Ostřejší nástup brzd
  • Hluk od runflatových pneumatik na dálnici
  • Malá palivová nádrž v základu
Zobrazit celý článek

Související články

Témata
BMW 320d
Cena základní sestavy 1 295 268 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, 16“ kola z lehkých slitin, sada na opravu pneumatik, látkové čalounění, tempomat, upozornění na opuštění jízdního pruhu, LED světlomety, LED koncová světla, dešťový a světelný senzor, sportovní kožený multifunkční volant, jednozónová automatická klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná okna, přístrojový štít s 5,1“ displejem, multimediální systém s 8,8“ displejem, rádio s šesti reproduktory, bluetooth, M Sport – 18“ kola z lehkých slitin, čalounění alcantara/umělá kůže, variabilní sportovní řízení, sportovní sedadla vpředu, parkovací čidla vpředu a vzadu, LED mlhovky, třízónová automatická klimatizace, M sportovní podvozek, M sportovní kožený volant, M aerodynamický paket, ambientní osvětlení. Kč
Cena testované sestavy 1 583 456 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak M Portimao Blue (+26.286,-), automatické otevírání víka kufru (+13.546,-), LED světlomety s rozšířenými funkcemi (+27.092,-), asistent dálkových světel (+5.148,-), driving assistant (+24.388,-), HiFi systém (+10.296,-), paket Connected Professional – zrcadlení chytrého telefonu pomocí Android Auto a Apple CarPlay, informace o dopravní situaci v reálném čase (+9.204,-), BMW Live Cockpit Professional – navigace s 10,25“ displejem, 12,3“ digitální přístrojový štít (+56.914,-), M zadní spoiler (+5.408,-), paket zrcátek (+8.684,-), obložení interiéru z šedohnědého jasanu s akcentní lištou (+4.056,-), aktivní tempomat s funkcí stop & go (+28.444,-), paket Business Class – komfortní přístupový systém, akustická izolace předních bočních oken, elektricky nastavitelná a vyhřívaná přední sedadla s pamětí u řidiče (+54.808,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 140 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 240
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 4.6
Emise CO2: 120
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 480 / 0
Objem nádrže (l): 40
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1540 / 600
Rozměr pneu: 255/40 R18
BMW 320d
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4709
b) šířka (mm): 1827
c) výška (mm): 1435
d) rozvor (mm): 2851
e) rozchod vpředu (mm): 1589
f) rozchod vzadu (mm): 1604
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 450
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 680
výška opěradla vzadu (mm): 710
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
23. 1. 2022 08:36
Re: BMW 3
Ahoj, přesně tak.
Před 3 lety jsem se dostal na 29% slevu. Minulý týden 8% a když bych byl mooooc hodnej tak max 10%, ale to už bude řešit i majitel salonu (sleva na M3 podotýkám, konfekce možná půjde dolů o fous víc).

P.S. Stejný prodejce, stejný obchodník, znám se s majitelem.
19. 1. 2022 16:53
Re: Top 3-er BMW
U BMW se vyplatí vyhýbat Renocaru, u MB pak celé Moravě a Chodovu.
19. 1. 2022 14:42
Top 3-er BMW
Jeden z nejlépe jezdících aut bez i se 4-kolkou.
Zamrzí jenom hodně vysoká cena za pořízení, servis, náhradní díly a malá síť kvalitních servisů v ČR. Nová C-Klasse ( 220d 4matic) je taky super a můžu vřele doporučit!
19. 1. 2022 12:46
Re: 320d už asi ne...
Musím uznat, že takový model by se mi u nás líbil. Mám objednanou fotovoltaiku, tak pokud leasingovka to domácí nabíjení kompenzuje nějakou rozumnou sazbou, mohl by to být i zajímavý přivýdělek resp. by to o něco zkrátilo návratnost FVE. Tak snad se toho časem i my dočkáme..
Avatar - Emel
19. 1. 2022 11:54
Re: BMW 3
Zase tak zlý to není, když tam jsou mlhovky tak se na to dá koukat...
https://lkswebprdcdnep4.azureedge.net/api/image/stock/fe616f55-c36b-4fdf-bc28-dd610d6b84db?w=1200
Horší jsou ty základní 16" kola.
Články odjinud