TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 82 – Když ho miluješ…
Zcela novým městským crossoverem C4 Cactus navazuje automobilka Citroën na éru, kterou v loňském roce nastolila rodinná MPV C4 Picasso a Grand C4 Picasso. Už při odhalování prvních obrázků bylo jasné, že půjde o něco převratného, přičemž nás výrobce navíc konejšil také příznivou základní cenou.
V prvním případě je mise splněna – Citroën C4 Cactus nemá v pětadevadesátileté historii značky obdoby, a to především po stránce designu a inovativních řešení. S druhou částí je však trochu problém. Zatímco po prvním svezení v rámci mezinárodní prezentace v Amsterdamu jsme tipovali zhruba čtvrtmilionovou základní cenu, Citroën si za nejlevnější Cactus s atmosférickým tříválcem 1.2 PureTech a pětistupňovou manuální převodovkou řekne o 329.900 Kč. Otázka zní: Není to trochu hodně?
To tu ještě nebylo!
Pokud si pořídíte Citroën C4 Cactus, nikdy nebudete sami. Stále za vámi totiž bude někdo chodit, ptát se, okukovat, lidé vás budou dokonce obdivovat. Základní koncept přední části se striktně oddělenými hlavními a denními světly si automobil vypůjčily od zmíněných MPV, unikátní systém AirBump chránící rohy nárazníků a především boky karoserie však nemá v rámci francouzské značky obdoby. Vyrobeny jsou z měkkého plastu a automobilka říká, že chrání před běžnými odřeninami a bouchanci z parkovišť. My jsme v rámci testu zkoušeli do vzduchových polštářků opakovaně narážet nákupním vozíkem (čistě v zájmu vědy) a Cactusu se nestalo vůbec nic. Funkci tedy plní dokonale.
Jiné to není ani v interiéru – opět něco, co jsme u produkčního automobilu snad ještě neviděli. Citroën totiž vyrukoval s konceptem takřka digitálního kokpitu a vedle rozměrného dotykového displeje s úhlopříčkou sedm palců instaloval také digitální přístrojový štít. Jeho čitelnost je obstojná i za slunce, otáčkoměr však budete hledat marně. Místo toho z pravého horního rohu svítí pouze rádce vhodných rychlostních stupňů, což v konečném důsledku úplně stačí.
Kapitolou samou o sobě jsou bohatě dimenzovaná přední sedadla. Citroën se při jejich návrhu nechal inspirovat vybavením obývacího pokoje, proto je v tomto případě příhodnější výraz křesla. Sedí se příjemně nízko, a přestože jsou sedáky i opěradla opravdu široké, poskytují dostatečnou oporu těla v zatáčkách. Ještě o kousek lepší sedadla jsou, když si automobil pořídíte s robotizovanou převodovkou (s testovaným motorem a výbavou Feel za 384.900 Kč). Ta se totiž ovládá pouze tlačítky na středové konzole a mezi předními sedadly našla místo také rozměrná loketní opěrka. Jeden by až řekl, že se dopředu vejdou tři cestující…
Citroën C4 Cactus není pouze o stylu, ale hlavně o nízké hmotnosti. Oproti standardnímu hatchbacku C4 je přibližně o 200 kilogramů lehčí, za což vděčíme platformě karoserie (hlavní prvky pocházejí z platformy 1, některé díly však odpovídají modulární základně EMP2), absenci rolety panoramatického skla při zachování tepelné a světelné odolnosti, ale také některým nemilým ústupkům. Například pouze výklopná zadní okna, díky čemuž se však ušetřilo 11 kilogramů a vznikly ohromné kapsy ve dveřích, nebo třeba čistě elementární prvek, jakým je dělené zadní opěradlo. Vzadu navíc kvůli linii střechy nenajdou osoby nad 180 cm odpovídající komfort nad hlavou a zcela optimální není ani výška sedáku, který by mohl lépe podpírat stehna.
Naposledy se vrátíme dopředu, kde se nacházejí chytrá řešení, která posádce usnadňují život. V prvé řadě ohromný prostor před koleny spolujezdce, kterého bylo dosaženo instalací čelního airbagu do oblasti horní hrany předního skla. Díky tomu také vznikla obrovská schránka v přístrojové desce, jejíž víko je navíc stylově vyzdobené protiskluzovými kolečky. Druhou významnou vychytávkou jsou stírače Magic Wash s ostřikovači zabudovanými přímo v lištách. Čelní sklo tak máte v mžiku čisté a bez jakéhokoliv omezení viditelnosti.
Motor nechejte kolíňatům
Testovaný tříválec 1.2 PureTech 82 je společně s turbodieselem 1.6 e-HDi (68 kW) jediným z nabídky, který neplní přísnou emisní normu Euro 6. Motor jsme zkoušeli také v modelu C1, a z mého pohledu by bylo nejlepší, kdyby tam i zůstal. Rozdíl více než 180 kilogramů v neprospěch Cactusu (C1 váží 887, základní Cactus 1070 kg) je znát, obzvláště v případě, kdy máte v živé paměti jízdní dojmy s přeplňovanou variantou PureTech 110 o výkonu 81 kW. Docela jiná káva…
Základní zážehový agregát má výkon 60 kW v 5750 otáčkách a dosahuje točivého momentu 118 N.m (v 2750 min-1). Navzdory tříválcové technice dokáže vcelku obstojně skrývat nepříjemné akustické ruchy a především vibrace, za což mu patří palec nahoru.
Ve městě je provoz bezproblémový – motor příjemně táhne od středních otáček, na křižovatkách brzdou provozu taky nebudete a vzhledem k osmilitrové spotřebě vás provoz nevyjde moc draho. Zvyknout si pouze musíte na pětistupňovou manuální převodovku, která mnoho přesnosti nepobrala a vedle robotizované skříně ETG5 (motor pak má systém start/stop a plní Euro 6) nemáte jinou možnost výběru. Je to zvláštní, protože ve spojení s jednotkou 1.2 PureTech 110 přišla manuální skříň v pořádku.
Citroën C4 Cactus - Srovnání s konkurencí | ||||
Model | Citroën C4 Cactus | Peugeot 2008 | Kia Soul | Nissan Juke |
Motor | 1.2 PureTech 82 | 1.2 PureTech 82 | 1.6 GDI | 1.6i |
Převodovka | 5M | 5M | 6M | 5M |
Zdvihový objem [cm3] | 1199 | 1199 | 1591 | 1598 |
Válce/ventily | 3/4 | 3/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 60/5750 | 60/5750 | 97/6300 | 69/5400 |
Největší točivý moment [N.m/min-1] | 118/2750 | 118/2750 | 161/4850 | 140/3200 |
Maximální rychlost [km/h] | 171 | 170 | 185 | 168 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 12.9 | 13.5 | 11.1 | 12.0 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 4.6 | 4.9 | 6.8 | 6.0 |
Cena [Kč] | 329.900 | 311.500 | 314.980 | 294.900 |
Dvanáctistovka s 60 kilowatty plně vyhovuje provozu mimo město. Motor obvykle vyžaduje 5 litrů na 100 km, takže na padesátilitrovou nádrž ujedete 1000 kilometrů. S vyšším tempem však žízeň tříválce roste, a i když se mu pravidelně dostává potřebné kapaliny, agilita postupně uvadá. Jedním příkladem za všechny je provoz na dálnici, kde o sobě dává vědět zvýšenou hlučností a při rychlosti 130 km/h také spotřebou přesahující 8 litrů. V kopcích mu navíc brzy dochází síla – motor se zadýchává a občas je potřeba jej vyhnat do nejvyšších otáček podřazením i o dva rychlostní stupně. Pocitově, protože jak už jsme se zmínili, řidič nemá k dispozici otáčkoměr.
