Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Test: Iveco Massif vs. Land Rover Defender - Drsňáci

Ladislav Černý Ladislav Černý 13. 9. 2009
9
10
Zobrazit náhledy (9)
Turbodieselové čtyřválce na drsný terén zcela stačily Iveco Massif Naviják v pevnostním nárazníku ARB jsme nepotřebovali. K jeho využití však chybělo jen málo. Hranaté tvary, rámová konstrukce a silně zkosené čelní sklo patří ke klasice off-roadů
Dvě auta určená zejména pro práci se vydala do těžkých podmínek. Terénní dovybavení pocházelo od firmy Dajbych.

Legenda a novinka na stejném bitevním poli. Testovaná vozidla určená do extrémních podmínek dokážou tolik, že lesáci a energetické závody po nich sahají s jistotou.

U těchto automobilů tvoří klasiku značná světlá výška, obě tuhé nápravy a propracovaný pohon všech kol. Hlavní úkol pro ně představuje odvedení nejtěžší práce v lesích, ale také krátký transport po silnici.

Ověšená novinka

Iveco Massif nastoupilo do boje s Land Roverem Defender vybaveném několika úpravami do extrémních podmínek. Iveco se světlou výškou 260 mm dostalo zvýšené sání Safari Snorkel za 13 627 korun bez DPH. Uzávěrky pohonu předních kol včetně volnoběžek pocházely od firmy AWM a stojí 27 496 korun bez DPH. Dajbych umí tyto neoriginální uzávěry dodat také na zadní nápravu, ale jimi testovaný massif nedisponoval. Pro případ zapadnutí do obrovské díry provázené nemožností pomocí běžných prostředků se dostat ven sloužil přední naviják.

Pro převoz objemných předmětů byl připraven střešní nosič ARB.

Klasika v základu

Z fotografií vidíme, že Land Rover Defender nebyl zánovní jako jeho italský soupeř. Počítadlo kilometrů ukazovalo na hodnotu 170 000, což v případě terénního stroje představuje úctyhodnou hodnotu. Veškeré mechanické komponenty pracovaly bez chybičy, pouze na lehce obouchaném exteriéru se projevily kilometry a roky.

Za volantem defenderu jsme si museli zvykat na volant a zejména pedály umístěné vlevo od podélné osy sedadla, takže zpočátku jsme místo spojky občas sešlápli brzdový pedál. Po chvíli problém ustal, pouze notná síla potřebná k aktivaci spojky zůstala. Je jasné, že pokud by spojka pracovala lehce, nemohla by se dožít takové porce ujetých kilometrů.

Možnosti úprav

K defenderu lze získat podobné speciální úpravy, jakými byl vyzbrojen massif, protože firma Taubenreuther je dokáže dodat i pro britského drtiče terénu. Jedná se o uzávěrky diferenciálů ARB, tlumiče pérování Koni, kryty podvozku, šnorchl, střešní nosiče či zesílené spojky.

Odlišné řazení

Massif se v porovnání s defenderem jeví jako nesrovnatelně modernější vozidlo. Klasickou konstrukcí off-roadů s pevným rámem a listovými pružinami disponují obě vozidla, ale například otevření dveří prozradí generační rozdíl.

Iveco používalo zapuštěné kliky s velkoplošným madlem, u defenderu přesahovaly obrys auta a měly jen malé tlačítko k uvolnění zámku. Pro někoho to může znamenat maličkost, ale když jsme během jízdy v terénu kvůli uvíznutí vůz desetkrát a znovu nastoupili, přišel nám už rozdíl ve dveřních klikách velmi zásadní.

Řízení obou vozidel odhalilo další zásadní rozdíl. Massif se čtyřramenným volantem s tlustým věncem se nám v terénu ovládal lépe než defender. Jeho dvouramenný a tenčí volant občas proklouzl mezi prsty, protože při zdolávání ostrých zatáček v prudkém stoupání bylo nutné volant držet proti tlaku kol, která měla tendenci srovnat se do přímého směru.

Porovnání sedadel přineslo také více bodů pro itala. Massif bodoval nejen většími rozměry sedaček, ale také znatelným bočním vedením.

Musíš–nemusíš

Obě vozidla mají v základu pohon 4x4, ale disponovala také uzávěrkou mezinápravového diferenciálu. Zatímco k připojení přední nápravy stačí u defenderu změnit polohu voliče pohonů vpravo od řadicí páky, z massifu jsme museli vystoupit a ručně spustit volnoběžky v nábojích kol. V případě nečekaného uvíznutí a odpojení přední nápravy je nutné z itala vystoupit, zatímco defender vše zvládá z kabiny.

Massif s hlubokou tradicí

Nejen Defender, ale i Massif v sobě nese dlouhé kořeny off-roadů s hranatými tvary. Iveco tímto modelem navazuje na Campagnolu, se kterou Fiat přišel v roce 1951. Po dvaceti třech letech prošel drsný off-road důslednou modernizací. Léty osvědčenou koncepcí s použitím moderní techniky disponuje rovněž Defender, který v roce 1948 navázal na americké jeepy.

TECHNICKÉ PARAMETRYIveco Massif SWLand. R. Defender 110
Motor3.0 HPIR4
Typpřeplňovaný vznětový čtyřválecpřeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů4/164/8
Objem válců (cm3)29982401
Chlazeníkapalinoukapalinou
Největší výkon (kW/ot. za min)107/300090/3500
Točivý moment (N.m/ot. za min)350/1400360/2000
Převodovkašestistupňová manuálníšestistupňová manuální
Redukční převodovkaanoano
Pohonvšech kolvšech kol
Uzávěrka difer.mezinápravovámezinápravová
Spotřeba paliva (l/100 km)11,4/9,9/10,513,5/9,5/11,1
Délka/šířka/výška (mm)4720/1750/20504639/1790/2021
Rozvor (mm)27682794
Rozchod P/Z (mm)1486/14861486/1486
Přední převis (mm)677649
Zadní převis (mm)12751196
P/Z nájezdový úhel (o)50/3049/35
Přechodový úhel (o)2430
Světlá výška (mm)260314
Celková hmotnost (kg)30503500
Užitečná hmotnost (kg)9101540
Obsaditelnost55/7
Objem nádrže paliva (l)10073

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

zdravim
| 27. 3. 2013
rekl bych, ze massif vychazi spis ze Santany Ps 10, ktera vychzi z Landroveru series.
Stejne jako massif nema staly pohon 4x4, ale priraditelny predek bez mezinapravoveho diferencialu. volnobezky jsou dobre, neni to soucast zakladni vybavy. Defender ma staly pohon 4x4 a tusim ze seriove mezinapravovou uzaverku. A ma vinute pruziny, nikoli listy jako massif.
Avatar - kolmar
hmmm
| 15. 9. 2009
Uz som ti chcel pisat SZ ;-) ... ale ozval si sa..Cize 90-tka, dam ruku do ohna ze Long, a aky motor, 3.0 TDI 92 kW alebo novsi 120 s common railom.
Inac zaujimali by ma tvoje km, a spokojnost s autom. Ako som pisal na 90-tku lanarim brata, nech si BJ 40 kupi az ked bude mat na dvore 300C alebo Camaro :-! :yes:

Inac po surfovani na nete sme niekde v portugalsku ci nemecku ci kde nasli krasne zrenovovanu 50-tku...cize zazrak. 40-tky aj 60-tky su... no 55 je rarita nad raritu.
hmmm
| 14. 9. 2009
jenom celkem běžnou 95tku v sérii ... ale nějaká 55tka by se mi tuze líbila .. nebo 78/76tka .... :yes: :yes: :yes:
Hroznej clanek
| 13. 9. 2009
Nevim proc, ale vubec se to nedalo cist, slovosled prisernej, ziskane informace prakticky zadne...na priste se polepsete pane Cerny. Dekuji ;-) .
Avatar - kolmar
hmmm
| 13. 9. 2009
Seurs, tak ta 40-tka je jeho srdcovka, vzdy na nete surfuje a hlada pekne kusy. No ja mu prve odporucam kupit si nieco normalne a toto az ako druhe auto, no neviem co vystroji. Racej mu odporucam 90-tku resp. 70-tku...skor opravi, aj slusnejsie pojde a viac vydrzi.

Defik neni velmi spolahlivi, no aj tak je to legenda hoci na LC sa spolahlivostou nechyta... a ked novy motor je este horsi ako td5..hmm tak smola.

Inak, toto si videl ?? >:-[]

[odkaz]

PS: aky LC mas ty??

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku