Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW X6 M50i xDrive (390 kW) – Když SUV kupé miluješ, není co řešit

David Bureš
Diskuze (105)

Kritiky vysmívané BMW X6 se ukázalo jako prodejní trhák, a tak přijíždí již ve své třetí generaci. Jak nové SUV kupé jezdí s vidlicovým osmiválcem pod kapotou?

Design, interiér


BMW X6 bylo v době premiéry první generace s interním označením E71 vysmívaným automobilem. Nejen pravověrní fanoušci značky ho výsměšně nazývali autem pro fotbalisty a kritizovali kombinaci protichůdných koncepcí SUV a kupé. Jenže se rychle ukázalo, že v BMW mají své klienty dobře přečtené. A tak na trh po prodaných více než 443.000 exemplářích tohoto modelu dorazila už třetí generace X6, kterou jsme v rámci redakčního testu vyzkoušeli v osmiválcovém provedení M50i xDrive.

Třetí generace X6 (G06) přichází šest let po té předchozí, což souvisí se snahou přizpůsobit se moderním trendům. Trh je totiž aktuálně ve zcela jiné konstelaci než v roce 2007, kdy debutovala první „iks-šestka.“ Ta byla na trhu vlastně osamocena, kdežto dnešní provedení už musí reagovat i na konkurenci (v podobě Mercedesu GLE kupé, Range Roveru Velar a vlastně i Audi Q8). Novinka má tak mnohem těžší pozici než kdysi.

Svítí i ledvinami

Dosavadní recept se ale ukázal jako úspěšný, a tak základním tvarem je nová X6 stejná jako předchůdci. Na karoserii se siluetou střechy prudce se svažující směrem vzad však byly naroubovány prvky podle aktuálního designérského jazyka BMW. Z přídě tak zmizely kulaté mlhovky, naopak se tu objevily velikánské ledvinky masky chladiče (byť ne tak masivní jako u X7), které jsou navíc opticky propojené. A co víc, za příplatek mohou být podsvícené (příplatkový prvek BMW Iconic Glow za 13.546 Kč), když se můžou rozsvítit třeba při odemykání a zamykání nebo i během jízdy, podle toho, jak si to zákazník nastaví. Prvek je to naprosto zbytečný, avšak notně působivý.

Záď pak zdobí nízká koncová světla široce protažená do víka kufru, efektním prvkem je i „bublinová“ střecha ve stylu vozů karosárny Zagato, která opticky rozbíjí tuto část. I přes spoustu hran či masivní difusor však záď X6 na mě působí poněkud neforemně a těžkopádně.

BMW X6 M50i xDrive BMW X6 M50i xDrive

Z hlediska rozměrů pak došlo k mírnému zvětšení. X6 se mezigeneračně natáhla o 26 mm a rozšířila o 15 mm, výsledkem čehož šířka přesáhla dvoumetrovou hranici (konkrétně 2.004 mm). Pořád přitom mluvíme o hodnotě bez zrcátek, a tak jde o opravdového macka. Zároveň se však kvůli proporcím a těžišti vůz snížil o šest milimetrů. Rozvor se pak prodloužil o 42 mm na výsledných 2.975 mm.

Jak ve sporťáku

Sportovní dojem přitom X6 nenavazuje jen svým vzezřením, ale také posazem. Palubní deska s vysokým středovým tunelem totiž řidiče pevně obklopuje. Pocitově tak sedíte nízko, byť samozřejmě s ohledem na vnější rozměry jste docela vysoko, což si vždy uvědomíte při vystupování - prahy jsou opravdu vysoko.

Výběru materiálů nebo zpracování nelze v tomto směru nic vytknout, aktuální generace vozů BMW v tomto směru hraje vysokou ligu. Potěší také ovládání, na očích krásně viditelná, široká obrazovka multimediálního systému s úhlopříčkou 12,3“ je sice dotyková, stále si však uchovává ovladač iDrive na středovém tunelu, což je podle nás pořád nejintuitivnější řešení. Mnohem lepší než třeba nabízené ovládání gesty...

