Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Clio Renault Sport 2.0 16V

Tomáš Zajíček
Diskuze (9)

Od dubna 2000 se na český trh dodává špičková sportovní verze modelu Clio pod názvem: Clio Renault Sport 2.0 16V. Jde o následovníka i u nás známého modelu Clia - Williams. 

Clio Sport bylo vyvinuto v oddělení Renault Sport, což už samo o sobě naznačuje, že sportovní svezení by mělo být zaručeno. Musím také zmínit skutečnost, že Clio Sport má již dnes "nekompromisního" následovníka s označením V6 24V s třílitrovým šestiválcem - výkon 250 k, umístěným uprostřed vozu.

Ale vraťme se k Cliu Renault Sport 2.0 16V. Ten je osazen dvoulitrovým šestnáctiventilovým čtyřválcem s proměnným časováním sacích ventilů. Pro dosažení vynikajících výkonových parametrů byly dále užity speciální ventily používané v motorsportu (slitina niklu, chromu a titanu), svíčky s platinovými elektrodami (umožňují lepší zapálení směsi a lepší šíření plamene) a speciální výfukové potrubí (zlepšuje proudění ve výfukovém systému a brání vzniku protitlaků na výstupu z motoru).

Nejvyšší výkon motoru dosahuje hodnoty 124 kW (172 k) při 6250 otáčkách za minutu. Pozoruhodná je také hodnota nejvyššího točivého momentu 200 Nm. Ten vrcholí až v 5400 ot/min a podobá se tak výkonným motorům Honda VTEC. Rozhodně to však neznamená, že by motor málo táhl z nízkých otáček - právě naopak. Motor je překvapivě ochotný k tahu "odspoda" a tato charakteristika dovoluje i při sportovní jízdě využívat celého rozsahu otáček. Zajímavé je "dvoustupňové" omezení nejvyšších otáček motoru. Omezovač otáček se zapíná podle zařazené rychlosti: při 7250 ot/min na 1. a 2. převodový stupeň a při 7000 ot/min na 3., 4. a 5. převodový stupeň. Na motor navazuje sportovně odstupňovaná pětistupňová převodovka. Řadicí páka je zakončena efektní hliníkovou kuličkou, která však v chladnějším počasí nepříjemně studí. Řazení je však poměrně nepřesné a jde ztuha. Průměrná naměřená spotřeba 98 oktanového benzínu - 9,8 l/100 km je vzhledem k častému využívání výkonu tohoto vozu přijatelná. Při klidnější jízdě se však dá bez problémů jezdit za 8 l/100 km.

Jízdní vlastnosti Clia Sport byly samozřejmě náležitě upraveny vzhledem k nejvyšší rychlosti 220 km/h. Také akcelerace z klidu na 100 km/h za 7,3 s je obdivuhodná. Tlumiče pérování jsou výrazně tužší. Zvětšen je rozchod: o 27 mm vpředu a 14 mm vzadu, těžiště vozu je sníženo o 15 mm. Kotoučové brzdy vpředu jsou zvětšeny z 260 mm na 280 mm. Vzadu je průměr kotoučů 228 mm. Všechny tyto úpravy se promítly do hodně tvrdého odpružení, které dává posádce vozu pocítit každou nerovnost i v místech, které se jindy zdají rovná. Odměnou jsou však vynikající jízdní vlastnosti při sportovní jízdě a neméně dobré brzdy, které dokáží Clio Sport zastavit ze stokilometrové rychlosti do 40 metrů.

Interiér vozu je vylepšen sportovními sedačkami s výrazným bočním vedením. Délka opěradla se mi však zdála nedostatečná. Volant se silným věncem je potažen zvláštním semišem, který mi zpočátku nebyl vůbec příjemný na dotek.

Závěrečná montáž vozu Clio Sport probíhá v závodě Alpine v Dieppe (Normandie), který má v oboru výroby sportovních vozů vynikající pověst. Zhotoví se zde pouhých 33 vozidel denně. Motory 2.0 16V pocházejí ze závodu Cléon, karoserie včetně dveří jsou dodávány po absolvování kataforézní lázně ze závodu Flins.

Právě montáž v závodě Alpine a nízký počet vyrobených kusů se zřejmě projevuje i na výsledné ceně Clia Sport, která je 680.000 Kč, zatímco nejdražší verze "normálního" Clia - 1,4 16V RXE stojí o více než 325 tisíc méně. Přesto je jasné, že i Clio Sport si najde své obdivovatele a kupce.

Tomáš Zajíček
Diskuze (9)
Cena základní sestavy 680 000 Kč
Výbava základní sestavy přední airbagy, boční airbagy, ABS, imobilizér, nárazníky v barvě karosérie, pylový filtr, posilovač řízení, el. ovládaná př. okna, centrální zamykání s dálkovým ovl., výškově stavitelný volant a sedadlo řidiče, otáčkoměr, palubní počítač, mlhovky, el. nastavitelná a vyhřívaná zpětná zrcátka, reflexivní přední sklo, man. klimatizace, 15" disky kol z lehké slitiny, metalíza, specifická Kč
Cena testované sestavy 696 000 Kč
Výbava testované sestavy +autorádio 4x 15W s přehrávačem CD (+16.000,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 124 / 6250
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 5400 - 5400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 220
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.5 / 6.4 / 7.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 255 / 1037
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1035 / 455
Rozměr pneu: 195
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3773
b) šířka (mm): 1670
c) výška (mm): 1417
d) rozvor (mm): 2472
e) rozchod vpředu (mm): 1433
f) rozchod vzadu (mm): 1399
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 500 / 700
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 870
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 560
výška opěradla vzadu (mm): 540
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - MS-sport
10. 4. 2022 19:00
Re: Objekt zájmu závodníků
Pro tebe je i nic novinka :-!
Avatar - curwasportiva
10. 4. 2022 18:44
Re: Objekt zájmu závodníků
To pro mě opravdu není žádná novinka, že vše co v rusku za něco stojí, vlastní nebo řídí západní firmy....
A taky není nic nového, že soudruzi co navenek nejvíce "bojují" proti zlému západu, pak mají domácnost plnou západních výrobků a produktů. To platilo před rokem 89 stejně jako dnes.

Tak tě pic, ty moulo :-!
Avatar - petr petrumr
10. 4. 2022 18:39
Re: Zlate casy
2000? to jsem byl ještě UNOařem a byla potom corolla, ale než bylo clio, sem měl krátce R5, to byla kára, kde na ručku i návykově parkovals.
Avatar - MS-sport
10. 4. 2022 18:20
Re: Objekt zájmu závodníků
Vzhledem k tomu, že Renault Ladu spoluvlastní, tak není vůbec potřeba :-! Samozřejmě tolik informací na kapacitu mozku takovýho primitiva jako seš ty je už příliš. :-!
Avatar - curwasportiva
10. 4. 2022 16:27
Re: Objekt zájmu závodníků
Nemel bys spis vzyvat Ladu ty hnupe?