Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 320e Luxury Line – Méně sportovnosti, více pohodlí

Ondřej Mára
Diskuze (116)

Základní plug-in hybridní trojka sice neohromí dynamikou, v testované konfiguraci ale nabídla nečekaně komfortní prémiové svezení.

Design, interiér


Jednu chvíli patřila automobilka BMW k průkopníkům elektromobility mezi tradičními evropskými výrobci, po modelech i3 a i8 ovšem následovala odmlka, během které ji podle mnohých kritiků tak trochu ujel vlak. V posledních letech ovšem už i BMW elektrifikuje ostošest, což je vidět i na současné nabídce.

Mnichovská automobilka přitom myslí nejen na zájemce o čistě elektrická řešení, dokonce i ve vodíkovém provedení, ale také na zákazníky požadující možnost bezemisního cestování po městě a pohodlné dálkové přesuny s krátkými zastávkami na tradičních čerpacích stanicích.

V současnosti tak BMW nabízí rovnou 10 plug-in hybridních modelů, přičemž některé nabízejí i více výkonnostních variant. To ostatně platí také pro řady tři a pět, které se začátkem roku dočkaly základních plug-in hybridních modelů s označením 320e a 520e. A to jak ve formě sedanu, tak i praktičtějšího Touringu.

Nám se do redakčního testu dostala trojková řada v provedení klasického sedanu 320e, který je s cenovkou od 1.150.500 Kč druhým nejlevnějším plug-in hybridem v nabídce značky – hned po BMW řady 2 Active Touring. Jak už to ale bývá zvykem, na cenovku „od“ u novinářského auta zapomeňte.

Od pohledu elegán

Design současné generace BMW řady 3 patří za mě osobně k tomu nejlepšímu, co mnichovská automobilka v současnosti nabízí. Eleganci testovaného kousku navíc podtrhoval ještě nádherný modrý lak Phytonic Blue (+26.286 K4), 18palcová kola z lehkých slitin Multi-spoke 781 Bicolour (+39.286 Kč) a v neposlední řadě paket Luxury Line (+131.300 Kč), díky kterému má vůz chromované doplňky exteriéru, včetně masky chladiče, černě lakovanou spodní část nárazníku, černé B sloupky nebo základny zrcátek.

Elektrifikovaná trojka tak neztratila nic ze své přirozené autority na silnicích, současně ale vypadá nesmírně elegantně a honosně. Tento dojem se navíc jen umocňuje s usednutím za volant.

BMW 320e Luxury Line BMW 320e Luxury Line

Díky již zmiňovanému paketu Luxury Line je totiž palubní deska čalouněna umělou kůží s šedým prošíváním, zatímco příplatková sportovní sedadla (+12.740 Kč) a výplně dveří zdobila velice příjemná hnědá kůže. Se zvoleným čalouněním pak skvěle ladilo dřevěné obložení z šedohnědého jasanu v kombinaci s chromovanými lištami nebo příplatková antracitová stropnice z nabídky Individual (+8.138 Kč).

Kabina tak velice decentně kombinovala sportovnost s elegancí, díky standardnímu BMW Live Cockpit Professional ovšem nechybí ani moderní výbava jako 12,3palcový digitální přístrojový štít a 10,25palcový infotainment s tradičně skvělým ovládáním iDrive Touch. Paket ConnectedDrive Plus (+10.322 Kč) navíc umožňoval pohodlné využívání bezdrátového Apple CarPlay.

Osobně mě tak mrzela snad jen absence Head-Up displeje, který by se dal připlatit za 32.526 Kč. S ohledem na postavení a cenovku modelu je navíc smutné, že se stejná částka musí připlácet i za elektronické nastavení předních sedadel s paměťovou funkcí pro řidiče.

Drobné omezení

Po stránce prostoru, tedy alespoň co se kabiny týče, nemuselo dělat elektrifikované trojkové BMW žádné ústupky. Při svých 183 cm jsem si tak docela pohodlně sedl sám za sebe, zatímco vpředu jsem si užíval skvělou pozici za volantem. Při nakládání zavazadel už se ale zájemci budou muset uskromnit.

Zatímco trojkový sedan s benzínovými i naftovými motory nabízí standardně objem zavazadelníku 480 litrů, plug-in hybridní sedany 320e i 330e nabízí shodně 375 litrů. Úložný prostor lze sice zvětšit sklopením sedadel dělených v poměru 40:20:40, mezi kabinou a zavazadelníkem ovšem vzniká schod způsobený baterkami pod podlahou kufru.

