Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Dacia Logan 1,4 - král mezi nejlevnějšími

Ondřej Láník
Rozvor větší než Octavia, zavazadlový prostor 510 litrů, šířka o 9 cm větší než Fabia, zrychlení z 0 na 100 km/h za 13 sekund, cena 199.900 Kč. Před rokem nepravděpodobné, dnes realita.

Pozornost nejen české motoristické veřejnosti již déle než půl roku přitahuje nový výrobek francouzského koncernu Renault, který na přídi nese značku Dacia a na zádi jméno Logan. Světová premiéra, zahájení prodeje v listopadunaše první jízdní dojmy byly velmi sledované události a proto se k tomuto automobilu vracíme redakčním testem.

Dacia se vrací

Automobilka Dacia byla založena v roce 1966 v Colibasi. První licenční smlouva se společností Renault byla podepsána v roce 1968 a týkala se výroby modelu Dacia 1100 (licence Renault 8) v Rumunsku. Po této první zkušenosti se společností Renault přišel rok 1969 a výroba modelu Dacia 1300. To už byl vzorem Renault 12.

Rumunskou značku si pamatuje řada lidí hlavně z dob před listopadem 1989. Vzpomínky jsou to všelijaké. Automobil s francouzským původem měl pro československého zákazníka vychovaného domácími škodovkami, východoněmeckými dvoutakty, polskými Fiaty a ruskými nedostatkovými Ladami zvláštní šarm.

Převzetí rumunského výrobce pod křídla Renaultu (momentálně drží koncern 92,4% kapitálu automobilky Dacia) před několika lety vykrystalizovalo ve vývoj nových modelů, které budou mít šanci konkurovat i na rozvíjejících se nebo dokonce na vyspělých světových trzích. Výsledkem společného vývoje je projekt X90, jehož prvním představitelem je tříprostorový Logan. V plánu je údajně také minivan, užitková verze a kombi (od roku 2007), které budou vyráběny na celkem pěti místech světa (Rumunsko, Rusko, Maroko, Iran, Kolumbie) s cílovou roční produkcí 700.000 vozů ročně.

Dacia Logan: automobilový low-end

Novou Dacii jsme již krátce vyzkoušeli loni v listopadu. Jde tedy o naše druhé setkání s novým kandidátem na titul nejlevnější automobil trhu. Za poslední dva měsíce se v překvapivé jednotě snižují ceny konkurenčních nejlevnějších modelů, zpravidla formou seškrtání standardní výbavy. Příchod nové Dacie byl jistě jedním z významných faktorů, které ovlivnily současnou situaci. Hned několik automobilek totiž na českém trhu nabízí automobil s cenou začínající pod magickou hranicí dvou set tisíc korun. Ještě před několika lety bychom v této cenové skupině hledali i domácí produkci. V roce 2005 je ale vše jinak. Nejlevnější Fabia Junior je momentálnímu low-endu českého trhu vzdálena.

Karosérie: jednoduchá a robustní

Konečná výrobní cena byla pro konstrukci Loganu velmi podstatným měřítkem. Design automobilu je ale překvapivě originální. Designéři se snažili jak mohli, aby zamaskovali jednoduchá řešení, která se již u současných evropských vozů běžně nepoužívají. Příkladem mohou být viditelné panty víka motoru nebo nepříliš aerodynamicky chráněné stěrače. Koeficient odporu vzduchu karosérie dosáhl překvapivě vysoké hodnoty cx=0,36. Podílí se na tom jednak charakteristické tvary vozu, větší světlá výška, ale třeba také větší spáry mezi karosářskými díly.

Rumunský automobil se vůbec nehlásí k francouzské eleganci, ani ke stylingu soudobých Renaultů. Velké hladké plochy kapot a boků vozu jsou narušovány jen plastovými ochrannými lištami, rozměrné dveře zasahují až do střechy. Druhý pár je nekompromisně zakončen vertikálním řezem, který dotváří robustní image vozu. Jednoduchost vládne také zádi, jejíž rohy zvýrazňují vertikálně orientované koncové svítilny, které jen minimálně omezují rozměry víka kufru. Třetí brzdové světlo našlo své místo v interiéru za zadním sklem.

