Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jeep Cherokee 2.5 TD – Farmářské vozidlo

Tomáš Zajíček
Diskuze (0)

Druhým terénním vozem testovaným v redakci www.auto.cz se stal světoznámý Jeep Cherokee. Narozdíl od prvního testovaného teréňáku SsangYong Musso je tento Jeep opravdovým terénním vozem, který úmyslně postrádá přemíru luxusu a zakulacených tvarů.

Přesto je nutno zdůraznit, že Cherokee v minulém roce prošel výraznou inovací, která nákladem přes 215 milionů dolarů má zajistit tomuto Jeepu dobrou prodávanost i v příštím století. Z hlavních změn je zvenčí patrna pozměněná maska chladiče a jemné zakulacení mnoha dílů karoserie. Podstatně více úprav se však nachází uvnitř vozu. Celá přístrojová deska je nová s přehlednou kapličkou a ergonomicky umístěnými ovládacími prvky. Volant se standardně montovaným airbagem je rovněž nový. Ventilační a topná soustava je posílena o 30 procent. Přepracováním prošlo i uložení pohonných jednotek, čímž se dosáhlo snížení hluku i vibrací pronikajících do interiéru. Terénní vlastnosti byly posíleny zvýšením torzní tuhosti karosérie o plných 40 procent. Dále byla zavedena nová generace čtyřkanálového ABS a klasická plechová nádrž byla nahrazena moderní plastovou s objemem 76 litrů.

Jízda tímto vozem po normálních silnicích je sice poměrně příjemná, ale přesto je naklánění vozu výrazně vyšší než u běžných osobních vozů. Co nám dále celkem dost vadilo, byl neuvěřitelně velký účinek posilovače, díky čemuž se i při minimálním pootočení volantem vůz pohyboval ze strany na stranu a neustálé korigování při delší jízdě dost unavuje. Výhodou je možnost vypnutí pohonu přední nápravy a tím snížit spotřebu paliva při jízdě po běžné silnici. Vypnutí, popřípadě zapnutí, je možno provézt i za jízdy, což mnohé vozy konkurence nedovolují a je nutno s nimi zastavit.

Po nájezdu do terénu se ale vše obrátilo a Cherokee začal ukazovat svou pravou terénní tvář. Počáteční slabší terén jsme hravě zvládli i bez redukce. Po dojetí k pořádnému svahu jsme zařadili redukci a díky dobře táhnoucímu turbodieselu a velkým nájezdovým úhlům jsme nenašli terén, jímž by Cherokee neprojel. Co nás překvapilo, byla skutečně velká tuhost karoserie, neboť i když se jedním předním kolem najelo na svah a zadní kolo se vznášelo ve vzduchu, v interiéru díky minimálnímu krutu karoserie nic nevrzalo ani nepraskalo, tak jako se u poloterénních vozů stává. Motor s výkonem 85 kW a velkým točivým momentem 300 Nm při 2000 otáčkách je pro jízdu v terénu vhodný právě díky nízko položenému točivému momentu. Hluk motoru je v kabině sice patrný, ale nijak se neodlišuje od jiných vozů s dieselem.

Interiér vozu je poměrně strohý, ale plně odpovídá programovému určení tohoto vozu (luxus najdete v Grand Cherokee). Kritiku zaslouží málo místa na nohy na zadních sedadlech, stejně jako špatný přístup na ně malými dveřmi. O to větší je zavazadlový prostor. Námi testovaný vůz byl slušně vybaven např.: 2x airbag, rádio se čtyřmi reproduktory, tónovaná skla, posilovač, klimatizace, samosvorný diferenciál, kůží potažený volant a litá kola 15palcová, dálkové ovládání centrálního zámku, elektrické ovládání oken a zrcátek.

Celkově se tedy jedná o povedený vůz pro svůj účel - jízdu ve středním a těžkém terénu. Při rozhodování se o koupi tohoto vozu je však nutno si dobře rozmyslet, kolik času tento vůz skutečně stráví v terénu a kolik na běžné silnici.

Tomáš Zajíček
Diskuze (0)
Cena základní sestavy 995 700 Kč
Cena testované sestavy 995 700 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 2499
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 3900
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 2000 - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 162
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 12.1 / 8 / 9.5
Rozměry a hmotnosti
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1640 / 750
Rozměr pneu: 0
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4240
b) šířka (mm): 2010
c) výška (mm): 1700
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
místo vzadu pod předním sedadlem: ne