Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Ceed 1.0 T-GDi 88 kW MT Spin – Hrdina všedního dne

Filip Melich
Diskuze (93)

V době šířící se elektrifikace a digitalizace aut, která se čím dál častěji mění v crossovery a SUV, jsme dostali půjčený obyčejný hatchback s normální výbavou a motorem – Kiu Ceed 1.0 T-GDi 88 kW MT Spin.

Design, interiér


Vrcholné modely, novinky a budoucí plány automobilek by mohly vyvolávat dojem, že si dnes už obyčejné auto nekoupíte. Že máte na výběr jen z elektrických či výrazně elektrifikovaných aut, v nichž si nemůžete sami řadit a vše se ovládá přes dotykové plochy a obrazovky. Skutečnost je naštěstí jiná a stále se prodávají „normální“ auta. Jako třeba Kia Ceed.

Protože se výrobci automobilů často chtějí pochlubit tím nejlepším, co které modely nabízí, většinou k nám do testu dorazí bohatě vybavené kousky, jejichž konfigurace znamená částky hodně vzdálené reklamnímu „cena od“. Ani s manuálními převodovkami se nesetkáváme tak často jako dřív. O to víc pak člověk ocení, když se mu do rukou dostane nějaká rozumná specifikace. Opět jako příklad uvádím nyní testovaný Ceed.

Akční edice

Korejský hatchback k nám dorazil v edici Spin, která navazuje na dříve nabízenou akční edici Fresh. Její pointou je nabídnout rozumný mix výbavy za slušnou cenu, který potenciálně uspokojí co nejširší spektrum zákazníků. V ceníku modelu Ceed je varianta Spin druhá nejlevnější, hned za základní výbavou Comfort.

Se snahou o dosažení rozumné ceny souvisí také to, že Ceed ve výbavě Spin nepořídíte s naftovým mild-hybridním pohonným ústrojím (MHEV). Ale k motorizacím se ještě dostaneme v příslušné kapitole. V rámci úvodu zmíním alespoň to, že námi testovaný exemplář poháněl motor 1.0 T-GDi naladěný na vyšší ze dvou dostupných výkonů a spojený byl s manuální převodovkou.

V konfigurátoru modelu si pro verzi Spin můžete specifikovat pouze motorizaci a lak karoserie, vše ostatní je pevně dané. Karoserie našeho Ceedu byla lakována žlutým odstínem Splash Lemon za 15.000 Kč. Interiér má látkové čalounění a je výhradně tmavý. Hliníkové disky kol mají průměr 16 palců a zajímavý design, který mi vzdáleně připomíná sněhovou vločku.

Kia Ceed 1.0 T-GDI Kia Ceed 1.0 T-GDI

Starý známý

Více se rozepisovat o vzhledu vozu zřejmě nemá smysl – jednak nám současná generace Ceedu prošla rukama už několikrát, druhak se s tímto modelem všichni potkáváme na silnicích. Design možná není kdovíjak vzrušující, ale je sympatický a totéž se dá říct o interiéru. Ve srovnání s moderními konkurenty sice může působit trochu zastarale, ale já to vidím jako jednu z jeho velkých předností – je přehledný, všechny funkce se dobře a jednoduše ovládají a člověk se nemusí proklikávat padesáti podmenu infotainmentu, aby se dostal k tomu, co potřebuje. To je vzhledem k zaměření Ceedu jednoznačná výhoda.

Sedadla jsou hodně měkká a v zatáčkách tolik nepodrží, ale cestování je v nich příjemné. Vepředu je ve všech směrech místa dostatek, vzadu už je prostor pochopitelně trochu limitovaný, ale dokázali jsme se v autě přepravit i v pěti. Na cestu na dovolenou by to nebylo, ale pár desítek kilometrů se to dá bez větších obtíží vydržet.