Exteriér Loganu celkem dobře maskuje skutečnou pořizovací cenu tohoto vozu. Nejlevnější Logan nemá nárazníky v barvě karosérie, ale ten náš za 216.900,- již ano, verze Lauréate má dokonce v barvě i rámeček masky, což dále podporuje celkový dobrý dojem z vozu. V nabídce jsou dokonce i originální patnáctipalcová kola z lehkých slitin za přijatelných 12.000 Kč. I bez nich budí Logan na českých silnicích velkou pozornost.

Snad největší překvapení nás čeká při pohledu do rozměrových tabulek. Cenou zasahuje Dacia Logan na samé dno nabídky, ale rozměry nepatří minivozu nebo klasickému malému automobilu, nýbrž zástupci atakujícímu dokonce i konkurenty z nižší střední třídy. Samotný rozvor 2630 mm je mezi nejlevnějšími vozy na trhu unikátem. Srovnání s vybranou konkurencí zachycuje první tabulka s vnějšími rozměry. Logan prakticky nade všemi získává jednotky až desítky milimetrů.

Srovnání základních rozměrů
  Dacia Logan Škoda Fabia Renault Thalia Fiat Panda Hyundai Getz
Délka [mm] 4247 3970 4171 3538 3810
Šířka [mm] 1740 1646 1639 1589 1665
Výška [mm] 1525 1451 1437 1540 1490
Rozvor [mm] 2630 2462 2472 2299 2455
Zavazadlový prostor [l] 510 260 510 206 254

Zavazadlový prostor má objem královských 510 litrů. Tvar je překvapivě velmi pravidelný, slabinou je malý vstupní otvor (největší šířka po otevření víka kufru 1070 mm, na výšku je využitelný rozměr 460 mm). Pokud se vám již podaří dostat „ježka do klece“ je k dispozici 1010 mm mezi podběhy, 1000 mm na délku a koneckonců ani výška 530 mm není špatná hodnota. Užitečná hmotnost vozu 485 kg dobře koresponduje s nabízenou objemovou kapacitou. Pod podlahou rozměrného zavazadlového prostoru je plnohodnotné náhradní kolo.

Při otevírání zavazadelníku narážíme na první z řady nepraktických detailů, jejichž zdrojem bylo snižování nákladů. Ačkoli má automobil dálkově ovládané centrální zamykání, do kufru se dostanete jen pomocí klíče. Schází otevírání z místa řidiče, což znamená nutnost vypnout motor, chcete-li nakládat. Současně s tím se vrací riziko zapomenutí klíče v kufru. Archaicky působí pružiny, které otevírají víko. Jejich síla je možná až příliš velká, takže po otevření se nám víko i s klíčem vymklo z rukou a silou pružin bylo vymrštěno vzhůru i s klíčem v zámku.

S variabilitou zavazadlového prostoru je Logan také na štíru. Zadní sedadla nejsou sklopná standardním jednoduchým způsobem. Nedělený sedák je možno relativně snadno vyjmout z vozu. Opěradlo je bohužel přišroubováno, ale v návodu k obsluze je popsán způsob „demontáže“. Nic na tom není, ale práce s plochým klíčem je přeci jen při sklápění sedadel neobvyklá. Ani potom však není vyhráno. Otvor za zadními sedadly, který byste rádi využili pro rozměrné zavazadlo, je bohužel horizontálně rozdělen výztuhou.

Logan dostanete samozřejmě s dvouletou zárukou bez omezení počtu ujetých kilometrů, záruka na neprorezivění karosérie je pouze šestiletá, tedy podobná jako bývala u Škody Felicie. Spodek vozu je pečlivě zakrytován ochrannými panely a ošetřen plastickým nátěrem, podběhy jsou chráněny plastovými výplněmi.

Interiér: z laciného kraje

Jestliže jsme psali o hodnotném exteriéru, interiér nové Dacie odpovídá nejnižší cenové skupině. Tvrdé plasty tomuto vozu vzhledem k ceně nemůžeme vytýkat, ale špatná řešení z hlediska ergonomie budou provázet všechny budoucí majitele. Výškově seřiditelné sedadlo je v sérii až u nejdražšího provedení, seřiditelný volant zatím do Loganu nedorazil. Průměrně vzrostlému řidiči to problém dělat nebude, ostatní budou hledat optimální polohu za volantem obtížně. Sezení ve voze je přirozenější než u nižší konkurence, dokonce i na zadních sedadlech plní sedák dobře svou funkci, když dobře podepírá stehna.

Další výtka směřuje k řešení středové konzoly, která obsahuje rádio, ovladače elektrického ovládání oken a kruhové ovladače ventilace. Právě na ně je třeba se dlouze zadívat nebo dokonce sklonit hlavu, protože z místa řidiče je aktuální nastavení jen obtížně identifikovatelné. Zapnutá klimatizace je indikována jen slabě svítící a nízko umístěnou diodou, což také není právě šťastné řešení. Posledním ergonomickým hříchem je ovladač sklonu světlometů umístěný velmi nízko nalevo od volantu. Toto umístění přímo vybízí k jeho nepoužívání, což právě nepřispívá k aktivní bezpečnosti provozu.

Cestující na všech sedadlech si mohou užívat prostorný interiér. Jeho rozměry opět překonávají konkurenci. Vnitřní šířka ve výši loktů 1400 / 1420 mm je srovnatelná spíše s Volkswagenem Golf nebo Opelem Astra! Další naměřené míry a srovnání s konkurencí je v tabulce.

Naměřené hodnoty v interiéru
  Dacia Logan Škoda Fabia Renault Thalia Fiat Panda Hyundai Getz
Vnitřní šířka vpředu [mm] 1400 1380 1370 1310 1360
Vnitřní šířka vzadu [mm] 1420 1390 1350 1270 1380
Výška nad sed. vpředu [mm] 990 1010 940 950 1020
Výška nad sed. vzadu [mm] 920 930 880 930 980
Podélný prostor vpředu min/max [mm] 920/1100 890/1110 860/1050 760/1060 890/1190
Podélný prostor vzadu min/max [mm] 650/880 570/800 540/750 580/750 580/820

Řidič má před sebou k dispozici dva klasické kruhové přístroje (otáčkoměr je standardem!) a centrální multifunkční displej, ve kterém jsou i v nejlevnějším provedení sdruženy ukazatele teploty chladící kapaliny, stav palivové nádrže, hodiny a ukazatel stavu ujetých kilometrů. V nejvyšší výbavě jsou jeho funkce rozšířeny o spotřebu paliva, průměrnou rychlost a dojezd. Jen průměrná jsou sedadla postrádající jakékoliv boční vedení, naopak chválíme účinné topení a řešení ventilační soustavy, která (v kombinaci s objemným interiérem) nikdy nedopustila zamlžení oken.

Před spolujezdcem zel prázdný otvor, který je zaplněn v případě, že jste připlatili za spolujezdcův vypínatelný airbag (+8.000 Kč). Uzavíratelná schránka pod ním má objem 8 litrů. Čalounění bočních výplní je jednoduché a tím pádem odolné zubu času. Plastový povrch zpestřují látkové pruhy, vnitřní madlo je integrováno do loketní opěrky.

Chválíme výškově nastavitelné bezpečností pásy na předních sedadlech, pět výškově seřiditelných opěrek hlav a trojici tříbodových bezpečnostních pásů na zadní lavici.

Motor a jízda

Osvědčená zážehová čtrnáctistovka Renaultu byla implementována včetně plastového krytu jen tak mimochodem přiznávajícím svůj původ. Jméno mateřského koncernu se objevilo i na zádi Logana (by Renault), což lze přirovnat ke stejnému postupu třeba Mercedesu, který na motory ve Smartu píše svůj trade mark, ač se do jiných vozů této značky tento motor nemontuje. Image nové nebo méně známé značky se zkrátka buduje po malých krůčcích.

Osmiventilový rozvod je výhodný z hlediska plošší charakteristiky průběhu točivého momentu. Ten vrcholí hodnotou 112 Nm při 3000 ot./min, ale mezi 1200 a 5500 ot./min neklesá pod 100 Nm. Výkon má své maximum 55 kW při 5500 ot./min. S těmito parametry dokáže motor Dacii Logan vážící 1050 kg celkem svižně rozpohybovat.

