Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Citroën DS5 1,6 THP 200 – Art de Vivre

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (197)
Na prvním místě naprosto přede vším je u DS5 jeho vzhled. Nejvýkonnější zážehová motorizace spolu s bohatou výbavou jej pouze doplňují.

Automobilce Citroën se opět podařilo vytvořit stroj, který naprosto vyčnívá z dnešní poměrně pestré nabídky vozů všech světových značek a přitahuje k sobě pozornost široké veřejnosti. Zatímco většina konkurentů k něčemu takovému potřebuje propojit design s řadou složitých technických novinek, Citroën si vystačí s designem, který moderní technika jen vhodně doplňuje.

V případě Citroënu DS5 právě toto platí téměř na sto procent. Jistě odpůrci tohoto tvrzení upozorní na verzi Hybrid4 Airdream, ale to je jen jedna z několika motorizací tohoto modelu.

Při pohledu na testovaný DS5 s nejvýkonnější nabízenou zážehovou motorizací 1,6 THP 200 ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou a vrcholným stupněm výbavy označeným Sport nenarazíte prakticky na žádné technické výstřelky. Motor, převodovka, řešení podvozku, armáda asistenčních systémů, to všechno jsou prvky, s nimiž jsme již v některém z předchozích Citroënů, resp. zástupců koncernu PSA měli tu čest.

citroen testy strednitrida citroen testy strednitrida  

I přesto k sobě DS5 přitahuje stejnou pozornost jako nejnovější italské supersporty, které mají ve svém znaku vzpínajícího se koně nebo býka. Důvodem je samozřejmě design, kterým se DS5 vymanil z přesně daných mantinelů jednotlivých kategorií.

Socha na čtyřech kolech

O Citroënu DS5 by se mi chtělo prohlásit, že je typickou ukázkou francouzského přístupu k designu automobilů, ale právě zde je háček. Jeho tvůrcem je britský architekt Andrew Cowell. Ten si práci na aktuálním vrcholu řady DS skutečně užíval a je na své dílo patřičně hrdý.

Exteriér DS5 nabízí od předního nárazníku až po záď oblé plynule tvarované plochy, které jen tu a tam naruší jemná vlnka. Protipólem těmto liniím jsou ostré tvary světlometů nebo chromované lišty po stranách kapoty, které přecházejí až do sloupků karoserie. Výsledkem je atraktivní koktejl tvarů, který ukrývá vyvážené proporce vozu.

V kokpitu

Stejně ohromující jako exteriér je i interiér DS5, který řidiče a jeho předního spolujezdce po usednutí do sedadel doslova obejme. Palubní deska spolu s vysokým a širokým středovým tunelem sice zaujmou svými tvary, ale v podstatě zachovávají konvenční rozmístění většiny ovládacích prvků.

citroen testy strednitrida citroen testy strednitrida  

Přístrojový štít nabízí zajímavou kombinaci analogového rychloměru s řadou digitálních displejů. O rychlosti, jakou se vůz pohybuje je řidič informován rovnou třikrát. Klasickou ručičku rychloměru doplňují digitální číslice umístěné pod ní a pro jistotu se rychlost zobrazuje i na průhledovém displeji.

Středová konzole s ovládáním autorádia a klimatizace může působit na první pohled nepřehledně, ale jde jen o první dojem. Z řady tlačítek jich častěji budete používat jen pár a v případě autorádia stejně dáte přednost ovladačům na volantu.

Středový tunel s množstvím elegantních ovladačů a jeho zrcadlový obraz pod stropem může rovněž při prvním setkání působit nepřehledně, ale i zde se zorientujete velmi rychle. Po pár kilometrech si budete hrát s ovládáním slunečních clon prosklené střechy umístěným nad hlavou jen pro ten pocit, že mačkáte čudlíky pod stropem stejně jako pilot v letadle.

V každém případě budou v interiéru Citroënu DS5 při seznamování s množstvím ovládacích prvků ve výhodě řidiči, kteří již měli tu čest s některým současným strojem francouzské značky. A to i přesto, že v DS5 prakticky nenarazíte na ovladač, který by byl použit v některém z Citroënů bez označení DS.

