TEST Kia Soul: První jízdní dojmy
Já vím, že asi poslední věc, která vás zajímá na článku o jízdních dojmech s jakýmkoli autem je, jak si redaktor myslí, že dotyčná plechovka vypadá. Jenže v případě Soulu právě s tímhle musím začít. Podle tiskové mluvčí korejské automobilky bude tohle auto oslovovat lidi, kteří dosud o voze značky Kia vůbec nepřemýšleli. Nezbývá, než jí dát za pravdu. Atraktivní design vozu budí velkou pozornost okolí a kdyby maska nesla třeba loga Jeepu nebo Mini, nikdo by se nad tím nepozastavil. Korejcům se prostě povedlo udělat velmi stylové auto, které by mohlo oslovit i ty, kteří by třeba přemýšleli o Fiatu 500 nebo Mini Cooper. Tomu odpovídá u asijské značky nebývale široká paleta barev karoserie, čalounění interiérů a příplatkových doplňků. Za všechny jmenujme třeba obraz couvací kamery zobrazovaný ve zpětném zrcátku nebo různé sady efektních polepů karoserie.
Zcela střízlivým pohledem na věc (a věřte mi, že to není snadné), jde o crossover segmentu B s vyšším posazem a vizáží SUV. Díky tomu bude mít ve třídě poměrně specifické postavení, podobně zaměřené je v současnosti snad jen Suzuki SX4 a Fiat Sedici, ti ovšem umí nabídnout i pohon všech kol.
Po otevření dveří vás čeká neméně příjemný interiér. Palubní deska má moderní design, výbornou ergonomii, poskytuje cestujícím dostatek životního prostoru a po otevření odkládacích schránek odhalíte, že jsou vyvedeny v červené barvě. Prostě stylovka... Volant má dobré rozměry i tvarování, ale chybí mu možnost podélného seřizování, což ale vzhledem k vyššímu posazu není takový problém, nějak se za volant prostě poskládáte a nepříjemně se určitě cítit nebudete. Sedadla mají evropské rozměry, opěradla však postrádají boční vedení. Stejně jako vpředu, i na zadních sedadlech je spousta místa, a to jak pro kolena, tak pro hlavu, díky vysoko umístěným sedákům tyto i velice dobře podpírají stehna. Velkoryse dimenzovaná kabina se ale vymstila kufru. Jeho objem 222 l je fakt hodně skromný, zaplní ho už dvě větší tašky. Naštěstí je pod podlahou ještě vana rozdělená na několik přihrádek, které by dohromady měly dát ještě nějakých 100 litrů na drobnější předměty k dobru, a to už tak beznadějně nevypadá.
Na vyzkoušení jsme dostali nejen základní benzinovou šestnáctistovku s výkonem 91 kW, ale také vrcholnou motorizaci – turbodiesel 1.6 CRDi (94 kW, 260 Nm). Zážehový motor má sympatické papírové parametry, ale k pohonu Soulu není úplně nejvhodnější. V nízkých otáčkách je letargický a dynamičtější jízdní styl vyžaduje držet otáčky nad 4500, což mi k celkovému charakteru auta moc nesedí. Takže i jako ortodoxní „benziňák“ považuji za vhodnější motorizaci turbodiesel. Šestnáctistovka CRDi vám bude určitě dělat samou radost. Rozbíhá se plynule již od 1600 otáček a táhne až do 4100 ot/min, prodleva turbodmychadla je poměrně malá. Odhlučnění obou motorů představuje obvyklý standard této třídy, v obou případech má elektronický plyn přijatelně rychlou odezvu a pochvalu zaslouží i přesné řazení s minimálními vůlemi v kulise s krátkými drahami – tak dobrý mechanizmus korejské auto ještě nikdy nemělo.
Kia se rozhodla, patrně i kvůli vyšší stavbě karoserie, dát Soulu do vínku tvrdé nastavení podvozku. Díky poměrně velkým kolům zvládá vůz přejezdy malých nerovností španělských silnic bez problémů, ale výraznější díry nebo hrboly způsobují v kabině poměrně citelné rázy, což by na našich silnicích mohl být docela problém. Zvláště markantní je to na 18“ kolech, jimiž byla většina testovacích vozů vybavena. Povedlo se nám však získat i verzi na 16“ discích, která by mohla nabídnout i u nás snesitelnou míru pohodlí. To ale ukáže až křest ohněm českých tankodromů, jenž by měl nastat koncem února, kdy Soul dorazí na český trh.
Testovací trasy bohužel vedly takřka výhradně městy a po dálnicích, takže lze těžko poskytnout fundovaný názor na jízdní vlastnosti crossoveru, za daných okolností však i díky širokým pneumatikám (225/45 R18) vykazoval spolu s jen lehkými náklony v zatáčkách velmi dobrou stabilitu i přilnavost, a také vzhledem k proporcím i sympaticky malou nedotáčivost. Jeden ostře projetý dálniční přivaděč se sundáním nohy z plynu a bryskně vybočující zádí ale dává tušit, že na klikatých silničkách bude vhodnější klidnější jízdní styl. Soul si ale rozhodně neklade za cíl soupeřit na okreskách s Mazdou 2 nebo miníkem, či Fiestou.
Spokojenost panovala i s řízením, má na korejské poměry nevídaně ostré reakce, slušnou strmost (2,7 otáčky) i příjemně nastavený odpor posilovače, takže mu vzhledem k jeho zaměření snad i lze prominout, že mají přední kola občas malinko jinou představu o úhlu jeho natočení.
Řečeno v diskuzi auta.cz už poněkud zprofanovaným výkřikem BRAVO, Kia Korejci odvedli pořádný kus práce. Postavili atraktivní auto, dali mu do vínku prostorný interiér, vybavili jej slušnými motory, přesným řazením a příjemným řízením.
Zatím to navíc vypadá, že i jízdní vlastnosti mírně předčily očekávání. Vytknout mu tak lze zatím jen menší kufr a tvrdé rázující pérování. Jestli Kia tohle auto neodstřelí příliš sebevědomou cenou, troufám si tvrdit, že její image postoupí zase o krůček výš.
Kia Soul - Přehled modelové řady v Evropě | ||
Motor | 1,6 CVVT | 1,6 CRDi (AT) |
Zdvihový objem [cm3] | 1591 | 1582 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 91/6300 | 94/4000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 156/4300 | 260/1900-2750 |
Max. rychlost [km/h] | 177 | 182 (176) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11 | 11,3 (11,9) |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 6,5 | 5,2 (5,9) |
Pohot. hmot. [kg] | 1170 | 1270 (1285) |
Cena v Německu [Euro] | 14.980 | 16.780 |