Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW M850i xDrive Gran Coupé – Dlouhé, široké a bystrozraké

David Bureš
Diskuze (90)

Nabídku BMW řady 8 doplnila třetí karosářská varianta. A podle našeho názoru je ta vůbec nejpovedenější.

Design, interiér


BMW řady 8 bývalo v devadesátých letech kupé sloužící jako sportovní vlajková loď mnichovské automobilky. Když se v roce 2018 legendární označení 8-Series do nabídky BMW vrátilo, už nešlo o jediný model, ale kompletní modelovou řadu. Kupé postupně doplnil kabriolet a později i „čtyřdveřové kupé“ s přídomkem Gran Coupé. To jsme si před rokem poprvé prohlédli staticky (ještě před oficiálním odhalením) a nyní se s ním konečně svezli, v rámci týdenního redakčního testu.

Gran Coupé není ani tak novinkou v nabídce jako spíš náhradou za někdejší BMW 6 Gran Coupé. Koncepce čtyřdveřového kupé s bezrámovými dveřmi je shodná, novinka je však o 75 mm delší než předchůdce.

Krasavec s kachním zadkem

Podobně jako 6 Gran Coupé jde však o krásný automobil. Už při prvním setkání v ateliéru nás novinka nadchla svým vzhledem a nejinak tomu bylo i během týdenního poznávání. Já osobně Gran Coupé považuji za nejhezčí karosářskou verzi aktuální osmičky. Přišla totiž o tu otylou záď kupé, místo toho nízká silueta přechází v nádherné zadní partie, zakončené na víku kufru výrazným „kachním zadečkem“. Právě z tohoto úhlu se mi Gran Coupé líbí nejvíc.

Také příď (až po patu A sloupků shodná s kupé) ale stojí za to – testovanému exempláři navíc sekne kombinace příplatkového matného šedého laku s bronzovými detaily. Ty jsou pro zkoušenou variantu M850i xDrive standardem, lak Frozen Bluestone z palety BMW Individual však přijde na tučných 102.960 korun. Právě bronzové detaily jako ledvinky masky chladiče nebo znáčky jsou spolu s M aerodynamickým paketem poznávacím znakem M850i xDrive.

BMW M850i xDrive Gran Coupé BMW M850i xDrive Gran Coupé

Sama automobilka zdůrazňuje, že Gran Coupé je jediné auto v segmentu přímo vyvinuté ze sportovního auta – základ je skutečně v osmičce kupé. Rozvor se však natáhl o 201 mm na celkových 3.023 mm, celková délka 8 Gran Coupé pak činí 5.082 mm, což je dokonce o 231 mm více než u dvoudveřové varianty. Ve srovnání s kupé došlo i k rozšíření karoserie o 30 mm na výsledných 1932 mm.

Luxusní, ale trochu obyčejný

Také usazení se dovnitř je důvěrně známé pro toho, kdo už někdy v osmičce kupé seděl. Použité materiály, stejně jako jejich zpracování je na té nejvyšší úrovni, ostatně co také očekávat od vozu stojícího v testované verzi M850i xDrive minimálně 3.287.700 Kč. I přes jemnou kůži, pečlivé zpracování nebo displeje s vysokým rozlišením si však nemůžu pomoci, že na mě tvary palubní desky působí poněkud obyčejně a bez nápadu.

Jako u jiných BMW se nám pak příliš nelíbí digitální přístrojový štít. Grafika budíků není moc přehledná, navíc otáčkoměr má ciferník otočený proti směru hodinových ručiček. Displej orámovaný kovovým okružím v předcházející 6 Gran Coupé vypadal rozhodně hodnotněji a byl přehlednější.

