Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Kia Sportage
Kia Sportage
Kia Sportage
Kia Sportage
47
Fotogalerie

TEST Kia Sportage 1,6 GDI - GDIž vám stačí dobrý základ

Nejlevnější korejské SUV s pohonem pouze přední nápravy a benzinovou šestnáctistovkou. Tedy jak tohle dopadne…

Snaha automobilky Kia srovnat krok se zavedenou konkurencí v posledních letech připomíná procházku se štěnětem. Nadšeně vám poskakuje za zády, občas se zamotá mezi nohy, pak se zapomene na obzvláště voňavém rohu, aby vzápětí spokojeně funělo na vašem boku.

Když se před lety objevil Cee´d vypadlo to, že Korejci roky ztráty na automobilový mainstream definitivně smázli, jenže pak se ukázalo, že postavit velké SUV podle evropských požadavků by ještě mohl být oříšek. Kia Venga je naproti tomu znamenitým autem B-segmentu, ale ve stejné době přišlo zjištění, že sportovnost auta nedělá jen mimořádně líbivá karoserie Pro_cee´du. Bylo tedy zajímavé sledovat, kam se zařadí nová Sportage, která je téměř domácím produktem – vyrábí se u sousedů v Žilině.

suv kia testysuv kia testy | acz 

Jak už určitě víte z předešlého testu, v tomto případě korejské štěně důležitě vykračuje ostatním po boku. Jenže teď tady máme SUV s tou vůbec nejslabší motorizací a dokonce mu chybí to, co dělá SUV SUV – pohon všech kol. K počáteční skepsi jsou tedy všechny důvody…

Miss Korea

Aktuální Sportage dělá svým designem čest svému jménu. Po strašlivém designérském omylu minulé generace je ta nová určitě jedním z nejhezčích SUV, a to hlavně proto, že se nesnaží hrát si na terénní auto. Vypadá prostě… sportovně, s dravým výrazem přídě, vysokým pontonem karoserie a „alfím“ řešením zádě. Nejinak se ostatně cítí řidič i uvnitř.

Teprve v kabině si člověk uvědomí, že Sportage patří k těm menším vozům v kategorii, což vám díky ostře řezané karoserii zprvu nepřijde. Nízká okna, kompaktní palubní deska, malinký, sportovně vyhlížející volant a řadicí páka vystupující s vysokého středového tunelu, to vše budí dojem, že sedíme v běžném kompaktu, jen kousek výš nad silnicí. Ba co víc, ve sportovním kompaktu!

suv kia testysuv kia testy | aczSedadla mají příjemné boční vedení a pak je tu ten vysoký tunel a moderní palubka, kterou bychom si k SUV určitě nezařadili. Totéž ale platí i výhledu z auta – ten bývá silnou zbraní SUV, v tomto případě ale malá okna a masivní sloupky působí poněkud klaustrofobicky a přehled o dění kolem vozu není kdovíjaký.

Zatímco řidič a spolujezdec mají pocit lehké, ale nikoli nepříjemné stísněnosti, na zadních sedadlech je všechno tak, jak má být… u kompaktního hatche. Tedy nikde pasažér netrpí nedostatkem, ale ani marnotratným nadbytkem.

Ačkoli se automobilovým konstruktérům občas podaří oblafnout přírodní zákony, u Sportage to neplatí, a tak je daní za slušně velkou kabinu trochu menší kufr. Tabulka technických údajů se pyšní číslem 564 litrů, protože každý šikovný marketingový expert ví, že správný Čech ze všeho nejvíc slyší na velikost zavazadlového prostoru, ale jak k tomuhle číslu při homologacích dospěli, to je mi opravdu velkou záhadou. Možná když vyhodíte rezervu a ostatní výbavu… Prostě a jednoduše – než tohle auto koupíte podle katalogu, ten kufr byste určitě měli vidět.

100 kW, 1,4 tuny…

Zatímco před pár lety platilo, co SUV, to čtyřkolka, v poslední době přibývá lidí, kteří touží po SUV vzhledu a pohon všech kol buď nepotřebují, nebo z finančních důvodů oželí. A to je případ testovaného auta s benzinovým motorem 1,6 GDI.

Ten se jinak než s dvoukolkou vůbec nenabízí a ještě než si začnete ťukat na hlavu, co je to za nesmysl, prodávat kompaktní SUV s atmosférickou jednašestkou, měli byste se podívat na technické údaje. Kia totiž zase zavedené konkurenci plivla do tváře a motor s přímým vstřikováním naladila na parádní výkon 99 kW a současně na znamenitý točivý moment 164 Nm. To určitě nejsou špatná čísla, na pohon 4x4 by to ale určitě nestačilo.

suv kia testysuv kia testy | acz 

Na otázku, jestli je těch 100 kW (nebo spíše těch 164 Nm) málo nebo ne, nelze jednoznačně odpovědět, záleží totiž na tom, co od auta očekáváte. Pokud hádáte, že bude Sportage plaz a jízda s ní bude utrpením, pak budete příjemně překvapeni. Předjet pomaleji jedoucí vozidla je možné bez větších problémů, i když zvuk vytočeného motoru neodpovídá akceleraci. Strádat za volantem řidič určitě nebude, pokud tedy nemá přehnaná očekávání, způsobená slibnými parametry šestnáctistovky. Že to zní dost alibisticky? Dobře, tak jinak: Dynamika je lepší, než byste u kompaktního SUV se šestnáctistovkou čekali a k běžnému ježdění bez velkých závodnických ambicí postačuje. Je to tak OK?

Korejský šestistupňový manuál vás v takovémto autě určitě neurazí, vzhledem k tomu, že se při jízdě neočekává zběsilé kvedlání, ale spíše pohodové řazení, pak oceníte přesné a jasně vymezené dráhy i jejich rozumnou délku, obecně vzato má ale kulisa blíže k produktům z Francie, než z Japonska.

Malý motor za zajímavou cenu by měl lákat i slušnou spotřebou, pokud tedy není poddimenzovaný. Pak platívá, že lze lepšího výsledku dosáhnout s větší kubaturou. U Sportage je to tak nějak od obojího trochu.

Kia Sportage: Komplexní příloha Auto.cz

Zatímco při jízdě stovkou točí motor na šestku 2700 min-1 a spaluje rozumných 7,5 l/100 km, při stotřicítce už má na otáčkoměru 3600 min-1 a řekne si o 9,8 l na 100 km, což je už poměrně dost. Lépe (a o dost levněji) se tedy s tímto autem budete cítit určitě na okreskách, my se za celý test vešli do 9 litrů, což není špatný výsledek. Je také třeba mít na zřeteli, že test proběhl v mrazivém počasí minulého týdne a logicky na zimních pneumatikách, nelze ho tedy srovnávat s ostatními výsledky ze zbytku roku.

…a pohon předních kol

Lehký motor a rozumná hmotnost auta vůbec mají pochopitelně blahodárný vliv na jízdní vlastnosti. Ty bez jakéhokoli přehánění patří k nejlepším mezi kompaktními SUV, dá se říci, že se Sportage ani jako SUV nechová.

V zatáčkách se naklání jen zanedbatelně, je jen mírně nedotáčivá a poslušně drží zvolenou stopu. V klidu zůstává i při prudkých manévrech a jediným limitem tak zůstávají šestnáctipalcové pneumatiky, které dávají hučením a hrnutím v předstihu najevo svou nespokojenost. Dá se tedy říci, že si s tímhle autem můžete jízdu okreskami i docela užít.

Slušné jízdní vlastnosti ale nejsou jedinou devizou podvozku. Tou druhou je velmi slušné odhlučnění a tlumení. Valivý hluk v kabině prakticky neexistuje a tlumení rázů je také na velmi vysoké úrovni. Vlastně můžeme říci, že jsme se za celý test s vysloveně tupým rázem coby projevem vítězství silničářů nad konstruktéry aut vůbec nesetkali. Část zásluh jde pochopitelně i na adresu balónových pneumatik 215/70, ale vzhledem k tomu, že nedecimovaly jízdní vlastnosti, není asi důvod pořizovat větší.

suv kia testysuv kia testy | acz 

Také řízení je strmé a přesné, má ale trochu zmatený posilovač. Zejména při jízdě v přímém směru při jemných korekcích střídavě tuhne a slábne, což je zejména při jízdě na dálnici trochu otravné, jakmile je ale úhel natočení větší, chování se zlepší a zůstává jen „umělý“ pocit.

Ticho léčí

Nejen slušnou izolací hluku od kol a rázů se ale může kabina pochlubit. Na palubě Sportage je totiž obecně nečekané ticho. Velmi slušně je odtlumen i motor, takže při vytočení je sice slyšet, ale výrazně méně, než byste u kompaktního SUV čekali. Při normální jízdě v nízkých otáčkách o jeho práci nemá posádka téměř ani tušení. A konečně ani aerodynamický svist nedostal šanci se do kabiny nijak výrazně dostat, cestování se „sportáží“ je tedy opravdu příjemné.

Velmi slušný základ

Kia Sportage 1.6 GDI 4x2 v nás zanechala rozhodně dobrý dojem. Dynamika auta sice není kdovíjaká, je ale určitě lepší, než byste očekávali od nepřeplňované šestnáctistovky v bachratém hatchbacku. Lehký motor má blahodárný vliv na jízdní vlastnosti a spotřeba je při jízdě nižšími rychlostmi slušná.

Silnými zbraněmi Sportage je tichý interiér, dobře tvarovaná sedadla a volant, přiměřená prostornost kabiny a schopnost dobře tlumit rázy. Mezi negativa patří logicky kompromisní dynamika, trochu zmatený posilovač řízení, menší kufr a vyšší spotřeba na dálnici.

Sportage je povedené auto a Korejci to vědí, takže se (zatím) cenově nijak nepodbízejí. Rozdíly v pořizovacích cenách jsou proti konkurenci z Evropy a Japonska jen mírné, takže ačkoli zůstává Kia Sportage jedním z nejlevnějších SUV na trhu, motivace k jejímu pořízení už nebudou ani zdaleka jen finančního rázu.

suv kia testysuv kia testy | acz 

Jake.auto.cz: Kia Sportage (přehled všech testů a článků)

První cena vozu419.980,- Kč (1,6 GDI 99 kW 4x2, Active)
První cena vozu s testovanou motorizací419.980,- Kč (1,6 GDI 99 kW 4x2, Active)
Základní cena testovaného vozu499.980,- Kč (1,6 GDI 99 kW 4x2, Comfort Plus)
Cena testovaného vozu vč. příplatků512.980,- Kč (1,6 GDI 99 kW 4x2, Active)

Plusy

  • Tichý a komfortní interiér
  • Dobré jízdní vlastnosti
  • Komfortní pérování
  • Přesné řízení
  • Pohodlná sedadla s dobrým bočním vedením
  • Na motor 1,6 l slušná jízdní dynamika

Minusy

  • Horší výhled z auta
  • Menší kufr
  • Horší dynamické schopnosti
  • Nelineární chování posilovače
  • Spotřeba v dálničním režimu