Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW X6 xDrive40d – SUV pro 2+3

Ondřej Láník
Diskuze (194)
Roli superdieselu ve výstředním SUV ze Spartanburgu hraje pořád šestiválec! Jak zvládá 225 kW a 600 Nm zbytek auta?

Vemte to nejlepší ze silničních vlastností velké X5, seřízněte střechu a pokuste se přivést jízdní schopnosti na samotný limit kategorie SUV. Něco takového asi zaznělo před více než třemi roky v Mnichově, když vedení BMW rozhodlo o výrobě sportovně střiženého SUV řady 6.

Opovržení, které je slyšet z tábora pravověrných příznivců roztočené vrtule ani po třech letech neutichlo, ale zákazníky, kteří X6 kupují, to zajímá jen málo.

Třetí test BMW X6 je tady zejména kvůli novému motoru – nejsilnějšímu turbodieselu – v motorizaci xDrive40d. Nová je ale taky osmistupňová automatická převodovka a v neposlední řadě i zadní lavice, která použitelnost tohoto auta přibližuje přeci jen k životu v reálném světě.

Motor

Od loňska je naftovým vrcholem řady X6 motorizace xDrive40d. Navzdory označení se i nadále jedná o dvakrát přeplňovaný třílitrový šestiválec s technologií Variable Twin Turbo, značící dvě různě velká turbodmychadla, která mohou fungovat samostatně i v sérii. Maximální pracovní tlak vstřikovačů byl navýšen na 2000 bar.

X6 xDrive40d se může proti předchozímu xDrive35d pochlubit navýšením výkonu o 15 kW na 225 kW, maximum výkonu se tedy vyrovná benzinovému šestiválci X6 xDrive35i. Nejvyšší točivý moment vzrostl z 580 na 600 Nm a je dosahován v rozmezí 1500 až 2500 min-1 (předtím 1750-2250 min-1).

Současně s nárůstem klíčových výkonových parametrů motoru – a také nasazením osmistupňové převodovky místo šestistupňové – se zkrátila doba potřebná pro akceleraci na 100 km/h z 6,9 na 6,5 sekundy. Kombinovaná spotřeba je podle BMW jen 7,5 l/100 km.

suv bmw testy suv bmw testy  

Jestli od špičkové šestiválcové motorizace mnichovských motorářů čekáte sametové ševelení, pak vás musíme odkázat na verzi xDrive35i. Naftová čtyřicítka je spíše strojovna zaoceánského parníku, nebo spíše rychlé fregaty, u které se na společenský projev až tak nehledí. Především po startu je motor slyšet víc než jsme čekali.

Převodovka

Šestiválcový motor sice umí pracovat v dosti širokém otáčkovém spektru, ale nízkou spotřebu dostanete jen, když se otáčky drží hodně dole. Jenže BMW má být i příkladně dynamické auto, navzdory pohotovostní hmotnosti, která atakuje 2,2 tuny. Perfektní převodovka je tedy vlastně nutnost.

Nemá smysl chodit dlouze kolem horké kaše, protože osm stupňů nachází v silničním naftovém SUV jednoduše skvělé uplatnění.

Začíná to už při rozjezdu. Reakce na dotyk pedálu plynu je okamžitá, jakoby mezi motorem a převodovkou žádný měnič neexistoval. Krátká jednička dává zapomenout na mamutí hmotnost a obrovská kola. Než se nadějete, má už převodovka zařazenou čtyřku, aniž byste zaznamenali okamžiky, kdy ke změnám došlo. Ano, tato převodová skříň je skvělá v tom, jak zvládá spojovat nároky rychlé jízdy a jízdního pohodlí.

Na dálnici se ručka otáčkoměru zastaví ve 130 km/h u 2000 min-1. V té chvíli motor podvědomě registrujete, ale dominují ruchy diktované aerodynamikou.

suv bmw testy suv bmw testy  

Dálniční dojmy

Jeden z posledních slunných dnů letošního léta nás zastihl v okolí německých hranic, a tak jsme vyzkoušeli i levé pruhy bez rychlostních omezení.

Prvním poznatkem je velmi snadné dosažení nejvyšší rychlosti 236 km/h. Trvale není problém udržovat cestovní rychlost přes 200 km/h, kdy se motor pohybuje v okolí 3000 min-1 a auto jede kopec/nekopec. Počítejte s tím, že spotřeba paliva v tomto režimu vyšplhá k 18 l/100 km. Ovladatelnost je ale výborná, těžké auto je ve vysokých rychlostech stabilní a řízení zůstává tuhé a příjemně citlivé.

Když se spokojíte s rychlostí 180 km/h klesá spotřeba k 16 l/100 km, český dálniční limit 130 km/h znamená odběr 10 l/100 km. Snaha o co nejnižší spotřebu končí u loudavé jízdy s průměrem kolem 100 km/h. Z palubního počítače jsme odečetli 7,2 l/100 km.

Okreskové dojmy

Rychlá jízda ve velkém, těžkém a vysokém autě nepřináší tolik radosti jako v malém, lehkém a nízkém, ale BMW dělalo vše pro to, aby se jízdní dojmy alespoň co nejvíce podobaly.

suv bmw testy suv bmw testy Zadní aktivní diferenciál dělá X-šestce při akceleraci v zatáčkách mamutí službu, auto na silnici drží extrémní pneumatiky (255/50 R19 vpředu, 285/45 R19 vzadu) a dynamiku ještě podporuje armáda palubních systémů. Po nebezpečných náklonech nebo zásazích stabilizačního systému není dlouho ani vidu ani slechu.

Vysokou stavbu karoserie maskuje sportovně střižená silueta, a tak si skutečné rozměry musíte chvíli uvědomovat. Stejné platí o rychlosti. Z prvního patra vypadá jízda na hraně tak nějak bezpečněji. Iluzi hbité zadokolky podporuje i jednoduchý přístrojový štít s pouhými dvěma budíky a macatý volant, jehož věnec nebudou křehčí řidičky vůbec schopné obejmout.

Na dokonalém asfaltu auto zvládá neuvěřitelné kousky. Na horším povrchu překvapí relativně dobrým tlumením nerovností a minimálním vlivem obrovských kol na jízdní pohodlí. Jakmile se adheze zhorší, ukáže se skutečná hmotnost auta…

Místo pro 2+3

Jednou z letošních novinek v X6 je pětimístné uspořádání interiéru. První roky výroby totiž jiné než čtyřmístné BMW X6 nebylo k dispozici!

Mohlo by se zdát, že lavice místo oddělených míst bude levnější ze dvou nabízených variant, jenže BMW po vás za možnost usazení třetího vzadu bude chtít tučných 8 tisíc korun. A to není zdaleka jediný masivní příplatek, který v ceníku šestkového SUV najdete…

…jenže toto auto je tak trochu o marnotratném plýtvání. Kdo se totiž dívá aspoň trochu na užitek, zůstane u prostornější a lépe využitelné X5.

suv bmw testy suv bmw testy  

Výjimečné i po 3 letech

Vyrobit rychlé SUV není jednoduché, a tak BMW zůstává v relativním poklidu. Technická převaha X6 je cítit z mnoha detailů, chování auta na silnici a šíře i výše příplatkových položek. Přímí konkurenti se hledají jen těžko a ti nepřímí zase mívají dost vyhraněný styl, který mnohdy nakonec u zákazníka rozhoduje.

Dynamika tohoto těžkého auta pořád dokola překvapuje. Jeho šestiválec se nezadýchává ani na dálnici daleko v zakázaném pásmu, a tak větší a silnější turbodiesel pod kapotou X6 by snad byl jen a pouze vylepšením prestiže značky a modelové řady, která alespoň papírově musí zvládat nápor naftových osmiválců i dvanáctiválců konkurence. Že se cosi i u BMW chystá, naznačily první neoficiální informace o novém superdieselu se třemi turbodmychadly.

suv bmw testy suv bmw testy  

První cena vozu 1.545.000,- Kč (X6 xDrive30d, 180 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.663.750,- Kč (X6 xDrive40d, 225 kW)
Základní cena testovaného vozu 1.663.750,- Kč (X6 xDrive40d, 225 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.881.300,- Kč (X6 xDrive40d, 225 kW)

Plusy

  • V kategorii SUVerénní jízdní dynamika
  • Vynikající přední sedadla a poloha za volantem
  • Rychlá automatická převodovka
  • Bezprostřední odezva motoru
  • Dobrý jízdní komfort
  • Účinné brzdy

Mínusy

  • Méně místa nad hlavou na zadních sedadlech
  • Vysoko umístěná podlaha zavazadelníku
  • Vysoké ceny za samozřejmé prvky výbavy
  • Vyšší spotřeba
Ondřej Láník
Diskuze (194)
BMW X6 xDrive40d
Cena základní sestavy 1 663 750 Kč
Výbava základní sestavy BMW Service Inclusive – 5 let / 100 000 km, zahrnuje údržbové a servisní práce, Airbagy pro řidiče a spolujezdce, detektor obsazení sedadla spolujezdce, aktivní opěrky hlavy vpředu, antiblokovací systém brzd (ABS), včetně systému kontroly brzd při zatáčení (CBC), brzdový asistent, nárazový senzor, dvoutónové akustické výstražné zařízení, dynamická kontrola stability (DSC), dynamická kontrola trakce (DTC), přední a zadní hlavové airbagy se senzorem překlopení, indikátor poklesu tlaku v "Runflat" pneumatikách, varovný trojúhelník a lékárnička, boční airbagy pro řidiče a spolujezdce, přední ozdobná maska vstupu vzduchu s lamelami v barvě titanu, jednodílné dveře zavazadelníku, pružinová brzda s funkcí zastavení ve střední poloze, 19" kola z lehké slitiny "Star-spoke 232", 9 J x 19 / pneumatiky 255/50 R19, dojezdové pneumatiky "Runflat" včetně indikátoru poklesu tlaku, bezpečnostní šrouby kol, prvky obložení interiéru v provedení "Satin Silver matt", kontrola opotřebení brzdového obložení, zadní brzdové kotouče s vnitřním odvětráváním, senzor brzdového pedálu, přední brzdové kotouče s vnitřním odvětráváním, senzor brzdového pedálu, přední náprava s dvojitými příčnými rameny, víceprvková zadní náprava, servotronic, parkovací brzda s funkcí "Automatic hold", posilovač řízení, "Dynamic Performance Control" (DPC), aktivní rozdělení točivého momentu mezi kola zadní nápravy, zobrazení na přístrojové desce, prevence proti natankování benzinu do vozu s dieselovým motorem, filtr pevných částic, "Hill Descent Control" – asistent pro jízdu z kopce s rozsahem 6 – 25 km/h, xDrive, stálý pohon všech kol s plně variabilním přenosem točivého momentu, 8stupňová automatická převodovka, zadní parkovací asistent (PDC), akustické a vizuální signalizace vzdálenosti, vysokotlaké ostřikovače světlometů, dešťový senzor a automatická aktivace světlometů při snížené viditelnosti, Bi-xenonové světlomety, uvítací osvětlení, funkce zpožděného zhasnutí světlometů "Follow-me-home", mlhová světla, dynamická brzdová světla, funkce světel pro jízdu ve dne, přední loketní opěrka s odkládacím prostorem, 2 zadní sportovní sedadla s integrovanými opěrkami hlavy, sklopitelná středová loketní opěrka vzadu, 2 integrované držáky nápojů v zadní středové konzole, upevnění pro 2 dětské sedačky ISOFIX na zadních sedadlech, kolenní opěrka na centrální konzole pro řidiče a spolujezdce, velurové koberečky, částečně elektricky nastavitelná standardní sedadla řidiče a spolujezdce, sklopitelná zadní opěradla, dělená v poměru 40:60, sportovní tříramenný kožený volant s páčkami řazení, mechanicky výškově a podélně nastavitelný sloupek volantu, multifunkční volant, ovládání rádia a telefonu, včetně dvou programovatelných tlačítek, 2zónová automatická klimatizace, automatické ovládání víka zavazadlového prostoru, úložné prostory, elektronický imobilizér (EWS IV), sklopitelný kryt zavazadlového prostoru, držáky nápojů integrované v přední středové konzole (2) a v zadní centrální loketní opěrce (2), osobní profil – paměťová funkce v klíči, vyhřívané trysky ostřikovačů, tlačítko Start / Stop pro automatické startování a vypínání motoru, přední a zadní elektrické ovládání oken, interiérová světla, systém zamykání a blokování vozidla s centrálním zamykáním, včetně 2 dálkových ovládání s integrovaným klíčem, uzamykatelná podlážka zavazadlového prostoru, vyhřívaná, elektricky nastavitelná vnější zpětná asférická zrcátka, připojení AUX-In, rádio "BMW Professional" s podporou MP3, stereo systém, 6 reproduktorů, palubní počítač, 8 programovatelných tlačítek pro oblíbené funkce. Kč
Cena testované sestavy 1 881 300 Kč
Výbava testované sestavy Hliníkové nástupní prahy (+9.825,-Kč), podélné matně stříbrné střešní nosníky (+9.825,-Kč), kožené čalounění (+54.450,-Kč), dřevěné obložení interiéru (+14.875,-Kč), pětimístné provedení (+8.325,-Kč), komfortní elektricky nastavitelná sedadla řidiče a spolujezdce (56.975,-Kč), navigační systém "Professional" (+63.275,-Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 225 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 600 / 1500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 236
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.8 / 6.8 / 7.5
Emise CO2: 198
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 570 / 1450
Objem nádrže (l): 85
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2110 / 675
Rozměr pneu: 255/50 R19, 285/45 R19
BMW X6 xDrive40d
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4877
b) šířka (mm): 1983
c) výška (mm): 1690
d) rozvor (mm): 2933
e) rozchod vpředu (mm): 1644
f) rozchod vzadu (mm): 1706
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 960
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1590
l) šířka vzadu (mm): 1540
délka sedáku vpředu (mm): 570
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 700
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
14. 12. 2011 01:41
nic než GT-R ...
napajedelský tuner Jiří Rozsypálek parazitující na předsametových kontaktech svého otce ...

ztunit lze vše, od Fabie I se dvěma dechtovými okapovými rourami až po GT-R 8-s

Bez špetky stylu, ale stále nejrychlejší v přímce, bravo Jiří :-!
17. 10. 2011 05:12
Re: Arogance
Co to meleš proboha.... nedotáčivý zadohrab? Najdi si na wikipedii hesla přetáčivost, nedotáčivost, nastuduj si to a pak se můžeme bavit...
Avatar - Sysoj Psojič
16. 10. 2011 21:26
Re: Arogance
Další důkaz toho, jak jsi mimo.
Dnes jsou i zadokolky (kromě sportovních aut) laděny jako nedotáčivé, tedy při úhybném manévru nebo průjezdu zatáčky jdou ven čumákem.
K přetáčivému smyku se musí silně provokovat, což není špatně.
Jen abys věděl, protože jsi to ještě evidentně netestoval :-)
Věděls třeba, že jsou některé předokolky přetáčivé?
;-)
Avatar - Righ
16. 10. 2011 21:20
Re: KLADIVO NA ŠVORCLIGU
Ach jo, za vrazdu 6-8? Nez zacnes neco vykrikovat, tak zkus stravit aspon par vterin se stryckem Googlem - [odkaz] . Uznavam vsak, ze tahle diskuze nema smysl, protoze ty si evidentne pletes pojmy s dojmy. Proto sbohem a satecek. ;-)
Avatar - Righ
16. 10. 2011 21:13
Re: KLADIVO NA ŠVORCLIGU
Viz reakce na MT z 16.10. 21:12.