Sedadlo řidiče nadchne širokým rozsahem nastavení a pohodlím, díky čemuž si tu ideální pozici najde opravdu každý. Masážní funkce by možná mohla být o něco výraznější, jinak ale k sedadlům nemám výhrady. Potěší pak praktický prvek v podobě držáků nápojů ve středovém tunelu, které jsou za příplatek vyhřívané nebo chlazené.

BMW X6 M50i xDrive BMW X6 M50i xDrive

BMW X6 je sice bezmála pět metrů dlouhým vozem, kvůli své koncepci SUV kupé s pohonem zadních kol však prostor na zadních sedadlech není nijak zázračný. Prostor před nohami tu se svojí výškou 186 cm nějaký mám, nad hlavou je tu ale kvůli snižující se střeše jen minimální rezerva. Tu se navíc podařilo zajistit jen pomocí ukotvení lavice velice nízko, což má negativní vliv na pohodlí cestujících. Sezení na skrčence zkrátka není ideální. U předchůdce tomu ale nebylo jinak...

Praktický kufr

Zavazadelník si uchoval objem 580 litrů jako u předchozí generace, což je naprosto dostatečná hodnota. Pravidelně tvarovaný kufr je mimochodem dlouhý 103 centimetrů, široký 110 a pod plato vysoký 44 cm, přičemž po sklopení zadních sedadel nevznikne žádný nepraktický schod, ale rovná ložná plocha.

Milým prvkem je dvojitá podlaha odkrývající zhruba 19 centimetrů vysoký dodatečný prostor. Otevíraná je totiž pomocí plynové vzpěry, díky níž se sama udrží v horní poloze. To spolu s pečlivým čalouněním nečekaně hodnotně působícím textilem jasně dokazuje členství auta v portfoliu luxusního výrobce. Naopak vysoká nakládací hrana (85 cm nad vozovkou) je způsobena snahou o co nejvyšší tuhost karoserie.

Motor, jízdní vlastnosti


Snad jen ta spotřeba...

Motorová nabídka X6 je stejně jako v minulosti postavena primárně na šestiválcích. Jako základ tu slouží naftový třílitr xDrive30d (195 kW), nad nímž stojí xDrive40d (250 kW) a vrcholný quad-turbodiesel M50d (294 kW), zatímco pro milovníky benzinu je tu xDrive40i (250 kW). K dispozici jsou ale i zážehové osmiválce, buď v podobě vrcholového modelu X6 M (441 kW) nebo o něco krotším M50i (390 kW). A právě v této verzi jsme nové BMW X6 vyzkoušeli.

Motor s obchodním označením 50i již dobře známe z dříve testovaných bavoráků. Jedná se o benzinový vidlicový osmiválec o objemu 4,4 litru dopovaný dvěma turbodmychadly typu twin-scroll, kterému ve výzbroji nechybí ani další pro BMW typická technika. Řeč je o plně variabilním časování ventilů Valvetronic, variabilním časování vačkových hřídelů Double Vanos nebo třeba přímém vstřikování pracujícím s tlakem až 350 bar. Výsledkem je podobně jako v nedávno testovaném BMW 8 Gran Coupé výkon 390 kW a točivý moment 750 N.m, dostupný navíc v širokém pásmu 1800 až 4600 otáček, tedy v běžném provozu prakticky neustále.

Osmiválec jsme chválili už v osmičkovém Gran Coupé i sedmičkovém sedanu a nejinak je tomu v X6. Navzdory tomu, že tenhle mastodont váží přes 2,2 tuny, motor s ním nemá absolutně žádnou práci. Důkazem toho je třeba i to, že ještě kolem 200 km/h se autu chce zrychlovat. Ostatně tuto masu zvládne rozpohybovat z 0-100 km/h za pouhé 4,3 sekundy. Maximální rychlost pak činí 250 km/h.

BMW X6 M50i xDrive BMW X6 M50i xDrive

Motor táhne prakticky v celém rozsahu otáček, navíc s více než působivým lineárním tahem. Plusem je i příjemný brumlavý zvuk, který je však zároveň pečlivě odhlučněn, aby vás na dlouhých cestách zbytečně nerušil.

Vytknout není co ani osmistupňové automatické převodovce, která je pro všechny verze X6 standardem. Její práce je natolik dokonalá, že jsem vlastně ani neměl potřebu zkoušet manuální režim. Ať už se kocháte, sprintujete nebo zkrátka jedete obvyklým tempem, automat řadí hladce a logicky. Zkrátka tak, jak byste to činili i vy. I na manuální pokyn páčkou pod volantem však rychle reaguje (na poměry převodovek s hydrodynamickým měničem až nečekaně hbitě), navíc vám v manuálním režimu nechá plnou kontrolou nad vozem. A tak si v omezovači zkrátka nepřeřadí sám, když to nestihnete. To se ale moc nestává, protože ideálně budete řadit kolem 5000 otáček, výše už to nemá moc smysl.

Jedinou nevýhodou motorizace M50i v X6 je tak vysoká spotřeba paliva, která je však zároveň něčím, co se dá u takto velkého SUV s benzinovým osmiválcem pod kapotou očekávat. Pod desetilitrovou spotřebu se zkrátka nedostanete, ať se snažíte, jak se snažíte. Klidné okreskové tempo znamenalo zhruba 13 litrů na 100 km, na podobné úrovni se pohybuje rovněž dálniční spotřeba při dodržování tuzemských rychlostních limitů.  Dlouhodobá spotřeba každopádně činila 16,2 l/100 km, což je důkaz toho, jak při rychlejším tempu apetit rychle roste nahoru. Ostatně jedna ze sportovních vyjížděk s průměrem 27,8 l/100 km je toho důkazem...

Skvěle jezdící

Sportovní jízda je vzhledem ke koncepci i motoru pod kapotou testované verze X6 M50i primárním smyslem tohoto automobilu, o to více překvapí, že za běžné jízdy je auto vlastně relativně pohodlné. Ne, ani v komfortním módu nečekejte jízdu jak na obláčku, X6 ale dává i v městských rychlostech najevo jen tuhost, nikoliv zbytečnou tvrdost, což bylo pro mě velkým překvapením. Klapot od 22palcových kol testovaného kousku každopádně v nízkých rychlostech uslyšíte neustále.

Mimo ulice měst se však X6 samozřejmě začne cítit mnohem lépe. Kombinace lichoběžníkového zavěšení vpředu a pětiprvkového zavěšení vzadu s adaptivními tlumiči začne skvěle pracovat a při rychlejším tempu začne parádně tlumit jednotlivé nerovnosti. To pak klidně můžete svižně jet i po rozbité okresce a X6 pohlcuje i větší díry, jako by tam ani nebyly. Tohle se hodně povedlo, na rozdíl od přece jen nepřirozeného řízení, které by mohlo být komunikativnější.

BMW X6 M50i xDrive BMW X6 M50i xDrive

Samotné jízdní vlastnosti jsou skvělé, až by se dalo říci, že popírají fyziku. X6 umí opravdu skvěle krouhat zatáčky, čemuž jí pomáhá i příplatkové natáčení zadní nápravy. Vzhledem k velikosti je auto nečekaně mrštné. To, že sedíte v SUV, si uvědomíte až při výhledu ven, když si všimnete, jak sedíte vysoko. Limity vysoké karoserie poznáte snad jen v hodně prudkých obloucích, v nichž už jsou hmotnost a rozměry zkrátka znát. To spíše ale budete bojovat s šířkou. Více než dva metry bez zrcátek už je opravdu hodně a tak nejednou budete řešit, zda se na tu typickou českou okresku opravdu vejdete. Stejně tak na parkovišti před oblíbeným nákupním centrem zcela vyplníte parkovací místo, až se nedá divit těm tolika fotografiím zvěčněných X6 stojících přes dvě parkovací místa...

Závěr


Závěr

Řeknu to na rovinu, nejsem zrovna příznivce SUV kupé (kromě snad nesmírně povedeného Audi Q8), a tak bych motorizaci M50i xDrive bral raději ve zcela jiném modelu - řadě 5, 8 Gran Coupé nebo třeba X5, když už bych měl zvolit SUV. Jestliže vám ale tato koncepce není cizí, není novému BMW X6 vlastně co vytknout.

Testovaný osmiválec M50i xDrive je zkrátka dokonalý, což se potvrdilo také v nové X6. Odhlédneme-li od vysoké spotřeby, která je však u tak velkého SUV s benzinovým motorem o objemu 4,4 litru očekávatelná, nemá motor prostě chybu. Osmiválec je nesmírně silný a má lahodný zvuk.

Co se týče samotného auta, tak má pro mě až nečekaně pohodlný podvozek, samozřejmostí je i širokánská výbava a luxusní interiér. Omezený prostor vzadu, respektive nízké ukotvení zadní lavice, pak vyplývá z dané koncepce.

Takže jak říkám, pro mě BMW X6 ani v nejnovější generaci není, kdo ale velké luxusní SUV kupé zkrátka chce, pro něho je skvělou volbou. Troufám si tak tvrdit, že i v třetí generaci X6 bude prodejní hit. Ať se to jejím odpůrcům líbí, či ne.

Nejlevnější verze modelu 1.994.400 Kč (X6 xDrive30d/195 kW)
Základ s testovaným motorem 2.610.400 Kč (X6 M50i/390 kW)
Testovaný vůz bez příplatků 2.610.400 Kč (X6 M50i/390 kW)
Testovaný vůz s výbavou 3.303.616 Kč (X6 M50i/390 kW)

Plusy

  • Silný motor
  • Luxusní interiér
  • Pohodlný a zároveň jistý podvozek
  • Hladké řazení
  • Široká výbava
  • Široký rozsah nastavení sedadel

Minusy

  • Nepohodlný posaz vzadu
  • Vysoká nakládací hrana
  • Vyšší spotřeba paliva
Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (105)

Doporučujeme

BMW X6 M50i xDrive
Cena základní sestavy 2 610 400 Kč
Výbava základní sestavy Sedm airbagů, 21“ kola z lehkých slitin, dojezdové pneumatiky runflat, kožené čalounění, hliníkové obložení interiéru, M sportovní brzdy, M sportovní diferenciál, M sportovní výfuk, parkovací čidla, tempomat, ambientní osvětlení, adaptivní diodové světlomety, diodové mlhovky, automatické přepínání tlumených a dálkových světel, dešťový a světelný senzor, elektricky nastavitelná sedadla vpředu, M sportovní kožený multifunkční volant, automatická klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná okna, digitální příjem rádia, BMW Live Cockpit Professional – digitální přístrojový štít s 12,3“ obrazovkou, 12,3“ obrazovka multimediálního systému včetně navigace. Kč
Cena testované sestavy 3 303 616 Kč
Výbava testované sestavy Lak Manhattan (+28.444,-), 22“ palcová kola z lehkých slitin (+16.250,-), natáčení zadní nápravy (+33.878,-), elektricky ovládané tažné zařízení (+32.526,-), akustická izolace předních bočních oken (+16.250,-), protisluneční ochrana oken (+13.546,-), držák nápojů včetně vyhřívání a chlazení (+6.786,-), prvky obložení interiéru Carbon Fibre (+32.526,-), paket First Class – čalounění kůží Merino, funkce plynulého dovírání dveří, panoramatické elektricky ovládané střešní okno, mechanicky ovládané sluneční rolety vzadu, aktivní ventilace předních sedadel, skleněné prvky interiéru, palubní deska čalouněná kůží, čtyřzónová automatická klimatizace, masážní funkce předních sedadel, hudební systém Harman Kardon, příprava pro multifunkční držáky na připevnění tabletů, doplňkové USB porty (+262.158,-), paket Business Class – komfortní přístupový systém, elektricky nastavitelná komfortní sedadla vpředu, včetně paměti u řidiče, bezdrátové dobíjení telefonu, paket Heat Comfort – vyhřívaná sedadla, vyhřívané loketní opěrky vpředu a vyhřívaný volant (+78.676,-), paket Innovation – BMW Display Key, osvětlené ledvinky Iconic Glow, Driving Assistent Professional – aktivní udržování v jízdním pruhu, adaptivní tempomat s funkcí stop & go fungující do rychlosti 210 km/h, hlídání mrtvého úhlu, laserové světlomety, head-up displej, ovládání gesty (+163.176,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4395
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 390 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 750 / 1800 - 4600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 13.7 / 8.5 / 10.4
Emise CO2: 237
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 580 / 1530
Objem nádrže (l): 83
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2235 / 740
Rozměr pneu: 275/40 R21, 315/35 R21
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4935
b) šířka (mm): 2004
c) výška (mm): 1696
d) rozvor (mm): 2975
e) rozchod vpředu (mm): 1684
f) rozchod vzadu (mm): 1689
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 770
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1620
l) šířka vzadu (mm): 1570
délka sedáku vpředu (mm): 460
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 700
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - white label
5. 5. 2020 13:47
Re: Ne ne ne.
Levante, že vypadá k světu? Na poměry designu značky Maserati absolutně NE!
4. 5. 2020 22:07
Absurdní typ auta...
...které v sobě kombinuje všechny možné nevýhody SUV a kupé si kupuje většinou velmi podivný typ řidičů-beznadějných hovad. Určitě mě tady bude spíláno do předsudků, ale opravdu mám opakovaně z vlastní zkušenosti potvrzeno, že v tom většinou jezdí ty nejarogantnější až agresivní típci s IQ tikve... :'-( :no:
Avatar - white label
4. 5. 2020 14:16
Re: Velar podle mého gusta:)
SUV není offroad a terénní auto je obecně auto do terénu, to není typ karoserie jako sedan, hb, nebo kombi. A neplatí ani, čím terénnější, tím víc SUV.
Můžeš vzít třeba karoserii hb a udělat s ní "terénnější" auto, než je většina dnešních běžných tzv. SUV.
Viz třeba crossover Golf Country, nebo i allroad I. generace, tehdy ještě s možností redukce manuální převodovky.
https://i.ytimg.com/…axresdefault.jpg
https://i.wheelsage.org/…i_quattro_6.jpeg
Avatar - white label
4. 5. 2020 13:54
Re: K testu radši nic
Psal jsem to v obecnější rovině, ne proto, abych ti za každou cenu vyvrátil tu RAVku.
Karoserie SUV kupé je finta marketingu, bráno do důsledku je typ karoserie "SUV kupé" obecně "blbost". Ale z těch crossoverů/SUV co mají označení kupé přímo v názvu k tomu měl 3dv. Evoque nejblíž, má jen jeden pár dveří a střechu svažující se směrem dozadu a navíc se na jeho základu vyráběl i kabriolet. Ta RAVka z toho splňuje jen ten počet dveří.
Když si představím, že bych obě karoserie posadil na nezvýšený podvozek, pak bude mít Evoque kupé nejblíž ke karoserii SB, a RAvka k 3dv. hb. Ale pokud přesto trváš na RAVce jako předchůdci tzv. SUV kupé, problém s tím konkrétně nemám, viz úvod této reakce.
Třeba 3dv. Vitara by potom (podle tebe) taky měla být SUV kupé...
4. 5. 2020 09:08
Re: Velar podle mého gusta:)
SUV taky není terénní auto a stejně se dnes prodává z 90% celkových prodejů terénních aut... (ne)přirozený vývoj. Bazírovat na něčem je hezké, ale realita je jinde.