Usaďte se

Nalezení ideální pozice za podélně i výškově stavitelným volantem za pomoci elektricky stavitelného sedadla není pro jedince s výškou okolo 185 cm problém. Dokonce ani při nejnižší poloze sedáku si nebude při pohledu z nízkých bočních oken s vysoko umístěnou spodní hranou připadat, že je v interiéru utopen. O něco horší je to při pohledu šikmo vpřed skrz rozdělený A-sloupek.

citroen testy strednitrida citroen testy strednitrida Daní za výjimečný design je nepřehledná karoserie. Dostat DS5 do oka a mít přehled o jejích rozích bude chtít trochu více času, než nabízí necelý týden testování. Během něj jsem se v úzkých prostorách a při podélném parkování do řady aut raději spoléhal na parkovací asistenty a zadní kameru.

V případě zadních sedadel jde DS5 tak trochu ve stopách svých menších sourozenců DS4 a DS3. Ve druhé řadě je sice prostor pro tři cestující, ale ti se zde rozhodně nebudou cítit tak komfortně jako jejich kolegové vpředu. Atmosféru na zadním sedadle sice mohou vylepšit výdechy klimatizace v zadní straně středového tunelu nebo rozměrné střešní okno s elektricky ovládanou roletkou, ale radost z pobytu zde mírně kazí krátký prostor pro nohy. Jízdu na zadním sedadle si tak budou užívat spíše majitelé drobnějších postav.

Zavazadlový prostor o základním objemu 468 litrů je připraven pojmout zavazadla i na hodně dlouhou dovolenou, ale i zde lze narazit na skutečnost, že v případě DS5 jde o styl. Zadní výklopnou stěnu nehyzdí žádná klika nebo prohlubeň, pod kterou by se ukrývala a pro její otevření musíte použít klíček nebo tlačítko vlevo pod volantem.

Benzin, manuální převodovka a 200 koní

Přeplňovaný zážehový čtyřválec 1,6 THP může sice působit jako poněkud malá pohonná jednotka pro vůz velikosti Citroënu DS5 a jistě se najde řada těch, kteří by pod jeho kapotou mnohem raději viděli třeba třílitrový atmosférický šestiválec. Na obranu DS5 lze zabrousit do historie a připomenout, že v přídi klasického DS z let 1955 až 1975 by více jak čtyři válce rovněž hledali marně. Pravda jeho motory byly atmosférické a měly objem od 1,9 do 2,3 litru.

Vrcholná benzinová motorizace DS5 nabízí z objemu 1,6 litru výkon 147 kW (200 k) a ve spojení s manuální šestistupňovou převodovkou je s maximální rychlostí 235 km/h a zrychlením z 0 na 100 km/h za 8,2 s nejrychlejší verzí tohoto modelu.

O DS5 s 200koňovou šestnáctistovkou lze jednoduše říci, že jede pěkně. Výkon motoru budete s chutí využívat především při dálničních přesunech. Na okresních silnicích vás bude těšit dostatečná výkonová rezerva, která vám v případě potřeby umožní rychlé a bezpečné předjíždění.

citroen testy strednitrida citroen testy strednitrida  

Téměř 1,5 tuny těžký automobil může nabídnout i poměrně slušné hodnoty spotřeby paliva, které samozřejmě závisí především na práci s plynovým pedálem. Při jízdě po dálnici ustálenou rychlostí 100 km/h nám palubní počítač hlásil průměrnou spotřebu 5,6 litru benzinu na 100 km, zatímco otáčkoměr uváděl 2500 min-1. Povolené dálniční maximum 130 km/h znamená zvýšení průměrné spotřeby na 8,9 l benzinu na 100 km a motor točí 3250 min-1.

Citroën DS5 s přeplňovanou šestnáctistovkou rozhodně není žádným sportovcem, ale spíše rychlým cestovním strojem na dlouhé tratě. Tomu do jisté míry odpovídá i nastavení podvozku. Ten díky klasickým tlumičům představuje mírné zklamání pro příznivce značky očekávající v tomto modelu hydropneumatické odpružení.

