TEST Citroën DS5 1,6 THP 200 – Art de Vivre
Automobilce Citroën se opět podařilo vytvořit stroj, který naprosto vyčnívá z dnešní poměrně pestré nabídky vozů všech světových značek a přitahuje k sobě pozornost široké veřejnosti. Zatímco většina konkurentů k něčemu takovému potřebuje propojit design s řadou složitých technických novinek, Citroën si vystačí s designem, který moderní technika jen vhodně doplňuje.
V případě Citroënu DS5 právě toto platí téměř na sto procent. Jistě odpůrci tohoto tvrzení upozorní na verzi Hybrid4 Airdream, ale to je jen jedna z několika motorizací tohoto modelu.
Při pohledu na testovaný DS5 s nejvýkonnější nabízenou zážehovou motorizací 1,6 THP 200 ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou a vrcholným stupněm výbavy označeným Sport nenarazíte prakticky na žádné technické výstřelky. Motor, převodovka, řešení podvozku, armáda asistenčních systémů, to všechno jsou prvky, s nimiž jsme již v některém z předchozích Citroënů, resp. zástupců koncernu PSA měli tu čest.
I přesto k sobě DS5 přitahuje stejnou pozornost jako nejnovější italské supersporty, které mají ve svém znaku vzpínajícího se koně nebo býka. Důvodem je samozřejmě design, kterým se DS5 vymanil z přesně daných mantinelů jednotlivých kategorií.
Socha na čtyřech kolech
O Citroënu DS5 by se mi chtělo prohlásit, že je typickou ukázkou francouzského přístupu k designu automobilů, ale právě zde je háček. Jeho tvůrcem je britský architekt Andrew Cowell. Ten si práci na aktuálním vrcholu řady DS skutečně užíval a je na své dílo patřičně hrdý.
Exteriér DS5 nabízí od předního nárazníku až po záď oblé plynule tvarované plochy, které jen tu a tam naruší jemná vlnka. Protipólem těmto liniím jsou ostré tvary světlometů nebo chromované lišty po stranách kapoty, které přecházejí až do sloupků karoserie. Výsledkem je atraktivní koktejl tvarů, který ukrývá vyvážené proporce vozu.
V kokpitu
Stejně ohromující jako exteriér je i interiér DS5, který řidiče a jeho předního spolujezdce po usednutí do sedadel doslova obejme. Palubní deska spolu s vysokým a širokým středovým tunelem sice zaujmou svými tvary, ale v podstatě zachovávají konvenční rozmístění většiny ovládacích prvků.
Přístrojový štít nabízí zajímavou kombinaci analogového rychloměru s řadou digitálních displejů. O rychlosti, jakou se vůz pohybuje je řidič informován rovnou třikrát. Klasickou ručičku rychloměru doplňují digitální číslice umístěné pod ní a pro jistotu se rychlost zobrazuje i na průhledovém displeji.
Středová konzole s ovládáním autorádia a klimatizace může působit na první pohled nepřehledně, ale jde jen o první dojem. Z řady tlačítek jich častěji budete používat jen pár a v případě autorádia stejně dáte přednost ovladačům na volantu.
Středový tunel s množstvím elegantních ovladačů a jeho zrcadlový obraz pod stropem může rovněž při prvním setkání působit nepřehledně, ale i zde se zorientujete velmi rychle. Po pár kilometrech si budete hrát s ovládáním slunečních clon prosklené střechy umístěným nad hlavou jen pro ten pocit, že mačkáte čudlíky pod stropem stejně jako pilot v letadle.
V každém případě budou v interiéru Citroënu DS5 při seznamování s množstvím ovládacích prvků ve výhodě řidiči, kteří již měli tu čest s některým současným strojem francouzské značky. A to i přesto, že v DS5 prakticky nenarazíte na ovladač, který by byl použit v některém z Citroënů bez označení DS.
Usaďte se
Nalezení ideální pozice za podélně i výškově stavitelným volantem za pomoci elektricky stavitelného sedadla není pro jedince s výškou okolo 185 cm problém. Dokonce ani při nejnižší poloze sedáku si nebude při pohledu z nízkých bočních oken s vysoko umístěnou spodní hranou připadat, že je v interiéru utopen. O něco horší je to při pohledu šikmo vpřed skrz rozdělený A-sloupek.
citroen testy strednitrida Daní za výjimečný design je nepřehledná karoserie. Dostat DS5 do oka a mít přehled o jejích rozích bude chtít trochu více času, než nabízí necelý týden testování. Během něj jsem se v úzkých prostorách a při podélném parkování do řady aut raději spoléhal na parkovací asistenty a zadní kameru.
V případě zadních sedadel jde DS5 tak trochu ve stopách svých menších sourozenců DS4 a DS3. Ve druhé řadě je sice prostor pro tři cestující, ale ti se zde rozhodně nebudou cítit tak komfortně jako jejich kolegové vpředu. Atmosféru na zadním sedadle sice mohou vylepšit výdechy klimatizace v zadní straně středového tunelu nebo rozměrné střešní okno s elektricky ovládanou roletkou, ale radost z pobytu zde mírně kazí krátký prostor pro nohy. Jízdu na zadním sedadle si tak budou užívat spíše majitelé drobnějších postav.
Zavazadlový prostor o základním objemu 468 litrů je připraven pojmout zavazadla i na hodně dlouhou dovolenou, ale i zde lze narazit na skutečnost, že v případě DS5 jde o styl. Zadní výklopnou stěnu nehyzdí žádná klika nebo prohlubeň, pod kterou by se ukrývala a pro její otevření musíte použít klíček nebo tlačítko vlevo pod volantem.
Benzin, manuální převodovka a 200 koní
Přeplňovaný zážehový čtyřválec 1,6 THP může sice působit jako poněkud malá pohonná jednotka pro vůz velikosti Citroënu DS5 a jistě se najde řada těch, kteří by pod jeho kapotou mnohem raději viděli třeba třílitrový atmosférický šestiválec. Na obranu DS5 lze zabrousit do historie a připomenout, že v přídi klasického DS z let 1955 až 1975 by více jak čtyři válce rovněž hledali marně. Pravda jeho motory byly atmosférické a měly objem od 1,9 do 2,3 litru.
Vrcholná benzinová motorizace DS5 nabízí z objemu 1,6 litru výkon 147 kW (200 k) a ve spojení s manuální šestistupňovou převodovkou je s maximální rychlostí 235 km/h a zrychlením z 0 na 100 km/h za 8,2 s nejrychlejší verzí tohoto modelu.
O DS5 s 200koňovou šestnáctistovkou lze jednoduše říci, že jede pěkně. Výkon motoru budete s chutí využívat především při dálničních přesunech. Na okresních silnicích vás bude těšit dostatečná výkonová rezerva, která vám v případě potřeby umožní rychlé a bezpečné předjíždění.
Téměř 1,5 tuny těžký automobil může nabídnout i poměrně slušné hodnoty spotřeby paliva, které samozřejmě závisí především na práci s plynovým pedálem. Při jízdě po dálnici ustálenou rychlostí 100 km/h nám palubní počítač hlásil průměrnou spotřebu 5,6 litru benzinu na 100 km, zatímco otáčkoměr uváděl 2500 min-1. Povolené dálniční maximum 130 km/h znamená zvýšení průměrné spotřeby na 8,9 l benzinu na 100 km a motor točí 3250 min-1.
Citroën DS5 s přeplňovanou šestnáctistovkou rozhodně není žádným sportovcem, ale spíše rychlým cestovním strojem na dlouhé tratě. Tomu do jisté míry odpovídá i nastavení podvozku. Ten díky klasickým tlumičům představuje mírné zklamání pro příznivce značky očekávající v tomto modelu hydropneumatické odpružení.
Podvozek se může nakonec stát největší slabinou Citroënu DS5 v boji o náročného zákazníka. Přední náprava vozu s motorem 1,6 THP sice odvádí svou práci dobře i na nekvalitním povrchu a to i navzdory 19palcovým kolům, ale zadní náprava potřebuje k bezchybné činnosti kvalitní asfalt a ten je v našich končinách stále v menšině. Na nekvalitním povrchu pronikají do interiéru tlumené rázy od zadních kol.
Pochvalu si DS5 zaslouží za odhlučnění interiéru. V případě motoru do interiéru proniká jeho zvuk jen při vysokých otáčkách. Zvuky okolního světa jsou velmi dobře utlumeny a pronikají k posádce vozu jakoby z dálky. Mírně vylepšit by si ještě zasloužilo odhlučnění zadních kol, zatímco v případě předních je na velmi dobré úrovni.
Umění žít
Citroën DS5 lze i přes britský původ jeho tvůrce označit za ukázku francouzského Art de Vivre, čili umění žít. Tento automobil si totiž určitě nebudete pořizovat pro jeho praktické přednosti, ale s úsměvem podepíšete objednávku, protože se vám líbí jeho karoserie a chcete si užívat atmosféru, kterou nabízí jeho interiér.
Právě kvůli designu odpustíte DS5 jeho vyšší cenu i konstrukci podvozku, která vám i přes svou jednoduchost poskytne slušný cestovní komfort a nebude vám vadit ani nepřehledná karoserie nebo méně prostoru pro nohy zadních cestujících.
Všechny zmíněné nedostatky jsou totiž jen velmi malou daní za skutečnost, že můžete vlastnit výjimečný automobil, který nabízí styl srovnatelný s vozy výrazně dražších značek a přitom je použitelný pro každodenní provoz.
Druhý pohled (Lukáš Vaverka) |
Ve srovnání s dříve testovanou DS5, která měla motor 2,0 HDi a automatickou převodovkou, je 200koňový 1,6 THP téměř ve všem o kus lepší. To je ale relativní hodnocení, které nemůže být zárukou špičkového výsledku – a také není. DS5 je s nejsilnějším benzinovým motorem výrazně živější, o dost obratnější a v neposlední řadě znatelně komfortnější. Její podvozek totiž není tak absurdně vytvrzený, aby poskakoval i na běžných nerovnostech. Přesto to chce pořádnou dávku marnotratnosti, abyste si za 900 tisíc koupili auto, které tak výrazně spoléhá na svůj vzhled a nekonvenční postupy. |
První cena vozu | 699.900,- Kč (Design 1,6 THP 155 AT, 120 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 879.900,- Kč (Sport 1,6 THP 200, 147 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 879.900,- Kč (Sport 1,6 THP 200, 147 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 879.900,- Kč (Sport 1,6 THP 200, 147 kW) |
Plusy
- Výrazný design, za kterým se lidé otáčejí
- Esteticky zdařilý interiér
- Rozsáhlá sériová výbava testované verze Sport
- Pohodlná přední sedadla
- Neošizený prostor pro zavazadla
Minusy
- Ve všech směrech nepřehledná karoserie
- Podvozek nedokáže utajit svoji jednoduchou konstrukci
- Omezený prostor na zadních sedadlech
- Drobné ergonomické nedostatky