Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Focus vs. VW Golf – Multilink Match

Ondřej Šuch Ladislav Čermák
Osvědčená klasika, nebo moderna? I takto může znít váhání nad modely nižší střední třídy Ford Focus a VW Golf

Osvědčená klasika, nebo moderna? I takto může znít váhání nad modely nižší střední třídy Ford Focus a VW Golf. Mezi premiérami obou soků uplynulo šest let a pomyslné fankluby obou značek jsou takřka nesmiřitelné. Nová generace Golfu přišla konečně se čtyřprvkovým zavěšením zadní nápravy, což byl rozhodující impuls ke srovnání s dokonale vyzrálým kompaktním Fordem. Postavili jsme proti sobě praktické pětidveřové verze se stokoňovými common–raily a byli zvědavi.

Vzhled

Hodnocení designu je věcí subjektivní. Tvary, se kterými přišel Focus, svého času sklidily potlesk za odvahu, dnes jim říkáme nadčasové. Naopak Golf má v popisu práce vypadat jako Golf, což jej sice jednoznačně identifikuje, na druhou stranu trochu omezuje rozlet designérů. „Starý“ Focus – průkopník New Edge designu - má tedy ostře řezané linie okolo blatníků, světlometů a především zadních, vysoko umístěných svítilen, naopak Golf sází na střízlivou zaoblenost a konzervativnost. Poznávacím znamením Golfu je C-sloupek, u Focuse je to kombinace linií mezi střechou, víkem kufru a zadními světly. Oba konkurenti tedy vypadají „pořád stejně dobře“, Focus ztratil za svůj život jen málo z mladistvosti, Golf zase vypadá na první pohled jako facelift, nikoliv nová generace.

Výsledek - Focus 9 : Golf 9

Palubní deska

Na první pohled je patrný rozdíl generace, na druhý si začneme všímat praktičtějších detailů. Golf je tradičně na výši ve zpracování a použitých materiálech, naopak Focus se může chlubit interiérem, který se jen tak neokouká. Detaily typu ovládání světel či klimatizace jsou překvapivě podobné, ovšem zasazení do celkové architektury palubní desky vytváří naprosto rozdílný účinek. Volant je v Golfu oproti Focusu možná trochu příliš hranatý, výborně se ale drží. Golfu chyběl palubní počítač, život naopak usnadňovalo jednodotykové ovládání směrovek a samočinné setření zadního skla za deště při zařazení zpátečky. Plochy ve Focusu jsou rozčleněné masivnějšími ovladači ve větším množství než u Golfa, výhodou je ale intuitivní ovládání všech funkcí. Složitě ovládané audio ve Volkswagenu a Fordovy stěrače s obrácenou ovládací logikou vyžadují více řidičovy pozornosti, než je nezbytně nutné. Na modré podsvícení Golfu je v noci příjemný pohled, o Focusu s klasickým zeleným osvětlením ale zase můžeme říct, že ani trochu neodvádí pozornost. U Golfa jsme překvapivě zaznamenali nevelké mezery v kvalitě (několik nedokonale slícovaných plastů, stávkující CD přehrávač a částečně nefunkční centrální zámek v PP dveřích), které jsme přičetli rannému stádiu výroby a hodnotili jsme je s menší přísností. Až poběží sériová výroba naplno, zhodnotíme, zda se jednalo skutečně o mimořádnosti.

Výsledek - Focus 8 : Golf 9

Sedadla a výhled

Golf již nenutí cestující k sezení ve strnulém pozoru jako kdysi, přední sedačky jsou již vyměkčené a bezchybně tvarované - tady Ford trochu ztrácí. Zatímco v Golfu jsme ujeli 1000 kilometrů bez únavy, křesla ve Focusu se v přímém porovnání ukázala poněkud měkčí a s horším bočním vedením. Na zadních sedadlech je pohodlný dostatek místa v obou vozech, do Golfu se díky vyšší střeše o trochu lépe nastupuje. Golf vyniká extrémním rozsahem seřiditelnosti předních sedadel, Focus vyzdvihujeme za tvar a polohu opěrek hlav. Výhled je jednoznačně lepší z Fordu, což se projevuje při pohledu šikmo dozadu a zejména při parkování či průjezdech úzkými místy. Golf má sice velmi příjemné boční blikače v zrcátkách, umožňující kontrolu funkce, ve velikosti odrazné plochy ale prohrává. Loketní opěrky ve dveřích u Fordu slouží svému účelu, v Golfu je konstruktéři umístili opět příliš nízko. Focus zbytečně ztrácí díky nižší účinnosti světlometů – Golf je osazen žárovkami H7 a H11 díky nimž je před autem světlo srovnatelné s xenony. Částečnou kompenzaci obstaraly mlhovky, které Golfu chyběly. Speciální zmínku si zasloužily velmi účinné (v nečinnosti ukryté) stěrače u Golfu.

Výsledek - Focus 8 : Golf 9

Prostor

I když interiér Focuse nezapře své relativní stáří, přímo hýří praktickými odkládacími prostory najde - především chválíme dva držáky nápojů, poličku před řadicí pákou s úchytkou pro tužku a domyšlené boční kapsy. Ideální např. pro papírové kapesníky je textilní kapsička na boku spolujezdcova opěradla. Golf nabízí ve dveřích sice více místa, před řadicí pákou je ale jen hladká ploška se dvěma neúčelnými šikmými vzpěrami a popelníkem, jehož víčko se sklopí pokaždé, když na něj něco položíte. Situaci nezachrání ani nevelká schránka s roletkou ve středovém tunelu a klimatizovaný prostor v loketní opěrce. Zbytečný handicap pak Golf ještě násobí nemožností sklopit zadní sedáky, výsledný schod v podlaze snižuje komfort při maximálním využití prostoru pro zavazadla. Zavazadelníky obou vozů jsou srovnatelně objemné i využitelné. Focus se sice chlubí o něco lepší přístupností, při zavírání je ovšem třeba dávat pozor na rozšiřující se páté dveře. Víko u zavazadelníku Golfu otevřete po zatlačení na sklopné logo, naopak Focus lze otevřít jen klíčkem nebo odjišťovacím tlačítkem vlevo od volantu. Golf vyžadoval na zavření všech dveří pořádný švih, naopak Focus se dal pozavírat s lehkým klapnutím dvěma prsty. Protiváhu tvoří plynové vzpěry kapoty Golfa, u konkurenta neznámé. Logika dálkového ovládaní centrálního zamykání Volkswagenu chtěla trochu zamyšlení, zkomplikovaného faktem, že u testovaného kusu se neodemykaly PP dveře. Ford se naopak dosud nevzdal odjišťování kapoty výhradně zvenku klíčem, což může občas zkomplikovat život.

Výsledek - Focus 8 : Golf 9

Motor

Konečně se ukazují rozdíly, kterých bychom si při samostatných testech všímali jen obtížně. Zatímco Golf s motorem TDI/77kW vynikal především elasticitou a minimalizovaným turboefektem, Focus vybavený agregátem TDCi/74kW zcela a na celé čáře zvítězil v disciplíně hluku, respektive ticha a k dobru je mu přičten i široký rozsah plynule využitelných otáček. Golf je hlučnější než Ford ve všech rychlostech, naopak Ford ztrácí na subjektivně vnímané jízdní dynamice. Tam, kde Golf celkem zdařile zakrývá prudkost nástupu turba, rozjíždí se Focus svižně, ale přece jen se sníženou razancí. Spotřeba 6,7 u Golfu a 6,5 u Focuse se zdá možná vysoká, do testu jsme ale tentokrát zahrnuli vysoký podíl rychlého dálničního provozu – právě kvůli předpokládanému charakteru provozu s turbodieselovými motory. Ford i Volskwagen nabízejí přesné řazení. Golf řadí zcela exaktně, zato se však nezbavil charakteristického dvojího zadrhnutí při změně převodu a synchronizace nižších stupňů vykazuje drobné rezervy. Fordova poněkud delší řadící páka chodí zcela plynule a příjemně tuze, zato nedosahuje přesnosti VW a má nepřirozený sklon. Oběma převodovkám schází šestý rychlostní stupeň, do Golfa si jej lze ale doobjednat za přijatelných 5.000 Kč. Spojka u Golfu je velice vstřícná, Focus vyžaduje k jejímu ovládání trochu více síly a současně citlivosti.

Výsledek - Focus 10 : Golf 9

Jízda

A je to tady. Čtyřprvkové zavěšení zadních kol zavedl po vzoru Focuse o generaci později i Golf, takže nájezdy do zatáček jsou hodně podobné a hodně příjemně jisté. O maličko suverénněji jsme se cítili v Golfu, ten se ale více nakláněl. Ford dá posádce pocítit odstředivé síly důrazněji, přesto je vykružování zatáček větším požitkem. Tady se možná projevuje i rozdíl v image obou vozů – zatímco Golf poskytuje téměř naprostou jistotu s maximálním komfortem a drží stopu poslušně, Focus se chová objektivně stejně, ale poskytuje i přiměřenou dávku emocí a vyloženě si říká o razantnější jízdu. Otázkou zvyku u Focuse je mírné boční kolébání, dané podstatně užším rozchodem kol. Při přejezdu příčných nerovností se chovají oba vozy stejně, ovšem Golf se může pochlubit ostřejšími brzdami. Golf je také excelentně ovladatelný při panickém brždění, u Focuse si zase užijete menší aerodynamickou hlučnost. Osazení 15“ koly je u obou automobilů vyloženě komfortní volbou, větší průměry disků by jistě přinesly ještě více řidičského nadšení nad poslušným podvozkem.

Výsledek - Focus 9 : Golf 9

Cena a výbava

Doslova propastný rozdíl v ceně obou prostorově i motoricky srovnatelných vozů vyznívá zprvu jednoznačně pro Ford, je ale třeba si uvědomit, že Golf je horká novinka a ceny modelu Focus jsou momentální akční nabídkou. S čím vyrážejí soupeři do boje?

Doménou Golfu jsou airbagy, kterých nabízí standardně plných šest a také v akci nabízená sériová poloautomatická klimatizace, ASR, autorádio s CD přehrávačem a všechna okna jednodotykově elektricky ovládaná.

Podobně je na tom i Ford, ten ale nabízí o dva airbagy a dvě elektrická okna méně a naopak součástí výbavy je například i skvělé vyhřívání předního skla, přední mlhovky a podstatně výkonnější audio s ovládáním u volantu. Ford také boduje nižší sazbou povinného ručení a podstatně nižším rizikem odcizení.

Výsledek - Focus 9: Golf 7

Celkový dojem

VW Golf má oproti Focusu navrch ve zpracování interiéru a hodnotnějších detailech. Plusem je také vnitřní prostor a bohatá bezpečnostní výbava v základu. Oproti Focusu ztrácí především na ceně a také je výrazně usedleji působící. Tradiční nectnosti motorů TDI se podařilo eliminovat, z negativ tak zůstala jen o trochu vyšší hlučnost.

Ford Focus potěší zvenku oko a výrazně také majitelovu peněženku. Motor vyniká nízkým hlukem a podvozek až sportovní tuhostí, naopak interiér i přes nadčasové tvary působí o trochu laciněji. Mezi klady patří podélný vnitřní prostor a sportovnější dojem z jízdy.

Výsledek - Focus 8: Golf 8

Celkem - Focus: 68 : Golf 69

Golf si může připsat nejtěsnější možné vítězství, ovšem fakt, že jej relativně snadno dohání šest let starý konkurent, jej nemůže nechat v klidu. V testu jsme také zjistili, že i přes celkem vyrovnaný výsledek nabízejí oba vozy zcela odlišné „stupnice hodnot“ a je jen na případném zájemci, které z charakteristických vlastností si zvolí jako prioritní. Až bude v Paříži představen Focus nové generace, bude volba zase o něco těžší.

Ondřej Šuch Ladislav Čermák
Model Ford Focus VW Golf
Cena základní sestavy 459 900 Kč 595 000 Kč
Cena testované sestavy 472 600 Kč 629 700 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1753 1896
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 74 / 3850 77 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1750 250 / 1900
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 185 187
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.6 11.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7 / 4.2 / 5.2 7 / 4.7 / 5.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 350 / 1205 350 / 1305
Objem nádrže (l): 55 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1251 / 540 1251 / 540
Rozměr pneu: 195/60 R 15 195/65 R15
Ford Focus
VW Golf
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4174 4204
b) šířka (mm): 1702 1759
c) výška (mm): 1430 1485
d) rozvor (mm): 2615 2578
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1060 890 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 840 630 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920 960
k) šířka vpředu (mm): 1410 1440
l) šířka vzadu (mm): 1410 1380
délka sedáku vpředu (mm): 500 510
délka sedáku vzadu (mm): 470 470
výška opěradla vpředu (mm): 630 610
výška opěradla vzadu (mm): 570 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano ano