Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Hyundai i20 1.4i CVVT vs. Peugeot 207 1.4 VTi - Zelenáč nebo ostřílený hráč?

Ondřej Pavlůsek
Korejská auta měla ještě před 20 lety roli outsiderů, dnes se s nimi ale musí počítat. Jak to dopadne, když se nová i20 postaví proti francouzskému bestselleru?

Nabídka malých hatchbacků je na českém trhu skutečně pestrá a rozhodně není nutné omezovat výběr jen na nejpopulárnější Škodu Fabia nebo Ford Fusion. K nejužší špičce segmentu by rád patřil také nový Hyundai i20, který letos vstoupil do showroomů se svěžím designem a moderními pohonnými jednotkami. Kdo touží po prověřeném voze tradiční značky najde svého kandidáta u prodejců Peugeotů.

Ke srovnání vozů Hyundai i20 s Peugeot 207 nás nevedlo pouze jejich třídní zařazení, podobné ceny nebo moderní vzhled, ale především jejich pohonné jednotky. Pod kapotami obou automobilů pracují atmosférické zážehové čtyřválce s proměnným časováním ventilů a objemem 1,4 litru. V případě Hyundai i20 je k dispozici výkon 73 kW a Peugeot nabízí 70 kW.

Jednoduchá identifikace

Vnější vzhled obou konkurentů jasně ukazuje k jakým značkám náleží. Hyundai i20 se rozhodně nedá nazvat bezduchou korejskou nákupní taškou. Linie jeho karoserie působí velmi sympatickým a přitažlivým dojmem na většinu Středoevropanů. Designérům tohoto hatchbacku se podařilo namíchat zdařilý koktejl elegantních tvarů, které k upoutání pozornosti publika nepotřebují žádné módní výstřelky. Možná se najde pár kritiků, kteří budou tvrdit, že i20 není nijak originální, nebo že snad některé detaily už někde viděli, ale právě to mu může dopomoci k prodejním úspěchům.

peugeot hyundai testy malevozy srovnavacitesty peugeot hyundai testy malevozy srovnavacitesty
 

Peugeot 207 je s námi již od roku 2006 a od té doby především prodejní čísla ukazují, že expresivní design karoserie s velkým vstupem vzduchu k chladiči francouzské značce nijak neuškodil. Přestože je malý lev starší než jeho korejský konkurent, působí svým designem na okolí stále sebevědomým dojmem.

Než došlo ke zveřejnění testu, představila automobilka modernizovanou podobu dvěstěsedmičky. Věříme, že většinu závěrů tohoto testu lze vztáhnout i na aktualizované provedení malého Peugeot, přestože jsme měli k dispozici verzi před modernizací.

Kvalita a komfort

Srovnávání interiérů testovaných vozů poněkud znesnadňuje skutečnost, že Hyundai dorazilo v nejvyšším stupni výbavy, zatímco Peugeot byl v základním provedení.

peugeot hyundai testy malevozy srovnavacitesty peugeot hyundai testy malevozy srovnavacitesty Korejský bojovník oslňoval atraktivní kombinací černých plastů s kovově šedými dekoracemi, černo-červeným čalouněním a bohatou standardní výbavou. Rovněž jeho dílenské zpracování bylo na dobré úrovni. Plasty v interiéru Hyundaie místy připomínají, že automobil vzniká v Indii, některé ovládací prvky nemají kultivovanost, na jakou jsme zvyklí od japonských a většiny evropských vozů.

Dojem z francouzského interiéru zhoršovala záplava tmavých plastů v kombinaci s nevýrazným čalouněním a nepříliš rozsáhlou základní výbavou. Přesto zde není třeba žehrat na kvalitu použitých materiálů a jejich zpracování. Peugeot ve vyšších výbavách umí nabídnout takřka luxusní materiály a barevným sladěním se Hyundaiem přinejmenším vyrovná. Korejcům přesto skládáme poklonu: s trochou invence si totiž snadno můžete sestavit stylově působící í-dvacítku, která je na hony vzdálena průměrné interiérové šedi, která ovládala vnitřky Hyundaiů ještě před několika lety.

