Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi AT – Santa se vrací

Hyundai Santa Fe
Hyundai Santa Fe
Hyundai Santa Fe
Hyundai Santa Fe
49 Fotogalerie
Diskuze (3)
Velké SUV od Hyundaie už neláká na vzhled, ale na parametry nového turbodieselu.

Aktuální Santa Fe se prodejně blýsklo hned v prvním kompletním roce po uvedení na trh. Tehdy si totiž své majitele našlo přes 500 osobních a více než 1000 přestavbových lehkých užitkových vozů tohoto jména. To představovalo pro značku s korejským původem a s průměrnou image významný krok vpřed za náročnějšími zákazníky.

Prodej velkého Santy od té doby klesá, v poslední době mj. i díky menšímu ix35, a tak modernizace z loňského jara přišla za pět minut dvanáct.

Jaký je někdejší bestseller kategorie 5 let po uvedení na trh?

Na první pohled se nic podstatného nezměnilo. 4,6 m dlouhé Sanfa Fe je jedním z přelomových modelů, určujících design Hyundaiů ve druhé polovině uplynulé dekády. Jenže mezitím přišlo na svět hodně menších i několik větších modelů se stejným logem na přídi, a tak decentní změna na předním nárazníku a kosmetické úpravy zádě tento model z odbytové letargie zřejmě nevytrhnou.

suv hyundai testysuv hyundai testy | Zdroj: acz 

V době, která oplývá novými SUV a crossovery nižší střední třídy stojí za to připomenout, proč se vydávat do segmentu o třídu většího. Prakticky orientovaného uživatele, který má navíc nadprůměrně rostlou postavu, snadno přesvědčí interiér Santa Fe. Patří totiž i po letech k těm velmi prostorným a příjemně obyvatelným.

Vnitřní šířka, délka interiéru v podélném směru i výška nad sedáky je dobře srovnatelná s osobními vozy střední třídy, navíc je zde velmi dobrý rozhled jako z kapitánského můstku, tedy jeden z faktorů, který při koupi SUV pořád rozhoduje. Velikost interiéru dobře ilustruje situace, kdy posunete řidičovo sedadlo zcela vzad. I pak totiž za řidičem zbývá dost místa pro dospělého muže usazeného na zadním sedadle.

suv hyundai testysuv hyundai testy | Zdroj: acz 

Černá barva výhradně tvrdých plastů přístrojové desky je v našem Santa Fe oživena titanovým a karbonovým dekorem. Nejnovější neprémiová konkurence umí interiér zařídit noblesněji, ale optikou pětiletého stáří Santy jeho interiér průměrně náročného cestovatele neuráží.

V naší výbavě Premium jsou standardem kůží čalouněná a vpředu elektricky seřiditelná sedadla, která lze za slevu 20 tisíc korun vyměnit za látková. Samotná kůže má hrubou strukturu budící dojem nezničitelnosti, ale pesimista může vidět i stopu umělé koženky. S trochou nadsázky bychom tento materiál označili za opak superjemné kůže v Lexusech.

Zadní oddíl je v podélném směru prostorný, to už zaznělo. Počítat byste ale měli s nízko (330 mm) nad podlahou umístěnými sedadly, která logicky neposkytnou posádce tolik pohodlí, jako v osobním autě. Vylepšit to může aspoň v několika krocích polohovatelné opěradlo.

suv hyundai testysuv hyundai testy | Zdroj: acz 

Zavazadelník má nadprůměrné rozměry i objem. Obojí plyne ze skutečnosti, že za druhou řadou sedadel můžete mít ještě jednu třetí, když prodejci připlatíte (+35.000,-Kč). V pětimístném interiéru stojí za pozornost nejmenší šířka mezi podběhy 1160 mm, délka kufru u dna 1000 mm a výška po kryt 440 mm. Příjemná je i variabilita – se sklápěním opěradla se pohybuje směrem dolů taky sedák a nakonec vzniká rovná plocha s délkou 1,6 m.

Zásadní změnou loňské modernizace byla instalace nového turbodieselu a nové šestistupňové automatické převodovky. Čtyřválec řady R má sice podobný zdvihový objem 2,2 l, ale fakticky nemá s předchůdcem nic moc společného. Jeho parametry (145 kW při 3800 min-1, 445 Nm mezi 1800 a 2500 min-1) jsou vůbec nejlepší ve třídě, pokud srovnáváme se čtyřválci přeplňovanými jedním turbodmychadlem.

Po nastartování je motor s dvojicí vyvažovacích hřídelí, vstřikováním common-rail (1800 bar) a keramickými žhavicími svíčkami slyšet více než byste od moderní jednotky čekali, ale krátce po rozjezdu se ztiší a jeho vibrace ustanou. Sílu je ochoten rozdávat už od 1500 min-1 a skvěle se cítí asi do 3000 min-1, kde vyniká i kultivovaným chodem. Maximální otáčky někde za 4600 min-1 asi vyzkoušíte málokdy, protože automat včas přeřazuje a dokonce ani v manuálním režimu vám převodovka mnoho vlády nad motorem neumožní.

V kombinaci s automatem tvoří motor příjemně ovladatelný pár, který má hodně síly, ale i plynulou kultivovanost při běžném zrychlování. Automat s hydrodynamickým měničem zvládá ukázkově rozjezdy na sněhu i popojíždění v městské koloně. Na dálnici posílá šestka motor ve 130 km/h do 2500 min-1.

Spotřeba na dálnici na zimních pneumatikách a na břečkou vydatně smočeném povrchu dělá 9 l/100 km, když se počasí a vaše nároky na rychlost uklidní, je možné se dostat k 7 l/100 km. Pokud se vám to zdá moc, prohlédněte si pozorně technická data – Santa Fe v této konfiguraci váží bezmála 2 tuny a vyšší spotřeba na dálnici odpovídá velkému aerodynamickému odporu karoserie, která je mimochodem nad 130 km/h také dost slyšet.

suv hyundai testysuv hyundai testy | Zdroj: acz 

Korejskou čtyřkolku jsme si připomněli na začátku zimy, v době kdy republika zapadala 15 centimetry sněhu. Samočinná distribuce síly motoru na všechna 4 kola fungovala v rámci možností dvoutunového SUV spolehlivě při rozjezdu, v zatáčkách i na dálnici jako stabilizující prvek v přímém směru. Spolupráce s podvozkovou elektronikou je naladěna komfortně. Souhra stabilizačního systému a pohonu všech kol je prosta rušivých interakcí, průjezdy zatáčkami na mezi adheze jsou plynulé a jisté, auto samo řeší elegantně většinu drobných chyb osoby za volantem.

Řízení proti předchozímu provedení ztuhlo, takže i na dálnici ve vyšších rychlostech působí Santa Fe jistě. Brzdy reagují rychle na pohyb pedálu. Odpružení je stále komfortní, dobře tlumí většinu nerovností, ale na suchém asfaltu a v ostřejším provozu bude působit zřejmě příliš houpavě. V zimě a na sněhu jsme s ním neměli sebemenší problém, posádka je opečovávána i ve vyšších cestovních rychlostech s mírou komfortu, která se blíží osobním vozům.

Santa Fe dozrálo. K dnes už nenápadnému vzhledu přidali inženýři v Koreji nadprůměrně výkonný čtyřválec, velmi dobrý šestistupňový automat a schopný pohon všech kol. Jízdní vlastnosti v extrémních podmínkách letošní zimy nezklamaly, ale na suché silnici jsme dnes už v Evropě zvyklí na přímočařejší reakce i v segmentu dvoutunových SUV.

Cena se pohybuje v sedmisettisícovém pásmu. Není to zrovna málo, ale Hyundai i v roce 2011 věrně následuje strategii prodeje bohatě vybavených vozů za zajímavé ceny.

suv hyundai testysuv hyundai testy | Zdroj: acz 

První cena vozu599.900,- Kč (2,0, 128 kW, Comfort 4x2)
První cena vozu s testovanou motorizací719.900,- Kč (2,2 CRDi, 145 kW, Comfort 4x4)
Základní cena testovaného vozu789.900,- Kč (2,2 CRDi, 145 kW, Premium 4x4m)
Cena testovaného vozu vč. příplatků803.900,- Kč (2,2 CRDi, 145 kW, Premium 4x4)

Plusy

  • Výkonný motor s příjemným projevem a nízkou spotřebou
  • Dobrá šestistupňová automatická převodovka
  • Chování pohonu všech kol na sněhu
  • Prostorný interiér
  • Velký zavazadelník
  • Bohatá výbava

Minusy

  • Displeje na středové konzole nelze dostatečně ztlumit
  • Vibrace motoru při volnoběhu
  • Aerodynamický hluk na dálnici
  • Individualizace výbavy jen v omezené míře

Vstoupit do diskuze (3)