Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top – Jedno z mála

Stanislav Švarc Stanislav Švarc 3. 10. 2021 • 14:00
49
53
Zobrazit náhledy (49)
Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top

Nové Sorento už jsme vyzkoušeli s dieselem i jako klasický hybrid. Zbývá nám ještě plug-in.

Hybrid s možností externího nabíjení akumulátoru představuje nejvýkonnější a také nejdražší verzi v nabídce motorizací Kie Sorento. K dispozici je od výbavy Exclusive a ve srovnání se vznětovou variantou 2.2 CRDi 4x4 a hybridem 1.6 T-GDi 4x4 je dražší vždy o 120 tisíc korun. Začíná na 1.319.980 Kč.

Plug-in hybridní soustavu tvoří turbodmychadlem přeplňovaná zážehová šestnáctistovka o výkonu 132 kW (1.6 T-GDi), vybavená technologií kontinuálně proměnného časování ventilů, a synchronní elektromotor s permanentním magnetem, poskytující 67 kW. Součástí ústrojí je také šestistupňová automatická převodovka s hydrodynamickým měničem, lituhium-ion polymerová baterie s kapacitou 13,8 kWh a dostalo se i na pohon všech kol.

Celkový výkon soustavy dosahuje 195 kW, „krouťák“ pak 350 N.m. Na papíře jde o zajímavá čísla, v praxi však plug-in hybridní Sorento nepůsobí vyloženě dynamicky. Vlastně bych mu těch 265 koní skoro až nevěřil. Ne že by tohle SUV nejelo, to zase ne... Zvlášť ve sportovním režimu, v němž hybridní pohon „dojí“ z obou motorů maximum, nabízí slušnou odezvu na plyn a více než dostatečnou pružnost, která se hodí zejména při předjíždění, ale od 195kW elektrifikované soustavy bych býval asi čekal víc.

Zase na druhou stranu, plug-in hybridní Sorento působí celkově velice nesportovně. Je to především pohodové auto, které vás nutí nespěchat. Nabízí spíš měkký podvozek a lehounké řízení, zaujme ovšem také třeba výborně odhlučněnou kabinou s komfortní až luxusní atmosférou.

Podvozek přitom zasluhuje největší pochvalu, podle mě je totiž přesně takový, jaký by u auta tohoto typu měl být, pohodlný a spolehlivě filtrující nerovnosti. Plug-in hybridu navíc prospívá rozumné obutí: devatenáctipalcová kola okolo sebe mají poctivý „kus gumy“, konkrétně pneumatiky o rozměru 235/55.

Sorento se opravdu moc hezky vypořádává s dírami, výmoly a dalšími nástrahami českých silnic. A jen výjimečně se ozve nějaký pazvuk, většinou ovšem v podobě tlumeného žuchnutí. Nic, co by vás mohlo obtěžovat.

Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top

 

Pohodový charakter vozu se pochopitelně projevuje také v zatáčkách. Plug-in hybridní Sorento někdy působí až těžkopádně, do rychlých změn směrů ho musíte trochu nutit a v obloucích pak počítat s většími náklony karoserie, ale to tak nějak patří k věci a vadit by vám to nemělo. Podstatné je, že vůz i při snaze o rychlejší jízdě působí dostatečně jistě a stabilně.

Já osobně ale nejvíc oceňuji, že i po dlouhé cestě jsem ze Sorenta vylezl uvolněný a odpočatý. Je to fakt sympaticky pohodové „přesouvadlo“.

Jak s elektřinou?

Jestli zvažujete koupi externě nabíjitelného hybridu, pak je to jistě hlavně proto, že vás láká možnost jezdit jen na elektřinu. Elektromotor v Sorentu PHEV čerpá energii z lithium-iontového polymerového trakčního akumulátoru s kapacitou 13,8 kWh, která by podle výrobce měla zajistit elektrický dojezd až 57 kilometrů, v městském provozu pak dokonce 70 km.

Já jsem každopádně na elektřinu ujel nejvýš 58,8 km, a to především v pražském poprázdninovém provozu. Má to ale jeden háček. Párkrát mi snahu o výhradně elektrické svezení naboural spalovací motor.

U plug-in hybridního Sorenta je totiž potřeba hlídat si práci s plynovým pedálem. Zatímco u většiny vozů tohoto typu, které jsem dosud řídil, spalovací motor do dění v aktivovaném elektrickém režimu zapojíte až prošlápnutím plynu „přes pojistku“ k podlaze, tady stačí mnohem méně.

Elektromotor zřejmě podle výrobce nemá sám o sobě dostatek síly na svižné starty, proto hranici mezi elektromobilem a hybridem posunul blíž směrem k hybridu. Každý důraznější odpich tak doprovodí čtyřválec.

I proto jsem měřený pokus o co nejdelší dojezd na elektřinu skončil s průměrnou spotřebou 0,8 l/100 km. Objevily se totiž chvíle, kdy si akcelerace vyžádala i spalovací motor.

Jinak je ale jízda na elektřinu příjemná, hlavně z pohledu plynulosti a především úžasného ticha.

Drobný problém mám s dobíjením. Sorento s 3,3kW palubní nabíječkou zvládá jen pomalé doplňování energie, takže u veřejné stanice můžete auto kvůli několika desítkám elektrických kilometrů nechat odstavené klidně i skoro 4 hodiny. V testech externě nabíjitelných hybridů často opakuji, že tahle auta mohou dávat smysl jen lidem, kteří mají možnost je pravidelně nabíjet, ideálně v cyklu „přes noc v zásuvce, přes den jezdit“, ale někdy se schopnost relativně rychlého dobití mimo domov u veřejné nabíječky může hodit. Třeba na nákupech.

A jak spotřeba?

Spotřeba – jako v ostatních plug-in hybridech – závisí na způsobu používání. Teoreticky se můžete úplně obejít bez benzinu (krátké trasy, klidné starty a časté nabíjení), jindy zase musíte spoléhat především na spalovací motor (dlouhé trasy a vybitý akumulátor).

Pojďme se proto podívat na jakési „maximum“, tedy apetit v situaci, kdy auto už nemá dostatek energie pro aktivaci elektrického jízdního režimu. Což však neznamená, že byste najednou o elektrickou výhodu přišli.

Soustava si totiž v baterii ponechává jistou rezervu, s níž ještě pracuje. Jinými slovy, Sorento jedna-šestku při jízdě vyřazuje z dění, jak jen může. Například při klidných rozjezdech nechává práci na elektromotoru a spalovák zapojuje až ve vyšších rychlostech. Na elektřinu se můžete pohybovat také v koloně, čtyřválec se ale samozřejmě odpojuje například i při „plachtění“ nebo obecně nízké zátěži. Vůz prostě funguje jako standardní „full-hybrid“.

Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top

 

Připojování spalovacího motoru mimochodem probíhá většinou hladce a prakticky neznatelně, výborná je i spolupráce s automatickou převodovkou.

A ta spotřeba? Znovu upozorňuji, že jde o hodnoty naměřené ve chvílích, kdy mi auto nedovolilo zapnout výhradně elektrickou jízdu.

Po Praze jsem pak jezdil za 7,7 l/100 km, na dálnici za 7,8 l/100 km a mimo větší města a dálnice za 6,2 l/100 km. Svižnější jízda v kombinovaném a poměrně hustém ranním provozu s převahou silnic první třídy znamenala průměr 6,9 l/100 km.

V souvislosti s plug-in hybridním ústrojím mám ještě několik podle mě důležitých poznámek. První se týká vnitřního prostoru a jde vlastně o dobrou zprávu. Uložení akumulátoru dovolilo výrobci nabídnout i sedmimístnou verzi se třetí řadou sklopných sedadel. Ta jsou stejná jako u ostatních motorizací, což znamená, že neposkytují zrovna přebytek pohodlí a místa. Hodí se hlavně pro děti. Nebo pasažéry, které nemáte rádi. Ale je fajn, že je mít můžete. Na trhu totiž v současnosti moc sedmimístných plug-in hybridů nenajdete.

Ani zavazadlový prostor neutrpěl. Je sice o něco menší než u ostatních motorizací, stále však v pětimístném provedení nabízí 693 litrů (diesel má 705 l), v sedmimístné konfiguraci 175 litrů (diesel 187 l) a po sklopení opěradel ve druhé řadě až 2077 litrů (diesel 2100 l). A to se ještě do auta vešla dojezdová rezerva.

Horší je to s palivovou nádrží. Ta v plug-in hybridu pojme jen 47 litrů, ostatní varianty mají nádrže 67litrové. Další omezení se týká tahání. Zatímco vznětové Sorento uveze až 2,5tunový brzděný přívěs, PHEV jen 1,5tunový.

Jestli se vám nová Kia Sorento líbí, chce to prostě důkladně zvážit, jak ho chcete používat a co od něj čekáte. A jestli se vám příplatek 120 tisíc vyplatí. Zatím ještě pořád máme možnost volby...

Ať už ale zvolíte jakoukoli motorizaci, Sorento by vás mělo uspokojit prostorným interiérem a bohatou výbavou. Testovaný exemplář v nejdražším provedení Top (1.499.980 Kč) s několika příplatky nabízel skoro až prémiovou kabinu s jemným koženým čalouněním, vyhřívanými a ventilovanými sedadly vpředu, vyhřívanými sedadly vzadu, vyhřívaným volantem, audiosystémem Bose nebo digitálním přístrojovým štítem s 12,3" displejem. Hezké je ale třeba i řešení ambientního osvětlení, které „sahá“ až na dekory ve výplních dveří. Také zástup asistentů byl nesmírně široký a líbila se mi i koncepce ovládání.

Ale tohle všechno už detailně popsal v dřívějším testu David, takže si dovolím vás případně „poslat za ním“.

Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top

 

Plusy

  • Komfortní podvozek
  • Prostorný a kvalitní interiér
  • Bohatá výbava
  • Zajímavé provozní náklady
  • Může být sedmimístné

Minusy

  • Pomalé nabíjení
  • Menší palivová nádrž
  • Třetí řada sedadel je spíš pro děti
  • Vyšší cena
Nejlevnější verze modelu 1.099.980 Kč (Kia Sorento 2.2 CRDi 4x2 8DCT Comfort)
Základ s testovaným motorem 1.319.980 Kč (Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Exclusive)
Testovaný vůz bez příplatků 1.499.980 Kč (Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top)
Testovaný vůz s výbavou 1.569.980 Kč (Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top)

Doporučujeme

Témata
Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top
Cena základní sestavy 1 499 980 Kč
Výbava základní sestavy Hlavní světlomety Full LED s automatickým přepínáním dálkových světlometů, LED světlomety, elektricky ovládané víko pátých dveří s automatickým otevíráním, 19" hliníkové disky kol, dvouzónová automatická klimatizace, 10,25" integrovaná GPS navigace, zadní parkovací kamera, DAB, Android Auto/Apple CarPlay, ovládání na volantu, prémiový audiosystém Bose s 12 reproduktory, bezdrátové nabíjení telefonu, USB nabíjecí porty (2x v palubní desce, v opěradlech předních sedadel), 12V zásuvka ve středové loketní opěrce a v zavazadlovém prostoru, digitální přístrojový štít s 12,3" displejem, head-up displej, kožené čalounění sedadel, výškově stavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, sedadla řidiče a spolujezdce se stavitelnou bederní opěrkou, elektricky stavitelné sedadlo řidiče s pamětí, elektricky stavitelné sedadlo spolujezdce, prodloužení opory stehen sedadla řidiče, vyhřívaná přední sedadla, vyhřívaný volant, vyhřívaná zadní sedadla, ventilovaná přední sedadla, sklopná opěradla zadních sedadel ve 2. řadě v poměru 60:40, možnost dálkového sklopení ze zavazadlového prostoru, ambientní osvětlení interiéru, systém sledování mrtvého úhlu s asistentem pro zamezení zadním kolizím, 360° monitorovací systém, parkovací senzory vpředu a vzadu, pokročilý adaptivní tempomat, asistent následování v jízdním pruhu, asistent pro bezpečné vystupování, asistent pro jízdu na dálnici, asistent pro zabránění kolizím při parkování, kamerový asistent sledování slepých úhlů, panoramatické střešní okno (výsuvná a posuvná funkce) a další. Kč
Cena testované sestavy 1 569 980 Kč
Výbava testované sestavy Paket Nappa (kožené čalounění Nappa, černé čalounění stropu; 25.000 Kč), 7místné provedení (3. řada sklopných sedadel, ovládání výdechů klimatizace pro 3. řadu sedadel, USB nabíjecí porty pro třetí řadu sedadel; 25.000 Kč), metalický lak (20.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 132 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 265 / 1500 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 193
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 1.6
Emise CO2: 38
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 175 / 2077
Objem nádrže (l): 47
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2015 / 400
Rozměr pneu: 235/55 R19
Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 4x4 6AT Top
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4810
b) šířka (mm): 1900
c) výška (mm): 1700
d) rozvor (mm): 2815
e) rozchod vpředu (mm): 1646
f) rozchod vzadu (mm): 1656
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1570
l) šířka vzadu (mm): 1570
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 420
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - Jaros71
6. 10. 2021 23:27
Re: Cena...
:no: CENA JE NA KOREJCE DĚSIVÁ...DÍKY NE ! :-)
5. 10. 2021 18:20
Re: Cena...
Stále jsou to ale ceny na kterých se začíná bez příplatků...
Možná Lexus bude vybavenej ale německá trojka na tom začíná
Avatar - Emel
5. 10. 2021 15:42
Re: Ten výkon...
Passat (nebo Superb) 200kW totálně deklasuje relevantní konkurenci (třeba 192kW Insignii) v čase 0-100 - primárně proto, že DSG umí odpálit z místa s launch kontrolem. Ve vyšších rychlostech se to celkem srovnává (je tam rozdíl třeba v řádu 10% ve prospěch VW).
Takže... záleží, jak moc je pro tebe to vypálení z místa důležitý.
Výkon je pořád výkon, u PHEV může být omezený časově nebo tak, ale z pohledu krátkodobý dynamiky by to mělo být jedno, jestli je z elektriky nebo spalováku.
Avatar - JirkaVejrazka
5. 10. 2021 10:08
Re: Nevyžádaný start spalováku...
Ale u toho SantaFe pises o jizde bez topeni, ze? Pokud vim, tak SantaFe a Sorento PHEV neumi topit bez spalovaku. Nebo mam spatne informace?
5. 10. 2021 08:34
Re: Ten výkon...
Nič nie je čierne a biele. Ale zameral sa na to zrýchlenie voči kW, tak preto o tom píšem. Vždy je to súhrn vlastností a k zrýchleniu by som určite pribral aj pružné zrýchlenie a v kontexte s tým aj ďalšie parametre.
S výkonom sa dnes už tak operovať nedá, hlavne nie v prípade takéhoto hybridu, kde nevieš, akým podielom sa ktorá jednotka na jazde podieľa a s akými stratami v systéme treba počítať.