Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Lancia Ypsilon 1,3 JTD Momo Design – krása bez kompromisů

Aleš Jungmann
Vskutku nevšední automobil ze slunné Itálie nabízí velkou porci krásy a elegance, za kterou si ale Lancia nechá královsky zaplatit.

Vozy značky Lancia nemají mimo rodnou Itálii na zahraničních trzích zrovna na růžích ustláno. V souvislosti s tím, jak se ale koncernu Fiat Group, jehož je Lancia hrdou součástí, začíná v posledním období dařit, plánuje Lancia proniknout i na dávno zapomenuté trhy a vydobýt své ztracené pozice zpět. S očekáváním jsme tak vyzkoušeli zajímavou Lancii Ypsilon, nejmenší a jediný v ČR nabízený model tohoto výrobce, který měl pod kapotou ukrytý nový agregát 1,3 JTD o výkonu 77 kW (105 k).

Krasavice na šestnáctkách

Pokud by tento test putoval do nějakého módního časopisu, automobil by bez debat dostal nejvyšší možnou známku. Rafinované linky karoserie vytvářejí spolu s barevným kontrastem mezi horní a dolní polovinou vozu vskutku povedenou kombinaci, ve které se pověstný italský šarm nezapře. Ne každému se Ypsilon bude líbit, já jsem ale jejímu kouzlu neodolal. Malé, šarmantní auto, stojící odhodlaně na svých nízkoprofilových, šestnáctipalcových kolech, které se grafitově lesknou na poledním slunci, dává jasně najevo, že bylo stvořeno s jediným cílem: aby se líbilo.

lancia malevozy testy lancia malevozy testy
 

A ono se opravdu líbí. A hlavně slečnám a paním. Od nich jsem se snažil zjistit, čím tedy přesně Lancia Ypsilon své zákazníky okouzluje. Bohužel, nedozvěděl jsem se více než to, že je „takové roztomilé“ popřípadě „malinké a kulaťoučké“ a tak kapitolu, věnovanou designu uzavírám komentářem, že vzhled zřejmě bude tou hlavní zbraní nejmenší Lancia v boji o zákazníka. Tedy...spíše o zákaznice.

Pěkná zvenčí, pěkná uvnitř

Po otevření poměrně masivních dveří, které umožňují relativně pohodlný nástup do vozu i pro zadní cestující, převládají pocity, které jsem získal při obhlídce vozu zvnějšku. Díky nejvyšší dostupné výbavě Momo Design jsou sedadla čalouněná kůží v kombinaci s Alcantarou a příjemně působí nejen na pohled ale také na dotek. Svou velikostí jsou ale spíše stavěny na míru poněkud menším dámským postavám. Výška a tvarování opěradla průměrně rostlému muži zkrátka moc vyhovovat nebude. O nějakém výraznějším bočním vedení si také můžete nechat jen zdát. Palubní deska je potažena na dotek příjemnou látkou, veškeré palubní přístroje se nacházejí přesně uprostřed. Toto uspořádání má jistě své přednosti, jako je geometrická čistota designu či možnost neustálé kontroly rychlosti jízdy tchýní, sedící na zadním sedadle (ano, to výhoda zrovna není, ale nic jiného mě už nenapadlo). Mě osobně ale takovéto uspořádání interiéru vadí a ani po testovacím týdnu v tomto voze jsem se nedokázal smířit s tím, že musím očima neustále těkat nejen dolů, jako v normálním autě, ale také doprava. Člověk si po určité době zvykne, ergonomovi, který za Ypsilonem stál, bych ale nic pěkného rozhodně nepověděl.

Pojďme ale zpět k palubní desce samotné, konkrétně ke středovému panelu. Ten disponuje, stejně jako palubní počítač na středové kapličce na vrcholu palubní desky, pouze monochromatickými displeji. Displej úplně dole je odpovědný za zobrazování údajů, týkajících se dvouzónové automatické klimatizace. Vzhledem k tomu, že se jednalo o dieselový exemplář, trvalo klimatizaci o něco déle, než dosáhla nastavené teploty a ohřála posádku vozu. Slícování i ovládací tlačítka přecházím bez připomínek, které ovšem putují k samotnému pojetí palubní desky. Na můj vkus je tento panel příliš jednotvárný a bez nápadu, navíc je pak ve voze až „plastově přestříbřeno“, protože plastové, stříbrně nastříkané doplňky najdeme po celém interiéru vozu. Tlačítka na volantu, výdechy klimatizace, obložení dveří...toho stříbrného plastu je zkrátka už trošku moc.

