TEST Dacia Jogger Hybrid 140 – Po městě i za méně než čtyři litry
Elektrifikovaná Dacia Jogger Hybrid 140 se konečně prodává v Česku. Láká hlavně na čistě elektrickou jízdu ve městech i celkově nízkou spotřebu paliva, při zachování praktičnosti.
Design, interiér
Dacia Jogger se v Česku prodává už od začátku prosince 2021 a od prvního oficiálního odhalení nás rumunská značka lákala na budoucí uvedení moderního hybridu. Ten se u nás však začal prodávat až letos v dubnu s aktuálním modelovým rokem 2024, protože automobilka čekala až na povinnost nasadit potřebné technologie v rámci platnosti evropské směrnice GSR2.
Stále přísnější evropská legislativa si vyžádala novou povinnou výbavu všech vozů, do níž patří černá skříňka, příprava na alkotester, inteligentní asistent rychlosti, asistent pro jízdu v pruhu, upozornění na únavu řidiče, dešťový a světelný senzor, pokročilé brzdění před chodci a cyklisty, signalizace nouzového zastavení nebo zadní parkovací senzory. Všechny tyto inovace Dacia uvedla ve svém joggeru společně s očekávaným hybridem.
Specifický přístrojový štít a páka automatu
Před začátkem dnešního testu mi dovolte rychlé shrnutí toho nejdůležitějšího. Dacia Jogger se na českých silnicích objevila už před více než dvěma lety a je duchovním nástupcem v minulosti úspěšného rodinného MPV Logan MCV. Ve vysoce konkurenčním segmentu C je hlavně rodinným univerzálem, který nabízí velkou každodenní praktičnost a prostorný interiér s pěti- nebo sedmimístnou konfigurací sedadel.
A když jsem v kabině, pojďme se podívat na nejdůležitější novinky hybridního modelu. Nejvýznamnějšími prvkem tu jsou pákový volič automatu, elektronická parkovací brzda a absence klasických budíků. V hybridním joggeru je nahrazuje digitální přístrojový štít převzatý ze stejnou technikou elektrifikovaných renaultů. Hlavními ukazateli jsou aktuální využití hybridního pohonu a rychlost jízdy. To jsou všechna viditelná specifika hybridního modelu.
Vrcholná výbava Extreme
V Česku se první elektrifikovaná dacia prodává s oběma konfiguracemi sedadel a můžete si ji objednat v kombinaci s vyššími výbavami Expression a Extreme. jedinou výbavou, s níž vrcholná motorizace Hybrid 140 není k dispozici, je základní stupeň Essential.
Ve standardní výbavě Dacie Jogger Extreme tak najdeme LED denní a potkávací světlomety, všechna okna v elektrice, 8“ centrální dotykovou obrazovku infotainmentu s se zrcadlením chytrých telefonů prostřednictvím kabelu USB s kompatibilitou Apple CarPlay a Android Auto, hands-free kartu pro bezklíčový přístup a startování, automatickou klimatizaci, zadní parkovací kameru i praktickou výbavu jako sklopné stolky a opěradlech předních sedadel pro cestující ve druhé řadě nebo modulární podélné střešní lišty.
Vrcholná výbava Extreme je navíc specifická měděnými doplňky v exteriéru i interiéru a v českém ceníku najdeme jen minimum dalších příplatků. U hybridního modelu si totiž můžete připlatit jen za vyhřívaná přední sedadla za 5.000 Kč a paket Media Nav s integrovanou navigací a předními výškovými reproduktory za 8500 Kč, pokud tedy nezahrnu volitelné barvy za 15.900 nebo 16.900 Kč.
Praktičnost hybridního modelu
U nejvýkonnější hybridní motorizace Hybrid 140 si navíc nemůžete objednat ani jinak příplatkové rezervní kolo, protože pod podlahou zavazadlového prostoru se nachází akumulátor elektropohonu.
