TEST Ford Puma 1.0 EcoBoost mHEV Powershift (92 kW) – Příjemný prcek s charakterem
Kompaktní crossover, který se zákazníkům evidentně trefil do vkusu, nabízí zábavu a každodenní praktičnost i v prostřední výbavě, se základní motorizací a automatem. Má však i pár slabých míst.
Design, interiér
Kompaktní crossover Ford Puma, který automobilka s modrým oválem ve znaku uvedla již v polovině roku 2019, asi netřeba dlouze představovat. Kromě našich testů se s ním můžete poměrně hojně setkat i v ulicích, neboť úspěšně oslovil pestrou škálu zákazníků. Puma měla dokonce přetáhnout zákazníky menšímu hatchbacku Ford Fiesta, na jehož upravených základech je postavena, což zřejmě uspíšilo rozhodnutí automobilky zaříznout výrobu malého hatchbacku už v tomto roce. Nepřímým nástupcem fiesty by se pak údajně měla stát čistě elektrická verze modelu Ford Puma, to už ale trochu předbíhám.
V dnešním testu se totiž podíváme na zoubek ještě klasické pumě, ačkoliv ani ta se elektrifikaci nevyhnula. Všechny modely jsou totiž dostupné pouze s mild-hybridní motorizací 1.0 EcoBoost Hybrid (mHEV), k tomu se ale dostaneme až v následující kapitole.
Střední cesta
Vzhledem k tomu, že Ford Puma už jsme měli v předchozích testech několikrát, asi můžeme přeskočit úvodní seznamování. Sluší se ale uvést, že testovaný vůz dorazil s výbavou ST-Line, která stojí mezi základem Titanium a vrcholem ST-Line X.
Dynamicky laděnou verzi prozradí například sportovně tvarované nárazníky, lemy blatníků v barvě karoserie, černé exteriérové dekory namísto chromových (například rámeček masky, dekory na dveřích, rámečky oken, atd.) a v podbězích jsou 17“ litá kola. V nejvyšší výbavě přitom Puma nabídne volitelně dokonce až 19“ disky.
Přední i zadní světla pracují standardně s LED technologií a nabízejí výrazný světelný podpis. S designem přídě, který může být pro někoho kontroverzní, nemám osobně nejmenší problém. Během již třetího setkání s pumou mě ale začal trochu trápit výkon předních světlometů. Auto jsem totiž testoval v době, kdy byly poměrně časté večerní mlhy, doprovázené hustým mrholením a deštěm. Standardní potkávací světla přitom ve tmě a za těchto podmínek nepodávala zrovna oslnivé výkony. Světlo působilo až příliš měkce, nevýrazně a na můj vkus celkově slabě. To se změnilo vždy až se zapnutím dálkových světel, jejichž přepínání je od základní výbavy naštěstí automatické.
Metalický lak karoserie Červená fantastic z nabídky speciálních laků vyjde na 16.900 Kč, kontrastní lakování střechy a zpětných zrcátek v černé barvě přijde na dalších 10.500 Kč – bez ohledu na zvolenou výbavu.
Praktik s horším výhledem
Kabina testované verze ST-Line nabízí digitální přístrojový štít s 12,3palcovou obrazovkou a infotainment SYNC 3 s 8“ dotykovou obrazovkou, přičemž oba panely nabízí vcelku přehledné uspořádání, hezkou grafiku a plynulý chod. Především mi ale na pumě vyhovuje ergonomie ovládacích prvků, které jsou příjemně po ruce a především jsou řešeny klasickými tlačítky a otočnými voliči – včetně jednoduchého ovládání médií a automatické klimatizace. Ta je přitom standardem až u vrcholné výbavy ST-Line X, zatímco u nižších výbav lze manuální klimatizaci nahradit automatickou prostřednictvím sady Comfort (dešťový senzor stěračů, bezdrátová nabíječka a automatické zpětné zrcátko) za příplatek 16.000 Kč.
Sedadla jsou standardně sportovně tvarovaná, ručně nastavitelná a řidič má k dispozici vždy i bederní opěrku. Testovaná výbava dále nabízí černou stropnici, vinylový sportovní volant, ozdobné červené prošívání a v kombinaci s automatickou převodovkou i pádla řazení na volantu. Vyhřívání volantu, stejně jako čelního skla a předních sedadel, je dostupné v rámci sady Winter za 16.000 Kč.
Sedadla jsou poměrně příjemná a nabízejí slušné boční vedení, především se ale do Pumy velice příjemně nastupuje. K prostoru jsem neměl nejmenší výhrady v žádném směru, trošku horší je to ale s výhledem. Dozadu je hůř vidět přes menší zadní okno, boční výhled pak omezuje na můj vkus poměrně vysoká boční linie oken. Ani zrcátka však nejsou z největších. Člověk tak docela ocení sadu Assist za 29.900 Kč, která kromě adaptivního tempomatu a pár dalších užitečných drobností přidává i hlídání mrtvého úhlu, parkovací asistent se zadní parkovací kamerou nebo varování na provoz za vozem při couvání.
Při svých 183 cm jsem si sám za sebe sedl vcelku pohodlně, aniž bych se hlavou dotýkal stropnice a koleny sedadla řidiče. Rezerva ale pochopitelně není ohromující. Horší je to s šířkou vozu – vzadu je to spíš jen pro dva (vzhledem k velikosti vozu žádné velké překvapení). Zatmavená boční skla Privacy, společně se stoupající linkou prosklení, navíc omezují množství světla uvnitř. Řešením ale může být prosklená střecha, kterou lze připlatit za 26.200 Kč.
Zavazadelník nabízí standardní objem 456 litrů, respektive 409 litrů s volitelnou minirezervou. Po sklopení zadních opěradel se objem až po střechu zvyšuje na 1216 litrů, respektive 1170 litrů s rezervou. Kufr má navíc dvojité dno, pod kterým se ukrývá praktický úložný prostor MegaBox. Ten má objem 81/34 litrů (v závislosti na přítomnosti rezervy) a ideální je například pro přepravu „špinavějšího“ nákladu. Na dně plastové vany je totiž špunt, díky němuž lze box snadno vymýt.
Puma tak i pár let po své premiéře působí jako nesmírně příjemný městský crossover, nabízející kromě stylu i slušnou dávku praktičnosti. Řidiče pak potěší svými jízdními vlastnostmi.
Motor, jízdní vlastnosti
Není moc na výběr
Ford Puma, pokud nepočítáme ostrou verzi ST, je dnes dostupný pouze s dvojicí pohonných jednotek. V obou případech se jedná o zážehový turbem přeplňovaný 1,0litrový tříválce EcoBoost, doplněný o 48V mild-hybridní technologii se startér-generátorem, naladěný na nejvyšší výkon 92 kW (125 k), případně 114 kW (155 k). Oba motory je možné kombinovat s šestistupňovým manuálem, nebo sedmistupňovým dvouspojkovým automatem Powershift, který si nepatrně ukradne z nejvyššího točivého momentu.
Testovaný vůz byl osazen základní motorizací v kombinaci s automatickou převodovkou, tedy s nejvyšším výkonem 92 kW při 6000 ot/min-1 a nejvyšším točivým momentem 200 Nm v rozmezí 1750 až 3000 ot/min-1. Verze s manuální převodovkou nabízí točivý moment o 10 Nm vyšší.
Tahle kombinace by měla dostat pumu na 100 km/h za 9,6 sekundy, maximální rychlost by měla dosahovat až 190 km/h. Zkrátka hodnoty, které už na první pohled nikoho neurazí. Osobně jsem byl ale zvědavý především na spolupráci malého motoru a sedmistupňového dvouspojkového automatu.
Malý litrový tříválec pod kapotou pumy se mi totiž do paměti zapsal svým duněním v nízkých otáčkách, kterého jsem se v automatu obával. Předovka se však navzdory své snaze držet otáčky nízko zvládala nepříjemnému dunění celkem slušně vyhýbat. Motor má ale stále svůj specifický projev, kdy při volnoběhu lehce vibruje a ve vysokých otáčkách zvláštně „vrčí“, jak trefně vystihl kolega.
Sedmistupňový dvouspojkový automat střídá rychlosti vcelku intuitivně a včas, při rozjezdech a popojíždění v nízkých rychlostech ovšem občas lehce cuká. Při prudší akceleraci je pak potřeba chvilku počkat, než se malý motor nadechne a začne pořádně táhnout. Domluvit mu však lze pádly pod volantem, na které převodovka reaguje vcelku svižně.
Osobně se mi ale práce převodovky líbila nejvíc v režimu Sport, kdy nechávala motor hezky vytáčet, svižně podřazovala a vytvářela docela příjemný zážitek z rychlejších přesunů. U vozů značky Ford je navíc vždy nesmírně příjemné sledovat, jak s přepnutím do sportovního režimu motor ožívá a má rázem víc chuti do života.
S elánem přitom motoru pomáhá i mild-hybridní technologie s 48V startér-generátorem, který zlepšuje zátah motor z nižších otáček a přispívá k rychlé a plynulé funkci systému stop-start. Energii systém získává rekuperací při sundání nohy z plynu, což lze sledovat i na přístrojovém štítu. Zpomalení při rekuperaci je přitom poměrně výrazné.
Potěší i řidiče
Podvozek výbavy ST-Line je standardně vybaven sportovním odpružením, které je o 2 mm nižší. Auto působí celkově tužším dojmem, kombinace se 17“ litými koly a pneumatikami o rozměru 215/55 R17 ale funguje velmi solidně. Puma před vámi sice neutají, že jedete po méně kvalitní silnici, rozhodně se však nemusíte bát tvrdých rázů, odskakování nebo nepříjemného hluku. V zatáčkách se puma příliš nenaklání a působí stabilně, zatímco řízení působí přesně a rychle. I slabší motorizace tak dokáže svými jízdními vlastnostmi potěšit nadšené řidiče.
Kombinovaná spotřeba se na konci týdenního testu zastavila na hodnotě 6,1 l/100 km, což není vůbec marné. Dokonce i ve městě se spotřeba pohybovala pod hranicí 7 l/100 km, kterou puma překonávala jen při svižnějších přesunech a na dálnicích. Naopak na okreskách bylo možné (s trochou snahy) srazit spotřebu dokonce i pod hranici 6 l/100 km.
Závěr
Závěr
Ford Puma je stylový kompaktní crossover, který nabízí příjemné ovládání, dostatečně prostornou kabinu a překvapivě velký zavazadelník. Základní motorizace s automatickou převodovkou nabízí slušnou dynamiku při velmi solidní spotřebě, samotný automat však má ještě nějaký prostor ke zlepšení, stejně jako přední LED světlomety, které by za mě mohly podávat lepší výkon.
Nejhorší přitom není ani cena, která v současnosti startuje od 509.900 Kč. Testovaná výbava ST-Line v kombinaci se základní motorizací a sedmistupňovým automatem začíná od 592.900 Kč. Se šmrncovním lakem a několika příplatkovými pakety, které výrazně zpříjemňují život, se ale cena testovaného vozu vyšplhala až na částku 688.700 Kč. Osobně mi to na malý crossover, navzdory jeho stylovosti, praktičnosti a jízdním vlastnostem, přijde jednoduše moc. Za podobné peníze už totiž koupíte i dospělejší vozy. Pokud ale toužíte po zábavném a praktickém malém crossoveru, není důvod Ford Puma nedoporučit.
Nejlevnější verze modelu | 509.900 Kč (1.0 EcoBoost 92 kW 6st. Man.,Titanium) |
Základ s testovaným motorem | 564.900 Kč (1.0 EcoBoost 92 kW Powershift, Titanium) |
Testovaný vůz bez příplatků | 592.900 Kč (1.0 EcoBoost 92 kW Powershift, ST-Line) |
Testovaný vůz s výbavou | 688.700 Kč (1.0 EcoBoost 92 kW Powershift, ST-Line) |
Plusy
- Výrazný vzhled
- Koncepce ovládání
- Prostor v kabině a kufru
- Dynamika a spotřeba motoru
- Naladění podvozku
Minusy
- Drobné cukání převodovky
- Horší světla
- Omezený výhled
- Nutnost doplácet výbavu