Jinak je ale posaz za volantem parádní, sedí se pěkně nízko jak v opravdovém sporťáku. Multimediální systém v nejnovější generaci iD7 je pak nadále přehledný. Ovládá se dnes již tradičním otočným ovladačem iDrive a tlačítky okolo. K dispozici je ale i dotykový displej, to když si třeba potřebujete nastavit asistent pro vyparkování, případně ovládání gesty. To se ale pořád ukazuje jako ne úplně vhodné řešení – kolikrát se nám stalo, že jsme si nechtěným gestem omylem vypnuli rádio. Chytrý hlasový asistent pak zatím pořád není dostupný v češtině, na pokyn „Ahoj, BMW!“ tak vůz nereaguje. Plusem je však zachování konvenčních tlačítek pro ovládání klimatizace nebo rádia, navíc s poctivým mechanickým chodem.

I nastupování dovnitř připomíná sporťák, díky nízkému podvozku a zároveň vysokým prahům je přece jen poněkud krkolomné. Na zadních sedadlech navíc počítejte s omezenou prostorností. S místem nad hlavou to ještě není tak špatné, se svojí výškou 185 centimetrů se akorát vejdu i s napřímenými zády. I rezerva před koleny je dostatečná, jenže není pořádně kam dát nárty, kvůli nízkému ukotvení předních sedadel. Řešením je jedině požádat člena posádky před vámi, aby si dal své sedadlo výše. Gran Coupé navíc nabízí pětimístnou konfiguraci, jenže kvůli masivní konzoli na středovém tunelu s výdechy ventilace nebo konektory USB-C se doprostřed nikdo pořádně nenaskládá. Není tak divu, že BMW pokorně hovoří o konfiguraci 4+1.

BMW M850i xDrive Gran Coupé BMW M850i xDrive Gran Coupé

Sportovní ladění Gran Coupé se pak plně projeví v zavazadelníku. Udávaný objem 440 litrů bychom osmičce klidně odpustili, kdybychom nevěděli, že konkurence nabízí větší kufr, a to včetně Mercedesu-AMG GT čtyřdveřové kupé (461 litrů) nebo Porsche Panamera (495 litrů). Daní za koncepci je i omezený nákladový otvor nebo vysoká nákladová hrana kvůli výztuhám v zadním nárazníku. Zadní sedačky nicméně sklopíte v poměru 40:20:40, po sklopení navíc nevznikne žádný schod, ale jen lehce nakloněná ložná plocha.

Motor, jízdní vlastnosti


Famózní osmiválec

Rovněž nabídka motorů se shoduje s kupé. Nejdostupnější variantou je tudíž benzinový třílitrový šestiválec 40i s výkonem 250 kW, k němuž je alternativou naftové 40d s 235 kW. Vrcholem je pak ultimativní M8 s 4,4litrovým osmiválcem naladěným na 441 kW. To už je ale pro leckoho moc, a tak je tu ještě osmiválcové M850i xDrive s výkonem 390 kW jako mezistupeň mezi základem nabídky a vrcholnou variantou. A právě s tou jsme měli tu čest při týdenním testování.

V útrobách BMW M850i xDrive Gran Coupé pracuje pro nás již dobře známý vidlicový osmiválec o objemu 4,4 litru dopovaný dvěma turbodmychadly typu twin-scroll, s přímým vstřikováním pracujícím s tlakem až 350 bar, plně variabilním časováním ventilů Valvetronic a variabilním časováním vačkových hřídelů Double Vanos.

Naladěn je stejně jako v případě dříve testovaných modelů 750i xDrive a M550i xDrive na 390 kW, točivý moment vrcholí hodnotou 750 N.m, která je navíc dostupná v širokém pásmu 1800 až 4600 otáček. A je to prostě paráda!

Motoru opravdu nemají co vytknout ani ti nejpřísnější kritici. Podle očekávání má naprosto neskutečný zátah - to, co osmiválec dělá ve středních otáčkách, je zkrátka neuvěřitelné. Až si při akceleraci říkáte, proč vlastně ještě existuje M8 Gran Coupé, když už „poloviční eMko“ jede s takovým elánem. Zároveň však není zbytečně ostrý, když ho nechytnete rovnou pod krkem, ale stále pohodlně použitelný každý den.

To všechno navíc doprovází neuvěřitelný soundtrack. Ve výchozím komfortním režimu je zvuk naprosto decentní, aby posádku nerušil, přepněte si ale auto do režimu Sport Plus a od výfuků se začne ozývat neskutečné hromobití. Bavorák práská do výfuku při přeřazení a lahodně bublá při prudkém ubrání plynu, což možná budí pohoršení okolí, vy se tím ale budete neustále bavit.

BMW M850i xDrive Gran Coupé BMW M850i xDrive Gran Coupé

S naprosto fantastickým motorem spolupracuje rovněž dokonalá převodovka. BMW už tolikrát dokázalo, kterak osmistupňový automat z dílny ZF umí perfektně odladit a M850i xDrive je přesně toho důkazem. Změna převodu je naprosto hladká a rychlá, logika volby stupně inteligentní, až si říkáte, že manuální volba ani není potřeba. Převodovka všechno zvládne sama, aniž byste k tomu měli připomínek. Také na manuální pokyn však umí rychle zareagovat – pokud si místo komfortního režimu zvolíte ten sportovní. A klidně vás přitom nechá narazit do omezovače, aby vám auto dokázalo, že jste skutečně pánem situace.

Z dlouhodobého hlediska se dá jezdit za nějakých deset, jedenáct litrů na 100 kilometrů, což je vzhledem k úžasné síle pod kapotou pořád parádní hodnota. Když se však nebudete krotit, dostat se nad patnáct a klidně atakovat dvacet litrů na sto není žádný problém. Co ale také čekat od dvakrát přeplňované benzinové V8...

Pohodář i ďábel

Krotit se s takovou silou pod kapotou může být občas problém, vždyť v M850i xDrive stačí při rozjezdu na semaforech trochu déle podržet sešlápnutý pedál plynu a okamžitě jedete mnohem vyšší než povolenou rychlostí (ostatně z 0-100 km/h se katapultujete za 3,9 sekundy), jenže takový problém to vlastně není. Gran Coupé v komfortním režimu působí přátelsky, absolutně není kousavé, a tak si okamžitě navyknete, že ho můžete používat každý den.

Jasně, na pražských rozbitých silnicích se od zadních kol (standardně 20“) občas ozve větší rána, než byste očekávali, jenže kombinace zimních pneumatik a obutí typu runflat spolu s „M“ podvozkem udělá své. Navíc jako celek se vzhledem ke sportovnímu ladění osmička pořád chová pohodlně. Ve vyšších rychlostech se pak tlumení nerovností zlepší, zase bych však při dálničních přesunech očekával lepší odhlučnění. Vzduch vanoucí kolem karoserie je kvůli bezrámovým oknům docela slyšet.

Komfortu na palubě každopádně pomáhají pokročilé palubní systémy. Pochvaloval jsem si především balíček Driving Assistent Professional, díky němuž na dálnici auto zvládne jet už vlastně samo, korekce volantu řidičem už prakticky nejsou potřeba. Asistent pro jízdu v pruzích spolehlivě čte vodorovné značení i v prudších obloucích, adaptivní tempomat s funkcí stop & go se drží v bezpečné vzdálenosti za vozidlem vpředu a hlídání mrtvého úhlu varuje před okolními vozidly a zabrání řidiči vjet do jiného pruhu, pokud to není bezpečné. Řidič navíc funkčnost systému může přehledně sledovat na přístrojovém štítu, displej dokonce ukazuje okolní vozidla, když umí odlišit osobní auta od nákladních a motocyklů, jejichž siluety tu zobrazuje. V případě hrozby, kdy systém přestává situaci zvládat a vypne se, je pak řidič jasně upozorněn varovnými diodami přímo na volantu. 

Gran Coupé je ale jako správný bavorák pořád zkonstruován pro co nejlepší jízdní vlastnosti, aby nadchl ty, co nechtějí vozit, ale chtějí řídit. Konstrukce chytře kombinuje různé materiály pro co nejnižší hmotnost a její nejvhodnější rozložení. Dveře a střechu tvoří hliníkový monokok, stejný materiál je použit i na kapotě, pomocném rámu motoru nebo zadním nárazníku, zatímco víko kufru je plastové a vybrané prvky jsou z karbonem vyztužených plastů a hořčíku. Výsledkem toho všeho je fakt, že je Gran Coupé jen o nějakých 70 kilogramů těžší než dvoudveřové provedení. Na druhou stranu i to je poměrně tučné, a tak se pohotovostní hmotnost M850i xDrive Gran Coupé zastavila na hodnotě 2070 kilogramů. V praxi to ale vlastně ani není znát.

BMW M850i xDrive Gran Coupé BMW M850i xDrive Gran Coupé

Vedle toho ale pomáhá i vyspělý podvozek, kombinující lichoběžníkové zavěšení vpředu s pětiprvkovým zavěšením vzadu a adaptivními „M“ tlumiči, které jsou dodávány už ve standardu, stejně jako natáčení zadní nápravy. Osmička je tak neskutečně agilní a při manévrování v omezených prostorech skvěle maskuje, že jde o více než pět metrů dlouhý automobil vážící přes dvě tuny. Příplatkové aktivní stabilizátory (v rámci adaptivního M podvozku Professional) pak znamenají, že se auto v oblouku ani trošku nenaklání.

Závěr


Závěr

S testem BMW 8 Gran Coupé jsme zkompletovali trojici karosářských verzí aktuální řady 8 a postupně vyzkoušeli všechny varianty, kupé, kabriolet i „čtyřdveřové kupé.“ Za sebe musím říct, že mně právě Gran Coupé nadchlo ze všech nejvíce. Kupé má otylou záď a jakoby se nemohlo rozhodnout, zda být sportovní jako Porsche 911, nebo naopak pohodlné jako Mercedes-Benz S kupé, a tak ve výsledku není skutečně dobré ani v jedné oblasti. Kabrio už sice vypadá lépe a díky otevřené karoserii mu odpustíte jinak chybějící radost z jízdy, kterou jsme postrádali u kupé, je to ale pořád jen víkendová hračka. Navíc jen pro dva, zadní sedadla jsou ryzí nouzovky.

Naopak Gran Coupé je díky čtyřdveřové karoserii použitelné každý den. Jasně, na zadních sedadlech není tolik prostoru jako v sedmičce, se svými 185 centimetry se sem ale v klidu naskládám – potíže mi dělají jen nízko ukotvená přední sedadla omezující prostor pro nárty. Jako u kupé pak tolik neřešíte, že kvůli pohonu všech kol působí auto někdy poněkud nudně. Naopak u tohoto gran turisma oceníte univerzální charakter. Spusťte komfortní režim a asistenční systémy a užívejte si pohodové jízdy pod dohledem elektronických asistentů, nebo naopak zvolte Sport Individual a s nadšením poslouchejte práskání osmiválce do výfuku.

Bez chyb se to ale neobejde. Od gran turisma bych rozhodně čekal lepší odhlučnění, kvůli bezrámovým oknům se dovnitř na dálnici line šum vzduchu vanoucího kolem karoserie. Cena je pak obdobně jako u někdejší 6 Gran Coupé vysoká, základních 3,29 milionu za testovanou variantu je zkrátka hodně, a to přestože jde o nejdostupnější karosářskou verzi osmičky. Pokud bych ale na Gran Coupé měl, je to za mě jasná volba.

