Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jaguar F-Type 2016: První jízdní dojmy z Portugalska

Leoš Káňa Leoš Káňa 4. 2. 2015 • 02:18
66
33
Zobrazit náhledy (66)
Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type Jaguar F-Type
Jaguar pro modelový rok 2016 připravil vylepšené provedení kupé F-Type. Prodávat se začne už nyní na jaře.

Žádný automobil není tak dokonalý, aby ho výrobce mohl prodávat beze změn několik let. To platí i o rozhodně povedeném kupé Jaguar F-Type, které nás uchvátilo svojí ladnou postavou, vytříbeným designem, lehkostí, dynamickými vlastnostmi i schopností jezdit bokem. Takže co nového si na nás v Coventry připravili? Hlavně verzi s pohonem všech kol pro provedení S a R nebo manuální převodovku pro šestiválcové verze. Celkově tak bude tento sportovní model nabízen v neuvěřitelných 14 variantách.

Jako první čeští novináři jsme mohli nové F-Type vyzkoušet na okruhu Estoril poblíž Lisabonu. Novinku lze rozpoznat na první pohled. Její kapota je výrazněji vyboulena a typické výdechy jsou posunuty dále od sebe a více dopředu. Motor je totiž ukotvený o několik centimetrů výš, protože pod ním vede pohon předních kol. Za převodovkou je mezinápravová spojka, která za normálních podmínek přeposílá točivý moment jen na zadní kola. To ponechává F-Typu typické jízdní vlastnosti a snižuje nežádoucí ztráty ve výkonu. Pokud systém Intelligent Driveline Dynamics (IDD) prostřednictvím senzorů zjistí možnou ztrátu adheze zadních kol, připojí přední nápravu. Zlepšit by se měla nejen stabilita jízdy a bezpečnost, ale i přenos síly na silnici – F-Type R s výkonem 405 kW má s pohonem všech kol lepší akceleraci na stovku než zadokolka.

Jaguar F-Type AWD

Nejprve jsme vyzkoušeli vrcholné „erko“, které má nyní stejný výkon v kupé i kabrioletu. Na okruhu Estoril jsme otestovali jeho grip při maximální rychlosti. A musíme uznat, že se nám moc líbilo. Soustředili jsme se hlavně na přenos síly motoru na vozovku. Ještě v živé paměti máte zkušenosti s R Coupé na zmáčených silničkách v okolí Salzburgu, kdy sebemenší dotek plynového pedálu znamenalo prokluz zadních kol a plné ruce práce s udržením vozu v přímém směru.

V Portugalsku tak vydatný déšť nebyl, ale závodní trať byla i tak mokrá. První zahřívací kolo jsme se jenom seznamovali s tratí. Další průjezd už naznačil možnosti podvozku, ale pravý adrenalin přišel až potom. Hlavně výjezd z utažených pomalejších zatáček pod plným plynem zvládala čtyřkolka excelentně. A i když jsme to přehnali a zadek se začal pomalu hrnout před nás a hrozilo, že se přetočíme, Jaguar téměř sám srovnal stopu. Ano, vytrácí se jeho hravost a úžasná schopnost driftovat, ale F-Type s pohonem všech kol je mnohem bezpečnější a na okruhu i možná rychlejší. I v táhlých zatáčkách totiž „erko“ drželo jak přilepené. Při jízdě ve vysokém tempu musíme pochválit také nový elektrický posilovač řízení EPAS, který dostanou všechna „efka“.

Schopnosti pohonu všech kol jsme vyzkoušeli také při slalomu na mokré vozovce. Šestiválcová „eska“ s výkonem 280 kW se po vytyčené trase proplétala jako by byla silnice úplně suchá. Překvapilo nás neutrální chování při všech jízdních režimech a ani jednou se nám ho nepodařilo urvat. Okamžik, kdy se připojila přední kola jsme ani nezaznamenali.

Jaguar F-Type Kupé (MY2016) – technická data a ceny
Model F-Type F-Type S F-Type S AWD F-Type R F-Type R AWD
Zdvihový objem [cm3] 2995 2995 2995 5000 5000
Válce/ventily 6/4 6/4 6/4 8/4 8/4
Největší výkon [kW/min] 250/6500 280/6500 280/6500 405/6500 405/6500
Točivý moment [N.m/min] 450/3500-5000 460/3500-5000 460/3500-5000 680/3500 680/2500-5500
Převodovka 6M (8A) 6M (8A) 8A 8A 8A
Max. rychlost [km/h] 260 (260) 275 (275) 275 300 300
Zrychlení 0-100 km/h [s] 5,7 (5,3) 5,5 (4,9) 5,1 4,2 4,1
Komb. spotřeba [l/100 km] 8,4 (9,8) 9,8 (8,6) 8,9 10,7 11,3
Pohotovostní hmotnost [kg] 1567 (1577) 1584 (1594) 1674 1650 1730
Cena s manuálem [Kč] 1.834.975 2.176.045 - - -
Cena s automatem [Kč] 1.908.412 2.234.023 2.424.554 2.951.553 3.197.865

Jaguar F-Type 6MT

Zájemci o Jaguar F-Type se mohou těšit také na šestistupňovou manuální převodovku určenou jen pro šestiválcové verze. Ta má za úkol zprostředkovat řidiči tu pravou radost z řízení bez zásahů elektroniky. Nám připadala přesná a krátké dráhy vybízely k dovádění. Také uspořádání pedálů s plynem a brzdou blízko sebe bylo v pohodě. Jenže zvolená trasa po úzkých okresních cestách i značný provoz bylo proti – maximálně jsme zařadili čtyřku. Navíc jsme vyfasovali auto s řízením vpravo, takže na ovládání řadičky levou rukou jsme si zvykli až v samém závěru.

Nové verze Jaguaru F-Type lze objednávat již nyní. Kromě zmíněných technických inovací najdete ve voze přepracovaný přístrojový štít s novými budíky a ukazateli. Vylepšen je také multimediální systém. Navigace je mnohem rychlejší a poprvé budou k dispozici mapové podklady na SD kartě. Funkci InControl Secure, která upozorní majitele prostřednictvím mobilního telefonu, že někdo jeho vůz odcizil, jsme naštěstí vyzkoušet nemuseli.

Jaguar F-Type Convertible (MY2016) – technická data a ceny
Motor F-Type F-Type S F-Type S AWD F-Type R F-Type R AWD
Zdvihový objem [cm3] 2995 2995 2995 5000 5000
Válce/ventily 6/4 6/4 6/4 8/4 8/4
Největší výkon [kW/min] 250/6500 280/6500 280/6500 405/6500 405/6500
Točivý moment [N.m/min] 450/3500-5000 460/3500-5000 460/3500-5000 680/3500 680/2500-5500
Převodovka 6M (8A) 6M (8A) 8A 8A 8A
Max. rychlost [km/h] 260 (260) 275 (275) 275 300 300
Zrychlení 0-100 km/h [s] 5,7 (5,3) 5,5 (4,9) 5,1 4,2 4,1
Komb. spotřeba [l/100 km] 9,8 (8,4) 9,8 (8,6) 8,9 10,7 11,3
Pohotovostní hmotnost [kg] 1587 (1597) 1604 (1614) 1694 1665 1745
Cena s manuálem [Kč] 2.033.952 2.375.022 - - -
Cena s automatem [Kč] 2.106.247 2.432.826 2.620.991 ? 3.396.233


Související články

Témata
Avatar - Magister
5. 2. 2015 07:49
Re: Super
Taky jsem žádný pořádný český test na Rko nečetl. S váhami souhlasím, Jagy jsou poněkud těžké ve srovnání s konkurencí.
Avatar - CHerokee
4. 2. 2015 17:20
Re: Super
Vím, jel jsem. Ale novinářům ji na pár dní nikdo nepůjčil :-) , proto ani nebyl žádný souhrnný test verze R.
Avatar - Emel
4. 2. 2015 17:01
Re: Super
Jak nepůjčil? V8 tu normálně byla na Jaguar days a mohl se s ní svézt kdo chtěl...
Avatar - CHerokee
4. 2. 2015 16:43
Re: Super
Čeští novináři vynášejí do nebes verzi S, ale s R těžko mohou sorvnávat, když ji jim nikdo nepůjčil. Tohle auto je krásné, co mě ale zaráží je váha. A zejména pro ni prakticky v každém srovnávacím zahraničním testu s Porsche prohraje.

https://www.youtube.com/watch?v=GGSRtE…
4. 2. 2015 14:34
Re: Super
Byl jsem na převlečení >:-[]
Články odjinud