Test Auto.cz

Citroën C1 1.2 Pure Tech 82 – Dámská volenka

28.7. 2014
Verdikt
 

Druhá generace Citroënu C1 to má těžší než ta první, nyní je totiž na trhu mnohem více konkurentů. Jali jsme se tedy zjišťovat, jak se proti nim tohle zamračené mini z Kolína vyzbrojilo.

Jakožto výrobky české továrny jsou vozy z Kolína ostře sledovány, byť jejich prodeje nejsou v České republice kdovíjak vysoké. Lidé u nás zkrátka nepřišli městským minivozům na chuť tak, jako na jiných místech Evropy. A to je škoda - po recenzi Toyoty Aygo s litrovým tříválcem vám totiž nyní přinášíme test Citroënu C1 se silnějším motorem v nabídce, který Aygo zatím vůbec nemá. Je jím dvanáctistovka VTi o výkonu 60 kW.

Který ze tří modelů z Kolína se vám líbí nejvíce? Taková otázka padla v souvislosti se zdejšími minivozy z různých stran nesčetněkrát. Otázka designu je silně individuální věc, a tak necháme posouzení na vás, nám ale Citroën přijde díky své zamračené přídi s oddělenými světlomety ve stylu Nissanu Juke velmi zajímavý. Ostatně celkově je milé, že tentokrát jsou modely automobilky TPCA natolik odlišné, že je od sebe rozeznáte na první pohled. To předchozí generaci trochu scházelo...

Barva našeho testovacího Citroënu ale zajistila, že se muž za jeho volantem cítil trochu zženštile, nicméně to k tomu docela patří. Mnoho těchto Citroënů totiž jistě budou řídit ženy a těm se narůžovělý odstín zalíbí.

Interiér C1 je podstatně kvalitnější než u předchůdce, byť jsme v této třídě viděli i hodnotnější palubní desku či výplně dveří. I tak ale nejmenší Citroën představuje po této stránce automobil současných parametrů. Překvapilo nás množství prvků pocházejících z větších modelů Toyoty, ať už se jedná o tlačítka na volantu, či ta u řidičova levého kolene.

obrázek [600 x 354]  

Když už jsme uvnitř vozu, nemůžeme vynechat dva problémy, které se k němu vážou. V prvé řadě jde o využití nevelkého vnitřního prostoru - palubní deska zasahuje docela daleko do kokpitu, a možná i to omezuje prostor na zadních sedadlech. Běžně si „za sebe“ sednu bez problémů i do vozidel této velikosti, v Citroënu C1 ale bylo místa opravdu málo. Potěší však větší zavazadlový prostor než u předchůdce, do kterého se konečně vleze i basa piv.

Druhým problémem je pracoviště řidiče. Ergonomií či nabídkou prostoru je sice C1 zcela na úrovni, horší je to ale s pozicí za volantem. Možná by stačilo, kdyby volant nebyl nastavitelný pouze výškově, ale i podélně, každopádně ať jsme se snažili, jak jsme chtěli, ideální pozici pro řízení jsme nenašli. Přitom v dalších dvou příbuzných vozech nám tato záležitost nikdy tak výrazně nevadila, možná je ale Citroën v detailech jiný. Jisté ovšem je, že se nám nikdy nepodařilo sedět jinak, než v pozici „dlouhé ruce, krátké nohy“. To mělo za důsledek omezenou důvěru v chování auta v zatáčkách. Řidič se jednoduše cítil nesvůj...

Citroën C1: První jízdní dojmy


Motor a převodovka – s duší Jack Russel teriéra

Řekněme si to na rovinu - motoru se téměř nedá nic vytknout. Ano, schválně píšeme téměř, protože jeho vibrace jsou v interiéru dosti znatelné a auto se třepe jako ratlík, ačkoliv temperament tříválce by seděl spíše na hravého Jack Russel teriéra.

Tříválcová dvanáctistovka nám svou akčností a schopností živě zrychlovat snad z jakýchkoliv otáček velmi připomínala staré osmiventilové motory před zavedením emisních norem, které se v podobně lehkých vozech měly čile k světu. Agregát o výkonu 60 kW jsme přitom dostali k testu jen s několika málo desítkami ujetých kilometrů, přesto zanechal výborný dojem. Samozřejmě jsme jej při zajíždění nechtěli příliš trápit, ale když jsme se v zájmu vědy dostali do otáček, malá C1 se rázem pohybovala tak, že problém se jí udržet měly i mnohem dospělejší auta s výrazně většími agregáty. Auto se chová hbitě již pod hranicí dvou tisíc otáček za minutu, přitom ale výkon ve vysokých sférách graduje citelnou špičkou. Výraznou změnu charakteru jsme ovšem zaregistrovali po zapnutí klimatizace, kdy se autu nechce zrychlovat zejména z nízkých otáček, ale to je pochopitelné.

obrázek [600 x 289]  

Zvukový projev samozřejmě jasně naznačuje, že máte pod kapotou jednotku s pouhými třemi válci. Jinak je ale velmi příjemná a potěší i ty, kteří jezdí často mimo město. V dálničních 130 km/h, kdy auto točí lehce pod 4000 otáček za minutu, máte stále pod pravou nohou koně schopné na pobídnutí potáhnout auto vpřed. Pokud ale pojedete konstantě, tak si i syrový motor řekne o nějakých 7 litrů benzinu na sto kilometrů. Po městě se pak dá jezdit za 6,5, mimo něj za pět. Náš celkový průměr na konci týdenního testu činil 6,7 litrů na sto kilometrů, což je vzhledem k zajížděcímu režimu stále přijatelné.

Potěšující je, že ačkoliv se s motorem 1.2 VTi váže pětistupňová převodovka známá svými dlouhými drahami a nepřesností ještě někdy z dob Peugeotu 206, zde je chod řadičky v kulise velmi příjemný. Dokonce lepší než u Peugeotu 108, který jsme řídili na mezinárodní prezentaci v Paříži. Dráhy jsou sice stále delší, než u japonské převodovky k litrovému motoru, ale vše vám vynahradí hladkost a její slušná přesnost. To spolu s hbitě reagujícím agregátem znamená, že jízda v C1 vás může díky pohonnému ústrojí i bavit.

Test 2012: Citroën C1 – Tříválcové Furio


Tichý komfort

Na rozdíl od interiéru je odhlučnění podvozku na velmi dobré úrovni. Auto zvládá nerovnosti nejen s přehledem, ale rovněž příkladně tiše. Žádné duté rány, žádný pocit, že „tady prostě musíme nechat nápravu“. Práci zavěšení slyšíte jen velmi málo, což je zejména u malého auta skvělé.

Celkově se C1 osvědčila svým komfortem i na náročných pražských silnicích, kde selže nejedno z mnohem luxusnějších aut. Citroën sice kopíruje povrch silnice, ale dobrá práce tlumičů znamená, že jízda nikdy nebude uskákaná ani houpavá. Vůz se navíc chová jistě i v zatáčkách, byť hravost není zrovna na pořadu dne - je zkrátka dospělejší, než jsme čekali. Průměrné řízení a nastavení spíše na nedotáčivost tlumí veškeré náznaky zábavy, z hlediska bezpečných jízdních vlastností ale C1 exceluje – je nezáludná, se slušnou přilnavostí a dobře zvládá typicky české zvlněné okresky.

obrázek [600 x 355]  

Závěr

Minivůz, jakožto druhé či třetí auto v rodině, se v našich končinách ještě příliš nenosí, ale přesto si můžete koupit hned několik kvalitních vozů, které jsou obratné ve městě a zároveň nabízí zcela přijatelnou úroveň dopravy mimo něj.

Jedním z nich je bezpochyby i Citroën C1 1.2 VTi, tedy automobil, který vyniká zejména živostí motoru a dobře nastaveným podvozkem. Škoda jen, že řidič si za volant nemůže sednout optimálně a že vzadu je prostor spíše pro děti.

Ceny všech kolínských trojčat, nejlevnější je Toyota Aygo


Cena se může zdát nastavena příliš ambiciózně i vzhledem ke kolínským sourozencům, je ale třeba si uvědomit, že se C1 nevyrábí ve výbavě odpovídající základní linii u Toyoty Aygo či Peugeotu 108. Základ v podstatě představuje střed těchto vozů. Za „cenu od“ tak máte již vše potřebné včetně klimatizace či elektricky ovládaných oken, což nejsou prvky k zahození. Hledáte-li tedy městské vozítko a přitom se chcete pohybovat hbitě, pak si zcela jistě vyzkoušejte C1 s testovanou dvanáctistovkou VTi.

Video

Nejlevnější verze modelu236.900 Kč (1.0 VTi Feel/50 kW)
Základ s testovaným motorem251.900 Kč (1.2 VTi Feel/60 kW)
Testovaný vůz s výbavou256.400 Kč (1.2 VTi Feel/60 kW)

JAKE.AUTO.CZ: Citroën C1 - vše na jednom místě


Plusy

  • Komfortní naladění podvozku
  • Živý motor
  • Jízdní vlastnosti
  • Obratnost ve městě

Minusy

  • Pozice za volantem
  • Prostor na zadních sedadlech
  • Vibrace od motoru v interiéru
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Citroën C1 1.2 Pure Tech 82

Cena v základní výbavě: 251 900 Kč Cena v testované výbavě: 256 400 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, ESP + asistent pro rozjíždění do kopce, diody pro denní svícení, zadní opěradla symetricky dělená a sklopná, výškově nastavitelný kožený volant, manuální klimatizace, elektrické stahování předních bočních oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a další.

Výbava testovaného vozu:Otáčkoměr (+1.500,-), speciální lak karoserie (+3.000,-).

Zápisník Jany Havligerové: Zeman si notoval s Okamurou Zápisník Jany Havligerové: Zeman si notoval s Okamurou

Prezident Miloš Zeman zavítal na konferenci hnutí Svoboda…

Soud rozhodl o osudu Poldi, huť jde do konkurzu Soud rozhodl o osudu Poldi, huť jde do konkurzu

Zadlužená kladenská huť Poldi půjde do konkurzu.…

Růst cen zpomaluje, zelenina dokonce zlevnila Růst cen zpomaluje, zelenina dokonce zlevnila

Meziroční růst spotřebitelských cen v listopadu zpomalil…

 
Technické údaje
Motor Citroën C1 1.2 Pure Tech 82
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1199
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 60 / 5750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 116 / 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.4 / 3.7 / 4.3
Emise CO2:99
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 196 / 780
Objem nádrže (l):35
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 887 / 353
Rozměr pneu:165/60 R 15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3466
b) šířka (mm): 1615
c) výška (mm): 1460
d) rozvor (mm): 2340
e) rozchod vpředu (mm): 1425
f) rozchod vzadu (mm): 1420
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 500 / 740
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):900
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1320
délka sedáku vpředu (mm): 460
délka sedáku vzadu (mm): 420
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Citroën C1 1.2 Pure Tech 82 – Dámská volenka







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla

Firmy, které se zabývají distribucí baterií jak pro…

 



Citroën C1 Urban Ride spatřen při převozu, je to předzvěst sériové výroby? Citroën C1 Urban Ride spatřen při převozu, je to předzvěst sériové výroby?

Pařížský koncept Citroën C1 Urban Ride nakonec zřejmě…

Citroën C1 Urban Ride: O výrobě se vážně uvažuje! Citroën C1 Urban Ride: O výrobě se vážně uvažuje!

Citroën v Paříži představil zajímavý koncept C1 Urban…

 



 
To nejlepší od mrtvých značek: Monteverdi – Automobilka, která zastínila Ferrari i Rolls-Royce

To nejlepší od mrtvých značek: Monteverdi – Automobilka, která zastínila Ferrari i Rolls-Royce

Dnes 08:00

Švýcarská automobilka Monteverdi v dobách své největší slávy patřila k výrobcům těch nejluxusnějších automobilů.




Blesk.cz

Zákulisí seriálu Dáma & Král: Vybavení za 15 milionů!

Zákulisí seriálu Dáma & Král: Vybavení za 15 milionů!

Kriminální seriál Dáma & Král pravidelně kraluje obrazovkám a získává tak sledovanost televizi Nova.…

Otec od rodiny se oběsil na Štědrý den! Mrtvého ho našel 12letý syn

Otec od rodiny se oběsil na Štědrý den! Mrtvého ho…

Na Vánoce se těší jak velcí, tak malí. Jsou to svátky, kdy se má sejít celá rodina a posedět u štědrovečerního…

 

iSport.cz

Lukaku po derby terčem posměchu: konečně zařídil góly, jenže pro City!

Lukaku po derby terčem posměchu: konečně zařídil…

Jestli mělo nedělní derby o Manchester nějakého smolaře, byl jím Romelu Lukaku. Belgický obr na hrotu United se…

SESTŘIHY: City vyhrálo derby a má rekord, Arsenal zachránil bod v závěru

SESTŘIHY: City vyhrálo derby a má rekord, Arsenal…

Vítězné derby, náskok 11 bodů na čele a nový rekord anglické Premier League mají fotbalisté Manchesteru City po…

 

Reflex.cz

Prezidentský kandidát Hannig: Uprchlíci si za německé dávky užívají v Česku, díky bohu za Zemana

Prezidentský kandidát Hannig: Uprchlíci si za…

Současné hlavě státu fandí, do prezidentské volby přesto jde. Hudební producent Petr Hannig by se prý choval…

Zakážeme kradnutí konečně v Ústavě, anebo se bude v Česku krást vesele dále?

Zakážeme kradnutí konečně v Ústavě, anebo se bude v…

Firemní právníci hnutí ANO připravili další novelizaci naší normy norem, tedy Ústavy ČR. Poté, co se nepodařilo…