Podvozek se může nakonec stát největší slabinou Citroënu DS5 v boji o náročného zákazníka. Přední náprava vozu s motorem 1,6 THP sice odvádí svou práci dobře i na nekvalitním povrchu a to i navzdory 19palcovým kolům, ale zadní náprava potřebuje k bezchybné činnosti kvalitní asfalt a ten je v našich končinách stále v menšině. Na nekvalitním povrchu pronikají do interiéru tlumené rázy od zadních kol.

Pochvalu si DS5 zaslouží za odhlučnění interiéru. V případě motoru do interiéru proniká jeho zvuk jen při vysokých otáčkách. Zvuky okolního světa jsou velmi dobře utlumeny a pronikají k posádce vozu jakoby z dálky. Mírně vylepšit by si ještě zasloužilo odhlučnění zadních kol, zatímco v případě předních je na velmi dobré úrovni.

citroen testy strednitrida citroen testy strednitrida  

Umění žít

Citroën DS5 lze i přes britský původ jeho tvůrce označit za ukázku francouzského Art de Vivre, čili umění žít. Tento automobil si totiž určitě nebudete pořizovat pro jeho praktické přednosti, ale s úsměvem podepíšete objednávku, protože se vám líbí jeho karoserie a chcete si užívat atmosféru, kterou nabízí jeho interiér.

Právě kvůli designu odpustíte DS5 jeho vyšší cenu i konstrukci podvozku, která vám i přes svou jednoduchost poskytne slušný cestovní komfort a nebude vám vadit ani nepřehledná karoserie nebo méně prostoru pro nohy zadních cestujících.

Všechny zmíněné nedostatky jsou totiž jen velmi malou daní za skutečnost, že můžete vlastnit výjimečný automobil, který nabízí styl srovnatelný s vozy výrazně dražších značek a přitom je použitelný pro každodenní provoz.

Druhý pohled (Lukáš Vaverka)
Ve srovnání s dříve testovanou DS5, která měla motor 2,0 HDi a automatickou převodovkou, je 200koňový 1,6 THP téměř ve všem o kus lepší. To je ale relativní hodnocení, které nemůže být zárukou špičkového výsledku – a také není. DS5 je s nejsilnějším benzinovým motorem výrazně živější, o dost obratnější a v neposlední řadě znatelně komfortnější. Její podvozek totiž není tak absurdně vytvrzený, aby poskakoval i na běžných nerovnostech. Přesto to chce pořádnou dávku marnotratnosti, abyste si za 900 tisíc koupili auto, které tak výrazně spoléhá na svůj vzhled a nekonvenční postupy.
První cena vozu 699.900,- Kč (Design 1,6 THP 155 AT, 120 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 879.900,- Kč (Sport 1,6 THP 200, 147 kW)
Základní cena testovaného vozu 879.900,- Kč (Sport 1,6 THP 200, 147 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 879.900,- Kč (Sport 1,6 THP 200, 147 kW)

Plusy

  • Výrazný design, za kterým se lidé otáčejí
  • Esteticky zdařilý interiér
  • Rozsáhlá sériová výbava testované verze Sport
  • Pohodlná přední sedadla
  • Neošizený prostor pro zavazadla

Minusy

  • Ve všech směrech nepřehledná karoserie
  • Podvozek nedokáže utajit svoji jednoduchou konstrukci
  • Omezený prostor na zadních sedadlech
  • Drobné ergonomické nedostatky
Ondřej Pavlůsek
Diskuze (197)
Citroën DS5 1,6 THP 200
Cena základní sestavy 879 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS, EBD, EBA, samočinná aktivace výstražných světlometů při prudkém brzdění, ESP, ASR, pomoc při rozjezdu ve svahu (Hill Start Assist), Intelligent Traction Control (ITC), automatická elektrická parkovací brzda, detektor stavu tlaku vzduchu v pneumatikách, čelní a boční airbagy řidiče a spolujezdce s možností odpojení airbagu spolujezdce, hlavové airbagy pro první a druhou řadu sedadel, bezpečnostní pásy vpředu s pyrotechnickým předpínačem a omezovačem tahu, 3xbezpečnostní tříbodové pásy vzadu, na krajních sedadlech s omezovačem tahu, akustická a vizuální nezapnutého bezpečnostního pásu řidiče, akustická a vizuální signalizace rozepnutých bezpečnostních pásů spolujezdců vpředu a vzadu, 5x výškově nastavitelné opěrky hlavy (výklopné pro první řadu sedadel), 2x bezpečnostní úchyty ISOFIX pro upevnění dětských sedaček na krajních sedadlech druhé řady, automatické zamykání dveří za jízdy (automatická deaktivace v případě dopravní nehody), variabilní posilovač řízení, palubní počítač a ukazatel vnější teploty, analogové hodiny na přístrojové desce, programovatelný tempomat, omezovač rychlosti, přední a zadní parkovací asistent, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, Hands free přístup a startování vozu, elektricky ovládaná okna předních a zadních dveří se sekvenčním ovládáním a ochranou proti přiskřípnutí, elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka s integrovanými LED bočního osvětlení, elektrická dětská pojistka, výškově a podélně nastavitelný kožený volant s prošíváním, hliníkové pedály a opěrka nohy, akustické čelní sklo, zatmavená skla zadních oken, vrstvená a akustická skla předních bočních oken, automatická dvouzónová klimatizace s výdechy pro druhou řadu sedadel, pylový a pachový filtr, přední mlhové světlomety s funkcí přisvícení do zatáček, LED integrované do předních světlometů – Day Running Light (DRL), bi-xenonové samonatáčecí světlomety s automatickou výškovou regulací, výsuvné ostřikovače světlometů, head-up barevný průhledový displej, osvětlení interiéru a zavazadlového prostoru, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, automatické stěrače s dešťovým senzorem, samočinné rozsvícení světel za snížené viditelnosti, nastavitelné zpoždění zhasínání světlometů (funkce „Guide Me Home“), stěrač zadního okna, protisluneční clony s osvětlenými kosmetickými zrcátky, střešní okno „kokpit“ se třemi elektricky ovládanými protislunečními roletami, rádio RD5 s přehrávačem CD/MP3 (bi-tuner, AM/FM, RDS, přehrávač CD, 6x repro, ovládání na volantu, audio zásuvka typu jack, konektor USB, systém prostorového rozložení zvuku), sada Bluetooth (hands free, ovládání na volantu, integrovaný mikrofon), Citroën eTouch (mikrofon, reproduktor, karta SIM), navigace eMyWay se zpětnou parkovací kamerou (satelitní navigační systém GPS s barevným displejem 7" s kartografickým zobrazením, integrovaná mapa Evropy, Bluetooth), lavice ve druhé řadě sedadel se sklopným opěradlem děleným v poměru 2/3 – 1/3, elektricky nastavitelná bederní opěrka sedadla řidiče s masážní funkcí, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce (podélné nastavení, nastavení sklonu sedáku a opěradla, výška sedáku) s pamětí polohy pro sedadlo řidiče, manuálně nastavitelná délka přední části sedáku sedadla řidiče, vyhřívaná přední sedadla (3 stupně intenzity vyhřívání), středová loketní opěrka pro přední sedadla s úložným prostorem, středová loketní opěrka pro druhou řadu sedadel s držákem nápojů a otvorem na lyže, čalounění v kůži Claudia v provedení Sportlounge, kaplička sdruženého přístroje čalouněná v kůži, vkládané textilní koberečky, zapalovač a popelník, kryt zavazadlového prostoru, osvětlená přihrádka spolujezdce, zásuvka 12V ve druhé řadě sedadel, Pack Look (přední maska chladiče v černé barvě s chromovaným logem, přední nárazník v barvě karoserie s chromovaným dekorem ve spodní části, chromovaný dekor přídě zaoblený do tvaru šavle, okenní lišty bočních dveří a sloupky dveří v černé lesklé barvě, kryty a stojky vnějších zpětných zrcátek a vnější kliky dveří v barvě karoserie), chromované boční ochranné lišty, dvě chromované koncovky výfuku, ozdobné hliníkové prahové lišty předních a zadních dveří, sada pro bezdemontážní opravu defektu pneumatiky, 4 hliníkové disky kol „Cairns“ 8.5 x 19 s šedou matnou povrchovou úpravou, pneumatiky 235/40 R19 Kč
Cena testované sestavy 962 500 Kč
Výbava testované sestavy Pack Club: čalounění v luxusní kůži Club v provedení Bracelet s centrální částí sedáku a opěradla ve tvaru „náramku“, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce (podélné nastavení, nastavení sklonu sedáku a opěradla, výška sedáku) s pamětí polohy pro sedadlo řidiče, vyhřívaná přední sedadla (3 stupně intenzity vyhřívání), elektricky nastavitelná bederní opěrka sedadla řidiče s masážní funkcí v bederní oblasti, manuálně nastavitelná délka přední části sedáku sedadla řidiče a spolujezdce, kaplička sdruženého přístroje čalouněná v kůži, kožený volant s prošíváním, vkládané textilní koberečky (35.900,- Kč), Pack Safe Drive: systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu druhé generace (AFIL), automatické dálkové světlomety (13.900,- Kč), HiFi systém DENON: desetikanálový zesilovač 300W včetně dynamického zvuku a ekvalizéru, subwoofer 100W, 8 reproduktorů (14.900,- Kč), metalický lak (17.900,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 275 / 1700
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 235
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.9 / 5.5 / 6.7
Emise CO2: 155
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 468 / 0
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1430 / 620
Rozměr pneu: 235/40 R19
Citroën DS5 1,6 THP 200
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4530
b) šířka (mm): 1871
c) výška (mm): 1513
d) rozvor (mm): 2727
e) rozchod vpředu (mm): 1576
f) rozchod vzadu (mm): 1582
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 970 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 890
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
16. 12. 2012 21:00
Re: Dva světy
Tak potom octavia je tiež poriadny šperk
16. 12. 2012 12:13
Re: Evropský Rýžojed <b class="smile13"><b>:no:</b></b>
To je zase perla.... Lepší (jistější) jízdní vlastnosti jsou výhodou vždycky, ne jen někdy, když totiž člověk udělám já (nebo někdo jiný) na silnici chybu (např. rychlejší nájezd do zatáčky, kterou znáš, ale najednou u krajnice stojí nepojízdné auto, které jsi tam nečekal), sofistikovanější podvozek může pomoct k zvládnutí situace, kdežto u torzky může být pozdě. Samozřejmě že záleží na jejím odladění a třeba Golf je v tom ukázkový, ale i tak vždy byla, je a bude nezávislá náprava vzadu lepším řešením, pokud je správně odladěná viz. Focus, Mazda 3 atd.
16. 12. 2012 11:57
DS 5
Tak nějak nevím jak se k tomu autu postavit. Nemyslím, že by v segmentu střední třídy stačilo být originální, to je podle mně dnes málo. K ergonomii vozu bych měl taky pár výhrad, nemyslím si, že část ovládacích prvků na střeše je z hlediska užívání dobrým řešením, pokud se Citroen snažil o jakousi reminiscenci na letecký průmysl, tak zde bych použil známou anglickou větu: Relax guys, it´s just a car. Potom je tu použití techniky nižší střední třídy ve střední, což je zejména s ohledem na cenu auta poněkud zarážející, chce-li zákazník francouzskou plavnost, musí si koupit DS5 ve verzi diesel - hybrid + automat, ta už multi-link vzadu má, nicméně je na zákazníkovi, jestli je ochoten dát přes 1m Kč za auto, které je "jen" originální. Myslím, že C5 bude lepší volbou, nehledě na to, že jeho design považuji za vyváženější.
15. 12. 2012 19:18
Chci poznat neobyčejného náročného člověka co pozná "jednodu
Znáte někoho takového, nehlaste se všichni.Jo a nemyslel jsem po přečtení papírových technických parametrů, ale až po jízdě.
Avatar - del42sa
21. 8. 2012 20:04
Re: KUČERAVÝ ORIGINÁL
Je to spíše tak, že chtěli nabídnout úplně jiný typ podvozku (netypický pro Citroen)
proto ten Different Spirit (DS) Je to sice postavené na hlavu, ale je to tak
:*)