Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Sorento 2.2 CRDi – Potřebujete vůbec něco víc?

David Bureš
Diskuze (128)

Nabídka rodinných SUV s místem pro sedm je dnes docela široká. Kdo takové auto hledá, rozhodně by neměl přehlédnout novou Kiu Sorento. Je totiž výtečná.

Design, interiér


Kia Sorento je skvělým příkladem, kterak se kategorie SUV za poslední léta rozvinula. Jestliže první generace na začátku tisíciletí pomáhala tento segment zakládat, dnes je SUV s třemi řadami sedadel na trhu víc než dost. I proto nejnovější čtvrtá generace Sorenta přijíždí ještě schopnější než kdy dříve. Je natolik dobrá, že se negativa hledají dost těžko. Ale hezky popořadě.

Sorento s interním označením MQ4 jsme původně měli poprvé vidět na jaře, na ženevském autosalonu, kde mělo patřit mezi hlavní hvězdy. Po zrušení přehlídky se však premiéra odsunula na pozdější termín. Pandemie koronaviru bohužel posunula i první jízdy. Podle původních plánů jsme se se Sorentem měli poprvé svézt už v létě, ve Španělsku, omezení cestování ale ani tuto akci neumožnilo. A tak jsme se s novým Sorentem poprvé seznámili až nyní, během prvního redakčního testu. I takový je letošní rok...

Místo oblin hrany

Konečně jsme se však dočkali, a že to stojí za to! Kia patří mezi automobilky, které místo postupné evoluce designu toho kterého modelu raději sází na radikálnější proměnu, což je případ právě i nového Sorenta. Kde minulá generace sázela na obliny a spíše konzervativní design, tam novinka využívá více hran a výraznější tvary.

Zcela nově pojatá je tak příď s hranatou maskou a přímo na ní napojenými světlomety s neobvyklou "hokejkou" denního svícení. Nezvyklá je také zdobná ploutvička na bocích karoserie inspirovaná stylovým Proceedem. A nápad mají i vertikálně rozdělená koncová světla nebo zadní stírač ukrytý pod střešním spoilerem. Auto se přitom jeví opticky větším, s délkou 4.810 mm je přitom o zanedbatelných 10 mm delší než předchůdce.

Celkový styl se jeví značně americky, a přestože věřím, že nové Sorento bude rozdělovat názory, mně se jeho design náramně líbí. Je originální a luxusně působící.

Kia Sorento 2.2 CRDi Kia Sorento 2.2 CRDi

Komplikovaný, ale vlastně bez chyb

Americky se jeví také kabina automobilu. Tvary palubní desky s masivním orámováním výdechů ventilace jsou sice trochu komplikované, opět ale naprosto originální. Nadmíru se mi líbí třeba neobvyklé ambientní svícení ve dveřích a dekor palubní desky. Snad jen optické propojení přístrojového štítu s dotykovou obrazovkou multimediálního systému je až moc jasná inspirace vozy Mercedes-Benz. Na druhou stranu tuto myšlenku dnes užívá také Volkswagen Golf...

Samotné zpracování a výběr materiálů už možná nevyrazí dech tak jako kdysi, na druhou stranu v rámci mainstreamu je to pořád jeden z nejlepších interiérů, co můžete dostat.

Nejvíce se mi však na celém interiéru líbí fakt, že je na něm znát, že při jeho návrhu se opravdu přemýšlelo. Nejsou tu řešení jen pro řešení, ale opravdu chytré nápady. Dejme tomu středový panel. Kia se tu nevyhnula dotykovému ovládání, které je dneska zkrátka trend. Zároveň ho ale doplnila konvenčními ovladači pro vybrané prvky, abyste je snadno nahmatali. To platí třeba pro kolébkové nastavení teploty klimatizace nebo třeba nastavení výhřevu a ventilace sedaček. Stejně tak je tu pořád tradiční kolečko nastavení hlasitosti a nechybí ani samostatné dotykové plochy pro vybrané části menu infotainmentu. Kia přitom tradičně rozděluje tlačítko pro mapu a navigaci - první otevře přímo mapu, zatímco druhé je vstup pro hledání cílové destinace. Jestli je tedy dotykové ovládání budoucností aut, ať to prosím vypadá takto!

Těch chytrých nápadů je tu ale vícero. Líbí se mi třeba USB vstup v opěradle sedadla spolujezdce pro cestující vzadu, stejně jako držáky na nápoje v zadních dveřích. Jako chytré beru také řešení hlídání mrtvého úhlu. Jednak se upozornění na hrozící srážku promítá head-up displejem přímo na čelní sklo, díky čemuž je varování lépe na očích než nějaká varovná dioda ve vnějším zpětném zrcátku. A také při zapnutí blinkru se v přístrojovém štítu pustí obraz z kamery sledující dění za vozidlem. Lépe tak vidíte do vedlejšího pruhu. Head-up displej pak mimochodem mění barvu rychlosti podle překročení povoleného limitu. Oranžová je ještě omluvitelné překročení, zatímco červená už průšvih. Chytré!

Kia Sorento 2.2 CRDi Kia Sorento 2.2 CRDi

Oba displeje nadchnou detailním rozlišením, parádní je také obraz ze zpětné parkovací kamery. Infotainment pracuje rychle, hlasové ovládání je však omezené a umožňuje jen několik hlasových funkcí. Posaz za volantem je nicméně příkladný, pochvalu zaslouží také nastavitelná délka sedáku. Ten totiž jako v mercedesech prodlužuje zvedající se přední lem sedačky, díky čemuž tu nevzniká nepohodlná mezera jako třeba u bavoráků, u nichž se posouvá přední část sedáku.

Rychle se zorientujete také v ovládání. Snad jen vrcholný, širokoúhlý 10,25" displej multimediálního systému je už hodně široký, a tak se řidič do jeho pravé části už bude poněkud složitě natahovat. Na druhou stranu pravý sloupec ovladačů u displeje je pro ty méně užívané funkce, takže to tolik nevadí. Jak říkám, při návrhu Sorenta se zkrátka přemýšlelo.

Místa je vpředu i vzadu hodně, čemuž vedle mezigeneračního natažení rozvoru o 35 mm na výsledných 2.815 mm pomáhá i nová platforma. Při jejím návrhu byl minimalizován motorový prostor a zlepšeno obestavění vnitřního prostoru, právě pro co největší zvětšení kabiny. Díky tomu si na zadních sedadlech může dospělý hovět i při posunutí lavice zcela vpřed. Před koleny i nad hlavou tu pak zůstává dostatečná rezerva.

Třetí řada je ale pořád nouzová záležitost pro děti, jak to ostatně u SUV této velikosti bývá. Nástup zcela vzad je pro dospělého krkolomný, a to přestože se druhá řada odsouvá elektricky vpřed. Nad hlavou tu sice je místa dost, stejně jako před koleny - pokud je lavice druhé řady sedadel posunuta, posaz je ale naprosto nepohodlný. Kvůli sedáku nízko nad podlahou se tu sedí s koleny u brady.

Právě třetí řada ovlivňuje také zavazadlový prostor. Udávaných 616 až 821 litrů u pětimístné konfigurace podle polohy sedadel v druhé řadě je sice úctyhodný objem, počítat ale musíte s vysoko umístěnou podlahou, právě kvůli sedadlům v třetí řadě sklopným do ní. Proto výška zavazadelníku pod plato činí jen 43 cm. V sedmimístné konfiguraci pak dovnitř naložíte jen udávaných 187 litrů zavazadel. V takovém případě je plocha dlouhá, respektive krátká jen 36 centimetrů.

Zadní víko se každopádně otevírá hezky vysoko, nepotěší však umístění odjišťovacího tlačítka. Není totiž umístěno na obvyklém místě u registrační značky, ale na dolní hraně víka kufru, ve štěrbině u zadního nárazníku. Není dobře přístupné a navíc se tento prostor rychle zamaže. Je to tak jediná kaňka na jinak chytře vymyšleném Sorentu.

Motor, jízdní vlastnosti


Skvělý turbodiesel

Aktuální trend sice velí elektrifikovat nabídku, čemuž se nejnovější Sorento nevyhnulo a nabídlo hybridní verzi (do budoucna i plug-in hybrid), v Evropě ale v SUV této velikosti pořád hrají nejdůležitější roli vznětové motory. A tak v nabídce zůstává i turbodiesel 2.2 CRDi.

Pod známým obchodním označením se však ukrývá nový motor rodiny Smartstream. Proti předchůdci se liší především hliníkovým blokem, který nahradil stávající litinový, což jeho hmotnost snížilo o 19,5 kg. Motor má i dvojici vyvažovacích hřídelí nebo nový vstřikovací systém. Důležitou změnou je také nová převodovka, když stávající automat střídá osmistupňová dvouspojková převodovka s vícelamelovou spojkou v olejové lázni. Ta je ostatně pro tuto jednotku jedinou volbou.

Naopak technické parametry zůstaly prakticky shodné jako dosud. Výkon 148 kW je o bezvýznamný kilowatt více než dosud, 440 N.m je však o 10 N.m méně než u předchozí dva-dvojky.

Pořád se však jedná o parametry, které jsou pro takové rodinné SUV naprosto dostačující a naplňující i náročná očekávání. S dynamikou tu není vůbec žádný problém, Sorento více než důstojně zrychluje také nad českými povolenými limity a nenuceně akceleruje ještě kolem 160 km/h. Hlavně je ale výtečná pružnost, motor se netrápí v nízkých otáčkách a krásně lineárně táhne. Pochvalu zaslouží také kultivovanost a obecně výtečné odhlučnění. Naopak stop-start by mohl fungovat rychleji, byť tuto kritiku ovlivnilo studené počasí, během něhož jsme Sorento zkoušeli.

Kia Sorento 2.2 CRDi Kia Sorento 2.2 CRDi

Kvality turbodieselu podporuje také převodovka. Pokud byste se báli náhrady planetového ústrojí dvouspojkou, co se týče kultivovanosti, nejsou obavy na místě. Nový osmikvalt řadí naprosto hladce za každé okolnosti. Popojíždění ve městě se tak obejde bez cukání, typického pro některé dvouspojkové převodovky. Hladké změny převodu se přitom dočkáte také ve sportovním módu. Pravdou ale je, že jemné řazení zároveň znamená, že na manuální pokyn páčkou pod volantem Sorento nereaguje tak hbitě, jak byste čekali. U rodinného SUV je to ale vlastně jedno...

Důležitá je ale spotřeba a z toho hlediska není Sorentu co vytknout. Jasně, když na okresce zvýšíte tempo, hned si tenhle rodinný dostavník řekne o 13 l/100 km, stejně jako když se po dálnicích přesouváte německým, 180km/h tempem. Ve městě se pak spotřeba značně liší podle dopravní situace, při volném průjezdu Prahou  si auto řeklo o sedm litrů, při poskakování v kolonách zase o jedenáct.

Běžně se ale dá jezdit za nějakých osm, devět litrů. "Rodinné" výletování tak znamenalo průměr 8,9 l/100 km, dlouhodobá spotřeba se pak u konkrétního kousku zastavila na 9,3 l/100 km.

Rodinný pohodář

Rodinné SUV by mělo nabídnout primárně pohodovou jízdu, což platilo už pro minulou generaci Sorenta. Novinka tento trend zachovává, a tak primárně cílí na komfortní jízdu.

Skvělé odhlučnění motoru jsme již zmínili, to samé platí také pro odhlučnění podvozku. Při dálničním tempu se pak Sorento sice kvůli velikosti své karoserie lehčímu šumu nevyhne, na druhou stranu i při 160 km/h je hluk stále snesitelný, i při delší jízdě.

Také podvozek kombinující vzpěry McPherson a víceprvkové zavěšení vzadu sází spíše na komfort, nicméně použití obřích 20palcových kol vrcholné specifikace se už v tuzemském prostředí projeví. Na rozbitých cestách se tak najednou Sorento zdá přece jen zbytečně tuhé, jak kopíruje povrch vozovky, a tak bychom určitě volili o palec menší kola. Nastavení chování podvozku upravit nelze, Sorento totiž nenabízí adaptivní tlumiče.

Jízdní schopnosti pak odpovídají dané kategorii. Proti předchůdci se novinka jeví mrštnější, při rychlé změně směru nebo rychlejším průjezdu obloukem je však Sorento pořád spíše těžkopádnější. Čitelné ale je.

Kia Sorento 2.2 CRDi Kia Sorento 2.2 CRDi

Že je Sorento spíše o výletnické pohodě než o rodinném sportování, dokazuje i široká nabídka asistenčních systémů. Některé odpovídají době, jiné opět dokazují chytré nápady tvůrců. Asistent pro jízdu na dálnici kombinující funkce adaptivního tempomatu a automatického udržování v jízdním pruhu tak už dnes není nic neobvyklého, Sorento ale umí rozeznat, kdy jedete po dálnici a automaticky ho spustí právě v takovém prostředí. Zároveň však lze pomocníka pořád snadno vypnout tlačítkem na volantu a nikoliv někde skrytě, ve čtvrté úrovni menu infotainmentu. Kamerové hlídání mrtvého úhlu (doplňující běžné radarové) jsem už zmínil, stejně jako parádní obraz parkovací kamery. Sorento navíc pomůže i se samotným parkováním, když nabízí i dálkové automatické zaparkování pomocí klíčku. Prvek známý snad jen z luxusních aut tak opět vypovídá o vyspělosti nového Sorenta.

Vyšší cena odpovídá

Celkově jsou to tedy převažující pozitivní dojmy, a tak se vlastně při pohledu do ceníku není čemu divit. Nové Sorento totiž startuje na částce 1.099.980 korun. Ta přitom platí pro testovaný turbodiesel 2.2 CRDi (148 kW) s automatem, ale jen s pohonem přední nápravy. Za testovanou čtyřkolku se připlácí 50.000 korun. Předchozí generaci přitom šlo pořídit za 969.980 korun, s 2.2 CRDi (147 kW), manuálem a pohonem jedné nápravy.

Své kvality ale Sorento má a navíc i základní výbava je slušná. Za těch 1,1 milionu totiž dostanete nejen diodové světlomety, rezervní kolo, dvouzónovou automatickou klimatizaci, parkovací senzory vzadu i vpředu a parkovací kameru, ale také multimediální systém s osmipalcovou dotykovou obrazovkou, digitální přístrojový štít, sedm airbagů (včetně středového vpředu) nebo adaptivní tempomat s funkcí stop & go. Za třetí řadu sedadel se připlácí 25.000 korun.

Navíc v tomto segmentu už nejde o neobvyklou cenu. Vždyť taková Škoda Kodiaq s obdobně výkonným 2.0 TDI se 147 kW stojí podle ceníku minimálně 1.082.900 korun, byť už v kombinaci se čtyřkolkou.

Závěr


Závěr

Už několikrát jsem psal o tom, že nejsem zrovna příznivcem SUV, jenže když jezdíte s novou Kiou Sorento, zjistíte, že tohle auto vlastně nemá zásadních slabin. Už dlouho jsem nezažil auto, u něhož jsem si tolikrát říkal, jak je chytře navrženo. Kamerové hlídání mrtvého úhlu, přehledné (byť dotykové) ovládání a další detaily dělají ze Sorenta nadmíru příjemného společníka, což se dále potvrdí během komfortní jízdy.

Nové Sorento se zkrátka nebálo udělat krok dále a postavit se do mezery mezi mainstreamem a prémií, což se mu úspěšně daří. Roli vlajkové lodě evropské nabídky společně se Stingerem hraje více než zaslouženě.

Jestli tak hledáte rodinné SUV až pro sedm, Kia Sorento by ve vašem výběru rozhodně neměla chybět. Že není zrovna levná, jen dokazuje její kvality. A konkurence není levnější…

Nejlevnější verze modelu 1.099.980 Kč (2.2 CRDi/148 kW 8DCT 4x2 Comfort)
Základ s testovaným motorem 1.149.980 Kč (2.2 CRDi/148 kW 8DCT 4x4 Comfort)
Testovaný vůz bez příplatků 1.379.980 Kč (2.2 CRDi/148 kW 8DCT 4x4 Top)
Testovaný vůz s výbavou 1.424.980 Kč (2.2 CRDi/148 kW 8DCT 4x4 Top)

Plusy

  • Prostorná kabina
  • Luxusní výbava
  • Inovativní nápady
  • Povedený motor
  • Hladce řadící automat

Minusy

  • Vyšší pořizovací cena
  • Na 20" kolech přece jen tužší podvozek
  • Třetí řada sedadel jen pro děti
Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (128)

Doporučujeme

Kia Sorento 2.2 CRDi (148 kW) 8DCT 4x4
Cena základní sestavy 1 379 980 Kč
Výbava základní sestavy Full-LED světlomety, přední LED mlhovky, podélné střešní ližiny, elektricky ovládané víko zavazadelníku, 20" kola z lehkých slitin, dojezdová rezerva, dvouzónová automatická klimatizace, elektricky ovládaná přední i zadní okna, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, bezklíčový vstup, navigace s 10,25" dotykovým displejem, hudební systém Bose s 12 reproduktory, bezdrátová nabíječka chytrých telefonů, digitální přístrojový štít s 12,3" displejem, head-up displej, kožené čalounění, elektricky ovládaná přední sedadla s vyhříváním a ventilováním, vyhřívání zadních sedadel a koženého volantu, ambientní osvětlení, sedm airbagů, upozornění na přítomnost osob na zadních sedadlech, sledování únavy řidiče, autonomní brzdění s detekcí chodců a cyklistů, aktivní systém pro jízdu v pruzích, adaptivní tempomat s funkcí stop & go, sledování mrtvého úhlu, kamerový systém sledující okolí vozidla, přední a zadní parkovací čidla, parkovací asistent s dálkovým ovládáním, panoramatické střešní okno. Kč
Cena testované sestavy 1 424 980 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+20.000,-), třetí řada sedadel (+25.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2151
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 148 / 3800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 440 / 1750 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 202
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.1 / 5.4 / 6
Emise CO2: 150
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 187 / 2011
Objem nádrže (l): 67
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1715 / 718
Rozměr pneu: 255/45 R20
Kia Sorento 2.2 CRDi (148 kW) 8DCT 4x4
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4810
b) šířka (mm): 1900
c) výška (mm): 1700
d) rozvor (mm): 2815
e) rozchod vpředu (mm): 1637
f) rozchod vzadu (mm): 1647
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1570
l) šířka vzadu (mm): 1570
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 420
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - JirkaVejrazka
24. 5. 2021 14:10
Re: Je tady někdo, komu se ten interiér líbí?
No ne, stejne jako Prius v roce 2003 ;-)
23. 12. 2020 17:06
Koupil jsem si ho
Tak jsem si ho koupil,přesněji objednal.Hybridní verzi,v plné palbě .Ale ne u nás. U nás ten hybrid snad ještě ani nikde není.Vyšla mě na 1 060 000,-Kč,Opakuji,v plné palbě.Vyzkoušel jsem jak diesel tak i hybrid a byl jsem z hybridu tak nadšený,že jsem se okamžitě rozhodl,za ty peníze.Přijede asi v dubnu nebo květnu,tak pak śem můžu hodit nějaký věci k tomu.Připouštím,že mi k ceně hodně pomohl velký propad kurzu cizí měny.
Avatar - Ada je zase tady
20. 12. 2020 17:17
Re: Sorento "the best of"
nemá manuální převodovku a ruční brzdu! :no:
18. 12. 2020 13:17
Re: Re: BYkupci mě uvařej za živa
To myslíš akože kde? "Jasne Kia nikdy nebude predávať tak ako Škoda, ale tento model by jej mohol pomôcť." V SR, CR?
Avatar - Ada je zase tady
17. 12. 2020 22:54
Potřebujete něco víc?
Ano, Sorento 4x4 s manuální převodovkou a ruční brzdou!