TEST Citroën Grand C4 Picasso – Pro vyznavače moderny
Dnešní doba stále více přeje dotykovým displejům. Stojí na nich móda tabletů, našly si cestu do mobilních telefonů a nejnověji i do automobilových interiérů. V novém Citroënu Grand C4 Picasso jeden takový displej tvoří dominantní prvek kabiny, protože se přes něj ovládá vlastně úplně všechno – od autorádia, přes navigaci, nastavení palubních systémů až po klimatizaci.
Na tom by nebylo nic tak výjimečného, kdyby se nad ovládacím displejem nenacházel ještě jeden, který plní úlohu informačního systému. Nabízí tři grafické motivy a zobrazuje například rychlost, pokyny navigace nebo údaje palubního počítače, ale taky si na něm můžete prohlížet uložené obrázky. Akorát se tím skryje otáčkoměr… Mechanický ukazatel se v autě nevyskytuje ani jeden, konvenční konstrukci má jenom pár prvků – startovací tlačítko, ovladač hlasitosti nebo přepínače na multifunkčním volantu. Ten se zbavil pevného středu, takže bude jistě vyhovovat většině řidičů.
Displejů může být na palubě ještě více, stačí si připlatit za systém Plug&Play a na zadní stranu opěrek hlavy se nastěhují barevné obrazovky. Pozornost zaslouží také samotný design interiéru, který je plný různě vrstvených průhybů a ploch, na mnoha místech doplněných zajímavým reliéfním povrchem. K tomu přidejte panoramatické čelní sklo, prosklenou střechu a velká boční okna. Až by se chtělo říct, že Grand C4 Picasso (respektive C4 Picasso obecně) je více obývákem než autem. Ale mechanika, která se pod tím vším ukrývá, je neméně zajímavá. K té se ovšem dostaneme později.
Sedm míst
Rozvor provedení Grand je díky nové modulární konstrukci podlahy prodloužený o 55 mm, v předchozí generaci měly obě verze Picassa rozvor shodný. První výhoda je zřejmá již při otevření zadních dveří, královská míra 2840 mm mezi předními a zadními koly znamená velký vstupní otvor. Odpovídajícím způsobem se prodloužil také prostor před zadními sedadly. Sedáky jsou ovšem ukotvené nízko a krajní pasažéři sedí nepříjemně daleko na kraji. Důvod charakteristické vlastnosti mnoha kompaktních vozů, tady se počítá hlavně s převozem dětí, tří vedle sebe.
Když k příplatku 15.000 Kč za provedení Grand C4 Picasso přidáte dalších 15.000 Kč, bude tento rodinný Citroën sedmimístný. V třetí řadě se ale žádné prostorové divy nekonají, poslední dvě místa mají spíše nouzový charakter a za nimi zůstane prostor pro pouhých 170 litrů zavazadel. Na rodinnou dovolenou v sedmi to není, na občasný převoz stejného počtu osob ale prodloužené Picasso stačí. Podstatnější výhodou je každopádně schopnost přepravit společně s pěti pasažéry až 725 litrů nákladu, s tím se žádné kombi nemůže rovnat.
Grand C4 Picasso ale přináší i několik zajímavých položek výbavy. Na úrovni Exclusive je standardem sledování mrtvého úhlu, funkce automatického parkování nebo zadní kamera, za dalších 12.000 Kč navíc Citroën přidá i dvojici bočních a jednu čelní kameru (paket Vision 360). V kombinaci s příplatkovým koženým čalouněním pak Picasso dostane jinde nevídanou elektricky ovládanou opěrku noh pro sedadlo spolujezdce. Na poli bezpečnostních systémů si pozornost zaslouží „aktivní tempomat“. Opravdu se nejedná o tempomat adaptivní, elektronika totiž automaticky nepřibrzďuje – místo toho po přiblížení k jinému vozu začne brzdit motorem. Pokud to k potřebnému zpomalení nestačí, musí řidič brzdit sám.
Další inovací je nová generace xenonových světlometů. Díky omezení světelného toku na 2000 lumenů normy dovolují jejich instalaci bez automatické nivelace a ostřikovačů (ty ale u Citroënu nakonec dostanete v paketu společně s parkovacími kamerami). Zvolené řešení je jednodušší, tedy výrobně levnější a potažmo cenově dostupnější – podobné řešení najdeme už u Škody Rapid nebo Volkswagenu Beetle. U Citroënu se připlácí 21.000 Kč, přičemž součástí příplatku je i funkce automatického natáčení do zatáček a asistent dálkových světel. Nižší světelný tok kompenzuje přídavná halogenová žárovka, v režimu dálkových světel pomáhá hlavnímu bixenonovému světlu.
