Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Dongfeng U-Tour 1.5 Turbo DCT – Sedmimístný solitér

Michal Dokoupil
Diskuze (82)

Vozy kategorie MPV jsou dnes již v Evropě téměř vymřelým druhem. V Číně ale jejich popularita neupadá a tamní výrobci své modely zkoušejí nově udat i ve světě. A tak se stalo, že značka Dongfeng v roce 2024 na český trh uvádí sedmimístné spalovací MPV s názvem U-Tour.

Dojem, cena, prostor


Čínský Dongfeng na náš trh vtrhl v roce 2021 se zvláštní kombinací spalovacích a elektrických SUV a zpočátku kvůli výběru nevhodného partnera docela strádal. Od té doby však začal s novou sítí dealerů a obnovenou modelovou řadou, ze které vypadly nejstarší vozy. A především se objevily zajímavé novinky, které nabídnou něco, co konkurence nemá. Letos se tak začne prodávat levný sedan s atmosférickým čtyřválcem nebo levný elektromobil velikosti fabie. Už dnes je však dostupný model U-Tour, který patří do velmi opomíjené kategorie MPV. Ta v Evropě téměř vymřela a v Česku zůstává v podstatě jen Volkswagen Touran. V Číně je však stále velmi populární a svého zástupce v ní má téměř každý výrobce. Dongfeng se ostatně chce na MPV více zaměřit a ke spalovacímu modelu U-Tour a elektrickému Voyah Dream se letos přidá i o kus větší hybridní Dongfeng U-Tour V9. Na českém trhu preferuje dovozce název Dongfeng U-Tour, vůz však původně spadá pod značku Forthing, která je na voze podepsaná na více než dvaceti místech.

Jde na to jinak

Dongfeng U-Tour vtrhl na trh, který již o klasická MPV přišel téměř úplně. Posledním konkurentem je mu Volkswagen Touran, který je však o kus menší (4527 mm vs. 4850 mm), ostatní modely jako Sharan/Alhambra nebo Ford Galaxy a S-Max už se neprodávají. Do tabulky jsme zařadili také vozy, které dnes MPV částečně nahrazují – dodávky koncernu Stellantis. Z benzinových variant je u nich dostupná tříválcová dvanáctistovka s 81 kW, avšak pouze s manuální převodovkou. V tabulce proto uvádíme silnější diesel s 96 kW a automatickou převodovkou. Podobný vůz má i Volkswagen v modelu Caddy, momentálně však není dostupný s automatickou převodovkou. Totéž platí i pro jeho sourozence Ford Tourneo Connect. Renault Kangoo je podstatně kratší a také poskytuje pouze slabší motorizace.

Ve srovnání s nám známými MPV míří u-tour na trochu jinou klientelu a snaží se zabodovat komfortem. Základní výbava je tedy dost bohatá. Elektricky posuvné sedačky v první i druhé řadě mají výhřev i ventilování, řidičova i masáž. Auto má vždy velké panoramatické okno, elektrické ovládání zadních dveří, třetí řadu sedaček a ambientní osvětlení. Samozřejmostí je celá řada asistentů a také zadní parkovací senzory spolu s 360° kamerou. Verze je zatím pouze jediná, za 814.990 Kč, v létě by ale měla přijít ještě lépe vybavená specifikace Luxury, která nabídne navíc třeba zrcadlení telefonu pomocí Android Auto nebo Apple CarPlay či přední parkovací senzory a ADAS úrovně 2. Příplatek bude kolem 60.000 Kč. Nevýhodou u-touru jsou vysoké náklady na servis, neboť na výměnu oleje se musí každých 10.000 km.

Pořizovací náklady Dongfeng U-Tour 1.5 Turbo (130 kW) DCT
Základní cena  814 990 Kč (U-Tour)
Cena verze Světa motorů  814 990 Kč (U-Tour)
Výbava verze Světa motorů  Čelní, boční a hlavové airbagy, rádio s bluetooth handsfree, připojení USB nebo SD, výškově a podélně stavitelný volant, dálkově ovládané centrální zamykání, automatická klimatizace, elektrické ovládání předních a zadních oken a vnějších zrcátek, palubní počítač, parkovací čidla vpředu a vzadu, tempomat, automatická aktivace světel a stěračů, kola z lehkých slitin, navigace, multifunkční volant
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ
Automatická klimatizace  Ano
Světlomety LED Ano
Vyhřívání předních/zadních sedadel  Ano/Ano
Zadní/přední parkovací senzory Ano/Ne
Litá kola Ano
Navigace  Ano
Dešťový a světelný senzor Ano/Ano
Tempomat Ano
Bezklíčkové ovládání  Ano
Metalíza  16 490 Kč
Porovnání cen  814 990 Kč (100 %)
Známka*  1,00
* Známka za cenu, výbavu a servisní náklady.

Francouzská jachta

Přístup k designu má Dongfeng poslední dobou vskutku originální. Pryč jsou časy kopírování a stejně tak je sympatické, že každý model v portfoliu koncernu má vlastní identitu. U-tour se vskutku nepodobá ničemu jinému. Přední část s opravdu mohutnou, snad až rekordně velkou maskou je možná překomplikovaná, hezky na ni navazují světlomety s protaženými kly denního svícení. Svítí zde mimochodem i jakési logo pod samotným emblémem značky. Zajímavým prvkem je i chromovaná lišta, která se táhne od spodní části masky až ke sloupku D. Profil je typické MPV s krátkou přídí, relativně malými koly (18“) a bohatým prosklením (v základu je i velké panoramatické okno), záď je zcela kolmá a nechybějí jí spojené koncové svítilny, líbí se nám zajímavé zvlnění na sloupku D. Na domácím trhu se auto ostatně jmenuje Yacht, tento název nám k celkově rozevlátému vzhledu pasuje více než generické U-Tour.

Děje se toho hodně

Překvapí i pohled do útrob karoserie. U-tour se na našem trhu nabízí v jediné konfiguraci: se sedmi sedačkami. Jejich rozložení je ovšem méně obvyklé 2 + 2 + 3 a prioritou zde je místo variability interiéru komfort především v první a druhé řadě. Po otevření druhých bočních dveří (nejsou posuvné) tak vidíme stejná rozměrná křesla jako v první řadě. Čalouněna jsou světlou perforovanou umělou kůží a jsou vskutku pohodlná i při delších cestách, nabídnou i slušnou bederní podporu. Bohužel nám u řidiče chybí možnost ukládání polohy. Také má funkci komfortního nasedání, kdy se s vypnutým motorem odsune kus dozadu, mnohdy se však nevrátí na původní pozici.

Palubní deska opět překvapuje barevnou kombinací a je zjevné, že se trochu inspirovala u nových mercedesů. Vrchní část patří tmavému měkčenému plastu s prošíváním, pod ním je sekce s imitací dřeva a vespod béžový tvrdý plast. Celek doplňuje imitace mramoru na středovém tunelu, která se podle nás ke zbytku interiéru moc nehodí, a šedé čalounění z umělé kůže na výplni dveří. Zní to zvláštně a jistě to nesedne do vkusu každému, jako celek to ale snad až na ten mramor nepůsobí špatně. A to platí i pro zpracování, které má místy nedostatky – třeba ve spasování tlačítek na volantu. Celkově je ale na slušné úrovni. Při jízdě ve velikém autě nic nevrže, není cítit, že by se karoserie kroutila. V noci na palubní desce a na výplni všech dveří svítí ambientní osvětlení, které mění barvy a pulzuje, naštěstí ho lze ztlumit.

Líbí se nám, že si auto zachovalo vlastní panel pro ovládání klimatizace, i když podrobnější nastavení stejně probíhá přes displej – včetně zapínání výhřevu, větrání a masáže sedaček vpředu. Displeje jsou zde dva: před řidičem 10,25“ digitální přístrojový štít a pod dlouhým krytem uprostřed palubky stejně velký. Grafiku mají oba moderní a přehlednou, multimediální systém ale moc funkcí nenabídne. A někomu může vadit, že je pouze anglicky. Lepší mohlo být i audio, které nám přijde pouze průměrné a poněkud ploché. Do prodeje se auto dostalo v roce 2022, z té doby také pochází evropská homologace. To znamená, že nejotravnější asistenty jako hlídání překročení rychlosti zde zatím ještě nejsou. Standardem je 360° parkovací kamera, která ukazuje i 3D model auta a zapíná se i při odbočování nebo poblíž překážek.

Video se připravuje ...

Stejně, ale jinak

Velikostí se auto řadí k větším MPV. S rozvorem 2900 mm a délkou 4850 mm je téměř totožně velký jako loni ukončená druhá generace Volkswagenu Sharan. Čínský přístup k MPV je však trochu jiný, než jsme zvyklí. Spíše než k převozu velkých rodin a jejich zavazadel na dálky jsou brána jako komfortní alternativa. Proto má u-tour ve druhé řadě dvě velké sedačky, stejně jako má řidič a spolujezdec vpředu. Všechny čtyři sedačky jsou elektricky nastavitelné, s výhřevem i ventilováním, pouze masáž je vyhrazena řidiči. Také je tu překvapivě bytelný stoleček a spousta konektorů USB-A. Ve třetí řadě je to samozřejmě o kus horší, ani 187 cm vysoký redaktor se tam však nedotýká hlavou stropu. Prostor na nohy závisí dle polohy sedaček ve druhé řadě a jde nastavit tak, že nestrádá nikdo. Cestující zde mají také k dispozici držáky na pití či USB a také výdechy klimatizace. Ani třetí pasažér na zadní lavici na tom není úplně nejhůře, tohle místo je ale opravdu spíše nouzové.

Přístup do třetí řady není zcela optimální, sedačky ve druhé řadě lze pomalu elektricky posunout do přední pozice, nebo manuálně vytáhnout do stran a dozadu se protáhnout uličkou uprostřed. Sklopit opěrky dopředu bohužel není možné. Dle propagačních materiálů je však možné opěrky předních sedaček sklopit do kolmé polohy a vytvořit souvislou plochu na spaní se sedačkami ve druhé řadě. Vpředu je poloha sezení příjemná, nesedí se zbytečně vysoko a najdete dostatek možností nastavení, místa je tak i pro vzrostlého Evropana dostatek. Vedle běžných odkládacích míst je zde také jedno velké ve středovém tunelu, spolu s USB.

Objem kufru bohužel výrobce v žádné konfiguraci neudává, v sedmimístném uspořádání je samozřejmě velmi malý. Zadní opěrku lze snadno sklopit do podlahy, čímž vznikne rovná plocha s délkou 109–130 cm dle pozice sedadel ve druhé řadě. Ta bohužel nejde ani snadno vymontovat, jako občasná náhrada dodávky tak není u-tour vhodný. Také zde chybí plato na zakrytí zavazadel. Dveře kufru se otvírají elektricky, i na nejvyšší polohu se však vyklopí nízko a vyšší postavy se musí skrčit. Manuálně však lze víko posunout až do výšky 187 centimetrů.

Naměřené hodnoty
Místo podélné/před koleny cestujícího ve 2./3. řadě (cm)  239/0-18/0-12
Výška interiéru nad sedákem 1./2./3. řada (cm)  90-99/96 (103 k oknu)/95
Místo nad hlavou cestujícího 1./2./3. řada (cm)  0-9/5 (14)/2
Šířka interiéru v loktech 1./2./3. řada (cm)  152/153/144
Šířka interiéru v ramenou 1./2./3. řada (cm)  141/136/122
Délka x šířka sedáku u řidiče/ve 2./3. řadě (cm)  50 x 50/50 x 50/46 x 48
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm)  62 x 50
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm)  84 x 115
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm)  75/187 (maximum)
JÍZDA
Pružnost na 6./7. rychlostní stupeň (60-100 km/h) (s)  12,7/14,2
Pružnost na 6./7. rychlostní stupeň (80-120 km/h) (s)  10,9/16,7
Zrychlení 0-100/120/140/160 km/h (s)  9,6/13,3/18,0/24,9
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h podle GPS (min-1) 2600
Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h (m) 40,9
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h (km/h)  47,4/86,9/127,1
Naměřená kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km)  8,6

Motor, jízda


Tentokrát plynuleji

Stejně jako dříve testované dongfengy má u-tour přeplňovanou čtyřválcovou patnáctistovku s původem u Mitsubishi. Za to se vůz nestydí a název japonské značky má v čínských znacích napsaný na krytu motoru. Auto sedí na stejné platformě jako dříve testované T5 Evo a nabízí pouze pohon předních kol. Výkon je udávaný 130 kW a na kola jej vždy posílá přes sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou 7DCT300 s mokrými spojkami od Magny.

Celek funguje slušně, auto váží 1550 kg, a tak mu 130 kW a 265 Nm (ceník uvádí i maximum 145 kW a 285 Nm) k adekvátní dynamice stačí. Na stovku jsme naměřili zrychlení za 9,6 sekundy. Bez nesnází se auto dostane i na dálničních 130 km/h, výše je už však dynamika dost vlažná. Při 130 km/h auto drží 2600 otáček, je tedy škoda, že sedmý stupeň nemá delší převod.

Automatická převodovka pracuje rozhodně lépe než ve dříve testovaném T5 Evo, je plynulá a nemá tendence ke škubání, a to ani v nízkých rychlostech, jak to občas u dvouspojek bývá. Občas nám ale přijde, že vytočí motor do zbytečně vysokých otáček, a ocenili bychom rychlejší reakci při přeřazení na zpátečku.

Odhlučnění je ovšem v autě slušné, motor jinak téměř nevnímáme, stejně jako aerodynamický hluk. Více slyšet jsou kola, zde ale může mít vliv celoroční obutí s pneumatikami značky LingLong.

Spotřeba se při běžné jízdě mimo město drží lehce nad sedmi litry. Na dálnici se už blíží spíše 8,5 litru na sto. Ve městě počítejte s deseti litry. Nevýhodou je tedy pouze 55litrová nádrž, která omezuje akční rádius vozu.

Dongfeng U-Tour a vybraní konkurenti Dongfeng U-Tour 1.5 Turbo DCT Volkswagen Touran 1.5 TSI DSG
Motor, ventilový rozvod přeplňovaný benzin R4, DOHC přeplňovaný benzin R4, DOHC
Zdvihový objem (cm3 1481 1498
Největší výkon (kW/min-1 130/5600  110/5000
Největší točivý moment (Nm/min-1) 265/1500  250/1500-3500
Převodovka  7° aut. (dvouspojkový)  7° aut. (dvouspojkový)
Délka x šířka x výška (mm) 4850 x 1900 x 1715 4532 x 1829 x 1638
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm)  2900, 1590/1595  2786, 1561/1534
Standardní pneumatiky  215/55 R18  205/60 R16
Provozní/užitečná hmotnost (kg)  1550/825  1440/670
Nejvyšší hmotnost nebrzděného/brzděného přívěsu (kg) 750/1500 750/1500
Objem zavazadlového prostoru základní/maximální (l) –/–  834/1980
Objem nádrže paliva (l) 55 58
Nejvyšší rychlost (km/h)  180 209
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s)  9,6 8,9
Kombinované emise CO2 (WLTP) (g/km)  –  148
Spotřeba paliva (WLTP) (l/100 km)  7,3 6,6

Největší zlepšení

Řešení podvozku je tradiční: vpředu vzpěry McPherson, vzadu víceprvková náprava. Ve srovnání s T5 Evo je podvozek naladěn o poznání komfortněji. Zatímco u SUV jsme si stěžovali na tvrdé naladění, rány a odskakování při přejezdu nerovností, MPV je podstatně příjemnější. Na většině povrchů je jízda klidná a je zde i jemné zhoupnutí, k rázům dochází výjimečně. Zároveň si auto zachovalo agilitu a v zatáčkách se nenaklání nijak zásadně. Na sportovní jízdu to není, k tomu ostatně chybí dynamika, ale například při výhybném manévru na letišti si počínalo velmi slušně. Mezi kužely jsme neměli problém ani při rychlostech kolem 75 km/h. Směrová stabilita je velmi dobrá, ani při vyšších rychlostech není nutné častěji korigovat směr, což byla velká výtka k T5 Evo. Navzdory tvaru karoserie není auto nijak zvlášť náchylné na boční vítr. Řízení forthingu působí poněkud uměle, odpor posilovače v žádném režimu nenabízí přirozenou odezvu.

Zlepšil se nástup brzd, což jsme u staršího SUV kritizovali. Naměřená dráha ze 100 km/h dosahuje 40,9 metru, což je na zimních pneumatikách solidní výsledek. Funkce pomáhající při dlouhých cestách jako adaptivní tempomat či hlídání v jízdním pruhu v autě chybí, tempomat je zde pouze obyčejný. Tyto funkce však nabídne vyšší výbava, která se do prodeje dostane v létě.

K nárazovému testování u evropského NCAP zatím nedošlo. V čínském C-NCAP, který z evropského vychází, vůz dostal maximálních pět hvězdiček.

Závěr


Závěr

Od prvního testovaného dongfengu v roce 2022 udělala značka pořádný skok kupředu. Forthing U-Tour již nemá žádné zásadní nedostatky. Pořád mu však chybí pořádné finální vyladění, které by odstranilo otravné chyby a lépe jej přizpůsobilo evropským požadavkům. Tentokrát ovšem značka nemíří do konkurencí nabitého segmentu, ale přesně naopak. Také díky tomu může u-tour slavit úspěch. Je vcelku povedeným produktem, proti němuž dnes nestojí žádný velký protivník. Do startu si navíc přichystal nijak přehnanou cenu, hlavně když vezmeme v potaz vskutku bohatou výbavu.

Plusy

  • Bohatá výbava
  • Prostor ve druhé řadě
  • Komfortní podvozek
  • Pohodlné sedačky

Minusy

  • Omezená variabilita
  • Vyšší spotřeba
  • Slabší multimédia a softwarové chyby
  • Krátký servisní interval (10 000 km)
Hodnocení (za testované oblasti se uděluje známka od 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům)  Dongfeng U-Tour 1.5 Turbo (130 kW) DCT 
DOJEM
Design  2,00
Dílenské zpracování 2,00
PROSTOR A POHODLÍ
Prostornost  1,00
Sedadla  1,00
Zavazadelník a variabilita 2,50
Ovládací prvky  2,50
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ
Dynamika  2,00
Pružnost 2,50
Spotřeba 3,00
JÍZDA
Řazení  2,50
Řízení 2,50
Brzdy  1,50
Ovladatelnost 1,50
Jízdní komfort 1,50
CELKEM
Výsledná známka  2,00
Zobrazit celý článek
Michal Dokoupil
Diskuze (82)

Doporučujeme

19. 3. 2024 19:21
Re: Dongfeng
paradne je hodne silne slovo ;)
dostupne...lacne...
19. 3. 2024 19:20
Re: Technické údaje
asi nechapem. pytas sa ci je kompromis kupa cinsleho alebo tradicneho elektromobilu? cinan je lacny cinou dotovany spehovaci nastroj bez servisnej siete s predpokladam velkym odpisom pri sekundarnom predaji...ak sa nerozpadne...
tradicni su drahi...neovereni s malymi vyrobnymi seriami, takze bude treba SW updaty...
takze kompromis...
Avatar - rohYpnol
19. 3. 2024 18:56
Re: Technické údaje
Stále jsi mi neodpověděl. Zda považuješ VW, Škodu a další za kompromis. Stále čekám :-!
19. 3. 2024 17:53
Re: Technické údaje
ty ma na tuto diskusiu asi nepotrebujes sam mi povies co a ako som myslel, aj ze to nie je pravda, ze to je blabol.
ak niecomu nerozumies a zaujima ta to, tak sa opytaj. ak ta to nezaujima tak nereaguj. maj sa...
Avatar - rohYpnol
19. 3. 2024 17:24
Re: Technické údaje
cinske EV auta su kompromis

Ne opravdu jsi vůbec tohle nenapsal.... jen tady lžeš :no: Naopak reaguji přesně na to co jsi napsal :-!
A než tady vymyslíš další smutný blábol, tak já vím, že jsi napsal Čínské EV. A právě proto jsem to označení kompromis použil na konkurenční evropské značky.