TEST Ford Kuga 2.0 TDCi – Změňte tu kabinu!
Design, interiér
Ford ve čtvrtém čtvrtletí roku uvede na evropské trhy modernizovanou kugu, která se vedle inovovaného vzhledu se šestiúhelníkovou maskou chladiče nebo nového turbodieselu 1.5 TDCi (88 kW) dočká i luxusní verze Vignale. Než však inovovaná Kuga vstoupí do prodeje, vyzkoušeli jsme ještě jednou stávající provedení. Přitom jsme zjišťovali, jaké oblasti by modernizace měla vylepšit a co by naopak mělo být zachováno.
Aktuální druhá generace Kugy se na českém trhu prodává od ledna 2013, světu se však poprvé představila již na podzim 2011. Tehdy debutovala americká verze, která se nabízí pod jménem Escape. Také modernizované verze se dočkáme až po Američanech, v USA se totiž vylepšené Escape začíná prodávat tento měsíc. Jeho designérské změny jsou přitom stejné jako u Kugy.
Kabina potřebuje změny
Modernizovanou kugu bude možné poznat podle nové přídě. Auto přeskočí „astonovskou“ fázi fordů a vsadí na šestiúhelníkovou masku ve stylu většího Edge. Právě v tomto ohledu ale kompaktní SUV tolik změnit nepotřebuje. Současný design sice není nijak výrazný, nadále ale dokáže oslovit. Jen otázkou vkusu je zvolený lak testovaného kousku, oranžová metalíza Tiger. Zatímco mně se naživo líbí, z mnoha stran jsem na její adresu slyšel nepříliš lichotivé poznámky.
Naopak interiér by si nějaký větší zásah zasloužil, v rámci faceliftu se přitom změní jen nepatrně. Dominantou palubní desky je nevzhledný „satelit“ s výdechy klimatizace a obrazovkou multimediálního systému, který výrazně zasahuje do kabiny. Ještěže se tu už objevuje velká dotyková obrazovka s úhlopříčkou osmi palců, která nahradila dřívější pětipalcové řešení. Jen škoda, že ovládání systému SYNC 2 Ford lépe nevyladil.
Ovládání je sice přehledné, obrazovka ale pomaleji reaguje na dotyk, navíc je nutné ji pro pokyn silně stlačit. Dolní tlačítka pak kvůli tvaru okolního panelu nejsou příliš přístupná, navíc ovládání omezuje jejich velikost, hlavně při jízdě je složité se do nich trefit. Mnohým bude vadit i fakt, že systém stále neumí česky. V této souvislosti je potřeba zmínit i palubní počítač. Ten sice česky umí, nepotěší ale složitým ovládáním. Jeho výhodou je však množství zobrazovaných informací, třeba o aktuálním rozdělení točivého momentu mezi nápravy.
suv ford testy |
Tuto partii níže doplňuje panel ovládání klimatizace s miniaturními tlačítky. Kuga příliš nenadchne ani použitými materiály, lesklé plasty rozhodně nevypadají jak z auta za milion korun. Vůz v testované specifikaci totiž přišel na nemalých 1,11 milionu, a to mu třeba chyběla navigace. Naštěstí je zpracování na slušné úrovni, uvnitř nic nevrže ani neskřípe.
Milovníky nízkého posazu potěší, že na poměry SUV se ve fordu sedí spíše níže. Výhled do stran však omezují silné sloupky A, které opět vyvrací názory, že je z SUV perfektně vidět. Také výhled dozadu není právě skvělý, a to kvůli malým vnějším zpětným zrcátkům.
Na zadních sedadlech je dostatek prostoru, a to v oblasti kolenou i nad hlavou, čemuž pomáhá poněkud nízko uložený sedák. Komfort pak zvyšují polohovatelná opěradla. Zavazadelník nabízí objem 406 litrů, což je v dané kategorii značně podprůměrná hodnota. Při nakládání zavazadel nicméně pomůže na poměry SUV nízká nákladová hrana ve výšce 70 centimetrů nebo příplatkové bezdotykové ovládání víka kufru za 17.000 Kč. To pracuje spolehlivě, jen je potřeba si zvyknout na ten správný grif (ono známé mávání nohou).
Jestliže základní objem zavazadelníku není právě velkorysý, po sklopení zadních sedadel však vznikne velký přepravní prostor o objemu 1603 litrů. Mezi sedadly a dnem zavazadlového prostoru nicméně zůstane asi osmicentimetrový schůdek, a to navzdory tomu, že sedáky zadních sedaček po jejich sklopení zajíždějí do podlahy.
Motor, jízdní vlastnosti
Motor dobrý, ale ten automat…
Kuga je nabízena se dvěma verzemi benzinové patnáctistovky a dvěma variantami vznětového dvoulitru. Auto jsme vyzkoušeli s vrcholným turbodieselem, 2.0 TDCI o výkonu 132 kW a točivém momentu 400 N.m. Motor je standardně kombinován s pohonem všech kol, za testovanou šestistupňovou dvouspojkovou převodovku se připlácí rovných 50.000 korun. S ní v základu přijde vůz na 892.990 korun, což je o nijak přemrštěných 53.000 korun více než v případě benzinu 1.5 EcoBoost (135 kW) se šestistupňovým automatem.
Motoru vlastně není co vyčítat. Jeho síla je více než dostatečná, přičemž nastupuje hezky lineárně. Navíc je příjemně kultivovaný a skvěle odhlučněný. O to větší výhrady však máme k převodovce.
suv ford testy |
Šestistupňový dvouspojkový Powershift totiž není žádný zázrak. Se změnou převodu mnohdy váhá, aby pak necitlivě ostře sepnul spojky a auto prudce vystřelilo vpřed. Převodovka obvykle řadí nahoru při 2500 otáčkách, sportovní režim toto číslo zvýší k hranici 3000 otáček. Automat sice nabízí i ruční změnu převodu, avšak nikoliv páčkami pod volantem, nýbrž tlačítky umístěnými na volicí páce. Moc pohodlné řešení to není, na manuální změnu stupně navíc převodovka reaguje hodně liknavě, a tak tuto možnost řidič bude stejně využívat maximálně při brzdění motorem.
Spotřeba paliva se po týdnu testování zastavila na hodnotě 7,8 litru. Když vezmeme v potaz automat a pohon všech kol, tak to není vůbec špatné číslo. Dříve testovaná kuga se stejným turbodieselem, avšak kombinovaným s manuálem, na tom byla asi o půl litru lépe.
Kombinace komfortu a sportovna
Pohon všech kol je v případě kugy tvořen systémem Ford Intelligent All Wheel Drive, který funguje obdobně jako známý Haldex. Primárně poháněná jsou přední kola, ta zadní se připojují jen v případě potřeby, což snižuje spotřebu paliva. K připojení dochází pomocí lamelové mokré spojky, a to na základě zjištěných dat o přilnavosti povrchu. K sepnutí spojky dochází během pouhých 100 milisekund, a tak je její připojení ve většině případů nepostřehnutelné. Čas od času se ale přece jen projeví lehounkým cuknutím.
Ford Kuga – srovnání s konkurencí | ||||
Model | Ford Kuga | Kia Sportage | Mazda CX-5 | Volkswagen Tiguan |
Motor | 2.0 TDCi | 2.0 CRDi | 2.2 Skyactiv-D | 2.0 TDI |
Pohon | 4x4 | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Zdvihový objem [cm3] | 1997 | 1995 | 2191 | 1968 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 132/3750 | 136/4000 | 129/4500 | 140/- |
Točivý moment [N.m/min] | 400/2000-3250 | 400/1750-2750 | 420/2000 | 400/1900 |
Převodovka | 6DS | 6A | 6A | 7DS |
Max. rychlost [km/h] | 200 | 201 | 204 | 212 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,0 | 9,5 | 9,4 | 7,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,2 | 6,3 | 5,5 | 5,7 |
Základní cena [Kč] | 892.990 | 729.980 | 919.400 | 925.900 |
Součástí pohonu všech kol je i funkce Torque Vectoring Control, alias přibrzďování vnitřního kola. I díky němu je kuga velice mrštná v zatáčkách, byť ve srovnání s předchůdcem je dobře znatelná větší snaha o komfort. Proto se vůz v oblouku naklání, (ale přišlo nám, že o něco méně než u dříve testovaného kousku), a to přestože ve skutečnosti zůstává stále jistý. Tato změna charakteru rozhodně není na škodu – kuga bude sloužit především jako rodinný dopravník a v takovém případě je komfort nade vše. Fordu se v tomto ohledu daří, až na příčné spáry žehlí většinu nástrah českých silnic velice dobře. O to více zamrzí horší odhlučnění podvozku, valící se kola jsou dost slyšet. Naopak aerodynamický šum je na poměry SUV minimální.
Sportovnější charakter fordů je znatelný v tužším řízení, které je možná až nepřirozené. Příliš chválit nebudeme ani brzdy, které jsou zbytečně jedovaté.
Závěr
Závěr
Ford Kuga ještě letos dorazí na trh v modernizovaném balení, které bude znamenat novou příď, motor 1.5 TDCi (88 kW) pod kapotou a lehké změny v interiéru. Právě kabina by podle nás zasloužila větší pozornost, její tvary nejsou zrovna moderní a zvolené materiály působí lacině. No, jsme zvědaví na luxusní provedení Vignale... Jinak je kuga příjemné SUV, pohodlné a v případě 2.0 TDCi (132 kW) nadmíru silné. Jen dvouspojkovou převodovku bychom si v tomto případě rozmysleli, testovaný Powershift nás totiž zklamal necitlivým řazením.
suv ford testy |
Nejlevnější verze modelu | 549.990 Kč (1.5 EcoBoost/110 kW Trend Edition) |
Základ s testovaným motorem | 892.990 Kč (2.0 TDCi AWD/132 kW Titanium) |
Testovaný vůz bez příplatků | 995.990 Kč (2.0 TDCi AWD/132 kW Titanium Plus) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.116.690 Kč (2.0 TDCi AWD/132 kW Titanium Plus) |
Plusy
- Komfortní tlumení nerovností
- Jisté jízdní vlastnosti
- Silný motor
Minusy
- Výhled ven
- Krátké zadní sedáky
- Váhající převodovka
Foto: Petr Homolka