TEST Jeep Grand Cherokee L 5.7 V8 HEMI 4x4 Summit – Plnotučný mazák
Jeep Grand Cherokee se v nové generaci změnil od základu, u oficiálních prodejců značky si jej v Česku ale zatím nekoupíte. My jsme však v předstihu exkluzivně vyzkoušeli auto dovezené nezávislým importérem. Čest jsme měli s tím úplně „nej“ – prodlouženou verzí L, osmiválcem a vrcholnou výbavou Summit.
Dojem, cena, prostor
V pořadí již pátá generace modelu Grand Cherokee přichází se zásadní novinkou v podobě prodloužené verze L s třemi řadami sedadel. Právě ta se představila jako první již v lednu. My jsme ji mohli otestovat díky spolupráci s firmou Tucar, která se zabývá dovozy a nabízí i autorizovaný servis pro řadu amerických značek.
Pro evropské zákazníky se bude oficiálně nabízet jen krátké provedení Grand Cherokee, které se představilo teprve před měsícem. V Česku se objeví v druhé polovině roku 2022, a to navíc pouze jako plug-in hybrid s dvoulitrem a systémovým výkonem 280 kW. Nevoní-li vám tedy spojení s elektromotorem či nechcete-li čekat, lze si vybrat z řady již dovezených vozů. K dispozici jsou obě v Americe prodávané zážehové jednotky: 3.6 V6 (219 kW, 353 Nm) i 5.7 V8 (268 kW, 520 Nm). Jedná se o atmosférické agregáty, které staromilce potěší i absencí mild-hybridního systému.
Prodloužená verze se proti standardní natáhla o 290 na 5204 mm, nabízí i delší rozvor 3091 mm (+127 mm) a o drobných 17 mm se také zvýšila (1816 mm), šířka zůstává shodných 1979 mm. Grand Cherokee L se tedy nově může měřit s největšími evropskými SUV: Audi Q7, BMW X7 a Mercedesem GLS. Tři řady sedadel jsou navíc v případě jeepu vždy součástí výbavy, ve druhé se standardně nabízí dvojice sedadel, volitelně se dodává třímístná lavice.
V nejlepší formě
Typickým poznávacím znakem nového Grand Cherokee je i nadále přední maska s tradičním svislým žebrováním. Stejně jako světlomety je však proti předchůdci plošší, což vůz opticky rozšiřuje. Moderně působí rovná kapota a elegantní celek dotvářejí jednoduché linie na boku, které oživuje chromovaná linka sestupující dolů za zadním sloupkem. Testovaný vůz ve vrcholné výbavě Summit obouval největší, 21“ kola, základem jsou osmnáctky.
Pohled do interiéru potěší všechny fanoušky, kteří mají rádi moderní výbavu, ale potrpí si na systematičnost a funkční uspořádání. Centrem symetricky uspořádaného středového tunelu je dotyková obrazovka, která má podle výbavy 8,4“, nebo v případě testovaného vozu 10,1“. Dole jsou dotykové plošky pro přístup k hlavním funkcím a samotné menu je členěné logicky, byť grafika by mohla být přehlednější. Základní filozofie ovládání se shoduje třeba s aktuálním compassem.
Líbí se nám tradiční ovladače klimatizace s jasným označením, klasický otočný volič světel, reostat pro ztlumení podsvícení a stejně tak i kolečko pro volbu hlasitosti hudby a ladění rozhlasových stanic.
Ráj (ne)jen na pohled
Palubní deska vypadá zejména v kombinaci se světlou kůží velmi atraktivně, přesto kvalita plastů a zpracování není taková, jakou bychom od auta v hodnotě přes dva a půl milionu očekávali. Horní část palubní desky je sice potažená koženkou, ale stačí lehké zmáčknutí a odhalíte pod ní tvrdý materiál. Nemusíte však být až takoví hnidopiši, abyste si všimli, že obložení v oblasti kolen je z tvrdého plastu. Vadit to bude dlouhánům, kteří jsou v kontaktu s mohutným středovým tunelem. Testovaný kus měl navíc i rezervy ve slícování, což by se v této kategorii stávat nemělo.
Cestování na úrovni
Nabídka prostoru odpovídá dobrým zvyklostem v této kategorii a použitelná jsou i sedadla zcela vzadu. Díky posuvné druhé řadě lze navíc zpravidla najít optimální pozici, aby průměrně vzrostlí jedinci měli rezervu před koleny tam i tam. Jeep se prezentuje velmi moderní výbavou. Na předních sedadlech poskytuje masážní funkce s několika programy. Ve druhé řadě lze mít sedadla s vyhřívání i odvětráváním.
Skvělou vychytávkou při přepravě dětí je zadní kamera umístěná nad druhou řadou sedadel. Určitým omezením však může být fakt, že vpředu nelze vypnout airbag spolujezdce, tudíž není bezpečné zde vozit protisměrně umístěnou dětskou sedačku. Stejně tomu je však i u končící generace.
Zavazadelník je, jak bývá u těchto vozů obvyklé, mělký a hodně rozložitý. Solidní prostor 487 litrů zbývá i při plném obsazení. Za druhou řadou sedadel pak najdete dle jejího posuvu královskou ložnou délku 133-151 cm. Pro typicky české použití však chybí možnost zakrýt celý prostor roletou.
Prostornost | |
Místo podélné/před koleny ve 2./3. řadě (cm) | 250/3-19/3-22 |
Výška interiéru nad sedákem 1./2./3. řada (cm) | 88-99/98/97 |
Místo nad hlavou cestujícího 1./2./3. řada (cm) | 0-10/9/8 |
Šířka interiéru v loktech 1./2./3. řada (cm) | 158/152/133 |
Šířka interiéru v ramenou 1./2./3. řada (cm) | 140/147/132 |
Délka x šířka sedáku 1./2./3. řada (cm) | 52-57 x 52/46 x 49/51 x 46 |
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) | 62 x 53 |
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) | 88 x 111 |
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) | 82/189 |
Berte, co je…
Aktuální situace ohledně ceníků pro Grand Cherokee L je taková, že vozy letošního modelového roku již objednat nelze a na ten příští ještě ceny nejsou. Kvůli globálním problémům, s kterými se potýká celý automobilový průmysl, však výroba celkově vázne. A i pokud jede, produkuje se jen malá část specifikací. Výchozí výbava Laredo se reálně vůbec nenabízí a drtivá většina vozů jsou dvě vrcholné verze Overland a Summit. To je i případ aut v Česku, která dovezla firma Tucar. V podstatě se jedná o plně vybavené vozy, jež se mohou lišit jen několika málo příplatkovými pakety. S motorem 3.6 V6 se jich nabízí pět v cenách od 2.421.210 Kč do 2.538.580 Kč, osmiválce jsou v prodeji tři od 2.589.400 Kč do 2.674.100 Kč. Nevýhodou proti evropským konkurentům je tedy nemožnost reálně sehnat méně vybavenou a levnější verzi, stejně jako nelze ovlivnit specifikaci – například u vrcholného provedení Summit se zatím všechny vozy vyrábějí jen v černé barvě. Na druhou stranu plně vybavený Grand Cherokee L vyjde zpravidla výhodněji než na podobnou úroveň dovybavená německá konkurence. Cenovým etalonem je sice Audi Q7 s cenou již od 1.932.900 Kč, už jen za sedmimístné provedení však připlatíte 107.700 Kč. Kombinuje se totiž jen se vzduchovým podvozkem. Dalších 107.100 Kč vysolíte za noční vidění a průhledový displej. Podobným způsobem cena bobtná i dále. Připlácí se adaptivní tempomat, větší kola, odvětrávaná sedadla, kožené čalounění, čtyřzónovou klimatizaci, prémiové audio…
Tím, že se v případě Grand Cherokee nejedná o oficiální dovoz, neplatí standardní tříletá záruka ani pětiletá proti prorezavění jako v USA. Samotní dealeři ale nabízejí nad rámec standardní dvouleté garance až pětiletou. Ofi ciální servisní data má firma Tucar přímo od výrobce.
Ceny náhradních dílů nejsou vzhledem k ceně auta nijak závratné, snad jen s výjimkou čelního skla (39.688 Kč), které se vyplatí důkladně připojistit.
Pořizovací náklady | Laredo/Limited/Overland/Summit | Vozy skladem v ČR |
3.6 V6/219 kW | ceny modelového roku 2022 pro objednání do výroby nejsou zatím známé | od 2 421 210 Kč (Overland či Summit) |
5.7 V8/268 kW | od 2 589 400 Kč (Overland či Summit) |
Motor, jízda
Stará dobrá škola
Jak jsme již napsali v úvodu, Grand Cherokee L přijíždí s dvěma zážehovými motory. Zatímco základní 3.6 Pentastar představuje moderní celohliníkový šestiválec s rozvodem DOHC a přímým vstřikováním, silnější jednotka 5.7 V8 HEMI je americkou klasikou s původem v padesátých letech. Jedná se o vidlicový osmiválec s litinovým blokem (hlavy válců jsou nyní hliníkové) a rozvodem OHV. Třetí generace tohoto motoru z roku 2003 používá nepřímé vícebodové vstřikování paliva a od modernizace z roku 2009 se nabízí i variabilní časování ventilů (VVT). Grand Cherokee využívá navíc systém vypínání čtyř válců, který se aktivuje při nízké zátěži a pomáhá snižovat spotřebu.
V praxi se osmiválec projevuje nečekaně decentním dojmem, po nastartování si lehce zabublá a pak už o něm skoro nevíte. Zaujme naprosto lineárním zátahem a postupnou gradací výkonu, přesně jak to od objemného atmosférického osmiválce čekáte. Krásně cítíte, jak motor zabírá už od volnoběžných otáček, nicméně stejně jako v mnohem menších autech s daleko menšími atmosférickými agregáty musíte i osmiválec při větší akceleraci vytočit.
Parametry 268 kW a 520 Nm sice znějí na pohled velkolepě, ale v kontextu hmotnosti přes 2,4 tuny se osmiválec jeví „jen“ jako adekvátní, nikoliv nadstandardní pohon. Údaj zrychlení na stovku (či po americku 0-96 km/h) Jeep neudává, při našem podrobném měření jsme zjistili hodnotu 7,3 s. Za podobně výkonnými konkurenty tak zaostává, což platí také o maximálce omezené na 190 km/h. Na 180 km/h se dostanete za 24,9 s. Pro představu – při srovnání s již naměřenými vozy je jeep téměř přesně na úrovni dieselového Kodiaqu RS 2.0 BiTDI (176 kW).
Provoz není levný
Příjemný dojem z osmiválce vám může hodně zhořknout u čerpací stanice, neboť spotřeba opravdu není příliš přívětivá. Běžný průměr mimo město se stejně jako na dálnici při tempu 130 km/h pohybuje mezi 13 a 14 l/100 km, ve městě počítejte s konzumací mezi 19 a 21 litry. Ani při striktním dodržování rychlostních limitů a maximálním předvídání se nedostanete pod jedenáct.
Srovnání s konkurenty | Jeep Grand Cherokee L 5.7 V8 HEMI 4x4 | Audi Q7 55 TFSI quattro | BMW X7 xDrive40i | Mercedes GLS 450 4Matic | Ford Explorer 3.0 EcoBoost PHEV AWD |
Motor, ventilový rozvod | zážehový V8, OHV | přeplňovaný zážehový V6, 2x DOHC | přeplňovaný benzin R6,DOHC | přeplňovaný benzin R6, DOHC | přeplňovaný benzin V6, 2x DOHC + el. motor |
Zdvihový objem (cm3) | 5654 | 2995 | 2998 | 2999 | 3000 |
Největší výkon (kW/min-1) | 268/5150 | 250/5200-6400 | 245/5500-6250 | 270/5500-6100 | 336/5750 |
Největší točivý moment (Nm/min-1) | 520/4250 | 500/1370-4500 | 450/1600-4800 | 500/1600-4500 | 825/2500 |
Převodovka | 8° automatická | 8° automatická | 8° automatická | 9° automatická | 10° automatická |
Délka x šířka x výška (mm) | 5204 x 1979 x 1816 | 5063 x 1970 x 1741 | 5151 x 2000 x 1805 | 5207 x 1956 x 1823 | 5049 x 2004 x 1778 |
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) | 3091, 1660/1660 | 2995, 1679/1690 | 3105, 1684/1705 | 3135, 1669/1692 | 3025, 1704/1713 |
Standardní pneumatiky | 265/60 R18 | 255/60 R18 | 275/50 R20 | 275/55 R19 | 255/55 R20 |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 2445/760 | 2130/745 | 2395/835 | 2460/845 | 2466/769 |
Nejvyšší hmotnost nebrzděného/brzděného přívěsu (kg) | 750/3266 | 750/3500 | 750/3500 | 750/3500 | 750/2500 |
Objem zavazadlového prostoru základní/maximální (l) | 487/1328/2396 | –/740/– | –/750/2120 | 355/–/2400 | 240/635/2274 |
Objem nádrže paliva (l) | 87 | 85 | 83 | 90 | 68 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 190 (el. omezeno) | 250 (el. omezeno) | 243 | 246 | 230 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) | – | 5,9 | 6,3 | 6,2 | 6,0 |
Kombinované emise CO2 (g/km) | – | 195-205 (NEDC) | 231-248 (WLTP) | 206 (NEDC) | 71 (WLTP) |
Kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) | 13,8 (norma EPA) | 8,6-9,0 (NEDC) | 10,1-10,9 (WLTP) | 9,0 (NEDC) | 3,1 (WLTP) |
Do terénu moderně
Pátá generace grandu vyjíždí na zcela nové platformě. Na karoserii se z více než 60 % využívá vysokopevnostní ocel a pro snížení hmotnosti se na kapotu či zadní dveře použil hliník. Všechna kola mají nezávislé zavěšení, vpředu se jedná o lichoběžníkovou nápravu, vzadu je víceprvkové zavěšení. U verzí Overland a testované Summit je standardem i vzduchové odpružení.
Základní verze se nabízí s konfigurací 4x4, kterou následují tři různé pohony všech kol. Pro výbavy Laredo a Limited je základem provedení Quadra-Trac I, využívající jednostupňovou rozdělovací převodovku s mezinápravovým diferenciálem. Systém Quadra-Trac II, dodávaný pro verzi Overland, přidává redukční převod (2,72:1). Nejvyspělejší zařízení Quadra-Drive II pro vrcholnou specifikaci Summit a příplatkově pro Overland je obohaceno ještě o zadní elektronicky řízený diferenciál. Vpředu je vždy klasický otevřený diferenciál.
Jízda | |
Pružnost na 4. rychlostní stupeň (60-100 km/h) (s) | 5,5 |
Pružnost na 5./6./7./8. rychlostní stupeň (80-120 km/h) (s) | 7,9/10,7/14,3/22,8 |
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h podle GPS (min-1) | 3100 |
Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h (m) | 41,0 |
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) | 49,7/90,6/130,4 |
Naměřená kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) | 15,4 |
S jistotou na silnici
Jízdní vlastnosti odpovídají prémiovým konkurentům, subjektivně se za volantem cítíme podobně jako v Mercedesu GLS. Audi Q7 umí být o něco sportovnější a obratnější. Výrazná hmotnost jeepu se sice nezapře, nicméně inteligentní rozdělování točivého momentu se stará o neutrální chování a spolu s příjemně naladěným řízením se velké SUV příjemně vodí zatáčkami. Rychle vůz reaguje i na prudké změny směru, což doprovázejí rázné zásahy stabilizace. U tak velkého auta to ale jinak nejde a aspoň máte pocit, že elektronika něco dělá, a nebojíte se převrácení.
Rezervy vidíme v komfortu odpružení, bráno přísným pohledem velkých luxusních SUV se tlumení příčných nerovností neobejde bez drobných otřesů. Ostrých ran se bát nemusíte, zejména jízda po městě s řadou nástrah v podobě propadlých kanálů, přejezdů kolejí a podobně však není tak hladká jako u německých konkurentů. Chválíme nicméně dobré akustické utlumení, a to i na dálnici.
Z vyspělých jízdních pomocníků je novinkou noční vidění, které spolehlivě rozpoznává živé cíle podél cesty a přehledně je zobrazuje na přístrojovém štítu. Občas však jako překážky chybně vyhodnocuje i ostatní jedoucí auta. Solidní je účinek diodových světlometů se spolehlivým přepínáním na dálkové, v této kategorii bychom ale již očekávali provedení Matrix-LED.
Závěr
Závěr
Jeep Grand Cherokee je povedené SUV a nová možnost prodloužené verze L představuje vítané doplnění nabídky. Proti předchůdci zaznamenal obrovský posun interiér, který již není pro ostudu. Naopak vás dost možná chytne za srdce, byť detailnější zkoumání odhalí drobné kvalitativní prohřešky. K prostornosti ani komfortu na palubě výhrady nemáme. Silnou stránkou je propracovaný pohon všech kol v kombinaci se vzduchovým odpružením. Objektivně je největší slabinou paradoxně to, za co mnozí budou Grand Cherokee milovat, a to atmosférický osmiválec. Jízda s ním je sice příjemná, ale výkonově na konkurenci ztrácí. Vysoká spotřeba tak není ničím ospravedlnitelná.
Plusy
- Prostorný a přehledný interiér
- Skvělé terénní předpoklady
- Praktická výbava (včetně kamerového systému v interiéru)
- Sametově řadicí převodovka
- Plynulý nástup síly osmiválce
- Dobré jízdní vlastnosti
Minusy
- Slabší dynamika
- Vysoká spotřeba
- Místy lacinější materiály v interiéru
- Absence světlometů Matrix LED
- Omezená nabídka verzí
Hodnocení | |
DOJEM | |
Design | 1,50 |
Dílenské zpracování | 2,00 |
PROSTOR A POHODLÍ | |
Prostornost | 1,00 |
Sedadla | 2,00 |
Zavazadelník a variabilita | 1,50 |
Ovládací prvky | 1,50 |
MOTOR A ZPŘEVODOVÁNÍ | |
Dynamika | 3,00 |
Pružnost | 3,50 |
Spotřeba | 2,50 |
JÍZDA | |
Řazení | 1,00 |
Řízení | 1,50 |
Brzdy | 2,00 |
Ovladatelnost na silnici | 1,50 |
Ovladatelnost v terénu | 1,00 |
Jízdní komfort | 2,50 |
CELKEM | |
Průměr celkem | 1,87 |