Nejlevnější verze modelu 2.445.300 Kč (840i/250 kW)
Základ s testovaným motorem 3.287.700 Kč (M850i xDrive/390 kW)
Testovaný vůz bez příplatků 3.287.700 Kč (M850i xDrive/390 kW)
Testovaný vůz s výbavou 3.899.926 Kč (M850i xDrive/390 kW)

Plusy

  • Výtečně pracující převodovka
  • Silný motor se skvělým zvukem
  • Spolehlivě fungující bezpečnostní asistenti
  • Intuitivní ovládání multimediálního systému
  • Jisté jízdní vlastnosti

Minusy

  • Šum na dálnici od bezrámových oken
  • Omezený prostor vzadu
  • Vysoká pořizovací cena
  • Malý zavazadelník
Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (90)

Doporučujeme

BMW M850i xDrive Gran Coupé
Cena základní sestavy 3 287 700 Kč
Výbava základní sestavy 20“ kola z lehkých slitin, M sportovní brzdy, M sportovní diferenciál, integrované aktivní natáčení zadní nápravy, komfortní přístupový systém, BMW Display Key, paket M Technology, multifunkční přední sedadla, BMW Live Cockpit Professional, M sportovní kožený volant, M aerodynamický paket, osm airbagů, kožené čalounění, parkovací čidla, ambientní osvětlení interiéru, diodové světlomety s automatickým přepínáním tlumených a dálkových světel, dešťový a světelný senzor, elektricky nastavitelná a vyhřívaná přední sedadla, automatická klimatizace, automatické ovládání víka zavazadelníku, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, bezdrátové dobíjení chytrého telefonu. Kč
Cena testované sestavy 3 899 926 Kč
Výbava testované sestavy BMW Individual metalický lak Frozen Bluestone (+102.960,-), BMW celokožené čalounění Merino Ivory (+162.578,-), adaptivní M podvozek Professional s aktivními elektromechanickými stabilizátory (+71.812,-), plynulé dovírání dveří (+18.980,-), čelní okno Climate Comfort (+6.786,-), aktivní ventilace předních sedadel (+23.036,-), skleněné prvky interiéru (+20.332,-), vyhřívaná přední i zadní sedadla (+12.194,-), BMW Individual prvky obložení interiéru v provedení Piano Black (+8.138,-), čtyřzónová automatická klimatizace (+28.444,-), Driving Assistant Professional (+50.128,-), BMW laserové světlomety (+50.414,-), Parking Assistant Plus (+14.898,-), hudební systém Harman Kardon Surround System (+32.526,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4395
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 390 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 750 / 1800 - 4600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 3.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 13.7 / 7.7 / 9.9
Emise CO2: 226
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 440 / 0
Objem nádrže (l): 68
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2070 / 605
Rozměr pneu: 245/35 R20, 275/30 R20
BMW M850i xDrive Gran Coupé
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5082
b) šířka (mm): 1932
c) výška (mm): 1407
d) rozvor (mm): 3023
e) rozchod vpředu (mm): 1627
f) rozchod vzadu (mm): 1671
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 910
k) šířka vpředu (mm): 1540
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
8. 3. 2020 16:47
Re: kdo je jaka trida?
To je pravda. Čtyřdveřový Mustang by byl určitě hezčí:)
https://cdn.motor1.com/…r-door-sedan.jpg
8. 3. 2020 09:38
Re: Vykladni skrin bmw?
zastáváte se naprosto zcestného tvrzení. auto za 3,5 se reálně nekupuje za polovinu jak Adamzprahy tvrdí.
8. 3. 2020 09:36
Re: kdo je jaka trida?
tak třeba S-coupé není podobné Mustangu vůbec. ale jo, je to pohledné auto, ale ne v natažené verzi, to mi nikdo nevymluví. a co jsem mluvil s mechaniky od BMW naposled, tak osmiválec je pořád sázka do loterie a moc ho nedoporučují...
7. 3. 2020 13:01
Re: Vykladni skrin bmw?
Takové auto je takové auto. Takové auto není jiné auto. Chápeme se dobře? Říct, že reálný kupec za takové auto za 3,5M reálně zaplatí 1,8M je nesmysl.
Nicméně, kdybys měl trochu fióna tak sleva 30% a DPH 21% dohromady polovinu dají:)
7. 3. 2020 09:24
tak jsem to teda srovnal
Dobrý to je, ale o 2.5M lepší? ;-)

https://i.imgur.com/GaxmuA6.jpg