Který je větší?

Pohled na oba vozy stojící vedle sebe i následné usednutí za volant může vyvolat dojem, že 207 je větší zvenčí i uvnitř. Vše se ovšem změní při použití nemilosrdného metru a kontroly vnitřních rozměrů za použití této pomůcky. Skutečnost je pak taková, že v souboji vnějších rozměrů vede Peugeot, ale v interiéru je situace vyrovnaná a v případě zadních sedadel má Hyundai dokonce výrazně navrch.

Hyundai i20 nabízí při délce 3940 mm lépe obestavěný vnitřní prostor. Řidič a jeho přední spolujezdec mají dostatek místa podélně, na šířku i na výšku. Sedadla si zaslouží pochvalu za své sportovní tvarování, které podrží tělo i při rychlých průjezdech ostrými zatáčkami. Zároveň je třeba jim vytknout málo příjemnou potahovou látku a příliš tvrdé čalounění především v oblasti opěradel. Na zadních sedadlech je oproti Peugeotu více místa v podélnému směru i na výšku. Šířka je téměř shodná.

Peugeot 207 je sice dlouhý 4030 mm, ale na této hodnotě se velkou měrou podílejí mohutné nárazníky. Stejně jako v korejském konkurentovi ani zde netrpí řidič a jeho spolujezdec nedostatkem místa ve všech směrech. Sedadla i přes viditelné boční vedení představují typické zástupce francouzské školy: jsou v sedací části pohodlně měkká, ale zároveň nabízejí i dostatečnou tuhost opěradel pro delší cesty. Slabinou v tomto souboji jsou sedadla zadní. Přístup k nim je o něco horší díky užšímu vstupnímu otvoru a je zde i méně místa pro nohy a hlavy pasažérů.

Naložit a odvézt

Nebudeme si nic namlouvat, většina zájemců o Hyundai i20 a Peugeot 207 si je pořídí jako hlavní rodinné vozidlo, a jen malá část si je může dovolit jen jako doplněk k něčemu většímu. Proto se trochu důkladněji podíváme i na nabídku prostoru pro zavazadla.

Pohled do tabulky odhalí, že Hyundai zasazuje nepříjemný úder Peugeotu. Základní objem zavazadelníku i20 je 295 litrů, zatímco 207 má jen 267 litrů. Korea vede i po sklopení sedadel druhé řady s 1060 litry proti 923 litrům Francie.

Zavazadlové prostory Hyundai i20 1.4i CVVT 16V Style Peugeot 207 1.4 16V VTi Active
Objem zavazadelníku min/max [l] 295/1060 267/923
Délka zavazadelníku u dna [mm] 670 700
Délka zavazadelníku u dna po sklopení sedadel [mm] 1300 1340
Šířka zavazadelníku u dna mezi podběhy [mm] 1100 1030
Výška zavazadelníku po plato [mm] 510 500
Výška nakládací hrany od podlahy [mm] 190 180
Výška schodu po složení sedadel [mm] 195 50
Výška nakládací hrany od země [mm] 710 730
Výška pod otevřeným víkem od země [mm] 1850 1870

Za variabilitu dostává více bodů Peugeot, který po sklopení zavazadel nabídne jen malý schod v podlaze. Zavazadelník Hyundaie má neuvěřitelnou minimální šířku mezi podběhy – celých 1100 mm – tj. o 7 cm větší než Peugeot!

Špičkové motory

Jak už jsme si řekli na začátku, oba konkurenti mají pod kapotou zážehovou čtrnáctistovku s pětistupňovou manuální převodovkou. Dá se říci, že jde o dva špičkové agregáty své objemové kategorie, které s přehledem plní všechny nároky, jaké byste mohli na motor rodinného malého auta mít.

peugeot hyundai testy malevozy srovnavacitesty peugeot hyundai testy malevozy srovnavacitesty V případě Hyundai i20 se jedná o motor 1.4 CVVT s proměnným časováním ventilů. Maximální výkon 73 kW je dosahován při 5500 min-1 a točivý moment vrcholí úctyhodnou hodnotou 137 Nm při 4200 min-1. Již tato čísla napovídají to, co jsme zjistili v provozu. Korejský hatchback se může pochlubit skutečně výkonným a živým motorem, milujícím zejména vysoké otáčky. Tato pohonná jednotka se vyznačuje téměř okamžitou odezvou na sešlápnutí plynu a jadrným zvukem. Ani v nízkých a středních otáčkách se korejský motor nemá za co stydět. Naopak, po počátečním váhání těsně nad volnoběhem začíná ochotně spolupracovat a s lehkým autem má málo práce. Pochvalu si rozhodně zaslouží převodovka s přesně vymezenou kulisou řazení a krátkými drahami pohybu trochu delší řadicí páky.

Motor Peugeotu 207 nese označení 1.4 VTi, plynule variabilní je časování sacích i výfukových ventilů. Svému řidiči nabízí výkon 70 kW při 6000 min-1 a točivý moment 136 Nm při 4000 min-1. I přes vyšší otáčky v nichž je dosahován maximální výkon, působí tato pohonná jednotka klidnějším dojmem než její korejská konkurence. I v tomto případě je pro dynamickou jízdu dobré držet motor ve vyšších otáčkách, ale pocity z jízdy jsou v případě Peugeotu více uvolněné a jaksi samozřejmé. Přispívá k tomu lepší utlumení motoru a jeho - uším lahodící - zvuk při akceleraci. Největší slabinou hnacího řetězce Peugeotu zůstává i nadále převodovka - není tak přesná jako u korejské konkurence, má značnou vůli v kulise a dlouhé dráhy řazení.

Rozdílné charaktery

Jízdní vlastnosti Hyundaie mohou vyvolat iluzi jakéhosi „juniorského hothatche“. Odpružení je totiž poměrně tuhé, což přispívá k lepšímu kontaktu mezi řidičem a vozem, jenže zároveň to zhoršuje komfort cestujících. Hyundai svému řidiči dokáže nabídnout zábavu za volantem i díky řízení tuhnoucímu při vyšších rychlostech, celkově jde ale spíše o standardně se projevující systém s horší zpětnou vazbou a místy příliš lehkým ovládáním.

Na kvalitním povrchu se Hyundai chová příkladně, na tom horším je ale neklidné, málo kultivované a má tendenci na dírách poskakovat. Nedůstojné a nepohodlné natřásání způsobené tvrdším odpružením budou nenávidět hlavně cestující na zadních místech.

Peugeot 207 patří k moderní francouzské podvozkové škole. Nabízí ve srovnaní s korejským konkurentem mnohem uvolněnější atmosféru za jízdy, odpružení je komfortní, tlumení nerovností kultivované a celek působí vyváženějším dojmem. Docela přímé řízení by mohlo dostat o něco menší průměr volantu, se kterým by řidič měl jednodušší práci. Pohodlí v tomto případě neznamená ztrátu bezpečné ovladatelnosti. Peugeot se sice naklání více než Hyundai, kola jsou ale v bezpečném kontaktu s vozovkou, a tak automobil zůstává jistý v rychle projížděných zatáčkách a při náhlých vyhýbacích manévrech.

S malými auty se bude často parkovat u supermarketu, ale i ve stísněných prostorách v centru města. Jak na tom jsou naši dva rivalové? Méně prostorové představivosti budete potřebovat v autě značky Hyundai. Jeho karoserie je přehlednější, mrtvé vzdálenosti jsou menší a nabízí lepší výhled vpřed i vzad. Peugeot má sice velká boční okna, ale také mohutné nárazníky, výrazně přesahující rozměry karoserie v úrovni prosklení. Orientace při couvání vyžaduje více cviku. V obou případech jsou naštěstí dostupné parkovací senzory vzadu: Hyundai je nabízí za 6.700,-Kč, Peugeot za 8.800,-Kč v sadě s elektricky sklopnými vnějšími zrcátky.

Za kolik?

Doby, kdy malý Hyundai patřil k nejlevnějším vozům na trhu, jsou pryč. Výrazný kvalitativní skok proti Getzům si automobilka uvědomuje, a tak ceny se dostaly takřka na úroveň evropské špičky.

Ve výbavě Style pořídíte Hyundai i20 za 319.900,- Kč. Cenovka, která velmi připomíná částky z ceníku většího i30, obsahuje vedle designových lahůdek (sladění barevného provedení interiéru a exteriéru) také nadprůměrně bohatou výbavu, čítající 6 airbagů, stabilizační systém, automaticky regulovanou klimatizaci, rádio s CD a MP3 přehrávačem nebo kůží potažený věnec volantu.

Aktuální ceník modernizovaného Peugeotu 207 má u výbavy Active podobnou cenovku 322.900,- Kč, ale pro srovnání ceníků jsme raději zvolili vyšší stupeň Premium za 339.900,-Kč. Decentně-luxusní interiér Peugeot nikdy nebude barevně tak hravý jako ten v i20 (od toho má Peugeot jiná malá auta), výbava Prémium nabízí nejen bohatě chromované rámečky v přístrojovém štítě, přístrojovou desku z měkčených plastů, ale taky vybrané barevné a materiálové kombinace, které působí podstatně hodnotněji než ty u Hyundaie. Objektivní výčet výbavy je v případě 207 kratší, na úroveň Korejce se v Peugeotu dostanete s příplatkem několika desítek tisíc korun. V dnešní době překvapí hlavně to, že hlavové airbagy ani stabilizační systém si do Peugeotu za více než 300 tisíc nepořídíte ani za příplatek.

Ceny a výbava [Kč]
Model Hyundai i20 1.4i CVVT Peugeot 207 1.4 VTi
Stupeň výbavy Style Premium
Základní cena 319.900,- 339.900,-
Čelní airbagy S S
Boční airbagy S S
Hlavové airbagy S N
ABS S S
Stabilizační systém 15.000,- N
Manuálně regulovaná klimatizace N S
Automaticky regulovaná klimatizace S 18.000,-*
Autorádio s CD S S
Centrální zamykání s d.o. S S
Elektricky ovládaná okna vpředu S S
Elektricky ovládaná okna vzadu S 5.000,-
Elektricky ovládaná zrcátka s vyhříváním S S
Kola z lehkých slitin 15“ S S
Mlhové světlomety S S
Vyhřívání předních sedadel 7.450,- 4.900,-
Palubní počítač S S
Parkovací senzory vzadu 6.654,- 8.800,-**
Kůží potažený věnec volantu S S

* v sadě s elektrochromatickým vnitřním zpětným zrcátkem, automatickými stěrači a dalšími prvky výbavy

** v sadě navíc elektrická sklopná vnější zpětná zrcátka

Závěr

Hyundaie už nejsou to, co bývaly. V několika detailech (motor) mají dokonce parametry, které patří ke špičce třídy. Prostorný interiér, velký zavazadlový prostor a překvapivě agilní jízdní vlastnosti jsou také výraznou změnou k lepšímu. V čem je tedy problém? Vzájemné sladění podvozkových komponent by potřebovalo ještě nějáký čas k doladění na úroveň těch nejlepších, odpružení je celkem tuhé a na nedokonalém povrchu není jízda tak komfortní, jak by mohla být. Sedadla mají vzhledem k rodinnému určení dobré boční vedení, ale nepříjemně tuhé výplně. Materiály v interiéru nemají takovou kvalitu, jakou očekáváte od špičkového výrobku této kategorie. Že jím Hyundai i20 není? Cenovka je přece ale už hodně blízko tradičním konkurentům…Pravdu hledejte ve výbavě (u Hyundaie vyčerpávající) a záruce (5 let bez omezení nájezdu kilometrů).

Peugeot stále nabízí silnou image, svůj typický design (který prodává), moderní pohonnou jednotku a komfortní jízdní vlastnosti. Pohodlí a celková kultivovanost v ovládání a při jízdě je vlastně hlavním odlišovacím znakem francouzského bestselleru. Proti i20 ztrácí v kvalitě řazení, v prostornosti na zadních sedadlech, velikosti zavazadelníku a výbavě.

peugeot hyundai testy malevozy srovnavacitesty peugeot hyundai testy malevozy srovnavacitesty
 

Hyundai i20 1.4i CVVT 16V Style

První cena vozu 229.900,-Kč (i20 Classic 5dv., 1.2 DOHC 57 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 279.900,-Kč (i20 Comfort 5dv., 1.4 CVVT 16V 73 kW)
Základní cena testovaného vozu 319.900,-Kč (i20 Style 5dv., 1.4 CVVT 16V 73 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 336.744,-Kč (i20 Style 5dv., 1.4 CVVT 16V 73 kW)

Plusy

  • Výkonný a živý motor
  • Přesně vymezená kulisa řazení, krátké dráhy řadící páky
  • Sportovně naladěné odpružení
  • Ve vyšších rychlostech tuhnoucí řízení
  • Objem a rozměry zavazadlového prostoru
  • Optimálně tvarovaná sedadla
  • Úplná bezpečnostní výbava
  • Pětiletá záruka

Minusy

  • Tvrdé odpružení snižuje jízdní pohodlí
  • Horší materiály v interiéru
  • Příliš tvrdé čalounění (zejména v oblasti opěradel)
  • I přes bohatou výbavu a kvalitní techniku image levného vozu

Peugeot 207 1.4 16V VTi Active

První cena vozu 254.900,-Kč (207 Urban 3dv., 1.4 54 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 322.900,-Kč (207 Active 5dv., 1.4 16V VTi 70 kW)
Základní cena testovaného vozu 322.900,-Kč (207 Active 5dv., 1.4 16V VTi 70 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 332.700,-Kč (207 Active 5dv., 1.4 16V VTi 70 kW)

Plusy

  • Výkonný a živý motor
  • Jízdní pohodlí i neutrální jízdní vlastnosti
  • Dobré odhlučnění motoru a podvozku
  • Design
  • Auto působí větším dojmem než ve skutečnosti je
  • Kultivovanost v ovládání

Minusy

  • Méně přesné řazení, dlouhé dráhy řadící páky
  • Horší obestavění prostoru
  • Horší nastupování dozadu a méně místa na zadních sedadlech
  • Nedostupnost hlavových airbagů a stabilizačního systému
  • Standardně jen dvouletá záruka
  • Vyšší cena
Ondřej Pavlůsek
Model Hyundai i20 1.4i Peugeot 207 1.4 16V
Cena základní sestavy 319 900 Kč 322 900 Kč
Cena testované sestavy 336 744 Kč 332 700 Kč
Motor
Typ motoru: zážehový zážehový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1396 1397
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 73 / 5500 70 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 137 / 4200 - 4200 136 / 4000 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180 185
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.6 11.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.2 / 4.7 / 5.6 7.9 / 4.8 / 5.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 295 / 1060 267 / 923
Objem nádrže (l): 45 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1127 / 438 1178 / 462
Rozměr pneu: 185/60 R15 185/65 R15
Hyundai i20 1.4i
Peugeot 207 1.4 16V
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3940 4030
b) šířka (mm): 1710 1720
c) výška (mm): 1490 1473
d) rozvor (mm): 2525 2540
e) rozchod vpředu (mm): 1505 1475
f) rozchod vzadu (mm): 1503 1468
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1110 760 / 1000
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 870 560 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 930 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950 920
k) šířka vpředu (mm): 1390 1440
l) šířka vzadu (mm): 1390 1440
délka sedáku vpředu (mm): 510 480
délka sedáku vzadu (mm): 500 440
výška opěradla vpředu (mm): 640 600
výška opěradla vzadu (mm): 610 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano ano