TEST Clio Renault Sport 2.0 16V
Od dubna 2000 se na český trh dodává špičková sportovní verze modelu Clio pod názvem: Clio Renault Sport 2.0 16V. Jde o následovníka i u nás známého modelu Clia - Williams.
Clio Sport bylo vyvinuto v oddělení Renault Sport, což už samo o sobě naznačuje, že sportovní svezení by mělo být zaručeno. Musím také zmínit skutečnost, že Clio Sport má již dnes "nekompromisního" následovníka s označením V6 24V s třílitrovým šestiválcem - výkon 250 k, umístěným uprostřed vozu.
Ale vraťme se k Cliu Renault Sport 2.0 16V. Ten je osazen dvoulitrovým šestnáctiventilovým čtyřválcem s proměnným časováním sacích ventilů. Pro dosažení vynikajících výkonových parametrů byly dále užity speciální ventily používané v motorsportu (slitina niklu, chromu a titanu), svíčky s platinovými elektrodami (umožňují lepší zapálení směsi a lepší šíření plamene) a speciální výfukové potrubí (zlepšuje proudění ve výfukovém systému a brání vzniku protitlaků na výstupu z motoru).
Nejvyšší výkon motoru dosahuje hodnoty 124 kW (172 k) při 6250 otáčkách za minutu. Pozoruhodná je také hodnota nejvyššího točivého momentu 200 Nm. Ten vrcholí až v 5400 ot/min a podobá se tak výkonným motorům Honda VTEC. Rozhodně to však neznamená, že by motor málo táhl z nízkých otáček - právě naopak. Motor je překvapivě ochotný k tahu "odspoda" a tato charakteristika dovoluje i při sportovní jízdě využívat celého rozsahu otáček. Zajímavé je "dvoustupňové" omezení nejvyšších otáček motoru. Omezovač otáček se zapíná podle zařazené rychlosti: při 7250 ot/min na 1. a 2. převodový stupeň a při 7000 ot/min na 3., 4. a 5. převodový stupeň. Na motor navazuje sportovně odstupňovaná pětistupňová převodovka. Řadicí páka je zakončena efektní hliníkovou kuličkou, která však v chladnějším počasí nepříjemně studí. Řazení je však poměrně nepřesné a jde ztuha. Průměrná naměřená spotřeba 98 oktanového benzínu - 9,8 l/100 km je vzhledem k častému využívání výkonu tohoto vozu přijatelná. Při klidnější jízdě se však dá bez problémů jezdit za 8 l/100 km.
Jízdní vlastnosti Clia Sport byly samozřejmě náležitě upraveny vzhledem k nejvyšší rychlosti 220 km/h. Také akcelerace z klidu na 100 km/h za 7,3 s je obdivuhodná. Tlumiče pérování jsou výrazně tužší. Zvětšen je rozchod: o 27 mm vpředu a 14 mm vzadu, těžiště vozu je sníženo o 15 mm. Kotoučové brzdy vpředu jsou zvětšeny z 260 mm na 280 mm. Vzadu je průměr kotoučů 228 mm. Všechny tyto úpravy se promítly do hodně tvrdého odpružení, které dává posádce vozu pocítit každou nerovnost i v místech, které se jindy zdají rovná. Odměnou jsou však vynikající jízdní vlastnosti při sportovní jízdě a neméně dobré brzdy, které dokáží Clio Sport zastavit ze stokilometrové rychlosti do 40 metrů.
Interiér vozu je vylepšen sportovními sedačkami s výrazným bočním vedením. Délka opěradla se mi však zdála nedostatečná. Volant se silným věncem je potažen zvláštním semišem, který mi zpočátku nebyl vůbec příjemný na dotek.
Závěrečná montáž vozu Clio Sport probíhá v závodě Alpine v Dieppe (Normandie), který má v oboru výroby sportovních vozů vynikající pověst. Zhotoví se zde pouhých 33 vozidel denně. Motory 2.0 16V pocházejí ze závodu Cléon, karoserie včetně dveří jsou dodávány po absolvování kataforézní lázně ze závodu Flins.
Právě montáž v závodě Alpine a nízký počet vyrobených kusů se zřejmě projevuje i na výsledné ceně Clia Sport, která je 680.000 Kč, zatímco nejdražší verze "normálního" Clia - 1,4 16V RXE stojí o více než 325 tisíc méně. Přesto je jasné, že i Clio Sport si najde své obdivovatele a kupce.