Motor je sice slyšet více než je dnes běžné, ale do 3500 ot./min je to přijatelný hluk a nad tuto hranici se běžně stejně vůbec nemusíte vydávat. Překvapivě pohodová je z hlediska hluku i jízda cestovními rychlostmi mezi 100 a 130 km/h. Při cestovní rychlosti 130 km/h pracuje motor v oblasti kolem 3500 ot./min. Subjektivně se nám zdálo, že vyšší hluk od motoru vnímaný v městském provozu díky slabšímu odhlučněním agregátu, zůstává ve vyšších rychlostech na stejné úrovni a rostoucí aerodynamický hluk jej nakonec svou úrovní překonává. Renault snad v předtuše kritiky hlučnosti v tiskových materiálech tvrdí, že Logan s rezervou plní normu hlukovou normu (74 dB). Pečlivější odhlučnění by si zasloužily také podběhy, které jsou alespoň chráněny plastovými výplněmi před mechanickým poškozením. Spotřeba se při pohodové jízdě pohybovala okolo 7 až 7,5 l/100 km. Při větších nárocích na dynamiku nebo při větším zatížení spotřeba stoupne zhruba na osm litrů.

Převodovka původem také od Renaultu má delší dráhy a po zahřátí na provozní teplotu také poměrně přesnou kulisu, na kterou je však třeba si chvíli zvykat. To bychom mohli vztáhnout na celý automobil. Zpočátku vám mnoho detailů a vlastností vozu připadá jako podivné nebo přinejmenším nepřirozené. Je to zkrátka jinak než u většiny dnešních aut, kde si za volantem připadáte jako doma po několika kilometrech. Připouštíme, že svou roli v tom hraje i psychologický efekt zvykání si na lepší u nových vozů renomovaných značek, který se u Loganu nedostavil.

Při prvním setkání s Loganem jsme kritizovali vysoko zabírající spojku. To nebyl nešvar jednoho kusu, protože stejné provedení jsme dostali také podruhé. Po dvou dnech s autem už nám to tolik nevadilo. Tím tuto nedokonalost Logana nechceme zlehčovat, ale spíše se vžíváme do kůže řidiče, který by o koupi Loganu uvažoval. S Loganem je třeba dělat kompromisy, ale není to zase tak bolestné, jak by se mohlo na první pohled nebo při prvním vyzkoušení zdát.

Jízdní vlastnosti jsou naladěny na komfortní notu. Dacia určená na špatné východoevropské cesty se nebojí výmolů a děr. Podvozek je dokáže s přehledem odfiltrovat, mimo jiné díky větší světlé výšce (155 mm) a větším zdvihům kol. Nelze říct, že by šlo o typicky francouzský automobil, náklony v zatáčkách jsou velké, avšak kompromis mezi ovladatelností a komfortem je nastaven dobře.

My jsme v polovině ledna dostali zapůjčen automobil s letními pneumatikami Barum Brillantis s profilovým číslem 80, které také přispívá ke komfortnímu zvládání překážek v provozu. Na druhou stranu však letní pneumatiky při nízkých teplotách, které panovaly v době testu, znehodnocovaly subjektivně špatně vnímané brzdné schopnosti Dacie Logan. Podle měření německého časopisu Autobild nejsou právě brzdy příliš silnou stránkou, když z rychlosti 100 km/h automobil potřebuje celých 52 m k zastavení. Většina v Evropě prodávané automobilové produkce se přitom vejde do pásma brzdných drah 35 až 40 metrů.

Náš Logan měl řízení vybavené hydraulickým posilovačem, který při parkovacích manévrech řidiče podporoval méně, než bychom očekávali a naopak ve vyšších rychlostech se zdálo být řízení méně stabilní. V městském provozu se bude hodit velký rejd, který vozu s velkým rozvorem umožňuje stopový průměr zatáčení jen 10,5 m. Méně pohodlné ale bude řízení bez posilovače, které má jiný převod (4,5 ot. volantu mezi dorazy místo 3,2 ot.).

Z jízdy po městě jsme si odnesli zkušenosti se špatnou orientací kolem vozu. Mohou za to malá zpětná zrcátka, která navíc ani nejsou ze stylistického hlediska zdůvodnitelná. Dalším faktorem je velká tloušťka sloupků karosérie, když zejména B a C-sloupek vytváří velké mrtvé úhly, které nejsou zpětnými zrcátky eliminovány nebo alespoň zmenšovány.

Ceny a výbavy

Jak ukazuje naše poslední tabulka sestavená z nejlevnějších vozů českého trhu, nenabízí Logan o mnoho více než konkurence. Ceny kolem dvousettisícové hranice mnohdy mají stimulovat poptávku po dražších verzích, které nabízejí výrazně lepší výbavu. Nabídka příplatkové výbavy bývá u základních modelů konkurence značně omezená, jenže srovnávaný Logan je již prostřední úrovní výbavy v nabídce Dacie. Připlatit si tedy můžete za celkem 9 různých položek. Pojmy jako boční airbagy, ESP, tempomat nebo automatická klimatizace ve slovníku Dacie zatím nefigurují. Konkurenční superlevné modely tyto prvky buď také nemají v nabídce, nebo je mají až ve výrazně dražších verzích a výbavách. Vždyť ceníková cena Fabie může snadno překročit šestisettisícovou hranici u nejdražších a nejvýkonnějších provedení.

Srovnání cen a výbav
  Dacia Logan Škoda Fabia Renault Thalia Fiat Panda Hyundai Getz
Úroveň výbavy Ambiance Junior Authentique Active Active
Cena [Kč] 216.900,- 224.900,- 219.900,- 199.900,- 209.900,-
Zdvihový objem motoru [cm3] 1390 1198 1390 1108 1086
Nejvyšší výkon [kW/ot./min] 55 / 5500 40 / 4750 55 / 5500 40 / 5000 46,4 / 5500
Nejvyšší točivý moment [Nm / ot./min] 112 / 3000 106 / 3000 114 / 4250 88 / 2750 94 / 3200
Zrychlení 0-100 km/h [s] 13 18,4 12,5 15 16,1
Nejvyšší rychlost [km/h] 162 151 170 150 150
Příplatková výbava
Airbag řidiče Ano Ano Ano Ano Ano
Airbag spolujezdce 8.000,- 7.500,- Ano 8.000,- Ne
ABS 16.000,- 17.900,-* Ne 17.000,- Ne
Posilovač řízení 10.000,- 12.000,- Ne 11.000,- 19.900,-
Klimatizace 32.000,- Ne Ne 20.000,- 34.900,-
Centrální zamykání Ano Ne Ne 8.000,-*** Ne
* ABS+MSR

** automatická klimatizace

*** včetně elektrického ovládání předních oken

Úplný ceník výbav Dacie Logan je zde.

Závěr

Příchod Dacie Logan na náš trh je významnou událostí pro českou motoristickou veřejnost. Ano, jde o automobil, který se nemůže rovnat s ostatními „nejlevnějšími“ vzhledem k větším rozměrům, lepším jízdním výkonům, specifické historii vzniku atd. Na druhou stranu se není schopen vyrovnat s většinou stejně velkých automobilů, které jsou prakticky vždy technicky dále.

Výhodou Loganu je nové nastavení cenové hladiny, která lépe odpovídá možnostem východoevropských zákazníků. Jestliže tento rodinný tříprostorový sedan umožní českým motoristům vyměnit aspoň část starých škodovek za nový automobil, bude mít takový produkt smysl. Registr vozidel ČR obsahuje stále přes 600 tisíc (!) vozů Škoda 100/110 resp. 105/120 s průměrným věkem přes 20 let.

Jsme zvědavi jak si nová Dacia Logan povede v testech pasivní bezpečnosti. Renault je v očích Euro NCAP jedním z nejpečlivějších výrobců, takže by bylo příjemné, kdyby se to odrazilo i na novém vzoru lidového automobilu.

Ondřej Láník
Dacia Logan
Cena základní sestavy 216 900 Kč
Výbava základní sestavy airbag řidiče, tříbodové bezpečnostní pásy a výškově nastavitelné opěrky hlav na všech sedadlech, imobilizér, centrální zamykání, tónovaná skla Kč
Cena testované sestavy 274 900 Kč
Výbava testované sestavy metalická barva (+8.000,-), posilovač řízení (+10.000,-), klimatizace (+32.000,-), elektrické ovládání centrálního zamykání+elektricky ovládaná okna (+8.000,-), autorádio s přehrávačem kazet (+6.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1390
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 55 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 112 / 3000 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 162
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.2 / 5.5 / 6.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 510 / 0
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1050 / 485
Rozměr pneu: 165/80 R14
Dacia Logan
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4247
b) šířka (mm): 1740
c) výška (mm): 1525
d) rozvor (mm): 2630
e) rozchod vpředu (mm): 1466
f) rozchod vzadu (mm): 1456
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 560
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano