Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW iX3 – Interesantní kombinace

Stanislav Švarc Stanislav Švarc 8. 6. 2022 • 20:23
44
12
Zobrazit náhledy (44)
BMW iX3 BMW iX3 BMW iX3 BMW iX3 BMW iX3 BMW iX3 BMW iX3 BMW iX3 BMW iX3 BMW iX3 BMW iX3 BMW iX3 BMW iX3 BMW iX3 BMW iX3 BMW iX3 BMW iX3 BMW iX3 BMW iX3 BMW iX3 BMW iX3 BMW iX3 BMW iX3 BMW iX3 BMW iX3 BMW iX3 BMW iX3 BMW iX3 BMW iX3 BMW iX3 BMW iX3 BMW iX3 BMW iX3 BMW iX3 BMW iX3 BMW iX3 BMW iX3 BMW iX3 BMW iX3

Svoje první elektrické SUV automobilka BMW představila v létě roku 2020. Neuběhly ani dva roky a už tu máme jeho omlazenou podobu.

Design, interiér


A to se dokonce modernizované BMW iX3 světu ukázalo už loni v srpnu, tedy jen rok po premiéře samotného vozu. Důvod je jednoduchý: iX3, která představuje elektrickou verzi modelu X3, následovala právě svoje sourozence se spalovacími motory pod kapotou. A klasická X3 facelift po čtyřech letech na trhu potřebovala.

Seznam novinek není příliš rozsáhlý, nebo lépe řečeno, nenajdeme na něm vyloženě revoluční záležitosti. Omlazené BMW iX3 nabízí především upravený design a rozšířenou výbavu.

Začněme klasicky vzhledem, třeba u přepracovaných ledvinek. Ty totiž povyrostly a dostaly jednodílný rámeček. Nové jsou také světlomety, které jsou o nějakých 10 milimetrů nižší a standardně nabízejí LED adaptivní technologii, změnil se i přední nárazník.

Výrazněji se proměnila záď, hlavně díky novým LED světlům s trojrozměrným krycím sklem a faktu, že iX3 je od faceliftu standardně vybavena stylovým M paketem. Ten přináší sportovně laděné doplňky v podobě už zmíněného předního nárazníku, 19palcových aerodynamických kol a hlavně agresivně tvarovaného zadního nárazníku s „naznačeným“ difuzorem.

Pro úplnost dodávám, že testované auto dorazilo na 20palcových M aerodynamických kolech, která jsou součástí Paketu Paket Impressive za 213.252 Kč (samostatně stojí 46.072 Kč), a s příplatkovými, skvěle svítícími laserovými lampami za 46.072 Kč.

BMW iX3 BMW iX3

Jak to má být

Revoluce se neodehrála ani v interiéru. Naštěstí. Takže tu zůstává klasický bavorácký mustr v podobě k řidiči natočeného a uživatelsky velice přívětivého středového panelu s fyzickými ovladači pro nejdůležitější funkce, který samozřejmě doplňuje soustava ovladačů na tunelu mezi sedadly. V ní pochopitelně najdeme také otočný iDrive.

Tohle je prostě neprůstřelné řešení.

Tradiční chválu posílám za inteligentně navržený a svižně fungující infotainment, který nově už ve standardu běhá na 12,3palcové obrazovce, skvělé zpracování, výběr materiálů nebo parádní sportovní sedadla.

Technologická výbava zahrnuje mapy nové generace, možnost otevírání vozu pomocí chytrého telefonu nebo třeba couvací asistent. Ten je opravdu zajímavý: když zaparkujete (nebo jen zastavíte), můžete po zvolení příslušné funkce nechat vycouvání z místa na autě. BMW si totiž pamatuje poslední ujeté metry, po nichž se dokáže samo vrátit. Na řidiči je jen přidávání plynu a brzdění, o řízení se stará vůz. Auto takhle pozpátku umí ujet desítky metrů.

Prostoru v obou řadách je tak akorát, snad jen cestující s výškou přes 190 centimetrů už by se vzadu mohli hlavou dotýkat stropnice. Zavazadlový prostor poskytuje objem 510 litrů, sklopením zadních opěradel (dělených v poměru 40:20:40) získáte až 1560 litrů. Potěší také průvlak na lyže nebo místo pod podlahou.

BMW iX3 BMW iX3

Motor, jízdní vlastnosti


Jede hezky, ale jak daleko?

BMW nabízí iX3 v jediné verzi, která je vybavena jedním synchronním elektromotorem s elektromagnetickým buzením. Motor dává maximální výkon 210 kW, nejvyšší točivý moment 400 Nm a zajímavé je, že pohání výhradně zadní kola. Čtyřkolku v iX3 mít nemůžete, což může zájemce o SUV, byť elektrické, zaskočit.

Projev 210kW elektromotoru je příjemný, autu ve všech situacích odehrávajících se v legálních rychlostech zaručuje poměrně zajímavou, ale přitom krásně hladkou dynamiku. BMW iX3 se projevuje jako sympaticky svižné a rychlé auto, které ochotně zatáhne kdykoli to po něm budete chtít.

A nabízí navíc velice důstojný projev i na dálnici. Po dupnutí na akcelerátor se pak už sice nedostaví vyloženě dramatický zátah, který by vám způsobil šimrání v břiše, ale přesto je zrychlení razantní. Potěší odezva na „plyn“, jež je zejména ve sportovním režimu opravdu bezprostřední. A to vše se odehrává v kouzelně příjemném tichu (tedy pokud si nezapnete umělý zvuk motoru), za nímž stojí nejen přirozeně tichý elektrický pohon, ale také výtečně odhlučněná kabina.

Elektromotor energii čerpá z akumulátoru s využitelnou kapacitou 73,83 kWh, která by podle metodiky WLTP měla stačit k dojezdu mezi 453 až 462 kilometrů. Ve skutečnosti pochopitelně záleží na způsobu, jakým budete vůz používat. A také třeba na počasí.

BMW iX3 BMW iX3

Nejúspornější byla iX3 ve městě, v jarní Praze s docela hustým provozem jezdila v průměru za 17,5 kWh na 100 km. Na jedno nabití by tak zvládla více než 400 kilometrů.

Cestu mezi dvěma městy, vedoucí přes menší obce a mimo dálnice, elektrické SUV zvládlo s průměrem 18,8 kWh/100 km, nejhůř podle očekávání dopadlo měření na dálnici. Po sjezdu z ní palubní počítač ukazoval údaj 26,3 kWh/100, iX3 by tak na dálnici nezvládla ani 300 km. A ještě jedno číslo: od jednoho nabíjení jsem urazil zhruba 200 kilometrů v bohatě kombinovaném provozu (město, dálnice, okresky) s průměrem 19,5 kWh/100 km. Myslím tak, že auto bude schopné dlouhodobě jezdit se spotřebou okolo 20 kWh na sto kilometrů – po přepočtu to dělá dojezd asi 370 km, tedy pokud nebude trávit většinu času na dálnici. A minimálně na jaře…

BMW iX3 slibuje maximální nabíjecí výkon 150 kW, v realitě ho ale (stejně jako u ostatních elektromobilů) dostanete jen na chvíli. Já jsem u rychlé nabíječky strávil téměř půl hodiny, aby akumulátor přijal zhruba 30 kWh. Odjížděl jsem s 84% stavem baterie.

Dá se však předpokládat, že majitel elektromobilu má vyřešené domácí nabíjení. BMW iX3 je vybaveno nabíječkou s výkonem až 11 kW, z třífázové zásuvky pak dobíjení z „nuly na sto“ zabere asi 7,5 hodiny.

Prostě bavorák

BMW iX3 je standardně vybaveno víceprvkovou zadní nápravou a adaptivním podvozkem s elektronicky řízenými tlumiči. A jeho chování je takové, jak byste od kompaktního bavoráckého SUV zřejmě očekávali.

I v komfortním nastavení je podvozek spíše tužší, takže zvlášť na dvacetipalcových kolech obutých do nízkoprofilových pneumatik budete o nerovnostech vědět a občas, ale vážně jen zřídka, se dokonce od kol na výmolu ozve tupá rána. Přestože bych si klidně dokázal představit o něco komfortnější projev, ten nabízený mě ani v nejmenším neuráží, za mě je iX3 stále nadprůměrně pohodlným vozem.

Poněkud „utažený“ charakter navíc přináší řadu důležitých výhod, BMW například dokáže i na hodně rozbité silnici držet kola v kontaktu s povrchem, neizoluje vás od dění pod vámi a v zatáčkách se zase o tuhý podvozek může opřít vysoká a těžká karoserie. Elektrická iX3 se tak v obloucích přehnaně nenaklání, se změnami směru jí navíc pomáhá uložení akumulátoru v podlaze (nízké těžiště) a zajímavé rozložení hmotnosti. Navíc je tu pohon zadních kol, který také dokáže přispět ke znamenité ovladatelnosti.

BMW iX3 BMW iX3

BMW iX3 přes více než 2,2tunovou hmotnost překvapí stáčivostí a ochotou změnit směr, vhodným dávkováním „plynu“ na zadní nápravu si zase můžete krásně pomoci v samotném oblouku a na výjezdu. Je skvělé, že se BMW povedlo dostat typický zadokolkový charakter i do těžkého elektrického SUV. A to je tu ještě možnost omezit stabilizaci…

Otázkou samozřejmě zůstává, jestli to zájemci o takové auto vůbec ocení.

Závěr


Závěr

BMW iX3 je zajímavé SUV, které spojuje přednosti modelu X3 s elektrickým pohonem. Jde o dobře vybavené, slušně prostorné, hezky zpracované a příjemně jezdící auto s vyladěnou ergonomií ovládání. Přítomnost elektromotoru pak přidává plusy v podobě sympatické dynamiky a kultivované jízdy, současně samozřejmě přináší známá elektromobilní omezení, která snad nemusím opakovat.

Interesantní je pohled do ceníku. BMW iX3 startuje na částce 1.792.700 Kč, zatímco výkonově srovnatelné motorizace sourozenecké X3 jsou o něco levnější: vznětová X3 xDrive30d (210 kW) stojí 1.589.900 Kč, plug-in hybrid X3 xDrive30e (215 kW) vyjde bez příplatků na 1.587.300 Kč. Elektrické provedení by mělo mít o něco bohatší výbavu, ale zase postrádá pohon všech kol.

Čtyřkolku nabízejí i konkurenční elektrické modely, které jsou však také dražší. Mercedes-Benz EQC začíná na 1.929.950 Kč, Audi e-tron (které je navíc o kus větší) na 1.891.900 Kč.

Nejlevnější verze modelu 1.792.700 Kč (BMW iX3)
Základ s testovaným motorem 1.792.700 Kč (BMW iX3)
Testovaný vůz bez příplatků 1.792.700 Kč (BMW iX3)
Testovaný vůz s výbavou 2.125.058 Kč (BMW i4 M50)

Plusy

  • Slušná dynamika
  • Zajímavé jízdní vlastnosti
  • Odhlučnění interiéru
  • Prostorný a kvalitní interiér
  • Ovládání
  • Moderní výbava

Minusy

  • Někomu může chybět pohon všech kol
  • Podvozek by mohl být komfortnější
  • Spotřeba na dálnici
  • Ve srovnání s X3 vyšší cena
  • Omezená nastavení rekuperace
Zobrazit celý článek

Související články

Témata
BMW iX3
Cena základní sestavy 1 792 700 Kč
Výbava základní sestavy 19" aerodynamická kola z lehké slitiny, metalický lak, podélné hliníkové střešní nosníky, M aerodynamický paket, Paket Inspiring obsahující čalounění umělou perforovanou kůží Sensatec, sadu na opravu pneumatik, síťku oddělující zavazadlový prostor, paket zrcátek, sportovní sedadla vpředu s elektrickým nastavením šířky opěradel, vyhřívání předních sedadel, Driving Assistant Professional (zahrnující například tempomat Distance Control s varováním před čelním nárazem s brzdnou funkcí, asistent pro omezení rychlosti nebo asistent řízení a jízdy v jízdních pruzích), parkovací asistent, bezdrátové nabíjení telefonu či čalounění stropu v barvě antracitu, kožená přístrojová deska (umělá kůže), černé lesklé obložení interiéru, galvanická povrchová úprava pro ovládací prvky, adaptivní podvozek, tepelný management baterie pro optimalizaci nabíjení stejnosměrným proudem, nabíjení střídavým proudem (max. 11 kW), nabíjení stejnosměrným proudem (max. 150 kW), parkovací asistent s couvací kamerou, systém varující před nebezpečím kolize s chodcem nebo vozem jedoucím vpředu včetně brzdné funkce ve městě, ambientní osvětlení, adaptivní LED světlomety, asistent dálkových světel, dešťový senzor, M sportovní kožený volant, 3zónová automatická klimatizace, automatické ovládání víka zavazadlového prostoru, panoramatické a elektricky ovládané střešní okno, průchozí nakládací systém, zadní opěradla dělená v poměru 40:20:40, startování a vypínání motoru bez použití klíče, kotvící oka v zavazadlovém prostoru, DAB tuner, BMW Live Cockpit Plus s 12,3" digitálním přístrojovým panelem a 12,3" kontrolním displejem a s navigací, Teleservices, ConnectedDrive Services, Paket Connected Professional (Remote Services, Concierge Services, Real Time Traffic Information, Apple CarPlay, Android Auto, stereo systém s 6 reproduktory (100 W) a další. Kč
Cena testované sestavy 2 125 058 Kč
Výbava testované sestavy Vyhřívání volantu (6.786 Kč), elektricky ovládané tažné zařízení (29.796 Kč), protisluneční ochrana oken (14.352 Kč), tmavé hliníkové obložení interiéru (4.056 Kč), laserové světlomety (46.072 Kč), BMW Drive Recorder (5.408 Kč), Paket Impressive zahrnující čalounění kůží Vernasca s dekorativním prošíváním, 20palcová M aerodynamická kol, akustickou izolaci předních bočních oken, komfortní přístupový systém, elektricky nastavitelnou bederní opěrku, BMW IconicSounds, parkovací asistent Plus, head-up displej a Harman Kardon Surround System s 16 reproduktory (213.252 Kč), Service Inclusive na 4 roky (12.636 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: elektrický
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 210 / 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 510 / 1560
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2255 / 545
Rozměr pneu: 245/45 R20, 275/40 R20
BMW iX3
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4734
b) šířka (mm): 1891
c) výška (mm): 1668
d) rozvor (mm): 2864
e) rozchod vpředu (mm): 1600
f) rozchod vzadu (mm): 1616
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1150
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1550
l) šířka vzadu (mm): 1530
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
12. 6. 2022 01:09
Re: Re: Re: Re: Re: Co k tomu autu říct...
Tak sed doma na riti.. To je co za blbost?
Avatar - xxc
11. 6. 2022 12:52
Re: Re: Re: Re: Co k tomu autu říct...
To je vysoko ekologické, len tak ísť popedalovať do španielska :-) Možno presne kvôli takým je tlak na elektromobilitu. Ja tiež chodím bicyklovať, ale po okolí.
11. 6. 2022 00:09
Re: Re: Re: Co k tomu autu říct...
Uprimne ma ziadne suv nezaujima a ziadne by som si nekupil ani benzin ani dizel a uz vobec nie ev. Auta mam rad, v garazi sa motam od 5tich rokov, ale auto k zivotu nepotrebujem, obcas si dam nejakych treningovych 2000km. Proste rano vstanes, hodis bike do kufra a ides si popedalovat do alp alebo spanielska nic neriesis. To neznamena, ze tu nie su ludia co denne jazdia porciu km ci ich lutujes alebo nie. A pre nich je ev zatial nepouzitelne...
10. 6. 2022 16:45
Re: Re: Co k tomu autu říct...
Jen tak pro zajimavost, jake procento X3 se prodavalo v benzinu? :-!

Jinak jestlize se bavis o dnech ztracenych v EV, zkus se radeji zamyslet kolik casu ztracis na ceste celkove. :D
Lituji te. ;-)
Ja travim v aute denne mene nez hodinu. Mezi EV a spalovakem je v em pripade zanedbatelny rozdil.
10. 6. 2022 09:29
Re: Re: Co k tomu autu říct...
To jsou nazory fandy aut a ti tvori v objemu zakazniku tak mozna 5%.... asi ani to ne.... vsichni ostatni resi jen pomer cena/vykon.
Články odjinud