TEST Fiat Sedici 1.9 MultiJet 4x4 – Maďarský guláš
V letošním roce italská automobilka Fiat konečně uvedla na český trh výsledek spolupráce s japonskou značkou Suzuki, který se vyrábí v Maďarsku. Sedici je sice nováčkem na našem trhu, ale k jeho představení došlo v roce 2006. Jeho sesterský model Suzuki SX4 je v Čechách úspěšně prodáván již dva roky.
Tvary karoserie mini-SUV jsou dílem designérského studia Italdesign, které vede Giorgetto Giugiaro a malý pětidveřový automobil se tak může pochlubit italským stylem, i když je jeho původ vskutku mezinárodní.
Nováček na českém trhu je k dispozici ve dvou úrovních výbavy, s pohonem 4x2 nebo 4x4 a jedním ze dvou nabízených motorů. Ten první, o objemu 1,6 litru s výkonem 79 kW (107 k), uspokojí zájemce o benzin, zatímco ten druhý o objemu 1,9 litru s výkonem 88 kW (120 k) zaujme příznivce nafty. K redakčnímu testu dorazil Fiat Sedici v nejvyšším stupni výbavy označeném Emotion s pohonem všech čtyř kol a vznětovým motorem, což při pohledu do ceníku znamená, že se jedná o provedení, jehož cena je lehce nad půl milionem korun.
Vzhled vyššího hatchbacku
Malý pětidveřový automobil, který se nebojí jízdy mimo zpevněné cesty, se svou karoserií dlouhou 4115 mm nesnaží zaujmout extravagantními výstřelky a sází na zdrženlivou eleganci, která mu i po dvou letech od premiéry zaručuje mladistvý vzhled. Přídi malého Fiatu dominuje maska chladiče, jejíž členění trochu připomíná současné výrobky německé automobilky se čtyřmi spojenými kruhy ve znaku. Zajímavým prvkem jsou i rozměrné hlavní světlomety, zabíhající do boků. Při pohledu z boku vynikne poměrně vysoká stavba karoserie a dlouhý přední převis. Na zádi upoutají pozornost okna, vyvolávající díky zatmaveným sloupkům karoserie dojem panoramatického zadního skla. V lehce vyboulených blatnících mají své místo 16palcová litá kola s pneumatikami o rozměrech 205/60 R16, která jsou u této verze standardem.
Nic neočekávaného
Ani v interiéru Fiat nepřekvapí. Nabízí konzervativní styl i materiály. Palubní deska se vyznačuje jednoduchými tvary a o její oživení se mají postarat dva svislé chromované pásy po stranách středového tunelu, v němž má své tradiční místo ovládání klimatizace a autorádio. Vzhledem k ceně testovaného vozu může lehké překvapení a rozčarování vyvolat zjištění, že v interiéru jsou hojně použity tvrdé plasty, z nichž jsou například výplně dveří. Jejich povrchová struktura a dílenské zpracování ale ve výsledku nepůsobí nepříjemným dojmem. Zvláštní kontrast - právě k výplním dveří - pak způsobuje příplatkové kožené čalounění sedadel, za něž si zájemce připlatí 40.000,-Kč.
Přední sedadla Fiatu jsou díky koženému čalounění příjemně tuhá s dostatečným bočním vedením, ale při delších cestách by přišla vhod stavitelná bederní opěrka. Za tříramenný kůží obšitý volant se bez problémů usadí řidič menšího i většího vzrůstu na čemž má zásluhu především výškově stavitelné sedadlo. Výhled z vozu je poměrně dobrý všemi směry, ale směrem šikmo vpřed je nutné si zvykat na rozdělený A-sloupek. Nastupování i vystupování z předních sedadel je pohodlné díky do široka otevíraným dveřím a téměř obdélníkovému tvaru vstupního otvoru.
Cestující na zadních sedadel mají k dispozici dostatek prostoru pro své nohy i hlavy. Zadní sedadla nemají téměř žádné boční vedení, ale podobně jako ta přední jsou díky koženému čalounění příjemně tuhá. Nastupování i vystupování z druhé řady je naprosto bezproblémové vzhledem k doširoka otevíraným dveří a poměrně velkému vstupnímu otvoru.
Prostor pro zavazadla je dobře přístupný skrze vzhůru výklopné zadní víko, ale malým mínusem je nákladová hrana ve výšce 750 mm a podlaha ve výšce 680 mm, což je daň za pohon všech čtyř kol a schopnost zdolávat lehký terén. Základní objem zavazadelníku představuje 270 litrů a při překlopení zadních sedadel směrem vpřed může být zvětšen až na 670 litrů.
Silný klapot
K pohonu testovaného Fiatu Sedici sloužil přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu 1,9 litru s výkonem 88 kW (120 k) při 3500 ot./min. a točivým momentem 280 Nm při 2050 ot./min. S touto pohonnou jednotkou v kombinaci s manuální šestistupňovou převodovkou dosahuje Sedici podle údajů výrobce maximální rychlosti 180 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,2 s. Spotřeba je podle firemních materiálů ve městě 8,1 l, mimo město 5,7 l a v kombinovaném provozu 6,6 l na 100 km.
Během testu jsme s Fiatem ujeli přes 300 km po dálnicích, okresních silnicích, ale i v městském provozu během nichž palubní počítač uváděl průměrnou spotřebu 6,7 l na 100 km. Při jízdě po dálnici ustálenou rychlostí 100 km/h na šestý rychlostní stupeň hlásí otáčkoměr 2100 ot./min. a při rychlosti 130 km/h točí motor 2700 ot./min. Při těchto rychlostech si turbodiesel Fiatu řekne o 5,4 l nafty na 100 km, resp. o 6,8 l na 100 km.
Testované nejvyšší provedení Fiatu Sedici se samozřejmě mohlo pochlubit pohonem všech kol, jehož dodavatelem je automobilka Suzuki, která s ním má bohaté zkušenosti. Tlačítkem na středovém tunelu může být zvolen stálý pohon dvou nebo čtyř kol, nebo automatický režim, rozdělující točivý moment podle aktuálních jízdních podmínek. S ovladačem v poloze 2WD se točivý moment přenáší pouze na přední kola a výrobce doporučuje jeho využití především ve městě nebo na dálnicích. V poloze AUTO se točivý moment normálně přenáší na přední kola, ale při snížení přilnavosti systém automaticky upraví jeho rozdělování mezi přední a zadní nápravu. V poloze LOCK je rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravou blokováno v poměru 50/50 a tento režim je udržován až do dosažení rychlosti 60 km/h, kdy se automaticky přepne do polohy AUTO.
Podvozek Fiatu Sedici nabízí kombinaci vzpěr McPherson vpředu a vlečených zadních ramen se zkrutnou příčkou. Na většině českých silnic s rozměrnými pastmi na mamuty se malý automobil chová poměrně jistě a posádku neděsí rázy od kol při přejíždění nerovností. Přes komfortní nastavení odpružení a použití 16palcových kol se Sedici v zatáčkách příliš nenaklání, přestože tomu nahrává celková výška 1620 mm.
Za podvozkem bohužel zaostává pohonná jednotka, která obtěžuje posádku na dnešní poměry poměrně silným hlukem pronikajícím do interiéru prakticky za všech jízdních podmínek a nejlépe na tom není ani sladění s převodovkou, kdy především při rozjezdu vyvolává motor dojem, že není schopen automobil utáhnout.
Závěr
Fiat Sedici stejně jako jeho příbuzný Suzuki SX4 nabízí jednu z nejsnadnějších cest do rodiny vozů kategorie SUV. Malý pětidveřový automobil nabízí i přes své rozměry prostorný a pohodlný interiér s přijatelným zavazadlovým prostorem, dobré jízdní vlastnosti a příznivou spotřebu paliva . Bohužel v testovaném provedení se i díky příplatkové výbavě svou cenou přiblížil i mnohem větším zástupcům kategorie SUV. V jeho prospěch rozhodně nepracuje ani hlučný turbodiesel pod přední kapotou. Naší volbou by byl rozhodně benzinový motor.
Související články
První cena vozu | 339.900,-Kč (Sedici Dynamic, 1.6 16V 4x2, 79 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 409.900,-Kč (Sedici Dynamic, 1.9 MultiJet 4x2, 88 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 509.900,-Kč (Sedici Emotion, 1.9 MultiJet 4x4, 88 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 600.900,-Kč (Sedici Emotion, 1.9 MultiJet 4x4, 88 kW) |
Plusy
- dobré jízdní vlastnosti
- pohon 4x4
- prostorný interiér
- bohatá standardní výbava
Minusy
- špatné odhlučnění motoru a jeho sladění s převodovkou
- pouze výškově stavitelný volant
- vysoká cena vzhledem k velikosti vozu
- dojem z některých plastů v interiéru