Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Dongfeng Shine 1.5
Dongfeng Shine 1.5
Dongfeng Shine 1.5
Dongfeng Shine 1.5
46 Fotogalerie

TEST Dongfeng Shine 1.5 – Levné auto pro dobrodruhy

Ondřej Šámal

Čínský sedan s atmosférickou patnáctistovkou a příznivou cenou míří na automobilové odvážlivce, kteří se nebojí exotiky. Navzdory několika nepřehlédnutelným chybám se ovšem nejedná o vyložený automobilový průšvih.

Design, interiér

Příchod čínských automobilek do Evropy je v posledních letech velké téma. Před relativně krátkou dobou jsme se přitom podivným značkám z druhé nejlidnatější země smáli. Co se změnilo?

Přišla elektromobilita, do které čínští komunisté skrze tamní automobilky nasypali biliony korun. Díky tomu, že se značky mohly v klidu soustředit na elektrický pohon, získaly v tomhle segmentu zdánlivý náskok před konkurencí. Realita je ovšem trochu komplikovanější.

Ano, čínské elektromobily jsou na domácím trhu levnější než zahraniční soupeři, částečně za to ovšem mohou kompenzace ze strany totalitního státu. Po započtení cla, nákladů na dovoz a uzpůsobení místním podmínkám už tak výhodně nevycházejí. Čínští výrobci navíc z exportu získávají peníze, které musejí ušetřit na zákaznících doma. Nemluvě o tom, že jejich elektromobily sice vypadají hezky a mají zdánlivě vyspělá multimédia, s efektivitou elektrického pohonu na tom nejsou kdovíjak skvěle. V tomhle je zavedená konkurence často dál.

Na druhou stranu nelze zpochybnit úspěch čínského MG s britskými kořeny, kterému se daří vyrábět dobrá auta za dobré ceny. Konkurenční Dongfeng (a vlastně všechny ostatní čínské značky v čele s kolosem BYD) má v Evropě mnohem horší pozici.

Dongfeng Shine 1.5Dongfeng Shine 1.5 | Zdroj: Auto.cz/Michal Kollert

Jeho portfolio přitom na českém trhu zahrnuje hned 11 modelů včetně pěti elektromobilů značek Dongfeng, Voyah a M-Hero. Pokud se zaměříme na čistě spalovací modely, jejich ceny se pohybují pod 900 tisíci. Zajímavé je například prostorné MPV U-Tour za 839.900 Kč či trojice SUV Glory 500, Fengon 5 a T5 Evo s cenami 559.900 až 714.900 korun.

Mně ovšem tentokrát společnost dělal úplně základní sedan Dongfeng Shine s atmosférickou zážehovou patnáctistovkou. Je za méně než půl milionu a míří především na méně náročné zákazníky, kteří mají dost odvahy pořídit si vůz od značky, o které drtivá většina z nás nikdy neslyšela.

Liftback, fastback, sedan?

Na oficiálních českých stránkách se o modelu Shine dočtete, že se jedná o sportovní kupé. Nevěřte však tomu. Nejlevnější reprezentant čínské značky je zajímavě tvarovaným sedanem, byť jeho záď připomíná spíše liftback či fastback, jak Hyundai označuje jednu z karosářských variant svého i30.

Auta s tříprostorovou karoserií nejsou v Česku ani v ekonomicky vyspělé Evropě příliš žádaná. Ostatně také proto nový Volkswagen Passat s označením B9 přijel pouze jako kombi Variant. V českém ceníku pak již delší dobu nenajdete ani Dacii Logan, která pomohla nastartovat úspěšnou novodobou éru rumunské automobilky.

V nižších cenových patrech jsou ovšem zákazníci shovívavější a po sedanu kolikrát rádi sáhnou (pokud ho nějaká značka vůbec nabízí). Dongfeng Shine s délkou 4660 milimetrů není žádný prcek, čemuž odpovídá i udávaná kapacita zavazadelníku 452 litrů. Pod tohle číslo bych se ovšem nepodepsal, minimálně pocitově bych totiž hádal více. Škoda, že víko otevřete pouze tlačítkem na klíčku či v interiéru.

Dongfeng Shine 1.5Dongfeng Shine 1.5 | Zdroj: Auto.cz/Michal Kollert

Zajímavé je, že shine nabízí sklopná zadní opěradla, což nebývá u sedanů zvykem. Ta jsou ovšem nedělená (sklopíte je tedy pouze jako celek) a neumožňují odpoutání středového bezpečnostního pásu, který se při sklopení natahuje a omezuje využití jinak vcelku štědrého přepravního prostoru.

Dongfeng Shine vs. konkurenti
 Dongfeng Shine 1.5Citroën C4 X 1.2 PureTech 100Renault Megane Grandcoupé 1.3 TCe 140Toyota Corolla sedan 1.5 Dynamic Force
Zdvihový objem [cm3]1496119913331490
Výkon (kW/min)86/600074/5500103/4500-600092/6600
Točivý moment [N.m/min] 158/4500205/1750240/1600-3750153/4800-5000
Převodovka5 MT6 MT6 MT6 MT
Max. rychlost [km/h]175184175190
Zrychlení 0-100 km/h [s]1311,39,612,1
Kombinovaná spotřeba dle WLTP [l/100 km]65,45,9-6,15,7-6,1
Vnější rozměry [mm]4660 x 1812 x 14904600 x 1800 x 15254632 x 1814 x 14434630 x 1780 x 1435
Rozvor [mm]2680267027112700
Zavazadlový prostor [l]454510550471
Základní cena [Kč]449.900479.900469.000523.900

Díky rozvoru 2680 milimetrů je v druhé řadě dostatek místa po kolena, horší je to s prostorem nad hlavou. Měříte-li více než 175 centimetrů, bude vám v lepším případě zbývat téměř doslova pár centimetrů. Vyšší postavy už budou škrtat o stropní čalounění. Vpředu je situace mnohem lepší. Nepotěší ovšem samotný tvar sedadel.

Opěradla s integrovanou opěrkou hlavy jsou totiž příliš nízká, pět či deset centimetrů k dobru by snesla. Hodilo by se také komfortnější polstrování a lepší opora těla.

Království barev

Nejen konzervativnější osoby při pohledu do interiéru dostanou kopřivku. Testovaný vůz se totiž „pyšnil“ černým čalouněním s oranžovými a sivými prvky, které naživo vypadají divočeji než na fotkách. Osobně nemám rád výhradně tmavé vnitřky, avšak trojice odstínů včetně zářivého „pomeranče“ je možná až moc odvážná (či nevkusná?).

Na dvouramenný volant jsme si zvykli už z některých škodovek. V Dongfengu Shine je jeho věnec bez obšití, takže nepůsobí moc kvalitně. Ostatně, ani ovládací prvky v podobě nepopsaných koleček nevzbuzují moc důvěry, zvlášť když pro stisknutí do stran není přiřazena žádná funkce.

Video placeholder
Dongfeng Forthing U-Tour • Zdroj: auto.cz

Na středu volantu a předku auta si můžete všimnout trochu špatně čitelného nápisu Aeolus, což je další ze značek, které patří do skupiny Dongfeng Motor Corporation. Číňané si na množství „brandů“ obecně potrpí, proto každá automobilka jich má hned několik.

Interiér jako takový nenabídne příliš jakostních materiálů. Kabina totiž připomíná orgie tvrdých plastů. Zápach průmyslových lepidel, který vás do nosu praštil u starších čínských aut, tu ovšem necítíte. Povrchy si sice na vyšší ligu nehrají, cením ovšem velmi robustní zpracování. Pravým kolenem jsem zatlačil na středový tunel, ale žádné vrzání ani praskání se neozvalo. Silou jsem také vyzkoušel ukotvení výplní dveří. A ani v tomhle dongfeng nezklamal. Mnohonásobně dražší auta věhlasnějších značek z tohoto „tlakového“ testu přitom mnohdy vyjdou výrazně hůř.

Multimediální systém s 13” displejem je jednoduchý a moc toho neumí. Přes bluetooth si ale zvládnete připojit telefon, nechybí ani rádio (ovšem bez digitálního příjmu a automatického vyhledávání stanic), takže základní funkce zvládá, byť v omezeném rozsahu. Starším řidičům to ovšem vadit nebude. Ti si budou stěžovat spíše na absenci fyzických ovladačů ventilace, kterou obsluhujete pomocí dotykových plošek a přímo na obrazovce.

Motor, jízdní vlastnosti

Základní atmosférická patnáctistovka je o nezanedbatelných 150 tisíc korun levnější než přeplňovaná varianta se 140 kilowatty a 300 Nm, která se pojí s šestistupňovou dvouspojkou. Vzhledem k charakteru auta bych si se slabším agregátem zcela vystačil.

Přímovstřikový motor o výkonu 86 kilowattů a točivém momentu 158 newtonmetrů je totiž živější než byste čekali. Na sešlápnutí plynového pedálu subjektivně reaguje jako starší atmosféry, které ještě nebyly svázány přísnými emisními normami. Patnáctistovka má chuť do otáček a překvapí velmi slušnou kultivovaností. Drobnou kaňkou na kráse je pouze pětistupňový manuál, o rychlost bohatší převodovka by snížila spotřebu, zvýšila cestovní komfort a ještě zlepšila dynamiku. I tak si ale na skříň nemůžu úplně stěžovat.

Při dálničním rychlostním limitu totiž čtyřválec točí pouze 3200 otáček. Řadicí páka při pohybu v kulise vykazuje větší vůli, ani jednou se mi ovšem nestalo, že bych správný „chlíveček“ netrefil. Spotřeba se v rámci testování pohybovala pod 7,5 litry na 100 kilometrů. V dlouhodobém horizontu ji lze stlačit i na hodnoty začínající šestkou. Kolegové ze Světa motorů se při testování museli potýkat se spojkovým pedálem zaseknutým u podlahy, mě žádné podobné závady nepotkaly.

Mnohé (včetně mě) překvapí, že Dongfeng Shine má částečně evropské geny. Stojí totiž na platformě CMP od francouzské větve koncernu Stellantis. Na totožné architektuře jezdí například Peugeoty 208 a 2008, Citroëny C4 a C4 X, Opely Corsa a Mokka, DS 3 či nová Lancia Ypsilon.

Dongfeng Shine 1.5Dongfeng Shine 1.5 | Zdroj: Auto.cz/Michal Kollert

Základ malých modelů ovšem u čínského sedanu nepoznáte. Zadní náprava s torzní příčkou a vlečenými rameny je velmi dobře odladěna a na nerovnostech neodskakuje. Pomáhají tomu rozumně velká kola o průměru 16 palců s pneumatikami 205/55. Shine se chová neutrálně, čitelně a přátelsky. Na limitu ho ovšem brzdí použité obutí od společnosti Wanli. Já bych raději volil některého z osvědčených výrobců. Pneumatiky jsou ostatně základ, na kterém se nevyplatí šetřit.

Na některých rozbitých cestách sice dongfeng působí lehce nejistě, jinak ale stopu drží velmi dobře. Samotný jízdní komfort je překvapivě velmi slušný. České silnice jsou v mnoha ohledech pro čínský sedan jako dělané. Odpružení zvládá tlumit i větší nerovnosti a do kabiny nepronikají žádné hlasité ani ostré rány. Vůz navíc nevrže ani nevydává žádné nepříjemné zvuky.

Posilovač pomáhá možná až moc. Řízení je tudíž velmi lehké a necitlivé. Většině potenciálních zákazníků to ale vadit nebude. Naproti tomu horší nabídka bezpečnostních položek a systémů už údiv vyvolá. Základní verze E1 totiž disponuje pouze dvěma (čelními) airbagy, vyšší E3 přidává další dva pytle. Možná také proto se Dongfeng Shine zatím nezúčastnil nárazových testů organizace Euro NCAP, která by minimálně kvůli skromné nabídce jízdních asistentů (například ABS, ESP, ASR, nouzové brzdění) sedanu velmi pravděpodobně příliš dobré hodnocení neudělila.

Závěr

Dongfeng Shine není špatné auto. Je dostatečně prostorné, komfortní a základní patnáctistovka překvapí elánem. Na druhou stranu v otázce bezpečnosti připomíná auta z první dekády třetího tisíciletí. Cena 449.900 Kč nevypadá špatně, jenže za mnohem pokročilejší Renault Megane Grandcoupé s vynikajícím přeplňovaným čtyřválcem 1.3 TCe se 103 kilowatty dáte o jen o necelých 20 tisíc korun více. Citroën C4 X 1.2 PureTech se 74 kW vyjde na 479.900 Kč. A japonská Toyota Corolla sedan s atmosférickou patnáctistovkou s 92 kilowatty v rámci akční nabídky vyjde na 523.900 korun.

Oba francouzské sedany jsou přitom prověřené, technicky odpovídají třetí dekádě 21. století, pocházejí od zavedených automobilek s více než stoletou tradicí a mohou se pochlubit hustou prodejní a servisní sítí. Toyota je o něco mladší (založena byla v roce 1937), dlouhodobě se ovšem řadí k největším automobilkám světa a její produkty patří k těm nejlepším na trhu.

Dongfeng a většina čínských automobilek má minimálně v Česku pouze skromné zastoupení, což je nepraktické nejen kvůli poprodejní péči. Nemluvě o zásobě náhradních dílů, která bývá u těchto výrobců dost problematická. A zapomenout nemohu ani na zůstatkovou hodnotu, která bude logicky nižší než u konkurentů známějších jmen. Pořídit si takový vůz je zkrátka risk, který podstoupí jen někteří odvážlivci.

Dongfeng Shine 1.5Dongfeng Shine 1.5 | Zdroj: Auto.cz/Michal Kollert

Na své si však mohou přijít milovníci starých časů, kterým blikání kontrolek na palubní desce a všudypřítomné pípání způsobuje kopřivku. Jen se budou muset smířit s množstvím kompromisů. Ty největší se podle mě týkají bezpečnosti. Jen dva airbagy jsou v dnešní době zoufale málo. Otázkou také zůstává, jak by si Dongfeng Shine vedl v náročných nárazových testech Euro NCAP. Také proto dávám jen tři hvězdičky…

Nejlevnější verze modelu449.900 Kč (1.5/86 kW 5 MT E1)
Základ s testovaným motorem449.900 Kč (1.5/86 kW 5 MT E1)
Testovaný vůz bez příplatků449.900 Kč (1.5/86 kW 5 MT E1)
Testovaný vůz s výbavou466.390 Kč (1.5/86 kW 5 MT E1)

Plusy

  • Pružný, kultivovaný motor se slušnou dynamikou a spotřebou
  • Komfortní podvozek
  • Jednoduché ovládání palubních funkcí
  • Slušný jízdní projev
  • Prostor pro kolena vzadu

Minusy

  • Méně místa nad hlavou v druhé řadě 
  • Slabá bezpečnostní výbava
  • Levnější materiály v interiéru
  • Zavazadelník postrádá tlačítko otevření na víku
  • Řidší prodejní a servisní síť, diskutabilní dostupnost náhradních dílů

Dongfeng Shine 1.5
Cena základní sestavy
449 900 Kč
Výbava základní sestavy
mimo jiné halogenové přední světlomety s LED denním svícením, sedmipalcový displej před řidičem, středová obrazovka s úhlopříčkou 13”, klimatizace, 2 airbagy, zpětná kamera, centrální zamykání či bezklíčkové odemykání a startování
Cena testované sestavy
466 390 Kč
Výbava testované sestavy
metalický lak (16.490 Kč)
Motor
Typ motoru:
zážehový
Válce / ventily:
4 / 4
Zdvihový objem (ccm):
1496
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):
86 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):
158 / 4500 - 0
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min):
0 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min):
0 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min):
0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):
175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):
13
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km):
0 / 0 / 6
Emise CO2:
140
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):
454 / 0
Objem nádrže (l):
50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):
1260 / 440
Dongfeng Shine 1.5 schema
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):
4660
b) šířka (mm):
1812
c) výška (mm):
1490
d) rozvor (mm):
2680
e) rozchod vpředu (mm):
1553
f) rozchod vzadu (mm):
1553
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):
840 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):
670 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):
980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):
918
k) šířka vpředu (mm):
1472
l) šířka vzadu (mm):
1443
délka sedáku vpředu (mm):
495
délka sedáku vzadu (mm):
498
výška opěradla vpředu (mm):
526
výška opěradla vzadu (mm):
628
místo vzadu pod předním sedadlem:
ano