TEST Citroën C3 1.6 HDi 16V – Návštěva v prémiovém segmentu
První generace Citroënu C3 při svém představení způsobila velký rozruch svým designem. Ten nijak nenavazoval na předchozí obyčejné Saxo, které bylo vlastně jen stylisticky upraveným Peugeotem 106.
Když letos vstoupila na trh druhá generace, svým vzhledem jasně odkazovala na první C3, ale zároveň se snažila dále odpoutat od lidových kořenů prapředka a posunout se směrem k prémiové části své třídy. Tyto snahy se jí minimálně v provedení Exclusive daří velmi dobře plnit, k čemuž velkou měrou přispívá i motor 1.6 HDi 16V s výkonem 66 kW (90 k).
Jediná připomínka předků
Design exteriéru je to jediné, čím může nový Citroën C3 připomínat své předchůdce. Zakulacená silueta může při troše fantazie připomínat model 2CV, ale spíše než o odkaz na tento historický model se jedná o zachování určité návaznosti na první generaci C3.
Když se zaměříme na jednotlivé části designu, jsou všechny snahy o připomenutí minulosti pryč. Nastupuje přítomnost namíchaná s budoucností. Především provedení přídě tvarem světlometů naznačuje, jakým směrem se bude ubírat design připravovaných modelů francouzské značky.
Největší rozruch budí u nové C3 bezesporu rozměrné čelní sklo. To se sice postaralo o největší senzaci při premiéře, ale nakonec je na našem trhu součástí výbavy pouze ve verzi Exclusive, zatímco u SX je za příplatek 10.900,- Kč a zájemci o verzi X na něj musí zapomenout úplně.
Bez nostalgie
citroen testy malevozy Interiér nové generace C3 upozorňuje na skutečnost, že sedíte v Citroënu snad jen znakem na volantu. Na poněkud neosobní provedení interiéru první generace můžete rychle zapomenout, protože zde je vše jinak.
Palubní deska s lesklým pásem působí příjemně a moderně. Digitální ukazatele a la skútr z předchozí generace nahradily hodnotněji působící a v případě otáčkoměru i lepé čitelné kruhové přístroje.
Výškově i podélně stavitelný volant ve spojení s výškově stavitelným sedadlem řidiče přispívá k zjednodušení nalezení ideální polohy pro řízení. Přední spolujezdec si může užívat nadmíru prostoru všemi směry. Cestující na zadních sedadlech se již musí omezit v nárocích na prostor pro svá kolena a vyšší postavy nejspíš nebudou spokojeny ani s místem nad hlavami.
O výhodách rozměrného čelního skla jsme si sice zmiňovali již v prvním testu, ale určitě stojí za připomenutí, že je velmi příjemné v městském provozu, kdy díky němu bez problému vidíte i na semafor, který je téměř nad vámi. Velká plocha okna přispívá k příjemně prosvětlené atmosféře v interiéru, kdy máte při přesednutí do vozu s běžným čelním sklem a plechovou střechou pocit, že je v něm nepříjemně šero.
Francouzský nadstandard
Podle cenovky, která dělá z testovaného vozu nejdražšího zástupce nové generace Citroënu, by mělo provedení Exclusive ve spojení s motorem 1.6 HDi 16V představovat tu nejlepší současnou C3. Nebudeme vás a napínat a prozradíme, že v případě, že očekáváte stylového a komfortního Francouze, pak jste na správné adrese.
Podvozek nového C3 nabízí spojení komfortní jízdy se schopností pohlcovat rázy od přejezdů většiny běžných nerovností. Již svým vzhledem vybízí tento Citroën k poklidné jízdě bez pokusu o rychlé průjezdy ostrými zatáčkami nebo divoké předjížděcí manévry. V případě, že se pojede s novou C3 výletním tempem, je vše v pořádku a vaši spolucestující si budou pochvalovat pohodlí, s nímž se vezou. Při snaze o agresivnější jízdu Citroën předvede krásné boční náklony, při nichž zavzpomínáte na jeptišku z oblíbených filmů o četníku ze Saint Tropez a na náklony naváže i trochou nedotáčivosti. Nová generace C3 prostě rozhodně není ideálním náčiním pro sportovce a mnohem lépe poslouží jako pohodové rodinné přemisťovadlo.
Na jízdní komfort navazují i brzdy, které mají příjemný, plynulý nástup a se zpomalením C3 nemají sebemenší problém. Palec nahoru si nový Citroën zaslouží za skvělé odhlučnění, které patří k silným stránkám většiny současných vozů francouzské značky. Aerodynamický hluk proniká do interiéru až při rychlostech, které jsou na našich silnicích nelegální a kola o sobě dají vědět jen při přejezdu skutečně velkých nerovností.
K pohodové jízdě vedle podvozku přispívá i známý turbodiesel 1.6 HDi 16V s výkonem 66 kW (90 k), který nové C3 propůjčuje více než dostatečnou dynamiku pohybu a zároveň minimalizuje výdaje potřebné k zaplnění 48litrové palivové nádrže drahocennou tekutinou.
Vznětová šestnáctistovka se dokonale hodí ke komfortnímu naladění podvozku i k pětistupňové převodovce s typicky francouzskými dlouhými drahami řazení, které se stejně jako podvozek brání snahám a agresivnější jízdní styl. Velmi kvalitně utlumený motor s nízko položeným maximem točivého momentu ochotně spolupracuje od 1500 min-1 a neztrácí elán ani za 3000 min-1. To je přesně pásmo, ve kterém se ostatně budete pohybovat při většině jízdních situací.
Rozjezdy i městské popojíždění zvládá i turbodieselově nezkušený řidič od prvních chvil s grácií, protože dávkování síly motoru je snadné. Točivý moment (215 Nm) přeci jen nedosahuje nadpozemských extrémů. Ani na dálnici motor nepředstavuje zdroj nepříjemného hluku, i když o jeho přítomnosti pod kapotou rozhodně není pochyb.
Při jízdě po dálnici rychlostí okolo 130 km/h hlásí palubní počítač průměrnou spotřebu 5,4 litru na 100 km a otáčkoměr udává 2800 otáček za minutu. Při rychlosti 100 km/h je průměrná spotřeba velmi příjemných 4,4 litru na 100 km. V kombinovaném provozu, kdy jsme zamířili do víru velkoměsta, vychutnali si projížďku volnou krajinou a proháněli se i po dálnici se spotřeba paliva podle palubního počítače dostala na 4,7 litru nafty na 100 km.
Správným směrem
Citroën v posledním desetiletí pracuje na obnově své pověsti kreativního výrobce automobilů a jedním z prvních úspěchů se stala právě první generace C3. Tento model zapůsobil především svým designem a nabídkou vnitřního prostoru. Nový C3 se snaží posunout vnímání malých Citroënů zákazníky na další úroveň a k líbivému exteriéru přidává i moderní a kvalitně zpracovaný interiér.
V případě provedení C3 1.6 HDi 16V Exclusive se k povedenému designu přidává i bohatá výbava a úsporný vznětový motor. Bohužel největší překážkou pro rozšíření právě této verze na českých silnicích se stane cena, která ji posouvá na úroveň o třídu větších vozů.
Už teď se těšíme na test lidové C3, kterou si kupují opravdoví zákazníci.
První cena vozu | 239.900,- Kč (C3 X, 1.1i, 41 kW ) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 404.900,- Kč (C3 Exclusive, 1.6 HDi 16V, 66 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 404.900,- Kč (C3 Exclusive, 1.6 HDi 16V, 66 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 439.800,- Kč (C3 Exclusive, 1.6 HDi 16V, 66 kW) |
Plusy
- Stylový a moderní interiér
- Unikátní panoramatická střecha
- Výkonný a hospodárný motor
- Dobrý jízdní komfort
- Kvalitní odhlučnění
- Prostorný interiér vpředu, nadprůměrná vnitřní šířka
- Pohodlná sedadla
Minusy
- Přeposilované a odtažité řízení
- Dlouhé dráhy řazení
- Nedotáčivost a nervozita podvozku
- Vyšší cena