Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Rio: První předsériové dojmy

Ondřej Láník
Diskuze (156)
Malá auta formátu Fabie stály dosud u Kie na vedlejší koleji. S příchodem nové generace Ria se to ale změní. První kilometry s novým vozem už máme za sebou.

Toto nejsou klasické první jízdní dojmy, protože automobil, který jsme měli na den zapůjčen, ještě nebyl definitivním sériovým výrobkem, co do kvality materiálů i co do nastavení podvozku. Přesto lze už nyní dělat první závěry. Revoluční příchod Cee’du do nižší střední třídy totiž, podle všeho, Kia letos na podzim zopakuje ve třídě Fabie.

Schreyer-design

Peter Schreyer patří asi k nejšťastnějším šéfdesignérům na světě. Pod jeho vedením každým rokem vzniká nový automobil, který je nejen hezčí než jeho předchůdce, ale je současně i technicky vyspělejší a jeho parametry patří ke špičce ve třídě.

To je i případ Ria. Malý hatchback se už za několik málo týdnů vrhne do vřavy segmentu B (malé vozy) s karoserií dlouhou 4045 mm, která ale stojí na rozvoru s délkou 2570 mm. To je prosím o 10 cm větší míra, než u českého lídra segmentu – Fabie.

Velkorysé jsou i další základní míry podvozku. Rozchod kol (1521 mm vpředu, 1525 mm vzadu) by mohl klidně patřit o třídu většímu hatchbacku! A co je zajímavé – na autě samotném je to i vidět. Náš předsériový kus stojí na nadrozměrných 17palcových kolech s pneumatikami 205/45 R17, které vzorově splývají s povrchem a dělají auto opticky stabilní, sebevědomě usazené na silnici.

Evropský styl designu už nás nepřekvapuje, podobně jako další aplikace tygřího nosu na masce. Diody v zadních svítilnách i předních světlometech ale v roce 2011 patří stále k výjimečným prvkům výbavy (byť bychom se bavili o příplatkové části seznamu).

Kia Rio vs. Škoda Fabia - Srovnání vnějších rozměrů
Rozměr Rio Fabia
Délka [mm] 4045 4000
Šířka [mm] 1720 1642
Výška [mm] 1455 1498
Rozvor [mm] 2570 2451
Rozchod vpředu [mm] 1521 1417
Rozchod vzadu [mm] 1525 1410
Objem zavazadelníku [l] 288/- 315/1180

Karoserie Ria byla tesána podle nejnovějších módních trendů a bezpečnostních předpisů. Příď je sice vysoká, ale design to vhodně maskuje. Záď by klidně mohla patřit příštímu Polu nebo Golfu. Prostornost interiéru zajišťuje daleko vpřed posunuté přední sklo, kterému pomáhá překonat velký sklon malé trojúhelníkové okno u A-sloupku.

Boční linie oken je velmi vysoko, takže v zadních dveřích je prosklení už jen velmi nízké. Spolu se silnými C-sloupky to kazí výhled šikmo vzad stejnou měrou jako u úspěšných hatchbacků Volkswagenu.

Malý maxi-interiér

V interiéru na nás čekají další překvapení. Lesklých a snadno poškrabatelných plastů si prý nemáme všímat, protože jde o provizorní řešení pro první předsériové vozy. Na sériových autech, která se již plaví z Koreje lodí do Evropy, bude téměř vše plastové vypadat jinak!

Milým poznatkem jsou velmi dospělé rozměry interiéru, které jsou na půli cesty mezi segmentem B a C. Vnitřní šířka 1420 mm vpředu a 1410 mm vzadu patří k těm větším ve třídě a proti úhlavnímu soupeři – Fabii – zde má Kia náskok 40 mm.

Nad předními sedáky jsme naměřili 1000 mm, což je velmi dobrá hodnota, byť u Fabie se metr zastaví ještě o něco dále. Náš exemplář ale má instalované střešní okno, které několik centimetrů ubírá, takže ani tento duel zatím není rozhodně ztracen.

Vzadu je k dispozici vnitřní šířka ve výši loktů 1410 mm, nad sedákem pak velkorysých 950 mm. Radost trochu kazí níže umístěný sedák (370 mm nad podlahou) a mírně klaustrofobická atmosféra zapříčiněná sportovně nízkým bočním prosklením a u tak malého hatchbacku neobvyklým tvarem zadních dveří.

Zavazadelník s 288 l potěší nejmenší šířkou 1070 mm (!), délkou u dna 610 až 670 mm (podle toho zda měříte na kraji nebo uprostřed) a výškou až 500 mm. Práh ve výšce 750 mm nad vozovkou je daní ta eleganci a tuhost karoserie.

Nadějný podvozek

Podvozek má být jednou z oblastí, ke které máme přistupovat u předsériového vozu s rezervou, ale po pravdě řečeno leccos lze hodnotit už na této verzi nového Ria. Předně, široce rozkročená kola a velká vzdálenost náprav jsou dobrým základem pro jízdní stabilitu, což se potvrzuje už po prvních metrech jízdy.

Ultra-nízkoprofilové pneumatiky asi nebudou častým jevem na autě, které se nejvíce prodává v cenovém pásmu 250.000,-Kč+, ale vedle množství parády udělaly celkem dobrý dojem. Ano, auto na nich patří k těm tvrdším v segmentu, ale korejské tlumení českých nerovností si nemá s Fabií na podobném rozměru kol co vyčítat, spíše naopak. Odhadujeme, že jízdní pohodlí na 15palcových nebo 16palcových kolech bude dobrým kompromisem i pro české silnice a starší betonové dálnice.

Řízení je zatím dost korejské, takže v nízkých rychlostech je hodně lehké a na výjezdech ze zatáček nemá příliš chuť se vracet, ale to je přesně to, co prý v evropském vývojovém centru v posledních měsících ladili a náš exemplář zatím neumí. Stabilita na dálnici je už teď díky dospělému podvozku a tuhnoucími posilovači řízení velmi dobrá. Brzdy jsou důrazné, vyžadují jen malé ovládací síly na pedálu, ale velmi rychle si na ně zvyknete a sžijete se s nimi.

S překvapivou radostí se Rio vrhá i do zatáček. Tlumiče, pružiny, stabilizátory a elastokinematické prvky dostaly téměř sportovní naladění, vzdáleně připomínající Mazdu 2 nebo Fiestu. Auto se celkem málo naklání, je dlouho neutrální a snadno ovladatelné. Už teď se těšíme na svezení se sériovou verzí na obvyklejších pneumatikách, které by mělo přijít na řadu na konci srpna.

Motory

Kia vybaví nové Rio pro začátek jedním ze čtyř motorů. My jsme sedlali silnější zážehovou motorizaci, čtrnáctistovku, známou z několika dalších vozů značek Kia a Hyundai.

V segmentu malých aut je příjemná a stále ještě dost neobvyklá přítomnost šestistupňové ručně řazené převodovky. Ta v Riu má dost dlouhé převody kvůli nízké spotřebě, takže abyste pocítili slibovaných 80 kW, je potřeba aspoň občas vyhnat ručku otáčkoměru dál za 4000 min-1. Auto samotné má standardní hmotnost (podle technického průkazu mezi 1141 a 1248 kg, včetně řidiče), takže lze s tímto Riem jezdit už dost svižně.

Kia Rio 2011 - Předběžná technická data (srpen 2011)
Motor 1,2 1,4 1,1 CRDi 1,4 CRDi
Převodovka 5M 6M 6M 6M
Zdvihový objem [cm3] 1248 1396 1120 1369
Válce/ventily 4/4 4/4 3/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 63/6000 80/6000 55/4000 66/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 121/4000 137/4200 170/1500-3750 220/1750-2750
Max. rychlost [km/h] 168 183 160 172
Zrychlení 0-100 km/h [s] 13,1 11,5 16,1 14,2
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,8 5,1 3,2 3,8

Na dálnici se dlouhá šestka odvděčí nízkými 3500 min-1 ve 130 km/h, čemuž zřejmě bude odpovídat i spotřeba. To ale ověříme až se sériovým autem v klasickém testu.

Dalšími motorickými variantami budou menší benzinové dvanáctistovky a dva turbodiesely. Jejich předběžná technická data jsou v následující tabulce.

Na trh v září

Na konci příštího týdne se vydáme za sériovými Rii na mezinárodní novinářskou prezentaci, ze které připravíme na konec srpna plnohodnotné první jízdní dojmy. Prodej na českém trhu má začít už v září 2011, první vozy k nám dorazí zřejmě na přelomu srpna a září.

I tentokrát vám nabízíme možnost vznesení dotazu, který se bude týkat nového vozu – Kia Rio. Dotazy z diskuse posbíráme a položíme je lidem z centrály Kia Motors během novinářské prezentace.

Ondřej Láník
Diskuze (156)
18. 8. 2011 23:24
Ta diera v palubovke
mi nedala pokoja...ved preco by tam nechali dieru!
ma to byt [odkaz]
Ale podla mna uplna blbost,ale niekoho potesi mat modernejsie ako ostatnych...len neviem co by som si tam dal.
Svokru?policajta? ,kozy ? :-)
17. 8. 2011 19:38
Re: Že by konečně?
Tolik exaltovaných kydů kvůli pohodovýmu autíčku pro masy? Bože můj, tady je někdo zastydlej. >:D >:D >:D >:D >:D Kolik ti je? - Patnáct? >:D >:D >:D >:D
17. 8. 2011 19:36
Re: Že by konečně?
To víš, každá kárka nemůže být tak šmrncoidní jako golfík! >:D >:D >:D Z toho má jeden erekci hnedka! >:D >:D >:D
Avatar - petr164
17. 8. 2011 14:26
Re: Konečně zasvěcený komentář
Peter Schreyer je dnes Pan designér a nezapomíná při teroru předpisů pro sváření auta s chodcem natupo vtisknout exteriéru výraz schopností jádra bez podbízení se kudrlinkami (pro GTIho, ach ti overboosted biedermayeristi) vytvářejícími při pohledu z půlmetru pocit jiného předmětu. Já bych dnes nicméně designéra pochválil zejména za styling exteriéru, méně již interiéru. Pokud se podíváte na tvarové řešení palubní desky, není zřetelná ani celkový ani detailní tvarový výraz, který by navíc měl být harmonický. Naopak zejména záď dokazuje, že si Scheyer uvědomuje sílu zásad a nekroutí a netříští horizontální linie, které vůz opticky rozšiřují stabilizují. Jsem zvědav na detailní technické řešení podvozku, protože je vždy nesmírně zajímavé sledovat, kdo z jakého řešení co vytěží (tj. jak ovládá fyziku).
17. 8. 2011 08:20
Re: Že by konečně?
Souhlas... karoserie se opravdu povedla, i když to už mě vůbec nepřekvapuje vzhledem k již vytvořeným vozům pod taktovkou Schreyera - ten je momentálně asi nejlepší designér (masově prodávaných) aut :yes: ... Celkový designový směr Kie mi trochu připomíná Dodge - obě automobilky se snaží tvořit sportovní design, ale trochu jinak, než konkurence - základními atributy jsou robustnost, agresivita a skoro až tvrdost. Jde o jiný přístup k designu, ale (alespoň podle mně ) není vůbec špatný... Jinak taktéž díky, Patriku, opět si prokázal, že patříš mezi ty inteligentně nejsilnější jedince, kteří okusili Auto.cz :-) :yes: