TEST Dacia Logan 1,6 MPI - Dospívání, aneb sladkých 16
O jeho významu nejlépe svědčí urychlené budování zcela nové prodejní i servisní sítě v ČR i na mnoha dalších místech světa, podobně jako beznadějně vyprodané letošní dodávky v západní Evropě. Renault po nepříliš úspěšné Thalii nepřestal s hledáním receptu na úspěšné levné auto a Logan byl konečně trefou do černého - zákazníci kupují levnou kombinaci konzervativního kabátu s nepříliš náročnou technikou jak o závod.
Po ročním vysoce úspěšném osamělém působení věkovité, ale nenáročné a živé dvouventilové jednovačkové čtrnáctistovky (test najdete zde), známé ze starších Renaultů, přichází posila v podobě šestnáctistovky stejného původu a koncepce. Ve Frankfurtu jsme si již prohlédli i Logan dCi, ten však letos v českých autosalonech ještě nespatříme. Na cestě je také kombi, dočkáme se jej pravděpodobně v Ženevě.
Design
Nový motor
o obsahu 1,6 l je stejné konstrukce jako dosavadní čtrnáctistovka, tedy jednovačkový dvouventilový čtyřválec Renault, je k mání za dvacetitisícový příplatek, nejlevněji jej lze pořídit za 236.900,- v prostředním provedení Ambiance, zahrnujícím centrální zamykání, tónovaná okna, výškově nastavitelné přední bezpečnostní pásy, uzavřenou cirkulaci vzduchu a lakované nárazníky. Základní spartánské provedení zůstává vyhrazeno pro startovní čtrnáctistovku, začínající s cenou pod magickou dvousettisícovou hranicí. Nejvyšší provedení Lauréate, které jsme prověřovali my, naopak přidává za další 24 tisíce 15" kola, posilovač řízení, palubní počítač, mlhovky, elektrické ovládání předních oken a vnějších zrcátek, dálkové ovládání centrálního zamykání a výškově stavitelnou sedačku řidiče s bederní opěrkou. Po novém roce přijde ke slovu ještě 1,5 dCi 50 kW/160 Nm, jehož verze, ochuzená o 2 kW a Euro IV, se v domácím Rumunsku v současné době již prodává.
Přístup
neskrývá díky dostatečně rozměrným dveřím žádný problém, jejich mechanismus navíc funguje precizně a působí masivně. Trochu vadí stará logika centrálního zamykání, které sice nechybí dobře umístěný odemykací spínač, avšak při zatažení za vnitřní kliku se zamčené dveře neotevřou. Dveřní madla obětovala mnoho výrobní ceně a místo klasického úchytu nabízejí jen ekonomický výřez pro prsty. Velké výhrady budí přístup do zavazadelníku; na skromný vstupní otvor, vysokou nakládací hranu a takřka nulovou variabilitu jsme si v dnešní době u levných malých sedanů již zvykli, ovšem nelíbí se nám, že víko lze odjisti výhradně klíčem zvenčí a po otevření jej navíc slabé pružiny téměř neudrží vztyčené a při prudším otevření se ničím nebržděné víko odrazí od horních pryžových dorazů a zase se zabouchne, v horším případě při tom udeří do ruky nakládající osobu.
Nastupujeme
Oproti prvním Loganům s takřka bezchybnou kvalitou se však v jednoduše střiženém interiéru objevily první drobné závady – některé plastové díly nedržely na svých místech a spínače elektrického stahování zadních oken vyžadovaly velmi silné zmáčknutí. Občas také nefungovalo podsvícení ovladačů na středové konzole. Vzhledem k výborné zkušenosti s prvním testovaným Loganem nás to trochu zarmoutilo, ovšem jednalo se jen o „maličkosti“ a doufáme, že to není trend s následným dalším zhoršováním.
Za volantem
účelových tvarů a bez možnosti axiálního seřízení si nacházíme právě díky svislé polohovatelnosti sedačky pohodlný posez bez problémů a spíše měkké, nikoliv výrazně anatomické, přesto však dostatečně rozměrné a pohodlné sedačky podpírají tělo bez únavy i na několikasetkilometrových trasách.
Výhled
Jednoduché a velké přístroje se čtou výborně ve dne i v noci, s výjimkou značně nepřesného (po 100 kilometrech dynamické jízdy stále indikoval plnou nádrž) a příliš hrubě kalibrovaného digitálního palivoměru. Stejné provedení teploměru chladící kapaliny naštěstí tolik nevadí, i když v tomto případě bychom dali přednost spíše jediné dvoubarevné kontrolce po vzoru některých novějších Renaultů (Modus). Příjemným překvapením v této cenové kategorii je palubní počítač s mnoha funkcemi a jednoduchým ovládáním.
Ovládání
Startujeme
a podobně jako u čtrnáctistovky se ozve nepříliš učesaný, dosti hlasitý zvuk jednovačkového čtyřválce, podkreslený citelnými vibracemi. Jasně naznačuje, že tlumících hmot bylo použito přesně tolik, kolik by člověk čekal u auta této cenové kategorie, tedy nemnoho. Ovšem zvuk samotný není nepříjemný a řidič po čase zjistí, že neustálé akustické povědomí o momentálních otáčkách se při časté práci s řadící pákou velice hodí. Pocit skutečného řízení je v Loganu nečekaně silný a řidič v každém okamžiku přesně ví, co momentálně dělají kola i motor; to se bohužel o naprosté většině dnešních cestovních aut říct nedá a Dacie v tomto ohledu přináší entusiastům nečekaný a velmi příjemný bonus.
Jízda
je v Loganu také nečekaně příjemným zážitkem – podvozek má měkce laděné pérování, takže velmi solidně filtruje nerovnosti a jízda po rozbité městské dlažbě neznamená velké utrpení. Uklidňuje vědomí, že robustní jednoduchá ocelová ramena odolávají neustálému otloukání podstatně snáze než složité a snáze zranitelné moderní podvozky s víceprvkovými nápravami. Příjemný je také dostatečně účinný kapalinový posilovač řízení, bohužel s příliš mnoha otáčkami mezi rejdy.
Silnější motor
je znát – přidaných 9 kW a zejména lepší kroutící moment dělá z beztak svižného Loganu velmi čilý automobil, schopný v nízkých a středních rychlostech svými solidními akceleračními schopnostmi potrápit mnoho daleko ambicióznějších aut. Příjemný je zejména tah v nízkých otáčkách, daný jednoduchou dvouventilovou jednovačkovou konstrukcí. Z ní plyne ještě další podstatná výhoda – výborná ochota k rychlým změnám otáček. Spotřeba se podle jízdního stylu pohybuje mezi 6,5 – 9 l/100 km, obavy z horší hospodárnosti tedy nejsou na místě.
Závěr
První cena vozu | 199.900,- (1.4i 55 kW, Logan) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 236.900,- (1,6i 64 kW, Ambiance) |
Základní cena testovaného vozu | 260.900,- (1,6i 64 kW, Lauréate) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 350.900,- (1,6i 64 kW, Lauréate) |
Plusy
- prodejní cena a provozní hospodárnost
- výkonové křivky motoru 1,6
- vnitřní prostor
- komfortní podvozek
- robustní zpracování
Minusy
- přístup do zavazadelníku
- vyšší hlučnost
- příliš lehký převod řízení
- neintuitivní ovládaní některých funkcí