Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jízdní dojmy z Bentley Bentayga Diesel: Extrémní cena, kompromisní komfort

Jiří Baborský
Diskuze (46)
Téměř sto let si Bentley vystačilo bez dieselu. Nyní je prý tato technologie na takové úrovni, že je hodna nést slavné logo. Jako jediní z Česka jsme otestovali nejluxusnější a nejrychlejší naftové SUV světa: Bentley Bentayga.

Příchod bentaygy v roce 2015 se neobešel bez vášnivých diskusí a všetečných otázek. Řadu odpovědí přinesla komorní prezentace naftové verze, na které nám dali odpovědi nejzasvěcenější: vedoucí celého projektu Peter Guest, člen představenstva zodpovědný za vývoj Rolf Frech a dokonce sám šéf automobilky Wolfgang Dürheimer.

Za vše hovoří čísla. Letos se prodá zhruba 5500 bentayg, což představuje polovinu produkce automobilky. „Bentley bývala velmi konzervativní značka zaměřená na luxusní sedany. Jejich trh je ovšem omezený. S příchodem kupé Continental GT jsme přilákali mladší zákazníky a bentayga v tomto trendu pokračuje. Kromě reprezentativní úlohy zastává i roli praktického univerzálního rodinného vozu, nabízíme dokonce sedmimístné provedení,“ zasvětil nás ředitel.

S dieselem se počítalo od začátku projektu SUV. Není tajemstvím, že za vývojem stojí koncernový sourozenec Audi, který trojitě přeplňovaný čtyřlitr nasadil do SQ7. A nás už svrbí dlaně…

Rozměry
Délka (mm) 5140
Šířka (mm) 1998
Výška (mm) 1742
Rozvor (mm) 2995
Kufr 4/5 sedadel (l) 431/484

Jiná opera

Obcházíme nastartované auto a zvenku okamžitě poznáváme naftové klapání. Jakmile se za námi ale zabouchnou masívní dveře, diesel nediesel, bentayga je tichoučký salonek z kůže, dřeva a chromu, až oči přecházejí.

V zátahu zní motor sytě, ale tlumeně, při ustálené jízdě stotřicítkou točí 1750 otáček a vůbec nevíte, že se pod kapotou něco děje. Teprve když v serpentinách vytáčíme osmiválec do omezovače, uši cítí rozdíl proti sametovějšímu W12. Jenže není to nic znepokojivého, motor prostě jen zpívá jinou píseň.

Celé auto funguje jako jedna velká izolace, takže sprint na stovku za 4,8 s rozhodně nevnímáte jako ve sporťáku. Když ale sledujete ručičku

rychloměru, která letí a letí, až se zastaví na čísle 270, a vy si pořád připadáte tak strašně v pohodě, dojdou vám slova.

Proti přírodě

Že bude bentayga mistrem jízdy po dálnici, jsme čekali. Tichoučká, jemně se pohupující, suverénní. Jen na příčných nerovnostech si nelze nevšimnout bouchnutí od 21palcových kol, které upozorní na principiální vlastnost SUV. Vysoké a těžké auto nikdy nemůže tlumit tak měkoučce jako nízké limuzíny. Zatímco v nich se tuze rádi usadíme v zadním křesle, pustíme si masáž, film a načneme šampaňské, v bentayze bychom tohle rozmazlování klidně oželeli a přesedli za volant. Řídit ji nás naplňovalo víc než se vézt. Způsob, jakým si obří bentley podmanil zatáčky, je totiž nepopsatelný.

Měří přes pět metrů a váží dvě a půl tuny, ale zatáčí jak Nissan Juke. Vážně jsme se nezbláznili. Projeli jsme tolik španělských serpentin tak nehoráznou rychlostí, že za to dáme obě ruce do ohně. Ani nemusíme přepínat do sportovního režimu, univerzální mód nazvaný prostě Bentley funguje naprosto skvěle.

Řízení je neskutečně přesné, i když je mezi námi a asfaltem tolik hmoty, perfektně v něm cítíme práci předních kol. Aktivní podvozek unikátně napájený 48 volty odvádí strhující práci, bentayga jede jako po kolejích, nenaklání se a nechává nás krouhat ostré oblouky téměř stovkou. Když už toho mají široké pneumatiky příliš, začne se celý ten britský palác čitelně sunout ven, ale pořád zůstává řiditelný volantem i plynem. S Range Roverem ani Mercedesem GLS jsme nic podobného nezažili. Jsou noblesní, ale sportem nepolíbené. Bentayga se nechá vyhecovat k neskutečným

lumpárnám. Je to zvláštně nepochopitelný pocit, když cítíte, jak se zadní kola toho kolosu sklouzla v něžném driftíku a po další dávce plynu nás krásně vytlačují ze zatáčky a vy to všechno cítíte v zádech jako u třetinového auta.

Pochybujeme, že bude se svým dárečkem za pět milionů takhle někdo jezdit, ale stojí to za ten hec. Stejně jako vypumpovat podvozek do výšky, aktivovat terénní režim a projet se kamenitou horskou strání. I to jsme vyzkoušeli a vedoucí vývoje Peter Guest k našemu udivení dodává: „Řada našich zákazníků má obrovské venkovské pozemky, věnuje se lovu nebo vyjíždí do pouště. Tam všude se mohou na bentaygu spolehnout.“

Neomylná trefa

Kdybychom chtěli být racionálně krutí, mohli bychom tvrdit, že nikdo nepotřebuje víc než stejně motorizované Audi SQ7. Jenže lidé jsou rozmařilí

a my se jim upřímně nedivíme, že slyší na všechnu tu blyštivou noblesu, výjimečnost a neomezené možnosti individualizace, jaké jim značka Bentley

poskytuje. A s dieselem pod kapotou tohle čarovno rozhodně nemizí. Naopak přicházejí bonusy jako rozumná spotřeba kolem deseti litrů a dojezd až

1000 km.

Čeští zákazníci už si tři naftové kousky objednali, první dorazí na přelomu března a dubna 2017.

Srovnání: diesel vs. benzin Bentayga Diesel Bentayga
Motor 4.0 V8 Diesel, 2x DOHC 6.0 W12 TSI, 2x DOHC
Přeplňování 2 turba + kompresor 2 turba
Kompresní poměr 16,0:1 10,5:1
Zdvihový objem (cm3) 3956 5950
Výkon (kW při ot./min) 320/3750-5000 447/5000-6000
Točivý moment (N.m při ot./min) 900/1000-3250 900/1350-4500
Provozní hmotnost (kg) 2574 2515
Maximální rychlost (km/h) 270 301
Zrychlení 0-100 km/h (s) 4,8 4,1
Spotřeba město/mimo město/kombinace (l/100 km) 9,0/7,4/7,9 19,0/9,6/13,1
Základní cena (Kč) 4 907 760 5 823 875

Tři v akci

Vidlicový osmiválec o objemu 4,0 litru se pyšní trojitým přeplňováním. Díky palubní sítí o napětí 48 V si může bentayga dovolit elektricky poháněný kompresor (výkon 7 kW), který zvyšuje plnicí tlak od rozjezdu do nějakých 2000 otáček. Dokáže se roztočit na 70.000 otáček během 250 milisekund, motor tedy zabírá okamžitě bez prodlevy typické pro turbo.

Ve 2000 otáčkách se dává do práce turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek a kompresor se odpojuje. Toto turbo je poháněno výfukovými plyny od všech válců, zplodiny ale proudí vždy jen přes jeden výfukový ventil. Pokud dál roste požadavek na výkon, ve 2200 ot./min nastupuje druhé, velké turbo. Začne se roztáčet tím, že se vačkové hřídele posunou do své druhé polohy, otevřou druhý výfukový ventil každého válce a zplodiny začnou

proudit i k druhému turbu. Ve 2700 otáčkách běží obě turba naplno. Výhodou je, že se výfukové proudy navzájem neovlivňují.

Samotné „železo“ se shoduje s motorem v Audi SQ7, inženýři Bentley zapracovali na odlišné kalibraci, používají jiný výfuk a celkově přizpůsobili charakter osmiválce své značce. Výrobu agregátu pro obě značky zajišťuje maďarská továrna v Györu.

Wolfgang Dürheimer, šéf značky Bentley

Co si od naftové bentaygy slibujete?

Především úspěch na silných evropských trzích, kde má naše SUV značný potenciál, ale z různých důvodů byl překážkou dosavadní benzinový

dvanáctiválec – zatížený vysokými daněmi, společensky neakceptovatelný, s menším dojezdem.

Jaký poměr benzinu a dieselu očekáváte?

Tam, kde budeme prodávat oba, by mělo být jejich zastoupení rovnoměrné. Diesel nebudete nabízet všude? Zatím jen v Evropě, Austrálii a Jižní Africe, kde je nafta rovněž populární. V USA, Číně nebo na Blízkém východě nemá diesel opodstatnění.

Při uvedení na trh bentayga šokovala palubními hodinkami Breitling za víc než čtyři miliony korun. Jak vznikl nápad na nejdražší příplatkový

prvek historie a kolik zákazníků si jej pořídilo?

Musím se přiznat, že to byl můj nápad. Naši designéři o mně v dobrém říkají, že jsem blázen. Šéf značky Breitling je můj dobrý přítel, já jejich práci obdivuji a spojení dvou ikon mi přišlo dokonalé. Ty úžasné hodinky ale nejsou klasický příplatkový prvek. Máme limit pěti kusů za rok. Mimo jiné proto, že celý složitý klenot staví jeden člověk a je to neskutečná práce. Aktuálně tyto hodinky vozí jedna bentayga v USA, jedna v Číně a jedna ve Švýcarsku. Jsou to nejdražší auta, jaká jsme prodali.

Bentley je dvorním dodavatelem aut pro britskou královnu. Svádíte o tuto prestižní pozici boj s Rolls-Roycem?

Nikoli, Bentley je svobodnou volbou Její Výsosti. Pro nás je to nesmírná pocta. Osobně jsem královně předával model Mulsanne a teď před pár týdny

prodloužený Mulsanne EWB, který si sama specifikovala. Oficiálním vozem je ale takzvaná State Limousine – vysoká tak, aby do ní mohla královna nastoupit v klobouku. Existují dva kusy. Číslo 1 smí užívat jen královna, kdokoli jiný jen s jejím souhlasem. To platí třeba i pro prince Charlese. Číslo 2 vozí vybrané vysoce exkluzivní státní návštěvy.

Chlubíte se rostoucím prodejem. Mátě nějaký limit, abyste neztratili exkluzivitu?

Osobně si myslím, že není rozdíl mezi tím, jestli prodáme 5, 10, nebo 15 tisíc aut ročně. Pořád bude bentley vozem, na který ani v největších metropolích jen tak nenarazíte, Tedy kromě Londýna, kde je na každém kroku. Právě 15.000 vozů je náš cíl pro rok 2025. Letos vyrobíme

11.000 aut, z toho 5500 bentayg.

Co Bentley a elektrifikace?

Vidíme potenciál v plug-in hybridní technologii. Nabídneme ji v roce 2018.

Plusy

  • Síla, zvuk ani charakter dieselu si nezadají s benzinem
  • Neskutečné jízdní vlastnosti
  • Skvělé odhlučnění
  • Ohromující interiér

Minusy

  • Podvozek není tak měkoučký jako u luxusních sedanů
  • Proti konkurentům extrémní cena
Jiří Baborský
Diskuze (46)
Avatar - MANDALORIAN 66
6. 2. 2017 16:24
bentley bentyga
Je to stašné žere to benzín a má to strašný design a drahé jak něco.I když je to Bentley je to HNUS! :-(
19. 12. 2016 18:16
Re: Bentley Bentayga král luxusu SUV
Hele to je dobrý, nejdřív mluvíš o kupcích Bentleyagy a potom mluvíš o kupcích dieselové Bentleyagy. Nu, ano máš pravdu, dieselové Bentley budou kupovat kupci dieselového Bentley. Ještě nějaké obdivuhodné zjištění?
Avatar - Hammunasakra
18. 12. 2016 22:44
Re: nesmysl, raději si připlatit a koupit benzín
Jako obvykle? :-)

Všechny naměřený hodnoty sou blbost? ;-)

Spiknutí Vaculíka s německou redakcí? >:-[]

Nebo to tak jak píšou v česku i německu prostě je = a jen si to nechceš připustit? >:D
18. 12. 2016 18:45
Re: Zdejší diskuze
Počkaj, zajtra ráno si vo fabrike po víkende zapnú počitače, prečítajú dnešnú diskusiu na acz, zvolajú poradu predstavenstva a na nej rozhodnú o okamžitom vyradení dízlu z ponuky. Nechcú predsa ohroziť predaje a minimálne topten a flyboy by si to auto s dízlom nikdy, ale fakt nikdy nekúpili >:-[] >:-[]
18. 12. 2016 16:24
Re: Zdejší diskuze
Spravna zenska ma sukat jako babicka, tedy po svetnici. A dieselovy suv Bentley je samozrejme pycovina.
Dalsi!:)