Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW iX M60 – Brutálně rychlý podivín

Stanislav Švarc Stanislav Švarc 12. 10. 2022 • 18:06
48
76
Zobrazit náhledy (48)
BMW iX M60 BMW iX M60 BMW iX M60 BMW iX M60 BMW iX M60 BMW iX M60 BMW iX M60 BMW iX M60 BMW iX M60 BMW iX M60 BMW iX M60 BMW iX M60 BMW iX M60 BMW iX M60 BMW iX M60 BMW iX M60 BMW iX M60 BMW iX M60 BMW iX M60 BMW iX M60 BMW iX M60 BMW iX M60 BMW iX M60 BMW iX M60 BMW iX M60 BMW iX M60 BMW iX M60 BMW iX M60 BMW iX M60 BMW iX M60 BMW iX M60 BMW iX M60 BMW iX M60 BMW iX M60 BMW iX M60 BMW iX M60 BMW iX M60 BMW iX M60 BMW iX M60 BMW iX M60 BMW iX M60 BMW iX M60 BMW iX M60

BMW iX M60 je prvním vozem značky, které má ve jméně slavné písmeno "M" a od počátku vznikalo jako elektromobil. A jeho parametry na papíře vypadají ohromně. Tedy alespoň většina z nich.

Design, interiér


Možná si pamatujete, že BMW iX už jsme testovali, v dubnu jsem vám nabídl svůj pohled na základní verzi elektrického SUV, o němž výrobce mluví jako o technologické vlajkové lodi značky. Tentokrát se tedy podíváme na opačný konec nabídky, na vrcholné provedení M60.

Na úvod připomenu, že iX rozměry představuje elektrickou alternativu modelu X5 a že vůz využívá hliníkový prostorový rám doplněný ve střeše, na bocích a v zadní části výztuhami z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny. Části karoserie jsou ale také z tradiční oceli. I díky této kombinaci materiálů a tuhé konstrukci si ostatně BMW mohlo dovolit frajeřinku v podobě bezrámových oken, která u velkých SUV rozhodně nejsou obvyklá.

Video se připravuje ...

Vrcholná M60 se od „neemkových“ verzí na pohled výrazně neliší, standardně je ovšem vybavena specifickými aerodynamickými prvky, které u ostatních variant můžete mít jen za příplatek. Jde zejména o vertikální vzduchové clony v předním nárazníku, vedoucí proud vzduchu kolem předních kol, dále černé proudnicové prvky v D-sloupcích nebo výrazněji tvarovaný zadní nárazník. Auto jezdí na 21palcových aerodynamických kolech z lehké slitiny, k mání jsou ale také dvaadvacítky – těmi se ostatně chlubil i náš exemplář. Díky vyladěné aerodynamice má v režimu Sport součinitel odporu vzduchu hodnotu 0,26.

Mezi zajímavosti, které M60 sdílí se svými slabšími sourozenci, patří samozacelovací materiál použitý na přední masce (když se tato část poškrábe, po zahřátí poškozené části by se povrch měl sám „spravit“), absence přední kapoty a umístění otvoru pro doplnění kapaliny do ostřikovačů pod přední logo značky.

BMW iX M60 BMW iX M60

Jiné BMW

Uvnitř je iX jiné, než na co jsme u vozů BMW zvyklí. Nové koncepci interiéru jsem se podrobně věnoval v dubnovém testu verze xDrive40, jestli vás tedy zajímají detaily, určitě si otevřete také zmíněný starší článek, tentokrát budu stručnější, abych se neopakoval.

Připomenu, že kabina elektrického SUV působí mimořádně vzdušně, a to i díky absenci klasického středového tunelu, minimalisticky, za což může tvar palubní desky a omezený počet fyzických ovladačů, a zaujme i zpracování a výběr materiálů. Kromě obligátní kůže jde zejména o dřevo a křišťál. Z křišťálu jsou některé ovládací prvky, ze dřeva pak plocha pod otočným ovladačem iDrive. Pozoruhodné je, že dřevěná plocha na sobě nese ikony, které reagují na stisk. Nejde tedy o klasická tlačítka, ale funguje to podobně.

