Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Fiat Freemont
Fiat Freemont
Fiat Freemont
Fiat Freemont
55 Fotogalerie

TEST Fiat Freemont 2,0 MultiJet 4x4 – V sedmi až na Praděd

Velké MPV, místo pro sedm lidí, úsporný turbodiesel a nejnověji i pohon všech kol. To je Fiat Freemont.

Život tohoto auta se dá rozdělit na období bez Fiatu a s Fiatem. První tři roky prožil americký crossover jako Dodge Journey, auto s nevzhledným a laciným interiérem, které mělo v Evropě minimum šancí na úspěch.

Pod křídly italské automobilky se z něj stal Fiat Freemont. Se změnou jména přišel od základu změněný interiér. Nabídka navíc stojí a padá na italském turbodieselu – čtyřválci 2,0 MultiJet o výkonu 103 nebo 125 kW.

Osud tomu chtěl, že Freemont se silnějším motorem a pohonem předních kol jsme testovali v zimě, zatímco provedení 4x4 přichází na řadu až nyní, protože je v prodeji od jara. Jiný ale není jen počet poháněných náprav, Freemont ke čtyřkolce standardně získává také šestistupňový automat.

suv fiat testysuv fiat testy | acz 

Připomíná to japonskou modelovou politiku – zákazník může dostat pohon předních kol a manuál, nebo pravý opak. V praxi ale tato nabídka může fungovat, tím spíš, že se za stejné peníze jako vrcholný dieselový pohon nabízí i benzinový 3,6 V6 Pentastar (206 kW), taktéž jako 4x4 s automatem, takže je opravdu o čem přemýšlet.

Aby to celé bylo opravdu zajímavé, doplňme ještě, že souhrnný příplatek za 4x4 a automatickou převodovku je u vznětového motoru velmi příznivých 50 tisíc korun.

suv fiat testysuv fiat testy | acz 

Motor, původem z Alfy Romeo 159, má parametry odpovídající nejsilnějším turbodieselům v kategorii velkých MPV. 125 kW a 350 Nm na dvoutunový rodinný vůz stačí, dynamika i spotřeba paliva se drží v rozumných mezích.

Konkrétně spotřeba dosahuje v průměru zhruba o litr vyšších hodnot než u Freemontu s předním pohonem. To je velmi dobrý výkon, stejně jako fakt, že na dálnici budete ve 130 km/h jezdit v průměru za 7,9 l/100 km.

Důvod je prostý: automat zásadně srazil otáčky motoru. V dálničním tempu to představuje skok z 2700 na 2250 min-1. Motor ale není takto radikálním prodloužením převodového rozsahu svázán, převodovka se totiž dokáže rychle zorientovat a najít převod s co nejnižšími provozuschopnými otáčkami.

suv fiat testysuv fiat testy | acz 

I další jízdní aspekt Freemontu je nečekaně pozitivní. Balonové pneumatiky s rozměrem 225/65 R17 pomáhají velmi dobře tlumit nerovnosti. Vůz si posádku hýčká, velké nerovnosti do kabiny propouští jen v náznaku a s jízdou po dlažebních kostkách si dokáže poradit také nečekaně snadno.

Přitom se Freemont při běžné jízdě nenaklání a posádku netrápí zbytečným pohupováním, které se stalo u neněmecké konkurence takřka pravidlem. V zatáčkách tedy velký Fiat sedí dobře, i když se pohon všech kol příliš neprojevuje. Ten ale jistě přijde vhod na sněhu, kde elektronicky řízené připojení zadních kol pomůže pro lepší trakci.

suv fiat testysuv fiat testy | acz 

V rodinném autě záleží i na interiéru a v něm Freemont vykládá na stůl poslední trumfy. O změně designu již byla řeč, ten nový vsadil na jednoduchý globální styl oživený několika nevšedními detaily. Orientace na palubní desce je snadná, jen je potřeba si zvyknout na sdružený panel rádia a klimatizace a atypické ovládání palubního počítače. Zodpovědný řidič u něj ale ocení digitální ukazatel teploty motorového oleje a náplně automatické převodovky.

Konvencím se vymyká také parkovací brzda, která není ruční, ale nožní, a sdružená páčka pro ovládání směrových světel a stěračů. Většina ostatních funkcí, včetně například vyhřívání sedadel, se ovládá přes praktické rozhraní s dotykovou obrazovkou.

Prostorové poměry jsou nadstandardně dobré. Design karoserie zdárně maskuje skutečnou velikost auta (délka téměř 4,9 metru) a navíc spíš než užitkovou krabici připomíná módní SUV. Tím spíš vynikne, kolik je místa v první i druhé řadě sedadel. V té třetí už to tak veselé není, větším problémem je ale poměrně složité nastupování než nějaký útisk nejzadnějších cestujících.

suv fiat testysuv fiat testy | acz 

V sedmimístném obsazení je pak přirozeně problém s nedostatkem prostoru pro zavazadla. To je ale typický nedostatek MPV, v této oblasti ztrácí na osobní verze užitkových aut (a ty zase ztrácí ve všem ostatním). Nedostatek ale najdeme i v pětimístné konfiguraci – jestli na fotkách marně hledáte úchyty na roletu, pak jste na správné stopě. V sedmimístném Freemontu není. V Americe ani Itálii se zřejmě auta nevykrádají.

I tak ale zůstává množství chytrých detailů, které tento přehmat vyrovnávají. Velice šikovné jsou integrované dětské sedačky v druhé řadě sedadel. Před těmito sedáky pak najdeme přihrádky na drobnosti, ve všech dveřích zase držák na velkou láhev s pitím. Klimatizace má navíc vlastní ovládací panel pro zadní sedadla a čtveřici výdechů ve stropě.

suv fiat testysuv fiat testy | acz 

Zasadit testovaný Freemont do kontextu je celkem obtížné, ale právě to může být jeho velkou výhodou. U modelu s pohonem předních kol je možné argumentovat například dvojicí velmi vyspělých MPV od Fordu. Ale nabídka 4x4? Zde je protivníkem jen duo Sharan/Alhambra na jedné straně a sedmimístná SUV na druhé straně.

Pokud vám základní parametry vozu vyhovují, neuděláte s Freemontem chybu. Sice nedostanete auto, které by v nějaké oblasti opravdu excelovalo, ale ve skutečnosti stačí, že Fiat všechno zvládá jen dobře. Navíc prostorná karoserie typu MPV schopná pojmout až sedm osob, úsporný diesel, 4x4 a automat – to se jednoduše hned tak nevidí.

suv fiat testysuv fiat testy | acz 

První cena vozu569.900,- Kč (Freemont, 2,0 MJ/103 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací649.900,- Kč (Urban, 2,0 MJ/125 kW)
Základní cena testovaného vozu699.900,- Kč (Urban, 2,0 MJ/125 kW 4x4 AT)
Cena testovaného vozu vč. příplatků721.000,- Kč (Urban, 2,0 MJ/125 kW 4x4 AT)

Plusy

  • Na 17palcových kolech vynikající tlumení nerovností
  • Kultivovaná automatická převodovka
  • Prostorný interiér, komfortní sezení
  • 7 míst bez příplatku
  • Přístup na sedadla první a druhé řady
  • Bohatá výbava, příznivá cena

Minusy

  • Diesel 4x4 automat za cenu benzinového šestiválce 4x4 automat
  • Průměrná kvalita použitých materiálů
  • Vysoko umístěná nakládací hrana
  • Krátké zadní sedáky
  • Menší zavazadelník
  • V sedmimístné verzi se nedodává roleta zavazadlového prostoru