Přesto můžu zavazadelník pochválit alespoň za malý prostor dvojitého dna, kam se dají pohodlně uložit dva standardně dodávané nabíjecí kabely. Mnohá konkurence je totiž stále nechává v tašce pohozené v kufru, což jednoduše není moc elegantní ani praktické.

Motor, jízdní vlastnosti


Dynamikou neohromí

Pod kapotou základního trojkového plug-in hybridu BMW 320e je podobné pohonné ústrojí, jako pod kapotou silnější a již testované verze 330e. Základ tedy tvoří 2,0litrový benzínový přeplňovaný čtyřválec, který doplňuje elektromotor. Rozdíl je však v naladění benzínového motoru.

Zatímco ve verzi 330e nabízí 135 kW v rozmezí 5000 až 6500 otáček za minutu, u slabší 320e je to 120 kW ve stejném rozmezí. Točivý moment má pak u obou jednotek shodnou nejvyšší hodnotu 300 Nm, ovšem u 320e v rozmezí 1350 až 3700 otáček, zatímco u 330e v rozmezí 1350 až 4000 otáček.

Naprosto stejný je ale elektromotor, který nabízí nejvyšší výkon 83 kW a nejvyšší točivý moment 265 Nm. Ovšem zatímco u vrcholné verze 330e dokáže tato kombinace nabídnout systémový výkon až 215 kW a 420 Nm, majitelé základního plug-inu 320e se budou muset smířit jen s maximem 150 kW a 350 Nm točivého momentu. Výkon navíc vždy putuje pouze na zadní kola, zatímco silnější 330e může mít i pohon všech kol xDrive.

BMW 320e Luxury Line BMW 320e Luxury Line

Rozdíl ve výkonech je tedy výrazný, rozdíl ve hmotnosti je ale zanedbatelných pět kilogramů ve prospěch slabšího plug-inu (1840 vs. 1845 kilogramů). Výsledkem je tak akcelerace z 0 na 100 km/h za 7,6 sekundy, zatímco výkonnější 330e stačí 5,8 sekundy. Rozdíl v maximální rychlosti je pak pouhých 5 km/h ve prospěch silnější 330e (225 vs. 230 km/h).

Základní plug-in přitom není vyloženě „marný“, ostatně díky pomoci elektromotoru dokáže z místa odstartovat velmi svižně, žádné velké zamáčknutí do sedačky se ale nekoná, což platí dvojnásob při pružném zrychlení. Ve sportovním režimu, kdy auto ždíme z pohonného ústrojí maximum, sice umí i pobavit, je k tomu ale potřeba ta správně klikatá silnice. Stále je však z auta cítit, že jeho hlavní přednosti jsou docela jinde.

Jednoduše pohodář

Spíš než dynamikou totiž BMW 320e ohromuje vyloženě pohodovou jízdou. Osmistupňová převodovka Steptronic mění rychlosti až s neznatelnou plynulostí, stejně jako se většinu času téměř neznatelně střídá spalovací motor s elektromotorem. A to i při téměř prázdné baterii.

Díky poměrně výrazné rekuperaci, kvůli které budete často sjíždět kopce s nohou lehce přišlapávající plynový pedál, totiž BMW dobíjí svou Li-Ion baterii s kapacitou 11,15 kWh při každé příležitosti. I s takto získanou energií pak vůz dokáže zvládnout čistě elektrickou akceleraci a jízdu až do 60 km/h. Jakmile baterie nestačí, nebo potřebujete jet rychleji, dojde opět k přepnutí na elektromotor.

Běžně jsou přitom přechody mezi EV a ICE skutečně téměř neznatelné, při hodně prudké akceleraci ale může být cítit drobné cuknutí. Nejde sice o nic příliš častého ani extra hrozného, u podobně klidného a prémiového modelu ale každé cuknutí zamrzí o to víc.

Baterii jde za jízdy také cíleně dobít na předem zvolenou kapacitu od 30 do 100 procent, k čemuž má vůz speciální režim. Samozřejmě je pak ale potřeba počítat s vyšší spotřebou. Nejlepší je tak spolehnout se na nabíjení ze zásuvky, kdy lze při výkonu 3,7 kW nabít baterii na 80 % za 2,6 hodiny, respektive na 100 % za cca 3,6 hodiny.

S plně nabitou baterií vůz zvládá akcelerovat čistě na elektřinu i při plně stlačeném plynovém pedálu – spalovací motor probudí teprve v momentě, kdy se prošlápnete až k tzv. kick-downu. Maximální rychlost dosažitelná v čistě elektrickém režimu je skutečně až 140 km/h, dojezd pak ale mizí před očima.