lancia malevozy testy lancia malevozy testy
 

To, co je často bolístkou takovýchto malých, stylových automobilů, tedy místo na zadních sedadlech, je i u Lancie Ypsilon velký problém. Nad zadním sedákem je totiž do výšky k dispozici pouze 89 centimetrů, což je minimálně o pět méně, než by bylo třeba pro přepravu dospělých osob. Prostor pro kolena lze ale díky posuvné lavici sedadel v druhé řadě zvětšovat či zmenšovat v rozmezí 0 až 27 centimetrů. Pokud mají cestující vzadu příjemně velký prostor pro nohy, na náklad pochopitelně už moc místa nezbude. V testované verzi jej navíc z poloviny zabíral velký „cool“ subwoofer, který ale na dlažebních kostkách ve svém uchycení nepříjemně drnčel. Tento problém se mi ale podařilo vyřešit sklopením zadní řady sedadel vzad (zadní řada sedadel je polohovatelná v rozmezí cca. 15 stupňů) a neposedný subwoofer se tak opřel o dno zavazadlového prostoru (či spíše prostůrku). Špatné upevnění byla díky bohu jeho jediná slabost, celá audio aparatura podávala jako celek velmi dobrý výkon. Testovací CD, na kterém se nacházela i razantní Poledourisova filmová hudba, se opravdu dobře poslouchalo a subwoofer, či spíše jeho ozvučnice, odváděl velmi dobrou práci.

lancia malevozy testy lancia malevozy testy
 

Město, to je něco pro ni

Se svými kompaktními rozměry (3810 x 1704 x 1530 mm) je malá Lancia předurčena k tomu, stát se stylovým městským vozidlem. Ve městě totiž nevadí velké náklony karoserie, vycházející z malého rozvoru, který činí 2388 milimetrů, nebo přeposilované řízení (navíc s režimem City, pomocí kterého dokáže bez problémů zaparkovat i modelka - anorektička), které dodává k rukám řidiče jen pramálo informací o tom, co se děje s předními koly. Ve městě využijete hlavně perfektní manévrovatelnost na parkovištích a to díky pouze 9,83 m velkému stopovému průměru otáčení.

Bohužel, jak to tak bývá, krása a praktičnost nejdou dohromady a tak si na nízkoprofilových šestnáctipalcových kolech na nekvalitních českých silnicích užijete, ironicky řečeno, mnoho zábavy. Navíc s nimi musíte opravdu opatrně zajíždět k obrubníkům, protože jsou vystouplé a velmi lehce se poškrábou. Testovací vůz byl téměř nový a už měl na svých discích několik nehezkých šrámů. Na rodinné využití zapomeňte – Lancia Ypsilon je jen čtyřmístná, což mnohé naznačuje.

Na co je si třeba zvyknout je ostře zabírající spojka, která při nedostatečně jemné manipulaci způsobí v lepším případě cukání vozu, v horším zhasnutí motoru. V městské džungli bychom jistě ocenili i o něco větší zpětná zrcátka. Ta současná jsou sice velmi elegantní, ale o provozu za vozidlem příliš mnoho informací neposkytnou.

77 kW - sériové maximum z 1,3 JTD

V testovacím voze se nacházel vrcholný vznětový agregát 1,3 JTD o výkonu 77 kW při 4000 ot./min a nejvyšším točivém momentu 200 Nm při 1750 ot./min. Vhledem k nízké hmotnosti Lancie, která činí 1045 kg, neměl motor s autem větší problém a propůjčoval mu nadprůměrnou dynamiku. Nevýhodou je ale nepříliš kultivovaný chod, který kazí dojem z jízdy i z audiosoustavy, protože se do ní nikdy nemůžete opravdu zaposlouchat, aniž byste si byli vědomi toho, že pod kapotou bije naftové srdce.

Při projížďkách městem pětistupňová převodovka nevadí, má příjemně vymezené dráhy a průměrnou přesnost, mimo městský provoz ale chybí šestka. Spotřeba majitele určitě potěší, protože úbytek pohonných hmot mimo město činí pouhých 4,5 litru na 100 kilometrů. Ve městě se Lancia Ypsilon spokojila s pěti a půl litry nafty, dlouhodobý průměr v testu 5,1 l na 100 km je relativně slušná hodnota. Zdálo by se tedy, že Ypsilon by mohl být schopný polykač dálničních kilometrů, tak tomu ale rozhodně není. Díky pouze pětistupňové převodovce, kdy musíte mít agregát při předpisové stotřicítce vytočený přes 3000 ot./min, a velké náchylnosti na boční vítr jde spíše o hlučný boj o udržení v pruhu.

Drahý šperk

Lancia Ypsilon je opravdu zajímavé auto. V testované nejvyšší verzi s nejsilnějším motorem se jedná o nebezpečně přitažlivou kombinaci rafinovanosti a elegance, řidičům vyžadujícím přesné řízení či vyzrálý podvozek neumí ale nabídnout mnoho. S technikou Fiatu Punto minulé generace se prostě zázraky dělat nedají. No ale řekněte, není v dvoubarevném laku B-colore v kombinaci Bílá/Titanio Opaco k nakousnutí?

lancia malevozy testy lancia malevozy testy
 

S pocity školáka, předkládajícího rodičům žákovskou knížku s poznámkou, teď musím přejít k ceně. Je přirozené, že za krásu se platí. Pokud ještě ke kráse přičteme poměrně slušnou výbavu (duální klimatizace, okenní airbagy, systém stability VDC, perfektní audio či interiér čalouněný kombinací kůže/Alcantara) a nejsilnější dostupný vznětový agregát, dostaneme se s cenovkou vysoko nad... ne, já vám cenu neřeknu. Máte ji napsanou o kousek níže, než se tam dolů ale podíváte, řekněte, kolik byste za tuto Lancii byli ochotni dát. Máte? No, tak k té částce ještě přičtěte sto tisíc a myslím, že už jste se alespoň přiblížili reálné ceně testovaného modelu.

Lancia Ypsilon Momo Design 1,3 JTD je spíše než automobil, jezdící doplněk k šatům (však jsme ji také mohli vidět na přehlídce automobilové krásy a elegance MMOTION 07) a jako takový jej musíme posuzovat. Italský výrobce nemá na našem trhu špatnou pověst. Tak silnou image, jaká by odpovídala cenovce, ale znáček Lancia na chladiči (mimochodem, plastovém a se zaslepenými průduchy) rozhodně nemá.

Pokud bychom automobily vybírali pouze podle poměru užitná hodnota/cena, nikdy bychom Lancii Ypsilon v této výbavě nekoupili. Na druhou stranu, život není jen o chladných kalkulacích, a tak věřím, že Lancia Ypsilon v testované výbavě si své místo ve velké garáži, jako druhé až třetí auto, u velkého rodinného domu, v některém ze satelitních městeček najde. Já bych jí to přál.

První cena vozu 295.000,- (1,2 8V 44 kW, Argento)
První cena vozu s testovanou motorizací 494.000,- (1,3 JTD 77 kW, Momo Design)
Základní cena testovaného vozu 494.000,- (1,3 JTD 77 kW, Momo Design)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 577.500,- (1,3 JTD 77 kW, Momo Design)

Plusy:

  • jedinečný design
  • nadprůměrná audiosoustava
  • manévrovatelnost ve městě
  • vysoký měrný výkon motoru

Mínusy

  • chybí akustická signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů
  • ISOFIX pouze za příplatek
  • silný ale hlučný motor
  • jízdní vlastnosti
  • poměr cena/užitná hodnota
Aleš Jungmann
Lancia Ypsilon 1,3 JTD Momo Design
Cena základní sestavy 494 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS + EBD, disky kol z lehkých slitin o rozměru 16“, 4 airbagy, automatické zamykání dveří za jízdy, multifunkční ukazatel na palubní desce s ukazatelem vnější teploty, centrální zamykání na dálkovém ovladači, el. nastavitelná vnější zpětná zrcátka, el. okna vpředu, automatická dvouzónová klimatizace, palubní počítač, odkládací schránka u spolujezdce, odkládací zásuvky pod předními sedadly, plnohodnotné rezervní kolo, čtecí lampičky vpředu a vzadu, rádio s CD Hi-Fi, tónovaná okna, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, výškově a podélně nastavitelný volant, dělená 50/50, posuvná a polohovatelná zadní sedadla, vyhřívané zadní sklo, boční ochranné lišty, povinná výbava, osvětlení zav. prostoru, nárazníky v barvě vozu s ochrannými lištami, 2 zadní opěrky hlavy, paket komfort, automatické spínání světlometů, posilovač řízení s volbou City, kryt zavazadlového prostoru, střešní anténa, rezervní dojezdové kolo Kč
Cena testované sestavy 577 500 Kč
Výbava testované sestavy mlhovky (+5.000,-), zadní parkovací senzor (+9.000,-), ovladače rádia na volantu, volant v kůži (+4.500,-), rádio s CD a MP3 (+9.000,-), stabilizační systém VDC (+20.000,-), čalounění kůže/Alcantara (+20.000,-), dvě barvy karoserie B-colore (+25.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1248
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 1750 - 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 177
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.7 / 4.1 / 4.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 215 / 895
Objem nádrže (l): 47
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1045 / 475
Rozměr pneu: 195/45 R16
Lancia Ypsilon 1,3 JTD Momo Design
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3810
b) šířka (mm): 1704
c) výška (mm): 1530
d) rozvor (mm): 2388
e) rozchod vpředu (mm): 1450
f) rozchod vzadu (mm): 1440
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 490 / 760
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 890
k) šířka vpředu (mm): 1330
l) šířka vzadu (mm): 1300
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 540
místo vzadu pod předním sedadlem: ano