Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jeep Cherokee 2.2 MultiJet 143 kW Limited – Klasika občas až moc klasická

Martin Machala
Diskuze (11)

Jeep vyráběl SUV ještě dlouho před tím, než jejich potenciál odhalily ostatní automobilky. Jednou z největších klasik je model Cherokee.

Design, interiér


Ještě v minulé generaci by se možná Cherokee urazil, že si dovolíme označit terénní legendu za SUV, jenže v té poslední, páté, vyměnil podélné uložení motorů za zástavbu napříč, z tuhé zadní nápravy přepnul na nezávislé zavěšení a ze čtyřkolky s mezinápravovým diferenciálem přešel na SUV klasiku se spojkou. Takže teď už ti, kluku jeden americká, budeme říkat SUV.

Loni se pak představilo výrazně modernizované provedení, které poměrně očekávatelně upravilo design předních partií, rozšířilo bezpečnostní asistenty, chvályhodně zvětšilo kufr a motory přizpůsobilo nejnovějším emisním požadavkům. V mnoha ohledech je to však pořád klasika. A ne vždy se to úplně hodí.

Konečně kouká normálně

Asi na to nebyl úplně vysoký kurz, vsadit si hned po premiéře v roce 2014, že s faceliftem dojde na výrazné přepracování předních partií. Uzounké světlomety vypadaly minimálně poněkud zvláštně, modernizovaná verze s umírněnějším čumákem je o několik pater hezčí auto. Asi nejen z mého pohledu. Že by se však LED světlomety s výkonem zrovna přetrhly, to zase úplně ne. Každopádně, facelift vylepšil vzhled cherokee o světelné roky, teď lze tento jeep považovat za pohledné SUV. A opticky daleko mohutnější – já bych cherokeemu určitě řekl víc než jeho relativně skromných 4,6 metru.

A to i od volantu, nejenom při konfrontaci s testovanými kolegy v redakční garáži. Sedí se i na zvyklosti SUV hodně vysoko, pohled přes dlouhou kapotu dělá dojem daleko většího auta. K americky rozhazovačnému pocitu přispívají i křeslovité přední sedačky, velká jsou i prakticky všechna tlačítka. Proč je však ovládání vyhřívání sedaček, volantu a některých funkcí ventilace schováno v infotainmentu, nepochopím úplně stejně jako u některých jiných značek. A i když prý facelift přinesl materiálové osvěžení, dovedl bych si v tomto směru představit ještě víc. Zvlášť s přihlédnutím k základní cenovce 1,2 milionu. Úplně luxusně jsem si v cherokeem nepřipadal.

Jeep Cherokee 2.2 MultiJet 143 kW Limited Jeep Cherokee 2.2 MultiJet 143 kW Limited

Vzadu a hlavně v kufru mě už prostorově rozšafný pocit poněkud opouští. Zavazadlový prostor se sice s modernizací zvětšil o nezanedbatelných sedmdesát litrů, i tak se však stále v základním uspořádání pohybuje mezi 448 až 570 litry - to podle polohy standardně posuvných zadních sedaček, což není zrovna mnoho.

Motor, jízdní vlastnosti


Je to nafťák!

Pokud jsem v titulku psal, že občas je cherokee klasický až moc, nejvíc „klasický“ je projevem vznětového čtyřválce 2.2 MultiJet. Ten si pořídil několik emisních úprav – dostal novou hlavu, písty, ojnice, vačky a vstřikovače pracující až s tlakem 2000 barů. Úpravy sice přinesly mírné snížení výkonu (ze 147 na 143 kW), točivý moment se však vyšvihl ze 440 na 450 N.m. Dobře, tohoto nárůstu si asi těžko všimnete.

Že však jde o původem vznětovou jednotku, to opravdu nemáte šanci přeslechnout. V tomto ohledu jde o skutečnou klasiku velice podobnou nedávno testovanému wrangleru. Zatímco v ultimativním a legendárním off-roadu jsem si drsný zvuk vlastně docela užíval, přišlo mi, že se k puritánovi docela hodí, v cherokee bych uvítal víc klidu. Čtyřválec je navíc hlučný stále, nenajdete provozní režim, v němž by dal posádce pokoj.

Jeep Cherokee 2.2 MultiJet 143 kW Limited Jeep Cherokee 2.2 MultiJet 143 kW Limited

Síla a dynamika je přiměřená. Představte si, jak asi může jezdit dvoutunové SUV s automatem a nafťákem o výkonu 143 kW a vyjde vám… Jo, tenhle Jeep Cherokee. Očekávatelný a ničím nevybočující dynamický projev, zkrátka jsem nestrádal.

Dalším přínosem modernizace je nový software devítistupňového automatu od ZF, i když mohl přinést ještě víc. Pomalejší reakce a místy ne zrovna logická volba převodových stupňů by mi vadily míň (výš by však převodovka opravdu mohla řadit dřív) než otravný prokluz měniče při podřazování. Modelová situace – přijíždím na červenou, lehkou brzdou dám převodovce pokyn, že zrychlovat se nechystám, ta to pochopí, podřadí… Respektive, začne proces podřazování. Ještě před tím, než k samotnému podřazení dojde, klouže měnič tak dlouho, že se místo postupného zpomalování dočkám vlivem setrvačnosti nejdříve mírného zvýšení rychlosti (jako když někteří konkurenti plachtí) a až pak se devítikvalt konečně rozhoupe a zvolí nižší převod. Vzhledem k „plachtění“ však otáčky vyletí výš, než by plynulé jízdě prospívalo.

Tři čtyřkolky a hopsání

V úvodu jsem sice zmínil jisté SUV zjemnění techniky, na pohon všech čtyř kol však Jeep nejenže nezanevřel, ale pro model Cherokee nabízí dokonce tři různé verze. Základní se jmenuje Active Drive I a jedná se o plně automatický pohon všech kol s elektronicky ovládanou mezinápravovou spojkou. Ta rozděluje točivý moment podle aktuální jízdní situace a umí dokonce odpojit pohon zadních kol. Jasně, kvůli úspoře paliva. Mezistupeň představuje Active Drive II, který přihazuje redukci 2,91:1 a systém pro sjíždění svahů. Právě tato čtyřkolka si našla cestu do našeho jeepu. Když jsem nakousnul spotřebu paliva při zmínce o odpojování nápravy, čekal bych popravdě míň než průměry nejčastěji kolem devíti litrů. O moc níž jsem se dostat nedokázal.

Jeep Cherokee 2.2 MultiJet 143 kW Limited Jeep Cherokee 2.2 MultiJet 143 kW Limited

Třetím a posledním systémem pohonu všech kol je Active Drive Lock, vyhrazený pro Jeep Cherokee Trailhawk (ten si dopřál i vyšší světlost a větší nájezdové úhly). Nejterénnější 4x4 používá i mechanickou uzávěrku zadního diferenciálu a něco, čemu Jeep říká Selec-Speed Control. V podstatě jde o off-roadový adaptivní tempomat, schopný samočinně udržovat rychlost v rozmezí 1 až 9 km/h.

Vzhledem k SUV příklonu bych předpokládal i typické SUV jízdní vlastnosti s důrazem na komfort, zde však cherokee zůstává trochu neposednou klasikou. „Rámové“ hopsání patří u wrangleru k věci, cherokee klidnější sice je, na nerovnostech však dává dost citelné rány. Jízda je poněkud nevyrovnaná – na jedné straně se cherokee zvládá na kvalitním povrchu až mírně rozhoupat, rozbitý povrch ale jeho odpružení dobře nedělá.

Závěr


Závěr

Je to samorost, tenhle Jeep Cherokee. V nejnovější generaci se sice přiklonil k SUV technice, v některých ohledech (hlučný motor, horší komfort odpružení) však stále připomíná terénní klasiku. Nepovedlo se sladění vznětového čtyřválce s převodovkou, nižší by mohla být spotřeba. Potěší rozměrné přední sedačky a hlavně pro řidiče a spolujezdce dostatek prostoru, připravit se ale musíte na menší kufr.

Největší přínos modernizace je ovšem jasný – diametrálně hezčí přední část udělala z cherokeeho všeobecně stravitelnější a pohlednější SUV, design karoserie nyní patří k nejsilnějším stránkám tohoto jeepu.

Základní cenovka 1.241.900 Kč za testovanou specifikaci 2.2 MultiJet 143 kW Limited není nejnižší, výbava je však velmi slušná. A za klad lze jistě považovat už jenom to, že jde o Jeep. Image značky je nezpochybnitelná.

Nejlevnější verze modelu 1.241.900 Kč (2.2 MultiJet/143 kW Limited)
Základ s testovaným motorem 1.241.900 Kč (2.2 MultiJet/143 kW Limited)
Testovaný vůz bez příplatků 1.241.900 Kč (2.2 MultiJet/143 kW Limited)
Testovaný vůz s výbavou 1.299.800 Kč (2.2 MultiJet/143 kW Limited)

Plusy

  • Design karoserie
  • Prostorný interiér, pohodlné přední sedačky
  • Velmi slušná základní výbava

Minusy

  • Hlučný motor a jeho sladění s převodovkou
  • Nekomfortní jízdní projev
  • Malý kufr
Zobrazit celý článek
Martin Machala
Diskuze (11)

Doporučujeme

Jeep Cherokee 2.2 MultiJet 143 kW Limited
Cena základní sestavy 1 241 900 Kč
Výbava základní sestavy Navigace, kožené sedačky, vyhřívané přední sedačky, posuvné zadní sedačky, alarm, adaptivní tempomat, elektricky sklopná zrcátka, elektricky ovládaná okna, dvouzónová automatická klimatizace, litá kola, zadní parkovací kamera, LED přední světlomety, LED mlhovky, palubní počítač. Kč
Cena testované sestavy 1 299 800 Kč
Výbava testované sestavy Metalíza (+25.000 Kč), akční paket zimní výbava – celoroční koberečky, vyhřívaný volant (+14.000 Kč), akční paket luxus – odvětrávané přední sedačky, elektricky nastavitelná sedačka řidiče s pamětí (+18.900 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2174
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 143 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 450 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 205
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.2 / 5.4 / 6.1
Emise CO2: 161
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 448 / 1555
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1952 / 542
Rozměr pneu: 225/55 R18
Jeep Cherokee 2.2 MultiJet 143 kW Limited
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4623
b) šířka (mm): 1859
c) výška (mm): 1669
d) rozvor (mm): 2705
e) rozchod vpředu (mm): 1593
f) rozchod vzadu (mm): 1603
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1010
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 940
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 890
k) šířka vpředu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
5. 8. 2019 21:02
Náhodou....
Ať si tady, každý píše co chce,mám tu verzi před faceliftem,pro mnohé tu šerednější.Předchozí auto VOLVO XC60 2009 151kw.Cherokee také není offroad,ale jizdni komfort je úplně jinde a spotřeba o 1,5 l menší.K tomu el.asistenti .... jediné co je blbější je kufr,který je menší...
Avatar - Jaros71
22. 7. 2019 00:53
Re: Cherokee
Zrovna DIESLY od Fiatu jsou pověstné držáky..
Ten motor je lepší než auto.
Facelift pomohl , je to velmi pěkné SUV.
PROBLÉM je MALÝ KUFR , ABSENCE TUNELU NA LYŽE a CENA !
17. 7. 2019 13:22
takže si to shrňme
Je to stredne skaredý, na silnici nepohodlný, v terénu žádnej zázrak, hlučný, malý a stojí to 1 a čtvrt milionu. jediná cílovka je človek, kterej si chce za každou cenu hrát na kovboje a nemá na grand cherokee.
Avatar - Barrichello
16. 7. 2019 10:58
Cherokee
už po faceliftu sice není tak šeredný, ale taky není krom ceny ničím zajímavý. Výsledekem je, že to nikdo nekupuje, měsíční prodejíční prodeje oscilují mezi 2-6 ks, zatímco většího GrandCherokee se běžně prodává 18-28 ks :-)

A diesel nemá smysl zminovat, slavné VM Motori je hodně profláklá firma už z minulosti :-) :-) Když Jeep tak jedině s benzínem.
Avatar - Emel
16. 7. 2019 10:47
Re: Aha
K tomu testu těžko něco napsat. Auto, které víceméně ničím nevyniká... a po faceliftu už ani není ošklivé. Asi po zásluze si odnáší 3*, což je optikou poslední doby spíše špatné než průměrné hodnocení.

Jediný pozoruhodný údaj je vysoká cena...