BMW 320e Luxury Line BMW 320e Luxury Line

O přechodu mezi elektrickým a spalovacím pohonem si řídící jednotka rozhoduje většinu času sama, přesto ji řidič může pomoci buď přepnutím do čistě elektrického režimu, nebo zapnutím vestavěné navigace a adaptivního režimu. Vůz si pak přizpůsobí využití pohonu podle cesty a automaticky střídá motor s elektromotorem podle podmínek na trase.

Automobilkou uváděný čistě elektrický dojezd v rozmezí 48 až 57 kilometrů na nabití (dle WLTP) považuji za poněkud optimistický, bez většího omezování jsem ale neměl problém s dosažením dojezdu 40 km a s trochou snahy se dalo zvládnout i 45 kilometrů.

A spotřeba? Při plně nabité baterii jsem se i na delších trasách dokázal pohybovat s kombinovaným průměrem okolo 1,8 l/100 km. S vybitou baterií se pak průměr při klidné jízdě pohyboval okolo 7 l/100 km, zatímco při ostřejší jízdě nebo při dobíjení baterie za jízdy se průměr vyšplhal lehce nad 9 l/100 km. Je jen škoda, že palivová nádrž plug-in hybridů pobere maximálně 40 litrů paliva, zatímco i nejslabší benzín zvládne 59 litrů. Podobně jsou na tom sice i trojkové diesely, ty ale nabízí větší nádrž za příplatek, což ovšem není případ plug-inu. Ale co se dá dělat, aspoň mají majitelé o důvod víc pravidelně dobíjet.

Komfort à la  Mnichov

Pohodovému naladění motorizace pak dokonale odpovídalo i naladění podvozku testovaného vozu. V příplatkové výbavě sice nechyběl ani Adaptivní M podvozek (+32.526 Kč), v kombinaci s 18palcovými koly obutými do pneumatik Pirelli Cinturato P7 o rozměru 255/40 R18 ale bylo celé auto až překvapivě komfortní.

Podvozek přitom neztratil nic ze své tradičně mnichovské sportovní tuhosti, díky které auto působilo jistě a agilně, současně ale zdolával výmoly bez jakéhokoliv mlácení či odskakování. Abych pravdu řekl, dlouho jsem nezažil takovou kombinaci pohodlí, jistoty a schopnosti zprostředkovat řidiči informace o dění pod koly. Součástí výbavy Adaptivní M podvozek je navíc i Variabilní sportovní řízení, které se rovněž podepsalo na velmi příjemném zážitku z jízdy.

Závěr


Závěr

Základní plug-in hybrid v trojkové řadě sice neohromí svou dynamikou, přesto dokáže být dost rychlý na to, aby vás připravil o papíry. Jeho největší předností je ale především pohodová jízda, kdy dokáže pohotově střídat režimy, řidiče ničím neobtěžuje a to všechno zvládá i s relativně rozumnou spotřebou. Českým zastoupením značky zvolená konfigurace podvozku navíc umocňovala prémiový zážitek se špetkou pověstné mnichovské sportovnosti.

Kromě horší dynamiky ovšem zamrzí ještě pár drobností, jako občas cukavé přechody mezi spalovacím motorem a elektromotorem nebo omezený prostor v zavazadelníku. Otázkou navíc zůstává i cena.

Ta totiž startuje od částky 1.150.500 s DPH (950.826 Kč bez daně), což vlastně na poměry trojkového BMW není zas tak zlé. Kdo by ale toužil po větším stádu koní a nemá šanci pravidelně nabíjet, tomu nejspíš lepší službu udělá BMW 330i (190 kW) s cenovkou od 1.114.100 Kč.

BMW 320e Luxury Line BMW 320e Luxury Line

Kdo ale půjde vyloženě po plug-in hybridním trojkovém BMW, ten si nejspíš dříve nebo později položí otázku, zda by nebylo lepší si připlatit za výrazně silnější model 330e (215 kW) s cenovkou od 1.271.400 Kč. Rozdíl v dynamice bude citelný, zatímco cenově už od sebe nejsou modely zas tak moc vzdálené. Vždy se navíc dá něco ušetřit na příplatkové výbavě.

Cena testovaného vozu se totiž právě kvůli příplatkové výbavě vyšplhala z původních 1.150.500 Kč na 1.627.210 Kč. A to už se pomalu dostáváme do rajónu šestiválcových BMW M340i a M340d xDrive.

Nejlevnější verze modelu 834.600 Kč (318i)
Základ s testovaným motorem 1.150.500 Kč (320e)
Testovaný vůz bez příplatků 1.150.500 Kč (320e)
Testovaný vůz s výbavou 1.627.210 Kč (320e Luxury Line)

Plusy

  • Elegantní design
  • Komfortní naladění
  • Přijatelná spotřeba
  • Skvělá ergonomie

Minusy

  • Slabší dynamika
  • Omezený zavazadelník
  • Občasné cukání  
Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (116)

Doporučujeme

BMW 320e Luxury Line
Cena základní sestavy 1 150 500 Kč
Výbava základní sestavy 17” kola z lehké slitiny, automatická klimatizace, ambientní osvětlení, LED světlomety vpředu a vzadu, BMW Live Cockpit Professional (12,3” digitální přístrojový štít a 10,25” obrazovka multimediálního systému s ovladačem iDrive), akustická ochrana chodců do rychlosti 30 km/h, bezklíčkové startování, digitální příjem rádia atd. Kč
Cena testované sestavy 1 627 210 Kč
Výbava testované sestavy Model Luxury Line (+131.300 Kč), Lak Phytonic Blue (+26.286 Kč), Adaptivní M podvozek (+32.526 Kč), Nastavení sedadel, elektrické s pamětí pro řidiče (+32.526 Kč), Sportovní sedadla (+12.740 Kč), Komfortní přístupový systém (+16.250 Kč), Protisluneční ochrana oken (+13.000 Kč), LED světlomety s rozšířenými funkcemi (+27.092 Kč), Driving Assistant (+24.388 Kč), HiFi systém (+10.296 Kč), 18“ kola Multi-spoke 781 Bicolour (+39.286 Kč), Parking Assistant (+13.546 Kč), Paket ConnectedDrive Plus (+10.322 Kč), atd... Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 120 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 1350 - 3700
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min): 265 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min): 83 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min): 150
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 225
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 1.3
Emise CO2: 30
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 375 / 0
Objem nádrže (l): 40
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1840 / 0
Rozměr pneu: 255/40 R18
BMW 320e Luxury Line
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4709
b) šířka (mm): 1827
c) výška (mm): 1444
d) rozvor (mm): 2851
e) rozchod vpředu (mm): 1573
f) rozchod vzadu (mm): 1569
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 450
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 680
výška opěradla vzadu (mm): 700
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
4. 10. 2021 14:04
BMW
Tak záleží na tom jaké máte preference - příznivé ceny nevím nevím no. Když máte rodinu a chcete jim dopřát bezpečné auto a zároveň víte, co se musí domů ještě pořídit. Jako třeba postýlku s kompletní výbavou https://www.luceda.cz/…mpletni-vybavou/ , plenky, hračky atd. Tak se buď musíte sakra otáčet. Nebo si spočítat splátku tak aby Vám to vyšlo.
25. 9. 2021 19:17
Re: Poznamka k cene
Každý máme svůj pohled ;-)
25. 9. 2021 19:16
Re: Poznamka k cene
Za základní barvu považuju všechny barvy s výjimkou individual barev za kilo plus. Cokoliv co je ve vzorniku. Základní barva je to co potkas na většině aut.
Když sundas ochrannou fólii a auto vypadá jak nové - u me to určitě bude hrát roli. Ale hlavní rozdíl je v tom, ze se k tomu můžeš chovat jak hovado a neublizis tomu. S měkkým lakem po jedněch kartacich mas po laku…
Folie muže být transparentní samozřejmě
25. 9. 2021 18:22
Re: Poznamka k cene
Pokud stojí wrap 30, tak si můžeš koupit za těch 30 metalízu a budoucí kupec ti za ni, i mírně poškozenou, poděkuje zřejmě víc, než za skvěle zachovalou pastelovou černou. Hlavně po 4-5 letech tak nějak čekám, že auto bude mít nějaké šrámy. Ale nic proti hele, každej si za svoje prachy může pořídit co chce.
Avatar - fOE
25. 9. 2021 13:44
Re: Poznamka k cene
A tohle vsechno delas pro toho co prijde po tobe? Promin, ale musim se zeptat: proboha proc?! Stejne to u ojetiny nikdo neoceni, tim spis kdyz zabalis a "pro pristi generace zachovas" jak sam pises jakykoliv zaklad, takze treba krasne zachovalou indesit-bilou nebo zakladovka-cernou, o to se musi lidi rvat. :D