TEST Jeep Grand Cherokee 4.0 – Luxus v terénním provedení
Jeep Grand Cherokee je prakticky symbolem spojení off-roadu s luxusní výbavou a pohodlím. Zvláště v USA je Grand Cherokee velmi populární a patří mezi nejprodávanější off-roady.
Nikomu dnes nevadí, že off-roady většinu svého života stráví ve městech a na dálnicích, protože tyto automobily se už dávno nekupují pro své schopnosti zdolávat náročný terén. Příčiny koupě bývají úplně jiné. Od pocitu větší bezpečnosti v mohutném voze, až po pocit větší velikosti majitele samotného ;-).
Výbava vozu je pochopitelně na slušné úrovni a obsahuje: 2x airbag, ABS, dálkově ovládaný centrální zámek s imobilizérem, klimatizaci, 4stupňovou automatickou převodovku s redukcí, palubní počítač a elektrické ovládání sedadla řidiče - 2x paměť. To vše, plus čtyřlitrový motor a slavná značka Jeep je k mání za 1.267.000 Kč. Toto provedení se však již nedodává (test byl proveden před čtyřmi měsíci). Jeep Grand Cherokee je u nás k dostání již pouze s osmiválci nebo turbodieselem.
Testovaný vůz byl vybaven čtyřlitrovým zážehovým šestiválcem s výkonem 130 kW. Poskytuje vozu dostatečné zrychlení (0-100 km/h za 10,3 s) i nejvyšší rychlost (180 km/h). Nejde o však o žádný div techniky, ale o klasický příklad amerického motoru. Jednoduchost, velký objem, velký točivý moment. Dva ventily na válec a k tomu zastaralý rozvod OHV.
Spojení šestiválce s čtyřstupňovou automatickou převodovkou umocňuje pocit luxusu a pohodlí. Jízda po běžné silnici je především díky slušnému točivému momentu motoru dostatečně svižná (301 Nm/2400 ot/min). Při nutnosti zrychlit stačí přišlápnout pedál plynu a automat rychle a bez škubnutí podřadí. Naštěstí není nutné šestiválec příliš točit protože nad čtyřmi tisíci otáček jeho hlučnost již dosti stoupá. Přestože má na první pohled Grand Cherokee vcelku kompaktní tvar, na hmotnosti se to neprojevuje a pohotovostních 1850 kg výrazně přispívá k vysoké spotřebě tohoto vozu. Pokud k tomuto připočítáme automatickou převodovku, vychází průměrná spotřeba okolo 16 l na 100 km!
Při jízdě překvapí předimenzovaný posilovač řízení. Volantem lze otáčet opravdu jedním prstem, což například při parkování potěší. Problém však je, že s rostoucí rychlostí nedochází k utlumení účinku.
Naopak na brzdový pedál se musí šlapat o něco více než je obvyklé. Poté je však účinek brzd dostatečný. Bohužel terénní schopnosti tohoto Jeepu jsem neměl možnost vyzkoušet, snad někdy příště.
Objemný zavazadlový prostor je dobře přístupný nahoru se otevírajícími dveřmi. Náhradní kolo je připevněno na levé straně zavazadlového prostoru a zabírá jeho značnou část. Drobné předměty je možno do zavazadlového prostoru vkládat otevřením okna na pátých dveřích.
Tento test symbolicky uzavírá existenci tohoto provedení, protože v Americe se prodej nového Grand Cherokee již rozběhl. Vypadá opravdu dobře a v testu, který chystáme se pokusím poukázat na vylepšení, ale samozřejmě i nedostatky této novinky.
Cena testovaného kusu | 1.267.000 Kč |
Typ motoru | řadový zážehový |
Válce/ventily na válec: | 6/2 |
Zdvihový objem (ccm): | 3.964 |
Nejvyšší výkon (kW/ot/min): | 130/4.600 |
Nejvyšší toč. moment (Nm/ot/min): | 301/2.400 |
Maximální rychlost (km/h): | 180 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): | 10,3 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | -/-/15,6 |
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): | 1.136/2.254 |
Objem nádrže (l): | 87 |
Pohotovostní hm./nosnost (kg): | 1.621/510 |
a) délka (mm): | 4.602 |
b) šířka (mm): | 1.758 |
c) výška (mm): | 1.709 |
d) rozvor (mm): | 2.690 |
e) rozchod vpředu (mm): | 1.473 |
f) rozchod vzadu (mm): | 1.473 |