Významným prvkem interiéru je prohnutý panel se dvěma na pohled propojenými displeji, tvořený digitální přístrojovkou s 12,3palcovou úhlopříčkou a kontrolním displejem s úhlopříčkou 14,9 palce. Obě obrazovky nabízejí parádní rozlišení a skvělou čitelnost, jak se na moderní prémiové auto sluší. V případě přístrojového panelu BMW konečně přidalo více možností, jak si upravit jeho vzhled a způsob zobrazení. U dotykové obrazovky infotainmentu si nejsem jist jejím umístěním, na můj vkus je až moc daleko, takže jsem se k ní musel trochu naklánět. Naštěstí je tu už zmíněný tradiční otočný ovladač iDrive, který podobně jako v ostatních BMW výrazně ulehčuje práci s palubním systémem. Pomáhají také zmíněné zkratky na dřevěném ovládacím panelu.

Nejnovější generace bavoráckého mutlimediálního systému (BMW Operační systém 8) navazuje na předchozí verze, je ale taková „rozdrobenější“ a složitější, v systému se hůř orientuje, za což samozřejmě může i obrovské množství funkcí, které infotainment nabízí. Co mě ale ohromilo, je rychlost, s jakou funguje. A potěší také možnost přizpůsobit si prostředí vlastním požadavkům.

BMW iX M60 BMW iX M60

Z pohledu uživatelské přívětivosti je za mě nová koncepce každopádně krokem zpět. BMW sice iX vybavilo spoustou moderních funkcí, ale štve mě, že musím kvůli téměř každé kravině do infotainmentu a svou pozornost věnovat místo řízení obrazovce.

Ale jsou tu i další věci, které mě trochu štvaly. Například ten „šestiúhelník“ místo volantu, ani na druhý pokus jsem si na zvláštní tvar nezvykl a v pasážích, kde je potřeba hodně točit volantem, jsem nevěděl kde a jak ho držet. Nebo sedačky. Na pohled jsou sice křesla s integrovanou hlavovou opěrkou krásná, navíc nabízejí masážní funkci, přesto mě nenadchla. A může ta to právě hlavová opěrka, která na můj vkus trčí až moc dopředu, takže mi tlačila hlavu do nepřirozené polohy. Protože je opěrka integrovaná, nic s ní neuděláte. Ještě hůř na tom ale byla přítelkyně, ta si kvůli menší postavě musela týl opřít o tvrdý plastový rámeček v opěrce. Pohodlné to prý „kupodivu“ nebylo.

Se sedadly pak souvisí ještě jedna zajímavost. BMW iX M60 je standardně vybaveno prostorovou audio soustavou Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System, která pracuje s basovým reproduktorem integrovaným v opěradle. Při poslechu tak hudební zážitek podtrhují vibrace a „vrnění“ směřující do zad. A je to fakt zajímavé.

Dalším zajímavým nápadem je Paket Heat Comfort, s nímž dostanete nejen vyhřívaná sedadla vpředu i vzadu (vnější) a vyhřívaný volant, ale také vyhřívanou středovou konzolu, vyhřívané boční loketní opěrky ve dveřích a dokonce i vyhřívané dveřní výplně, spodní část palubní desky a víko přihrádky u spolujezdce. Výrobce tvrdí, že tohle inovativní řešení vyhřívá kabinu účinněji než obyčejné topení.

Na závěr BMW musím pochválit za spoustu místa pro posádku, za množství různých odkládacích prostor (přestože schránka před spolujezdcem by mohla být větší) a šikovné detaily v zavazadelníku: 12V zásuvku, popruh na levé straně, háček vpravo či možnost sklopit opěradla zadních sedadel přímo z kufru. Zavazadlový prostor má základní objem 500 litrů a je trochu mělký. Po sklopení zadních opěradel však vznikne skoro rovná plocha a přepravní kapacita naroste na 1750 litrů.

A ještě jedna drobnost, o níž jsem se nezmínil ani v testu iX xDrive40: líbí se mi, že BMW myslelo na riziko ušpinění couvací kamery a vybavilo ji ostřikovačem, který je ukryt v zadním logu.

Motor, jízdní vlastnosti


Elektrický brutál

BMW iX je k dispozici ve třech verzích: xDrive40, xDrive50 a M60. Jednotlivá provedení se liší výkonem, základní provedení navíc dostalo menší akumulátor a pomalejší nabíjení. Ve všech případech se však o pohon starají dva elektromotory, díky nimž je iX vybaveno čtyřkolkou bez mechanického spojení mezi předními a zadními koly.

V M60 pracují dva synchronní elektromotory s elektrickým buzením, zajímavý je hlavně ten zadní, pracuje totiž se šesti fázemi (běžné jsou tři fáze), má dvojitý střídač a během jedné otáčky hřídele dává šest impulzů. Díky tomu bylo možné dosáhnout dlouhodobějšího zvýšení maxima výkonu, motor ostatně generuje nejvyšší výkon 360 kW (489 k). Přední generuje až 190 kW (258 kW).

Celkový maximální výkon soustavy dosahuje 455 kW (619 k), točivý moment pak 1015 Nm, v jízdním režimu Sport při aktivaci kontroly rozjezdu (Launch Control) dokonce až 1100 Nm. Není divu, že dynamické schopnosti vypadají ohromně: z klidu na stovku iX M60 akceleruje za pouhé 3,8 sekundy a dokáže se pohybovat rychlostí 250 km/h, což není u takto robustních elektromobilů obvyklé. I to je zásluha specificky navrženého zadního motoru. Úžasné navíc je, jak suverénně se tohle velké SUV, jehož pohotovostní hmotnost mimochodem i přes štědré nasazení lehkých materiálů v konstrukci činí skoro 2,7 tuny (jen na trakční baterii připadá 643 kilogramů), v nelegálních rychlostech pohybuje.

BMW iX M60 BMW iX M60

Akcelerace z místa je naprosto brutální, na běžném a suchém povrchu čtyřkolka kolům nedovolí proklouznout, takže auto vystřelí vpřed a elektrický pohon vám pak dlouho nedá prostor se vzpamatovat. Zátah je nepřerušovaný, auto neřadí a motory neřeší otáčky. Zajímavostí je způsob, jakým bavorák „upozorňuje“ na připravenost ke startu v režimu Launch Control – signalizuje ji vibracemi v sedadle.

Zátah je mimořádně působivý až do 200 km/h, tohoto tempa vůz podle mého měření dosáhne za 13,7 sekundy. Od dvoustovky se sice postupně začíná projevovat drobný pokles v ochotě, přesto je akcelerace stále přesvědčivá. Mimochodem, při podobném bláznění se může stát, že auto sníží dostupný výkon, důvodem je ochrana výkonové elektroniky před přehřátím. I tak se ale lze po dálnici, německé samozřejmě, pohybovat v pohodě rychlostí přesahující 200 km/h. Jen se musíte smířit se spotřebou klidně přes 40 kWh/100 km a dojezdem nějakých 200 kilometrů.

Velice příjemně se elektrický pohon projevuje také při „normálním cestování“. Jízda je tichá a hladká, potěší sympatická odezva na plynový pedál. Auto navíc přidává úžasně odhlučněnou kabinu. Klidu na palubě pomáhají i zmíněné prvky z uhlíkových vláken, které pomáhají odizolovat různé vibrace a hluk.

Jestli vám ale ticho z nějakého důvodu vadí, BMW kromě prvotřídního audio systému nabízí možnost aktivovat syntetický zvuk, který pro automobilku stvořil slavný Hans Zimmer. Jeho charakter se mění podle jízdního režimu a práce s plynem. Já sice příliš nechápu, proč bych si měl kazit dokonale tiché cestování umělým zvukem, ale budiž, někomu se tahle funkce jistě líbit bude. Já ji vyzkoušel a pak už nechal vypnutou.

A spotřeba? Po Praze 29,0 kWh/100 km, trasu vedoucí přes několik obcí SUV zvládlo s průměrem 20,9 kWh/100 km, na dálnici iX M60 jela za 28,2 kWh/100 km. Protože si palubní počítač pamatuje průměrnou spotřebu vozu po opuštění výrobního závodu, mohu nabídnout dlouhodobý apetit po 5984,5 ujetých kilometrech: 26,0 kWh.

Při využitelné kapacitě trakční baterie 105,2 kWh mi tak dojezd s dlouhodobým průměrem vychází na zhruba 400 kilometrů, při mé nejlepší spotřebě by vůz zvládl i 500 kilometrů. Výrobce udává dosah 503 až 549 km.

Co se dobíjení týče, iX M60 umí až 200 kW při nabíjení nabíjení stejnosměrným proudem, při nabíjení střídavým proudem zvládá nejvýše 11 kW. Z 10 na 80 procent se akumulátor dokáže v ideálním případě nabít za 35 minut, BMW dále zdůrazňuje schopnost přijmout na rychlonabíjecí stanici během 10 minut energii až na 150 kilometrů jízdy. Z domácího wallboxu pak dobíjení z nuly na sto (které samozřejmě nebývá obvyklé) zabere necelých 11 hodin. Z vlastní zkušenosti mohu ještě přidat údaje o nabíjení u 50kW stojanu, který za 38 minut předal 30,567 kWh. Opouštěl jsem ho s 62% nabitím.

