Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Honda
Honda
Honda
Honda
46 Fotogalerie

TEST Honda Jazz: První jízdní dojmy z Německa

Honda Jazz i ve třetí generaci zůstává praktickým subkompaktem s obrovskou kabinou. Auto jsme poprvé vyzkoušeli v okolí Frankfurtu nad Mohanem.

Letošní rok je pro Hondu velice důležitý. Japonská značka uvádí na evropský trh hned šest modelů, po modernizovaném Civicu a CR-V, hot hatchi Civic Type R a novém SUV HR-V přichází čas nové generace subkompaktu Jazz, která se v zemi vycházejícího slunce prodává už od konce roku 2013. V následujících měsících se ještě dočkáme supersportu NSX.

Samotný Jazz je pro Hondu také velice důležitý. Model kombinující prvky malého hatchbacku a malého MPV je aktuálně nejmenším vozem značky nabízeným v Evropě. Pro Hondu je potřebný i z hlediska flotilových emisí – díky subkompaktnímu vozu může Honda v Evropské unii nabízet i SUV CR-V s výrazně vyššími emisemi.

Jazz je navíc prodejně oblíbený model. Minulé dvě generace mají na svém kontě celkem 5,5 milionu vyrobených exemplářů, v Evropě se od roku 2002 prodalo 781.000 Jazzů. Už první generace se vyráběla hned v 11 továrnách, přičemž v roce 2002 se dokonce stala nejprodávanějším vozem v Japonsku – tento titul tehdy sebrala Toyotě Corolla. Nejnovější generace bude do Evropy dovážena z Japonska.

Třetí generace Jazzu tak má na co navazovat. I kvůli úspěchům předchůdců si vůz zachoval svoji koncepci kombinující prvky malého hatchbacku a malého MPV. Jazz díky tomu chce zůstat nejfunkčnějším autem ve své třídě.

Prostoru habaděj

Design nového Jazzu napoprvé možná nezaujme, postupně nám však padl do oka. Sami představitelé Hondy tvrdí, že Jazz si kupují různí zákazníci z různých koutů světa, a proto jeho tvary musí zaujmout velice odlišné skupiny lidí. Z toho důvodu bylo navrhnutí auta velice složitým úkolem.

Mezigeneračně Jazz výrazně narostl, jeho délka se prodloužila o 95 milimetrů na celkových 3.995 mm. Rozvor se natáhl o 30 mm na 2.530 mm. Další čtyři centimetry najdeme v oblasti předního nárazníku, přední partie konstruktéři natáhli kvůli snaze o zvýšení bezpečnosti.

Z nárůstu rozměrů mají těžit hlavně cestující. Honda tvrdí, že karoserie Jazzu je navržena tak, aby pasažérům nabízela co největší prostor, zatímco vnější rozměry zůstaly co nejmenší. Zadní pasažéry má podle automobilky hýčkat více prostoru pro nohy než v Mercedes-Benzu S. Prohlášení je to velkolepé, pravdou ale je, že na vnitřní prostor Jazzu si rozhodně nikdo nebude stěžovat. Posádka má místa opravdu habaděj všemi směry.

Z nárůstu vnějších rozměrů těžil i prostor pro zavazadla. Objem zavazadelníku vzrostl o 17 litrů na celkových 354 litrů, což je na poměry malých aut perfektní hodnota. Nechybí u Hondy již tradiční „magická“ zadní sedadla, která zvyšují variabilitu vozu. Po jejich sklopení vznikne prostor velký 1314 litrů. Délka ložné plochy se v tomto případě mezigeneračně prodloužila o výrazných 80 milimetrů.

Magic Seats umožňují vybírat z několika možností konfigurace interiéru jako v dalších modelech značky. Long Mode umožňuje převoz velice dlouhých předmětů díky sklopnému sedadlu spolujezdce. Refresh Mode zase dovolí si uvnitř lehnout – sedadlo spolujezdce se v takovém případě sklopí dozadu a naváže na zadní lavici. Známý je i Tall Mode se zvednutými sedáky zadních sedaček.

I přes nespornou variabilitu má zavazadelník Jazzu jednu nevýhodu, víko zavazadelníku se podobně jako u mnohých jiných vozů japonských značek otevírá velice nízko. Otevřených pátých dveří se hlavou takřka dotýkal i kolega vysoký 178 centimetrů.

Perfektní zpracování

Vedle velikosti kabiny se Honda rovněž zaměřila na kvalitu zpracování. To se opravdu povedlo – palubní deska působí velice moderně a hodnotně. Většina ovladačů na středovém tunelu je dotyková, což však při jízdě není příliš praktické. Měli jsme například problém zvýšit hlasitost rádia, dotykové tlačítko na náš pokyn zkrátka nereagovalo.

Sedmipalcová obrazovka multimediálního systému ale konečně opticky zapadá do celkového konceptu vnitřku. Systém Honda Connect je známý již z ostatních vozů značky, mimo jiné nabízí navigaci Garmin a funkci MirrorLink umožňující zobrazit data chytrého telefonu na obrazovce auta. Grafika navigace je velice přehledná, také s funkčností systému jsme spokojeni.

Za volantem má řidič až sportovní pocit díky příjemně se držícímu volantu, kraťounké páce manuální převodovky a k němu natočenému středovému panelu. Sedadla jsou umístěna nízko nad podlahou, což je způsobeno tím, že palivová nádrž je umístěna pod předními sedadly. Zatímco řidičovi to nebude nijak vadit, jeho spolujezdec musí počítat s nepříliš pohodlnou pozicí s pokrčenými nohami. Výtku pak máme též k malému rozsahu nastavení volantu.

Jediný motor v nabídce

Nová Honda Jazz bude na evropských trzích nabízena s jediným motorem – novým benzinovým čtyřválcem 1.3 i-VTEC z rodiny motorů Earth Dreams. Atmosférická jednotka je naladěna na 75 kW a 123 N.m. Podle představitelů automobilky tato jediná jednotka evropským zákazníkům stačí, turbodiesel nebo hybrid by si podle nich na starém kontinentu příliš zájemců nenašel.

Nově vyvinutá třináctistovka má kombinovat úspornost stávající dvanáctistovky s výkonem čtrnáctistovky. Celková účinnost je vylepšena použitím vysokoprůtokového chlazeného systému recirkulace spalin EGR (exhaust gas recirculation), snížením tření či elektronickým řízením proměnného časování VTC (variable timing control) vačkového hřídele, které optimalizuje časování sacích ventilů i při studeném startu motoru. Jednotka navíc umí pracovat nejen v konvenčním Ottově cyklu, ale také Atkinsonově, a to díky variabilnímu časování ventilů. Pro zvýšení tepelné účinnosti byl kompresní poměr zvýšen na 13.5:1.

Jedná se o vysokootáčkový agregát, tak typický pro Hondu. Otázkou však je, zda rodinným zákazníkům bude vyhovovat. V nízkých otáčkách je agregát doslova mrtvý, vytáčet se musí až k omezovači (červené pole leží v 6500 otáčkách), aby se řidič dočkal výraznější akcelerace. Takové chování však vede k ne úplně pohodlné jízdě – motor má sice zajímavý hromovitý zvuk, ve vysokých otáčkách je však dost slyšet. Taková jízda navíc není ani nijak úsporná, na krátké testovací trati vedoucí po dálnici a okresních silnicích jsme při svižnější jízdě dosáhli průměru 8,2 litru na 100 kilometrů.

V základu je třináctistovka kombinována se šestistupňovým manuálem, předchůdce měl pětistupňový. Jednotlivé převody jsou spíše delší, páka v kulise by se mohla pohybovat přesněji. Při rozjezdu je navíc nutné počítat s citlivým chodem spojky.

Za příplatek je možné pořídit i bezstupňovou převodovku s možností manuálního režimu řazení pomocí páček pod volantem. Tato převodovka je podle Hondy nejlepším řešením co do výrobních nákladů a spotřeby paliva. CVT dostalo speciální software pro evropské trhy, který simuluje sedm rychlostních stupňů.














Honda Jazz 2016 – technická data a české ceny
Motor1.3 i-VTEC1.3 i-VTEC
Zdvihový objem [cm3]13181318
Válce/ventily4/44/4
Největší výkon [kW/min]75/600075/6000
Točivý moment [N.m/min]123/5000123/5000
Převodovka6M7CVT
Maximální rychlost [km/h]190183
Zrychlení 0-100 km/h [s]11.212.0
Cena Trend [Kč]359.900394.900
Cena Comfort [Kč]384.900419.900
Cena Elegance [Kč]429.900464.900

CVT bude vyhovovat hlavně nenáročným zákazníkům, kterým nevadí dynamika ještě nižší než u manuálu. Jakékoliv choutky na hbitější jízdu převodovka zarazí hned v počátku. Manuální volba převodu je pak spíše doporučením, i ve sportovním režimu převodovce chvilku trvá, než se rozhodne „přeřadit.“ Nižší spotřeba se nicméně u CVT potvrzuje, na stejné trase jako s manuální převodovkou jsme jeli za 7,5 litrů na 100 kilometrů.

Zatímco ze slabého motoru jsme rozpačití, z podvozku nového Jazzu jsme nadšeni. Na jednu stranu je agilní, a tak pěkně podrží v zatáčkách, na druhou stranu je i dostatečně komfortní a perfektně tlumí nerovnosti. V této souvislosti je však nutné zdůraznit tradiční klišé, že na definitivní verdikt naladění podvozku si počkáme na tuzemské silnice.

V tomto ohledu je nicméně škoda, že nový Jazz nebude dostupný i se silnějším motorem. Podvozek auta by jej totiž bez jakýkoliv obtíží zvládl.

Závěr

Nová generace Hondy Jazz navazuje na charakter svých předchůdců, svým vnitřním prostorem a variabilitou nemá ve třídě malých aut konkurenci. V Evropě bude nový Jazz nabízen s jediným motorem – atmosférickým čtyřválcem 1.3 i-VTEC o výkonu 75 kW, který by podle našeho názoru zasloužil víc koní i newtonmetrů. Rodinně založeným zákazníkům žádajícím klidnou jízdu však bude stačit.

České ceny třetí generace Hondy Jazz začínají na částce 359.900 korun, k dispozici jsou tři stupně výbavy. Za CVT se ve všech případech připlácí 35.000 korun. První vozy se u prodejců objeví v průběhu letošního září.

Vedle multimediálního systému Honda Connect bude k dispozici bohatá bezpečnostní výbava. Standardem bude antikolizní systém, který v nízké rychlosti umí zamezit srážce. Novinkou v nabídce bude příplatkový inteligentní omezovač rychlosti, který umí limitovat tempo jízdy podle aktuálně povolené rychlosti.