Zvenčí Grand C4 Picasso zaujme zakomponováním střešních ližin přímo do struktur karoserie. Všímavý pozorovatel navíc postřehne, že i přední partie přes jasnou podobu na C4 Picasso neobsahují prakticky jediný zaměnitelný díl. Prodloužená verze dostala jiné blatníky, přední nárazník i tvar předních světlometů.
Přichází BlueHDi
Společně s novou generací Grand C4 Picasso přichází i nový motor, turbodiesel 2.0 BlueHDi. Agregát splňující emisní normu Euro 6 lze objednat také do krátkého C4 Picasso, další modely značek Citroën a Peugeot budou následovat. Od stávajícího motoru 2.0 HDi se novinka liší hned v několika ohledech. Jednou z nich je systém start-stop, dosud používaný jenom u agregátů 1.6 e-HDi a 2.0 HDi v hybridním provedení. Od konkurenčních řešení se liší možností vypnout motor už za jízdy, pokud má řidič vyřazen na neutrál a rychlost klesne pod 20 km/h. Základem je takzvaný reverzibilní alternátor o výkonu 2,2 kW, který zároveň funguje i jako startér. Restarty jsou rychlé, potřebná energie se kromě akumulátoru ukládá také v kondenzátoru. Během každé jízdy palubní počítač měří dobu, po kterou byl motor vypnutý.
Dále má čtyřválec novou hlavu se zvýšeným kompresním poměrem, dostal variabilní olejové a vodní čerpadlo a hlavně katalyzátor SCR. Díky technologii vstřikování močoviny do výfukových plynů má výrazně nižší emise oxidů dusíku a hlavně nižší spotřebu nafty, a to i v praxi. Výhodou je zejména to, že s rostoucí zátěží konzumace paliva stoupá jenom mírně, což zrovna u rodinného vozu s užitečným zatížením 640 kg může přijít vhod. Při dálničních 130 km/h motor točí na šestku umírněných 2300 min-1 a vystačí v průměru s 6,3 litru.
Nový motor si také polepšil o 30 Newtonmetrů, teď jich při dvou tisících otáčkách dává 370. Rozhodně se ale netěšte na žádnou explozivní vlnu síly, která by protáčela kola a trhala poloosy. I nový motor totiž staví na charakteristické vlastnosti předchozích dvoulitrových HDi – je kultivovaný, mechanicky i akusticky slušně izolovaný a řidiči usnadňuje práci díky plynulému náběhu točivého momentu. Šestistupňová manuální převodovka dnes představuje průměr, po zkušenostech z první jízdní prezentace Grand C4 Picasso se nezdráháme doporučit nově vyvinutou automatickou převodovku (+40.000 Kč), která patří ve srovnání s konkurenty k tomu nejlepšímu.
Mezigeneračně se výrazně zlepšily jízdní vlastnosti, nižší hmotnost a radikální zkrácení předního převisu dělají své. Ve srovnání s C4 Picasso se „Grand“ skládá do zatáček s nepatrně menší ochotou, o to stabilněji ale pak drží zvolenou stopu. Na dálnici lze kvůli relativně velké boční ploše pocítit poryvy větru, jinak je ale vůz za všech okolností neochvějně jistý. Řízení je samozřejmě odtažité (však v MPV se spíše jezdí, než aby se opravdu řídila), reaguje ale přesně.
Závěr
V extravagantním přístupu došel Citroën Grand C4 Picasso ještě podstatně dál než předchozí generace. Díky tomu se může jednoznačně vymezit vůči konkurentům, jako jsou Kia Carens, Opel Zafira, Renault Grand Scénic nebo i 5008 od sesterského Peugeotu. Dobrou zprávou je, že veškerá moderna přitom nejde proti praktické použitelnosti. Naopak díky dlouhému rozvoru může Citroën oslovit i zákazníky, kteří přemýšlejí nad MPV většího formátu – třeba Fordem Galaxy/S-Max nebo dvojicí Seat Alhambra a Volkswagen Sharan.
Nejlevnější verze modelu | 414.900 Kč (1.6 VTi/88 kW Attraction) |
Základ s testovaným motorem | 549.900 Kč (2.0 BlueHDi/110 kW Tendance) |
Testovaný vůz s výbavou | 848.900 Kč (2.0 BlueHDi/110 kW Exclusive) |
Plusy
- Prostornost v podélném směru
- Velikost zavazadlového prostoru (5 míst)
- Spotřeba málo závislá na stylu jízdy
- Kultivovanost běhu motoru
- Skvělý výběr materiálů, dílenské zpracování
- Vnitřní variabilita
Minusy
- Nízko položené sedáky zadních sedadel
- Stísněný prostor v třetí řadě
- Pestrobarevné displeje mimo zorné pole řidiče odpoutávají pozornost
- Méně přehledný tvar přední části karoserie
Foto: Petr Homolka