Jaguar F-Type Coupé: První jízdní dojmy

 

Rok po atraktivním roadsteru přichází Jaguar s neméně atraktivním kupé, které je moderní poctou Jaguaru E-Type z roku 1961.

Obvykle se u sportovních aut nejprve představí kupé a příznivci jízdy s větrem ve vlasech musí netrpělivě čekat, až dorazí odvozený roadster. Jaguar na to ale šel oklikou: nejprve na frankfurtském autosalonu 2011 prezentoval koncept kupé C-X16, loni na jaře se ale u prodejců objevil roadster – pojmenovaný F-Type Cabriolet. Sériová verze kupé přichází nyní, s ročním zpožděním.

Projekt ryze sportovního auta si Jaguar nemůže vynachválit. Prodeje překonávají původní plány a 75 % majitelů přešlo od jiné značky – zejména Porsche a BMW (to navzdory své image nenabízí žádný podobně zaměřený model). Kupé by mělo odbyt víc než zdvojnásobit, automobilka u něj předpokládá 60% podíl na produktovém mixu. A není to jen kvůli karoserii s pevnou střechou, F-Type Coupé má totiž v záloze hned několik trumfů.

Stejně jako u roadsteru existují tři verze: šestiválcové F-Type a F-Type S a vedle nich osmiválec. Ten v kupé je ale vylepšený, jmenuje se F-Type R a má výkon 550 koní (404 kW). Kompresorem přeplňovaný osmiválec proti variantě F-Type V8 S Cabriolet posílil o 40 kW a točivý moment vzrostl z 625 na 680 N.m. Dále tato verze dostala vylepšený aktivní diferenciál, za příplatek může mít keramické brzdy s kotouči o průměru 398, resp. 380 mm, které uspoří 21 kg hmotnosti, a samotná karoserie kupé je o dalších 20 kg lehčí. Všechna tato vylepšení mají jednoznačný výsledek: s časem 7:39 je F-Type R nejrychlejším Jaguarem na Nordschleife a vyrovná se například Ferrari 458 Italia.

Vnější design věrně kopíruje původní koncept, který je moderní reinterpretací Jaguaru E-Type – například linie střechy, maska chladiče nebo koncová světla jsou jasným odkazem na legendární předlohu. Pro sériovou výrobu se měnily jen detaily, konkrétně tvar zrcátek, zadní boční okno a koncová světla, která jsou u produkční verze menší. Přidáním výztuhy z extrudovaného hliníku, která tvoří vnitřnosti oblouku střechy, se zlepšila torzní tuhost už tak velmi tuhé hliníkové samonosné karoserie o 80 %. Kupé je také praktičtější, díky absenci mechanismu skládací střechy se zavazadlový prostor více než zdvojnásobil, ze 196 na 407 litrů.

TEST Jaguar F-Type S – Rychlost, krása, emoce

Jaguar uspořádal první testy na španělském okruhu Motorland Aragon, který je dílem architekta Hermanna Tilkeho a letos se na něm pojede už pátý ročník motocyklové Gran Premio de Aragón. Trať dlouhá 5,3 kilometru má náročný profil plný slepých horizontů, takže důkladně prověří schopnosti auta (i řidiče). F-Type R vyráží na trať vybaven keramickými brzdami, aktivním diferenciálem, který dosáhne 100% svornosti během 200 ms, a funkcí Torque Vectoring by Braking. Tento elektronicky pomocník citlivým přibrzďováním vnitřních kol předchází nedotáčivosti v zatáčkách.

Díky tomu se F-Type R neztratí ani na takto náročném okruhu. Torque Vectoring pomáhá bez zaváhání projíždět rychlé táhlé zatáčky, řízené přesunutí hnací síly na zadní kolo zase citelně vylepšuje trakci na výjezdu z těch utaženějších. K tomu se přidávají výkonné a nevadnoucí karbon-keramické brzdy a perfektně naladěná osmistupňová automatická převodovka. Ve sportovním nastavení řadí „natvrdo“ jako sekvenční skříně, v manuálním režimu reaguje okamžitě a při brzdění si pamatuje pokyn k podřazení – v nejbližším vhodném okamžiku s meziplynem přejde na nižší převod. Přestože má F-Type R Coupé proti verzi F-Type S V8 Cabriolet o 4 % přitvrzené pružiny, v rychlých úsecích by snesl ještě tužší naladění. Ale to se bavíme o specifických podmínkách náročné trati v Motorlandu Aragon…

Video

Na silnici ovšem funguje vše dokonale. Sportovní pružiny a adaptivní tlumiče jsou naladěny tak, aby auto pevně sedělo na silnici a přitom neodskakovalo ani nemlátilo do zad. Síla pětilitrového přeplňovaného osmiválce je ohromující, sotva se ve dvou tisících otáčkách dostane do ráže, úderně táhne až do omezovače. Pro divokou rychlost není vůbec potřeba motor vytáčet, například při předjíždění je zrychlení na šestku i po mírném „polechtání“ plynového pedálu dílem okamžiku. Než se protáhnete okolo pomalejšího auta, už nejedete 100, ale 180 km/h.

Vyspělé řízení trakce ovšem dovoluje využívat potenciál motoru naplno i na těch nejklikatějších cestách. Kupé se s ledovým klidem protahuje vlásenkami, do toho pod přední kapotou burácí jeho osmiválec a zezadu se při každém ubrání plynu ozývá efektní a návykové střílení do výfuku.

F-Type R je nejrychlejším Jaguarem současnosti. Jeho maximální rychlost je omezena, ovšem místo obvyklých 250 rovnou na 300 km/h. Zrychlení z klidu na stovku je podle výrobce dílem 4,2 sekundy, orientační měření ovšem ukázalo, že ve skutečnosti sprint trvá velmi pravděpodobně méně než čtyři sekundy!

Ani šestiválec se v kupé neztratí

F-Type R s výkonem 550 koní a cenou od 2,9 milionu korun je opravdový performance car, který si brousí zuby na výkonné verze Porsche 911 nebo domácího konkurenta Aston Martin. Vedle vrcholného modelu ale existují ještě dvě další, o kousek krotší varianty, které mají pod kapotou třílitrový kompresorem přeplňovaný šestiválec. Základní model má 340 koní, výkonnější F-Type S se kromě výkonu 380 koní liší použitím samosvorného diferenciálu, adaptivních tlumičů a výkonnější brzdové soustavy.

I přes velký výkonový odstup od osmiválce je F-Type S všemi běžnými měřítky opravdu rychlé auto. Sprint na stovku zvládá za 4,9 sekundy a nejvyšší rychlost je omezena na 275 km/h. Rozdíl mezi V6 a V8 navíc částečně kompenzuje jiné zpřevodování, šestiválec má o 20 % kratší stálý převod. Přesto se při klidné jízdě nevydává do přehnaně vysokých otáček, například ve 130 km/h točí na osmičku rozumných 2200 min-1, které plně odpovídají potenciálu motoru pro klidnou jízdu.

Jenže pro pohodové ježdění Jaguar vyrábí vhodnější auto, limuzínu XJ. A tak nejlepším nápadem je přepnout volič jízdních režimů do polohy Dynamic. Tlumiče, které normálně dodávají F-Typu až cestovní charakter, ztuhnou, převodovka začne pod plynem řadit rychleji a bez prokluzu měniče, zostří se reakce motoru a hlavně se otevřou klapky ve výfuku.

Ušlechtilý zpěv šestiválce je ještě návykovější než osmiválcová bouře. Třílitr vydává vyšší tóny, mezi nimiž se dá zaslechnout také pískání mechanického dmychadla pod kapotou. Dvě obří koncovky vyvedené středem nárazníku vypadají jako trumpety a podobně taky zní.

Šestiválec se nenechá zahanbit ani v zatáčkách. Naopak, přes nepopiratelné kvality osmiválcová verze zkrátka neskryje, že šestiválec je o 70 kg lehčí. Proto se F-Type S vrhá do zatáček ochotněji, v praxi se obejde bez aktivního diferenciálu a řízení v F-Type R vedle něj působí lehce odtažitým dojmem. Jaguar zkrátka vytvořil v jedné karoserii dvě auta, která osloví rozdílně zaměřené řidiče. S třílitrovým motorem poskytuje hlavně hravost a rychlost, pětilitrový F-Type R dává přednost brutální síle motoru a jejímu nesmírně efektivnímu přenosu na silnici.

Jaguar F-Type - technická data a ceny
ModelF-TypeF-Type SF-Type V8 SF-Type R
Převodovka8A8A8A8A
Zdvihový objem [cm3]2995299550005000
Válce/ventily6/46/48/48/4
Největší výkon [kW/min-1]250/6500280/6500364/6500405/6500
Největší toč. mom. [Nm/min-1]450/3500-5000460/3500-5000625/2500-5500680/2500-5500
Max. rychlost [km/h]250275300300
Zrychlení 0-100 km/h [s]5,34,94,34,2
Komb. spotřeba [l/100 km]8,89,111,111,1
Cena kupé [Kč]1.853.478,-2.170.135,--2.866.974,-
Cena roadster [Kč]2.045.989,-2.363.614,-2.779.975,--
Spolupracujeme s TipCars.com
Boom na hypotečním trhu lehce zpomaluje, řekl ředitel měnové sekce ČNB Holub Boom na hypotečním trhu lehce zpomaluje, řekl ředitel měnové sekce ČNB Holub

Podíl nových hypoték, kde úvěry představují maximálně 80…

Faltýnek: Koaliční smlouva vznikne pravděpodobně do dvou týdnů Faltýnek: Koaliční smlouva vznikne pravděpodobně do dvou týdnů

Místopředseda hnutí ANO Jaroslav Faltýnek předpokládá, že…

Bílý dům je skeptický ke slibům Kim Čong-una, píší americká média Bílý dům je skeptický ke slibům Kim Čong-una, píší americká média

Bílý dům se staví skepticky k oznámení Severní Koreje o…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jaguar F-Type Coupé: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové…

 



Nástupce Jaguaru F-Type navzdory jeho slabým prodejům bude. Dostane elektromotor! Nástupce Jaguaru F-Type navzdory jeho slabým prodejům bude. Dostane elektromotor!

Britská značka se zástupce v segmentu sporťáků nechce…

Jaguar F-Type se čtyřválcem: Bude ho někdo chtít? Jaguar F-Type se čtyřválcem: Bude ho někdo chtít?

Jaguar F-Type měl až dosud pod kapotou pouze vidlicové…

 



 
Pokuty za kamery v autech: Nečernobílý svět

Pokuty za kamery v autech: Nečernobílý svět

Dnes 15:11

Záběry kamer z předního skla auta mohou představovat důležitý důkaz při hledání viníka nehody. Umístění záznamového zařízení ale musí splňovat přísné regule, jinak hrozí sankce. A v cizině jsou mnohdy ještě přísnější.




Blesk.cz

3G je u nás mizerné, ale vypínat se zatím nebude. Na vině jsou zastaralé mobily

3G je u nás mizerné, ale vypínat se zatím nebude. Na…

Cca před pěti lety T-Mobile oznámil, že v roce 2018 začne vypínat 3G síť. V roce 2015 operátor upřesnil, že do…

Ohořelá psí těla s provazy kolem krku: Zvířata mučí děti?

Ohořelá psí těla s provazy kolem krku: Zvířata mučí děti?

Uhořelá těla pohozená v potoce a na poli s provazy kolem krku…V osadě u slovenského města Trebišov se našla…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

ONLINE: Jihlava vyhrála 3:2, ale za záchranou míří Litvínov!

ONLINE: Jihlava vyhrála 3:2, ale za záchranou míří Litvínov!

SOUHRN 12. KOLA | Před rokem Jihlava stáhla Karlovy Vary z extraligy do první ligy a dnes si oba týmy role…

 

Reflex.cz

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

PAVEL ŠRUT A GALINA MIKLÍNOVÁ jsou, pokud jde o dětské knížky, dvojjediná bytost – za posledních deset let jich…

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří nechtěli bojovat. Kdo skutečně byli?

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří…

Legendární japonští bojovníci jsou opředeni řadou mýtů a polopravd. Nindžům jsou často přisuzovány téměř…