Výsledná kombinovaná spotřeba 7,3 l na 100 km neurazí ani nenadchne. Nutno ale podotknout, že v době testu neměl testovaný exemplář najeto ani 500 kilometrů, s rostoucím proběhem se snad spotřeba ustálí na nižších hodnotách.
Jízda
Již při prvním svezení s Citroënem C4 Cactus jsem si pochvaloval jeho přirozeně komfortní a houpavý podvozek. Zároveň však nad tvrzením visel otazník v podobě vlivu českých silnic na celkové pohodlí, protože v okolí Amsterdamu byste výmoly, propadlé kanály nebo dálniční spáry hledali marně. Každopádně – míra pohodlí je i u nás na obstojné úrovni, pouze zvlněný povrch a krátké příčné nerovnosti dokážou roztancovat nejenom zadní nápravu s vlečenými rameny, ale také přední zavěšení.
V prvních chvílích to může připadat zábavně, s rychlejším tempem však automobil poskakuje nepředvídatelněji, čemuž nepomáhá ani řízení pouze se špetkou zpětné vazby (leč poměrně přesné). Na kvalitním povrchu však auto drží zvolenou stopu urputně a na hranici adheze předvádí lehce přetáčivé tendence. Jistá forma zábavy se k vám tedy dostane, navíc při posazu v pohodlných předních křeslech...
Okreskový sporťák Citroën C4 Cactus není, dálniční sprinter také ne, a ochranné černé plasty karoserii před nástrahami terénu příliš neochrání. Za to ve městě je jízda s Cactusem výborná! Když se na chvilku oprostíte od udivených pohledů okolního světa (vůz budí opravdu hodně pozornosti), všimnete si mrštných vlastností i navzdory poměrně dlouhé karoserii. Za vším stojí koncepce s kolem v každém rohu, dostatečný výhled z kabiny, zadní parkovací kamera (pro výbavu Shine ve standardu) a zmíněný systém AirBump, díky kterému se nemusíte obávat drobných poškození karoserie. Zmenšit by se však mohl stopový průměr otáčení (11,2 m), kvůli kterému si občas musíte couvnout v místech, kde byste to rozhodně nečekali.
…není co řešit
Nevzpomínám si na lidové auto, které by na první pohled zapůsobilo takovou měrou, jako Citroën C4 Cactus. Jedná se o typický příklad lásky na první pohled, která dokáže společně s netradičním interiérem a extravagantní karoserií vyvážit uskákanější jízdní vlastnosti na horším povrchu, méně přesnou manuální převodovku a průměrný projev atmosférického tříválce, který naplno vyhoví pouze městskému a příměstskému provozu. Silnější dvanáctistovka přeplňovaná turbodmychadlem (dostupná od výbavy Feel za 404.900 Kč) je v tomto případě sázkou na jistotu.
Adekvátnost základní ceny 329.900 Kč je tématem k diskusi, osobně si však myslím, že částka začínající dvojkou by automobilu slušela mnohem více. To by ani nakonec nemusel být takový problém – podle zákulisních informací totiž mají čeští prodejci poměrně široké možnosti, kterak udělat vůz dostupnější...

Nejlevnější verze modelu | 329.900 Kč (1.2 PureTech 82 Live/60 kW) |
Základ s testovaným motorem | 329.900 Kč (1.2 PureTech 82 Live/60 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 462.900 Kč (1.2 PureTech 82 Shine/60 kW) |
Plusy
- Design karoserie nemá obdoby
- Luxusně pojatý interiér
- Pohodlná a široká přední sedadla
- Hi-tech přístrojová deska
- Netradiční řešení předních stíračů
- Překvapivě živý základní motor
Minusy
- Méně místa vzadu nad hlavou
- Nedělené opěradlo zadních sedadel
- Absence úplného otevření bočních oken vzadu
- Méně přesná pětistupňová převodovka
Foto: Petr Homolka