Jak se dále liší praktičnost hybridního modelu od standardních motorizací? Kromě absence rezervy naštěstí nijak. Standardně disponuje zavazadlovým prostorem se základním objemem 708 litrů, který s třetí řadou sedadel zmenšíte na pouhých 160 litrů, sklopením obou zadních řad jej naopak zvětšíte na celkových 1.819 litrů. Třetí řadu sedadel navíc můžete zcela vyjmout, přičemž každá sedačka váží přibližně osm kilogramů.
Motor, jízdní vlastnosti
Technicky není Dacia Jogger žádnou převratnou novinkou. Rumunská automobilka vylepšila své rodinné MPV osvědčenou hybridní technikou od Renaultu, kde ji známe s oficiálním pojmenováním E-Tech. Elektrifikovaný jogger má pod kapotou úplně stejný hybrid, jaký najdeme i v nejnovějším dusteru třetí generace. Nepochybně zaujme hlavně řidiče s pravidelnými cestami ve městech.
Dacia Jogger Hybrid 140 zakládá na atmosférické zážehové čtyřválcové šestnáctistovce s nepřímým vstřikováním, která spolupracuje s elektromotorem a startér-generátorem. Kombinovaný systémový výkon dosahuje až 104 kW (140 koní) a spalovacímu motoru s nejvyšším točivým momentem pomáhají dva uvedené elektromotory dalšími 205 newtonmetry. Elektrickou energii přitom čerpají z malého akumulátoru s kapacitou 1,2 kWh.
Primárně na elektřinu
Hybridní jogger startuje výhradně na elektřinu a spalovací motor se k elektromotoru připojuje podle aktuální potřeby, ať už pomáhá k vyššímu výkonu ve vyšších rychlostech, nebo pro nabíjení baterie při stání, nebo popojíždění v kolonách. Elektrický pohon navíc jogger využívá i pro udržování již dosažených vyšších rychlostí, takže není překvapením, když si při devadesátce na okresce všimnete, že šestnáctistovka pod kapotou klidně spí.
Celkově jsou reakce hybridu na plyn trochu vlažnější a pro rychlejší dynamiku na něj musíte trochu víc šlapat. Elektromotor však elimi5nuje dnes už běžnou emisní prodlevu čistě spalovacích pohonů a dává joggeru příjemnou pružnost při pohybu ve městech, třeba při změnách jízdních pruhů v silnějším provozu.
S atmosférickým motorem s maximálním výkonem a točivým momentem až ve vysokých otáčkách je však spojena občasná hlučnost, projevující se zejména na dálnicích. S každým výraznějším přidáním plynu vytáčí do až zbytečně vysokých otáček, a když vyrazíte na neomezenou německou dálnici, můžete s ním dosáhnout maximální rychlost až 167 kilometrů v hodině.
Ve vyšším tempu na dálnicích se ale projevuje jedna ze specifických vlastností pohonu E-Tech od Renaultu. Je jí multimódová převodovka se čtyřmi rychlostními stupni pro spalovací motor a dvěma rychlostmi pro elektromotor. Unikátní koncepce převodovky je bez synchronizace, a tak jí změny převodových stupňů občas trvají až nezvykle dlouho. I při předjíždění na okreskách se vám tak může stát, že po přibližně dvě vteřiny můžete být zcela bez výkonu a dalšího zrychlení.
Vraťme se však k normálním režimům jízdy, protože ty elektrifikovanému joggeru sedí nejvíc. Při častých přejezdech přes Prahu si nelze nevšimnout, že je umí zvládnout i za méně než 4 l/100 km. Dacia oficiálně říká, že s motorem Hybrid 140 umí jogger zvládnout až 80 procent jízd čistě na elektřinu, a pokud se pohybuje spíše ve městech, zvládne to opravdu levně. Během týdenního testu jsem s joggerem často jezdil ve městě, po dálnicích i lehce dynamičtějším tempem po okreskách a nakonec se můj kombinovaný průměr zastavil na 5,6 l/100 km.
Využívejte manuální rekuperaci
S hybridním pohonem se v joggeru pochopitelně objevuje i rekuperace elektrické energie při deceleraci, která je ve standardním nastavení v režimu převodovky D relativně jemná a slabá. Posunutím páky do silnější rekuperace v módu B si však můžete pomoci pro malé dobití baterie při každém sjezdu z dálnice nebo dojíždění semaforu.
Sice je to trochu práce navíc, ale zpomalovat za současného dobíjení baterie hybridu je efektivnější, než zpomalovat pouze kolovými brzdami. Využít toho můžete i při jízdě z dlouhých kopců. V dlouhých odpojovacích pruzích z Pražského okruhu se mi při zpomalení z rychlosti 130 km/h na sedmdesátku několikrát povedlo dobít i pětinu kapacity baterie při jediné aktivaci silnější rekuperace. S takto získanou energií pak jezdíte téměř zadarmo.
Inteligentní asistent pro upozornění při překročení rychlosti
S novým modelovým rokem 2024 se v Dacii Jogger objevil i nový, evropskou legislativou vynucený asistent ISA (Intelligent Speed Assistance) s akustickým upozorněním řidiče při každém byť sebemenším překročení aktuální povolené rychlosti. A jak jej vypnete? Dacia to umožňuje skrze individuální uživatelské nastavení My Perso, která aktivujete v menu infotainmentu nebo dvojitým stiskem tlačítka s motivem auta v kruhu nalevo od volantu.
Závěr
Elektrifikovaná Dacia Jogger Hybrid 140 je nejdražší motorizaci populárního rodinného MPV, která zaujme hlavně nízkou reálnou spotřebou paliva a tichým provozem ve městech. Nejvýkonnější jogger je současně tím nejpomalejším, co do maximální rychlosti, zato se může pochlubit nejsvižnější pružností, jakou oceníte zejména v hustém městském provozu, když se budete chtít někam vecpat.
Velkým lákadlem je zároveň i cena vozu, protože ačkoli je nejdražším modelem své řady, stále umí nabídnout spoustu muziky za málo peněz. Nejlevněji verzi Hybrid 140 s pětimístným interiérem koupíte od 569.000 Kč v kombinaci s nižší výbavou Expression a za „luxusnější“ Extreme od 564.500 Kč. Za sedmimístnou variantu si v obou případech připlatíte 30.000 Kč.
Srovnání s hlavní konkurencí | Dacia Jogger Hybrid 140 | Dongfeng U-Tour 1.5 Turbo DCT | Volkswagen Touran 1.5 TSI DSG |
Motorizace | atmosférická zážehová | přeplňovaná zážehová | přeplňovaná zážehová |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1481 | 1498 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Systémový výkon [kW/min] | 104 | 130 | 110 |
Maximální výkon spalovacího motoru [kW/min] | 67 | 130 | 110 |
Maximální výkon elektromotoru [kW/min] | 51 | - | - |
Využitelná kapacita akumulátoru [kWh] | 1,2 | - | - |
Převodovka | 4+2AT | 7DCT | 6MT |
Max. rychlost [km/h] | 167 | 180 | 209 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10 | 9,6 | - |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,7 | 7,3 | 6,3 |
Emise CO2 [g/km] | 105 | - | 143 |
Objem zavazadlového prostoru [l] | 708 | - | 834 |
Provozní hmotnost [kg] | 1460-1481 | 1935 | 1625 |
Rozměry d x š x v [mm] | 4547 x 1784 x 1691 | 4850 x 1900 x 1715 | 4532 x 1829 x 1638 |
Rozvor [mm] | 2897 | 2900 | 2786 |
Cena od [Kč] | 569.000 | 839.900 | 699.900 |
Plusy
Minusy
Nejlevnější verze modelu | 425.500 Kč (ECO-G 100, Essential, 5 míst) |
Základ s testovaným motorem | 569.000 Kč (Hybrid 140, Expression, 5 míst) |
Testovaný vůz bez příplatků | 624.500 Kč (Hybrid 140, Extreme, 7 míst) |
Testovaný vůz s výbavou | 648.900 Kč (Hybrid 140, Extreme, 7 míst) |