Pohodlné, schopné

Podvozek vrcholné verze iX M60 tvoří přední náprava s dvojitými příčnými rameny a pětiprvková zadní náprava, vůz je standardně vybaven specificky naladěným adaptivním vzduchovým odpružením obou náprav s aktivními tlumiči, zesíleným příčným zkrutným stabilizátorem na zadní nápravě a řízením zadních kol. Pneumatické odpružení umí měnit světlou výšku, ve sportovním režimu se vždy sníží o 10 mm oproti výchozímu stavu, jinak tak automaticky činí i v ostatních módech vždy v rychlostech nad 140 km/h. Při jízdě do 35 km/h řidič naopak stisknutím tlačítka může světlou výšku o 20 mm zvýšit, třeba když se pohybuje na nějaké polní cestě.

BMW iX M60 potěší komfortem, auto hezky tlumí nerovnosti, podvozek je tichý a dostatečně poddajný. Asi bych ale volil menší kola, vibrace příplatkových dvaadvacítek obutých do pneumatik o rozměru 275/40 se totiž občas přenášely do interiéru, typicky na méně kvalitní městské dlažbě. Kola o sobě také někdy dala vědět tlumenou ránou, když zapadla do většího výmolu. Celkově je však pohodlí znamenité.

Sofistikovaný podvozek ve spojení s nízko uloženým těžištěm (těžký akumulátor je uložen mezi nápravami v podlaze) však také velmi slušně maskuje hmotnost vozu, zvlášť ve sportovním režimu, v němž se bavor může opřít o tužší odpružení. BMW iX M60 se ochotně stáčí a i díky natáčení zadních kol umí hbitě měnit směr. V dlouhých a táhlých zatáčkách iX M60 ohromí přilnavostí, díky níž je dokáže proletět obdivuhodným tempem, v těch utažených už je přece jenom cítit, že řídíte vysoký a těžký automobil. I když tenhle bavorák zvládne hodně, nesmíte prostě čekat zázraky. Velkému elektrickému SUV nejvíc vyhovuje plynulost, nemá cenu ho do zatáček agresivně zahazovat. Zato na výjezdu auto šetřit nemusíte.

BMW iX M60 BMW iX M60

M60 totiž úžasným způsobem využívá výhod „setupu“ se dvěma živými elektromotory. V běžných jízdních situacích sice vůz pohání pouze zadní motor, v případě většího bočního zrychlení nebo při prokluzu zadních kol se ovšem okamžitě zapojuje přední jednotka. Díky čtyřkolce máte vždy nejen dostatek trakce, ale systém hlavně umí tak dokonale pracovat s návalem velké porce točivého momentu, že na suché silnici prakticky nesahá k přibrzďování kol. Sílu prostě rozloží tak, že na výjezdech ze zatáčky můžete zrychlovat důrazně, čtyřkolka se postará o plynulou a stabilní akceleraci. Zvlášť ve sportovním režimu je navíc úžasně cítit, že zadní motor stále hraje hlavní roli.

Slušné je řízení, přesné a přímé, problém mám však s tvarem volantu. Jak už jsem psal v kapitole o interiéru, ani po týdnu jsem nepřišel na to, jak ho při svižné jízdě na zakroucené silnici držet. Líbily se mi i sportovní brzdy, nabízející silný účinek. A na elektromobil je fajn i jejich dávkování.

Závěr


Závěr

BMW iX M60 je zvláštní auto. Nemyslím tím jen designově, ale také svým charakterem a hlavně řadou neobvyklých řešení v interiéru. Ani na druhý pokus si mě nezískala sedadla, stále jsem nepřišel na chuť tvaru volantu a pořád mi chybí víc ovladačů a tlačítek. Na druhou stranu iX nemohu upřít luxusní atmosféru v interiéru, prostornost a bohatou a mimořádně moderní výbavu s pokročilými technologiemi. Palubní elektronika je ostatně připravena na autonomní jízdu třetí úrovně, nechybí 5G konektivita a obvyklé dnes stále nejsou ani dálkové aktualizace softwaru (jednu mimochodem BMW nedávno vypustilo).

V iX M60 se také příjemně cestuje, hlavně díky tichému a pohotovému pohonu, komfortnímu podvozku a skvěle odhlučněné kabině. Dynamika pak je vyloženě masakr, zvlášť na tak hřmotné SUV.

Vrcholu nabídky odpovídá cena, která začíná na částce 3.493.100 Kč, testovaný kousek s několika příplatky by vyšel dokonce na 3.755.726 Kč. Pro zajímavost, BMW X5 M s výkonem 441 kW startuje na 3.416.400 Kč.

Nejlevnější verze modelu 2.242.500 Kč (BMW iX xDrive40)
Základ s testovaným motorem 3.493.100 Kč (BMW iX M60)
Testovaný vůz bez příplatků 3.493.100 Kč (BMW iX M60)
Testovaný vůz s výbavou 3.755.726 Kč (BMW iX M60)

Plusy

  • Brutální dynamika
  • Moderní výbava
  • Prostorná kabina
  • Schopný podvozek
  • Komfort a ticho v interiéru

Minusy

  • Menší zavazadlový prostor
  • Horší ergonomie
  • Tvar volantu
  • Nepříliš pohodlná sedadla
Zobrazit celý článek

Doporučujeme

Témata
BMW iX M60
Cena základní sestavy 3 493 100 Kč
Výbava základní sestavy 21“ kola z lehké slitiny, sada na opravu pneumatik, integrované aktivní řízení včetně natáčení kol zadní nápravy, adaptivní vzduchové odpružení na obou nápravách, komfortní přístupový systém, M Sport brzdy, síť zavazadlového prostoru, aktivní ventilace a vyhřívání předních sedadel, čalounění stropu v barvě antracitu, multifunkční sedadla řidiče a spolujezdce, Paket Heat Comfort - vpředu a vzadu, 4zónová automatická klimatizace, BMW IconicSounds Electric, High-beam Assistant - asistent dálkových světel, Driving Assistant Professional, BMW laserové světlomety, Parking Assistant Professional (umožňuje parkování v režimu automatizované jízdy), DAB tuner - digitální příjem rádia, Teleservices, ConnectedDrive Services - přístup na Online portál a integrace aplikací, Paket Connected Professional, Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System, bezdrátové nabíjení telefonu, BMW Live Cockpit Professional, BMW Natural Interaction, specifický dodatečný obsah Sportovního paketu a další. Kč
Cena testované sestavy 3 755 726 Kč
Výbava testované sestavy 22“ aerodynamická kola z lehké slitiny se sportovními kombinovanými pneumatikami (56.914 Kč), integrované univerzální dálkové ovládání (7.046 Kč), funkce plynulého dovírání dveří Soft-Close (17.602 Kč), čelní okno Climate comfort (5.954 Kč), elektricky ovládané tažné zařízení (32.526 Kč), interiérová kamera (3.796 Kč), Paket First Class zahrnující panoramatické elektricky ovládané střešní okno Sky Lounge, protisluneční ochranu oken a interiérové aplikace Clear&Bold – křišťálové a dřevěné prvky v interiéru (108.992 Kč), metalický lak Oxide Grey (29.796 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: elektrický
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 455 / 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 1015 / 0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 3.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 500 / 1750
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2659 / 576
Rozměr pneu: 275/40 R22
BMW iX M60
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4953
b) šířka (mm): 1967
c) výška (mm): 1695
d) rozvor (mm): 3000
e) rozchod vpředu (mm): 1679
f) rozchod vzadu (mm): 1709
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1010
k) šířka vpředu (mm): 1560
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 860
výška opěradla vzadu (mm): 830
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Barrichello
26. 10. 2022 11:28
Re: Ještě že všichni nemohou
Ty nechápeš ty.
Avatar - Barrichello
26. 10. 2022 11:27
Re: Ještě že všichni nemohou
Tohle má emise v uhelných elektránách, v Číně , Africe na světových ocenánech a mořích!!!

Nic bezemisního NEEXISTUJE!
16. 10. 2022 17:18
Re: Supa
Aj keď sa v mnohom nezhodneme, v tomto áno.
16. 10. 2022 09:00
Re: tak když to shrnu
Díky za info a aj zaujímavý YouTube kanál :yes:
15. 10. 2022 22:37
Re: tak když to shrnu
Velké díky za Váš YT kanál a popularizaci EV :yes: