TEST Jízdní dojmy: Kia Sportage – Dvě tváře novinky ze Žiliny
Kia mezigeneračně obměnila svůj nejprodávanější model na starém kontinentu, SUV Sportage přijíždí již ve své čtvrté generaci. Automobil jsme poprvé viděli na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem a nyní jsme se s ním mohli krátce před únorovým zahájením prodeje svézt. Nová Sportage nás zaujala svými dvěma tvářemi.
První generace Sportage dorazila na trh v roce 1993, přičemž byla prvním vozem s pohonem všech kol z dílny značky Kia. Od té doby se prodalo na 3,5 milionu aut s tímto označením, jen v Evropě má Sportage na svém kontě přes 450 tisíc prodaných exemplářů. I díky tomuto číslu je aktuálně nejprodávanějším modelem Kia v Evropě a tvoří 27 % jejích zdejších prodejů. Také na českém trhu hraje Sportage důležitou roli, byť ne tu nejdůležitější – je druhým nejprodávanějším vozem Kia, po Cee'du. Loni bylo v Česku registrováno 1.896 kusů Sportage, o 12 % více než v roce 2014.
Nová Sportage tak rozhodně má na co navazovat a kvůli dosavadním úspěchům chtěli konstruktéři dále zapracovat na stávajících silných vlastnostech. Toužili postavit ještě atraktivnější a ještě praktičtější auto. Zapracovat chtěli i na dynamice. Jestli se jim to povedlo, jsme zjišťovali na silničkách v okolí Barcelony.
Zvláštní tvary
Tvary čtvrté generace se proti předchůdcům výrazně změnily, s minulou generací zůstala zachována pouze linie bočních oken a tvary sloupků C. Automobil se navíc natáhl o 40 mm na 4.480 mm. Na rozdíl od jiných značek Kia nesáhla k unifikaci jednotlivých modelů, a tak se Sportage od ostatních aut značky velice liší. Maska nazývaná tygří nos byla dále rozšířena, což designéry donutilo umístit hlavní světlomety nad ní, aniž by na ni byly nějak opticky navázány. Názory na rozměrnou tlamu se na mezinárodní prezentaci lišily, zatímco jedněm se nelíbí, druhým ano a třetí skupina přiznává, že si na ni museli nejprve zvyknout.
To zezadu vypadá Sportage podstatně elegantněji, spojená koncová světla automobil opticky rozšiřují. Jen stále nechápeme dole umístěná směrová světla, jejichž blikání mohou řidiči za vozem snadno přehlédnout.
Agresivnější styl nové Sportage je možné dále zdůraznit nově nabízenou sportovní verzí GT Line. Ta se liší upraveným předním nárazníkem s diodovými mlhovkami ve stylu "ledových" kostek nebo dvojicí koncovek výfuku na zádi. Uvnitř pak Sportage GT Line nabízí dole zploštělý volant (známý ze Cee'du GT Line), hliníkové pedály nebo černě čalouněný strop.
Také interiér se velice změnil, řešení palubní desky připomíná větší Sorento. Budeme se opakovat, ale stále se divíme tomu, jakou Kia za posledních zhruba deset let ušla dlouhou cestu. Zpracování je naprosto výtečné, také k použitým materiálům nemáme výhrad.
Obrazovka multimediálního systému je hezky na očích, protože je na vrchu středového panelu. Může být sedmipalcová, nebo osmipalcová, systém na pokyny hbitě reaguje. Jen navigace nás trochu potrápila, protože během testovací jízdy zamrzla a pomohlo až vysunutí SD karty s pamětí navigace z čtečky. Se stejným systémem v Optimě nebo modernizovaném Cee'du jsme ale nikdy neměli problém, a tak doufáme, že se jednalo jen o vadu testovaného exempláře.
Přestože je displej multimediálního systému dotykový, na centrálním panelu zůstává množství tlačítek. Automobilka tvrdí, že je to schválně, její zákazníci totiž tlačítka vyžadují a nechtějí se spoléhat jen na dotykovou obrazovku. Proto se středový panel a multifunkční volant mohou jevit jako přetlačítkované.
Sedí se výše, řidič má z automobilu slušný výhled. Tomu pomáhají i tenčí sloupky A. Jejich zúžení umožnilo rozsáhlejší použití vysokopevnostní ocele na konstrukci auta, i proto je torzní tuhost karoserie novinky o 39 % vyšší než u předchůdce. Zároveň je skelet karoserie o 12 kilogramů lehčí, byť celková váha je asi o 10 kg vyšší – kvůli bohatší výbavě.
Sedačky jsou pohodlné, pasažéři na zadních sedadlech mají dostatek místa. Díky nataženému rozvoru o 30 mm na celkových 2.670 mm je tu více prostoru než u předchůdce. Sedáky dobře podepírají stehna, a to i díky tomu, že se podlaha snížila o 40 mm a zároveň se sedák posunul o 30 mm nahoru. Sklon opěradla je pak možné nastavit.
Víko zavazadelníku odhalí prostor o objemu 503 litrů. Pokud si zákazník objedná rezervní kolo (standard pro GT Line, jinak v rámci příslušenství), zmenší se kufr na 491 litrů. I tak bude větší než u předchůdce, jehož zavazadlový prostor nabízel 465 litrů. Oproti předchozí generaci je zavazadelník až o 35 mm širší, nákladovou hranu se pak povedlo snížit na 732 mm (-47 mm). Ve výbavě nechybí dvojitá podlaha, po sklopení zadních sedadel pak vznikne prostor velký 1.492 litrů. Ložná plocha je po sklopení rovná. Zajímavostí je tzv. chytré otevírání víka kufru. Stačí se k zádi auta přiblížit s klíčkem a víko se samo otevře, aniž by nakládající musel cokoliv mačkat nebo "kopat" pod zadním nárazníkem.
Nový benzin a inovované turbodiesely
Platforma automobilu je shodná s Hyundaiem Tucson, naladění jednotlivých prvků jako řízení či tlumičů je však svébytné pro Kiu. Oproti předchůdci je šasi kompletně jiné, liší se i nápravy. Přední zavěšení typu McPherson dostalo třeba jiné uložení spodního ramene, zadní náprava typu multilink je typově shodná se Sorentem.
Většina motorů vychází z nabídky předchůdce, také ty se však dočkaly mnoha změn. U základního benzinového 1.6 GDI (97 kW, 161 N.m) se jedná jen o změnu řídicí jednotky nebo o větší katalyzátor. Kvůli úpravám pro splnění Euro 6 jeho výkon navíc klesl o 2 kW.
To turbodiesely prošly výraznějšími změnami. Výchozí 1.7 CRDi (85 kW, 280 N.m) se dočkala nového palivového systému Bosch s maximální hodnotou tlaku 2000 bar (+200 bar), odlehčeného bloku válců (-5 kg) nebo sníženého kompresního poměru z 17:1 na 15,7:1 kvůli snížení emisí oxidů dusíku. Dvoulitr pak nabízí dvě výkonové verze se 100 kW/373 N.m, respektive 136 kW/400 N.m. Také v tomto případě došlo k odlehčení bloku motoru a použití nového vstřikování.
Turbodiesely se i nadále obejdou bez vstřikování močoviny, stačí jim LNT katalyzátor a filtr pevných částic. Zajímavostí pak je, že Sportage na českém trhu nebude dodávána se stop-start systémem, a to ani za příplatek. Zákazníci značky tento systém nemají v oblibě, navíc nižší emise nemají na našem trhu žádné zvýhodnění, a tak není potřeba. Navíc chystané normy měření emisí snad kariéru stop-startu definitivně ukončí...
Novinkou v nabídce je 1.6 T-GDI se 130 kW a 265 N.m, dostupný výhradně ve sportovní variantě GT Line. Motor s tímto označením známe již ze Cee'du, pro potřeby Sportage však byl upraven. Pomocí tvaru pístů došlo ke změně kompresního poměru z 9,5:1 na 10:1, turbodmychadlo pak není typu twinscroll, ale singlescroll.
Jednotky Sportage jsou standardně spárovány se šestistupňovým manuálem. Pro 1.6 T-GDI je za příplatek 45.000 korun dostupná sedmistupňová dvouspojková převodovka, zatímco obě výkonové verze vznětového dvoulitru je možné pořídit se šestistupňovým automatem (+45.000 Kč). Dvouspojka není konstruována pro vysoký točivý moment turbodieselů, a tak je kombinována pouze s benzinovou šestnáctistovkou.
Dvouspojková převodovka je shodná jako v Cee'du, jedná se o dílo vlastního vývoje. Rozdíl proti dvouspojkám konkurentů je v ložisku, které je na rozdíl od nich spínací a ne vypínací – v případě sepnutí spojky je trvale v záběru. Díky tomu se zkracuje čas přeřazení. Také automat je nový, jedná se o druhou generaci převodovky s typovým označením A6LF2. Její novinkou je nahrazení jednolamelové mokré spojky za vícelamelovou pro zvýšení tepelné odolnosti spojky. Změněny byly i převodové poměry.
Pohon všech kol od rakouské firmy Magna Steyr je konstrukčně shodný s předchůdcem, využívá hydraulicky ovládanou kapalinovou spojku. I nadále vůz nabízí manuální sepnutí v poměru 50:50 mezi nápravy, to však funguje jen do rychlosti 40 km/h. Novinkou je systém ATCC přibrzďující v zatáčce vnitřní zadní kolo, čímž přenáší točivý moment na vnější kolo zadní nápravy. Důležitou technickou inovací je i posilovač řízení, jehož motor se přesunul ze sloupku řízení na hřeben řízení. Toto řešení má nabízet lepší zpětnou vazbu. Na okolních trzích bude kvůli ceně používáno u vybraných verzí stávající, levnější řešení, v Česku prodávaná auta však dostanou pouze nový posilovač.
Benzin pobaví, nafta je pohodář
Na mezinárodní prezentaci jsme měli možnost usednout za volant tří verzí. Základní turbodiesel 1.7 CRDi (85 kW) s manuálem a pohonem předních kol bude podle Kie ve výbavovém stupni Exclusive nejžádanější volbou českých zákazníků. Dvoulitr se 100 kW, automatem a pohonem všech kol je určena pro klienty žádající komfort, zatímco 1.6 T-GDI (130 kW), manuálem a pohonem přední nápravy je spíše pro sportovněji založené klienty. Tato kombinace však na českém trhu dostupná nebude, přeplňovaná šestnáctistovka bude výhradně kombinovaná s pohonem všech kol. Podle zástupců automobilky čeští zákazníci v dané cenové relaci žádají čtyřkolku.
Kia Sportage - technická data a české ceny benzinových motorů | |||
Motor | 1.6 GDI | 1.6 T-GDI 4x4 | 1.6 T-GDI 4x4 DCT |
Zdvihový objem [cm3] | 1591 | 1591 | 1591 |
Válce/ventily | 4.4 | 4.4 | 4.4 |
Největší výkon [kW/min] | 97/6300 | 130/5500 | 130/5500 |
Točivý moment [N.m/min] | 161/4850 | 265/1500-4500 | 265/1500-4500 |
Převodovka | 6M | 6M | 7A |
Max. rychlost [km/h] | 182 | 202 | 201 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,5 | 9,5 | 9,1 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,7 | 7,6 | 7,5 |
Cena Active [Kč] | 459.980 | - | - |
Cena Comfort [Kč] | 479.980 | - | - |
Cena Exclusive [Kč] | 539.980 | - | - |
Cena Premium [Kč] | - | - | - |
Cena DeLuxe [Kč] | - | - | - |
Cena GT Line [Kč] | - | 779.980 | 824.980 |
Dvoulitr s automatem a pohonem všech kol nabízí pohodou jízdu, se svými silnými i slabými stránkami. Auto se nikam nežene, automat to s rychlostí změny převodu nepřehání. Důraz na komfort je znát i v tom, že převodovka nenabízí řadicí páčky volantem. Síla motoru se ale ztrácí v převodovce a pohonu všech kol, a tak nakonec působí jako slabší než základní 1.7 CRDi. To není jen náš subjektivní pocit, technická data hovoří jasně – Sportage s 2.0 CRDi (100 kW), automatem a pohonem 4x4 je na stovce za 12 sekund, zatímco se sedmnáctistovkou o půl sekundy rychleji. Vůz je navíc v zatáčkách kvůli těžšímu turbodieselu těžkopádný. Příliš nás navíc nepotěšila ani spotřeba, jezdili jsme sice ostřejším tempem, hodnota 12 litrů nás ale nemile překvapila. Zvlášť s ohledem na to, že 1.6 T-GDI v obdobných podmínkách jelo za deset.. Byť bez automatu a pohonu všech kol.
Také se sedmnáctistovkou je to spíše o pohodovějším cestování, na dálnici se vyjeví nepříliš vysoká síla. Manuální převodovka má krátké a vcelku přesné dráhy. Všechna auta krásně tlumí nerovnosti, bez hlučných ran. Jen u vozů s 19palcovými koly byly příčné spáry občas znát, to se 17palcovými to byla naprostá pohoda. I na dálnici je Sportage na poměry SUV tichá, čemuž pomohly nové tlumící materiály nebo speciální fólie v čelním skle. Zlepšila se navíc aerodynamika, třeba díky otvorům v předním nárazníku usměrňujícím vzduch mimo podběhy. Potěšil nás také účinek brzd, pozitivní vliv mají větší kotouče (přední s průměrem 305 mm, zadní 302 mm).
Nejsportovnější jízdu jsme si užili s 1.6 T-GDI, která se nám opravdu líbila, motor má síly na rozdávání. V zatáčkách jsme si navíc mohli dosyta užít vcelku přesné řízení auta.. Podvozek verze GT Line má být odlišně naladěn, výraznějších rozdílů jsme si ale nepovšimli. Sportage díky tomu nabízí dvě tváře – většina pohodově smýšlejících zákazníků sáhne po některé z naftových verzích, přičemž Kia se jim odvděčí pohodlnou a klidnou jízdou, jakou od rodinného vozu očekáváme. Ti, co chtějí trochu sportovat, pak zvolí přeplňovaný benzin – o komfort nepřijdou a navíc se do jisté míry budou za volantem bavit.
Kia Sportage - technická data a české ceny vznětových motorů | |||
Motor | 1.7 CRDi | 2.0 CRDi 4x4 | 2.0 CRDi 4x4 |
Zdvihový objem [cm3] | 1685 | 1995 | 1995 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 85/4000 | 100/2750-4000 | 136/400 |
Točivý moment [N.m/min] | 280/1250-2750 | 373/1500-2500 | 400/1750-2750 |
Převodovka | 6M | 6M(6A) | 6M(6A) |
Max. rychlost [km/h] | 176 | 184 | 201 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,5 | 10,5(12,0) | 9,5 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,7 | 5,2(5,9) | 5,2(5,3) |
Cena Active [Kč] | - | - | - |
Cena Comfort [Kč] | 529.980 | - | - |
Cena Exclusive [Kč] | 589.980 | 669.980 | 689.980 |
Cena Premium [Kč] | 629.980 | - | 729.980 |
Cena DeLuxe [Kč] | - | - | 789.980 |
Cena GT Line [Kč] | - | - | 824.980 |
*příplatek za automat činí 40.000 Kč |
Na českém trhu v únoru
České ceny nové Sportage začínají na částce 459.980 korun za benzinovou šestnáctistovku s 97 kW, manuální převodovkou a pohonem předních kol. Auto bude u všech českých dealerů k dispozici od 1. února.
V základu nechybí 16palcová litá kola, manuální klimatizace, elektricky ovládaná okna a zrcátka, rádio nebo palubní počítač. Nejžádanější verzí však má být třetí stupeň Exclusive, který v kombinaci se základním turbodieselem 1.7 CRDi (85 kW) stojí 589.980 korun. V této částce je zahrnuta automatická klimatizace, navigace, tempomat, kožený volant nebo automatické přepínání dálkových světel.
U vyšších verzí je možné pořídit opravdu bohatou výbavu, kterou bychom ještě před lety od Kie určitě nečekali. Zmiňme ventilovaná přední nebo vyhřívaná zadní sedadla, inteligentní parkovací asistent nebo hlídání mrtvých úhlů při vycouvávání.
Závěr
Jaká tedy nová Kia Sportage je? Po prvním seznámením by se dalo říct, že splňuje očekávání prakticky smýšlejících zákazníků. Funkci rodinného auta zvládá, nabídne dostatek prostoru a komfortní jízdu. V případě verze GT Line se dočkáte i náznaku sportovních vlastností, jinak je Sportage prostě obyčejné auto, které ničím vyložené nenadchne a zároveň ničím nezklame. Největším minusem je tak podle nás vzhled. Když jsme při jízdě potkali předchůdce, jeho nadčasový design nám přišel o velký kus pohlednější než novinka...