Loketní opěrka pro druhou řadu sedadel ve výbavě Spin chybí, standardem je až od následného výbavového stupně Exclusive. Zavazadlový prostor nabídne průměrných 395 litrů (MHEV má o 38 l méně), respektive 1.291 litrů se sklopenými opěradly zadních sedadel. Jsou dělena v poměru 60:40 a jejich sklopením nevznikne rovná plocha, ale schod. Průvlak na lyže či podobné předměty ve výbavě chybí.

Video se připravuje ...

Motor, jízdní vlastnosti


Jedině zážeh

Nyní se dostáváme k nakousnutému tématu pohonných jednotek dostupných pro edici Spin. Jak jsem již psal, naftový MHEV nedostanete, zato máte na výběr ze čtyř kombinací zážehových motorů a převodovek. Základ nabídky tvoří přeplňovaný řadový tříválec 1.0 T-GDi o výkonu 74 kW (100 k), jenž spolupracuje s šestistupňovou manuální převodovkou.

Následuje námi testované provedení s tímtéž motorem a převodovkou, avšak o výkonu 88 kW (120 k). Vrcholnou motorizací je přeplňovaný čtyřválec 1.5 T-GDi o výkonu 118 kW (160 k), v jehož případě je možné volit mezi šestistupňovým manuálem a sedmistupňovým dvouspojkovým automatem. Náš Ceed krom 88 kW při 6.000 ot/min produkoval také 172 Nm (stejně jako slabší varianta motoru) v rozmezí od 1.500 do 4.000 ot/min.

Pro kompletnost ještě uvedu, že s tímto pohonným ústrojím Ceed zrychluje z 0 na 100 km/h za 11,2 sekund a jeho maximální rychlost činí 190 km/h. Kombinovanou spotřebu automobilka udává v rozmezí od 5,2 do 6,4 litrů benzínu na 100 kilometrů, přičemž emise CO2 se mají pohybovat mezi 119 a 145 gramy na kilometr.

Kia Ceed 1.0 T-GDI Kia Ceed 1.0 T-GDI

Stačí to

Hvězdou semaforových sprintů sice se Ceedem nebudete, ale ani vás to nebude mrzet. Korejský hatbchback je totiž v první řadě komfortním vozem bez snahy o pseudosportovní nádech, čemuž odpovídá i naladění podvozku a výše zmiňovaná měkká sedadla. Pokud ve voze často jezdíte sami nebo s jedním spolujezdcem a nevozíte těžký náklad, 88 kW Ceedu zcela dostačuje.

Když vyrazíte plně obsazeni a s nějakou tou bagáží, dynamika auta znatelně klesne. V takovém případě je potřeba myslet trochu dopředu, snažit se neztratit rychlost a nezapomínat řadit. Pokud byste ve větším obsazení plánovali jezdit častěji, doporučil bych zvážit spíše výkonnější čtyřválec 1.5 T-GDi se 118 kW (160 k) a 253 Nm. Cenový rozdíl je naštěstí jen 25.000 korun.

Týdenní testování jsem podle palubního počítače zakončil s průměrnou spotřebou rovných šest litrů benzínu na 100 kilometrů, tedy v rozsahu oficiálně deklarovaném automobilkou. S lehkou nohou se dá bez potíží jezdit se spotřebou, jejíž hodnota začíná číslem 5. Jednou se mi podařilo dostat i pod pětilitrovou hranici.

Na pohodu

Poklidné rozpoložení Ceedu je dáno také podvozkem, který preferuje lehké pohupování před tuhostí. Menší nerovnosti a výmoly zvládne zpracovat, na větších nebo na sérii nerovností už si sem tam bouchne nebo znervózní, ovšem vše je stále v rámci mezí a Ceed zůstává nezáludným autem.

Nastavení podvozku v kombinaci s lehkým řízením, řazením a ostatními zmiňovanými vlastnostmi dělá ze Ceedu auto, které nikoho řidičsky nevzruší, ale ani neurazí. Pokud od auta potřebujete, aby především fungovalo a snadno se řídilo, se Ceedem rozhodně chybu neuděláte.

Osobně jsem však v Ceedu vypínal systém udržování jízdy v pruhu a stop-start. Vzhledem k tomu, že jsou „lane assisty“ prakticky již povinností, by člověk čekal, že budou lépe odladěné. Většinou však spíše obtěžují, než že by byly přínosem. To ale není kritika výhradně Ceedu, i když některé automobilky umí systém lépe odladit. Podobně i systém stop-start bývá obecně k vzteku, i když Ceed k tomu přidává nový rozměr.

Kia Ceed 1.0 T-GDI Kia Ceed 1.0 T-GDI

Opakovaně se mi stávalo, že jsem dojížděl do stojící kolony, vyřadil a ještě než jsem stihl úplně uvolnit pedál spojky, auta přede mnou se rozjela, takže jsem spojku znovu došlápl do podlahy, zařadil a chtěl pokračovat v jízdě. Jenže Ceed mezitím stihl vypnout motor a vyhodil hlášku, že před opětovným nastartováním musím zařadit neutrál. Takže jsem musel znovu vyřadit, úplně uvolnit spojku, znovu ji sešlápnout a zařadit.

Dalo by se s tím naučit žít a přizpůsobit se, ale přišlo mi jednodušší prostě systém vypnout. Přitom litrový tříválec jinak naskakuje rychle a v tomto ohledu bych neměl potřebu stop-start vypínat. Jsou to ale dvě drobnosti, které také závisí na jízdním stylu řidiče. Dokud je možné tyto systémy vypínat, nevidím v tom větší problém a nijak to nekazí pohodové svezení se Ceedem.

Závěr


Úžasně obyčejné auto

Po autech s nejnovější elektronikou, více či méně elektrifikovanými pohony a cenami v řádech milionů korun bylo moc fajn se zase jednou projet v nějakém úžasně obyčejném autě. Ceed toho od vás moc nežádá, nabízí komfortní svezení, dostatečně prostorný interiér, slušnou výbavu a přehlednou palubní desku s velkými a jasně označenými tlačítky.

Pokud od auta čekáte něco víc, včetně nějakého občasného svezení jen tak pro zábavu, Ceed není úplně pro vás. Hraje na komfortní notu a nedělá kompromisy jen kvůli tomu, aby ze sebe dělal něco, čím není. Ve výsledku je tak pro klidné a nenáročné řidiče takřka dokonalým autem.

Perfektně odhadnutý mi rovněž přišel mix výbavy a dostupných motorizací. Přestože Ceed ve výbavě Spin v konfigurátoru neumožní zvolit žádnou příplatkovou výbavu, nic podstatného mi v autě nechybělo. Omezené možnosti individualizace jsou vykoupeny slušnou cenou, která mi i v dnešní době neustálého růstu přijde zajímavá.

Pro představu, ve standardní výbavě naleznete například přední mlhové světlomety, již zmiňovaná 16palcová kola, rádio s 8palcovou dotykovou obrazovkou a podporou zrcadlení chytrého telefonu, zadní parkovací kameru, zadní parkovací senzory nebo vyhřívaná přední sedadla a volant. Tyto prvky jsou dostupné i pro základní výbavu Comfort, ale je za ně nutné připlácet.

Aktuálně automobilka Kia nabízí na všechna provedení modelu Ceed slevu 30.000 korun, tedy vyjma vrcholné verze GT a dieselových mild hybridů. Vůz vybavený elektrifikovaným pohonným ústrojím momentálně nelze zadat do výroby. Nejnižší cena Ceedu Spin je 429.980 Kč, námi testované provedení stojí 449.980 Kč a připlácelo se pouze 15.000 Kč za lak karoserie Splash Lemon.

S momentálně poskytovanou slevou námi testovaný Ceed vyšel na 464.980 Kč. Osobně bych ještě zvážil připlacení 25.000 Kč za výkonnější motor 1.5 T-GDi, ale určitě bych zůstal u manuální převodovky. Kdo by trval na automatu, musí počítat s cenou vyšší o dalších 50.000 Kč.

Nejlevnější verze modelu 404.980 Kč (1.0 T-GDi 74 kW MT Comfort)
Základ s testovaným motorem 449.980 Kč (1.0 T-GDi 88 kW MT Spin)
Testovaný vůz bez příplatků 449.980 Kč (1.0 T-GDi 88 kW MT Spin)
Testovaný vůz s výbavou 464.980 Kč (1.0 T-GDi 88 kW MT Spin)

Plusy

  • Na dnešní dobu slušná cena
  • Rozumně poskládaná výbava
  • Snadná obsluha
  • Ideální pro klidné řidiče  

Minusy

  • Nastavení asistenta pro jízdu v pruzích
  • Nešikovný stop-start
  • Někdo může postrádat více emocí
Zobrazit celý článek
Filip Melich
Diskuze (93)

Doporučujeme

Kia Ceed 1.0 T-GDi 88 kW MT Spin
Cena základní sestavy 449 980 Kč
Výbava základní sestavy Tmavý interiér s látkovými potahy sedadel, 16palcové hliníkové disky kol, el. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, halogenové světlomety, LED denní svícení, přední mlhové světlomety, 8palcové dotykové rádio s podporou Android Auto a Apple Carplay, zadní parkovací kamera, manuální klimatizace, palubní počítač s 4,2palcovým displejem Supervision, zadní parkovací senzory, tempomat, volant potažený kůží atd. Kč
Cena testované sestavy 464 980 Kč
Výbava testované sestavy Žlutý lak karoserie Splash Lemon (15.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 88 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 172 / 1500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 6.4
Emise CO2: 145
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 395 / 1291
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1362 / 438
Rozměr pneu: 205/55 R16
Kia Ceed 1.0 T-GDi 88 kW MT Spin
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4310
b) šířka (mm): 1800
c) výška (mm): 1447
d) rozvor (mm): 2650
e) rozchod vpředu (mm): 1565
f) rozchod vzadu (mm): 1573
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - rohYpnol
23. 10. 2022 19:05
Re: no nekup to
K věci jako obvykle nic nemáš viď. :no: :no: :no:
Avatar - rohYpnol
23. 10. 2022 19:03
Re: no nekup to
Víš co je fakt smutný? Že to že Golf 8 je lacinej krám vědí moc dobře i prodejci VW.!!!

Naprosto se shodují s názory prodejců. Golfa máme v rodině. Znám G6, G7 i G8. Vím kam ten vývoj šel.

Akorát poleno jako ty tady zas bude vypisovat bezbřehý nesmysly bez jakékoliv věcnosti. Ale to jsi celý ty :-!
Avatar - miromen
22. 10. 2022 00:15
Re: no nekup to
Za součastneho golfa je třeba si připlatit, ale holt za kvalitu se plati a to ne jen za ni. Bohužel pro tebe je realita vyrazně jina, ale to ty neviš a ani vědět nemužeš.
Ty jsi totiž hloupoučky trotlik, ktery ze sebe děla kašpara což se davno vi a vlastně si to ani nemužeš uvědomovat.
A to že by jsis klidně pořidil levny a laciny produkt je čistě tvuj boj, ale možna je to tim, že na produkt vyšši kvality nemaš a jen se to stydiš přiznat.
Avatar - miromen
22. 10. 2022 00:04
Re: no nekup to
Ano jsi nepřekvapivě mimo. Neznaš, neviš jen hloupě placaš.
Avatar - Emel
21. 10. 2022 21:36
Re: Nic proti Ceedu....
Je hezké jak je to podle tebe, ale přečti si metodiku bodování tady.