Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Land Rover Defender 90

Dnes vám představím poněkud neobvyklý, ale o to zajímavější vůz. Jde o automobil, který je nekompromisně konstruován pro nejtěžší terén a vysoké pracovní výkony v těžkých podmínkách. Navíc má ušlechtilý rodokmen, pochází totiž z rodu slavných Land...

Konstrukce vozu je klasická s tuhým žebřinovým rámem, který zachycuje většinu sil přicházejících od podvozku. Výhodou je, že o to lehčí může být karoserie vozu. U Defenderu jsou vnější části karoserie z hliníkového plechu, které jsou neobvykle spojeny nýtováním. Výhody hliníku jsou zřejmé: nízká hmotnost a prakticky žádná koroze.

Interiér je maximálně strohý, ale funkční (viz foto). Příjemný je volant, který má dostatečně tlustý věnec a ovládání vozu je samozřejmě podporováno účinným posilovačem. U pedálů napoprvé trochu překvapí jejich umístění v levo o cca 5-8 cm oproti středu. Po několika minutách si však zvyknete. Sedadla jsou jednoduchá (mírně) seřiditelná, přičemž většímu sklopení "zavazí" stěna oddělující kabinu od nákladního prostoru. Řidiče od spolujezdce odděluje mohutný středový tunel, na kterém jsou umístěny páky řazení, redukce a velká odkládací skříňka. Zajímavé jsou větrací otvory pod čelním sklem, které při práci v těžkých teplotních podmínkách "jihoamerických pralesů" asi pomohou (viz foto).

Přestože Defender může zvenčí působit dojmem, že motor bude zastaralý a neekologický, opak je pravdou. Defender pohání moderní čtyřválcový turbodiesel (viz foto) s přímým vstřikem paliva do válců. Z objemu 2494 cm3 podává výkon 83 kW při 4000 otáčkách. U vozu, který se má prodírat těžkým terénem či tahat přívěsy je však podstatně důležitější velký točivý moment. Ten je u tohoto motoru "dostatečný" - 265 N.m/1800 ot/min. Spotřeba se pohybovala na slušné úrovni, mezi 9-10 l/100 km. Schopnostem motoru ještě navíc napomáhá krátce zpřevodovaná pětistupňová převodovka, přenášející trvale výkon na všechna kola. Vždyť nejvyšší rychlost je pouhých 130 km/h. Kdo by však chtěl jet s tímto autem rychleji, vždyť patří do terénu :-)

Terén je tou pravou doménou Defenderu. Na pohled "nepřekonatelné" 100% (45 stupňů) stoupání zvládá Defender bez zjevných problémů, pouze je nutno zařadit redukci a raději také závěr mezinápravového diferenciálu. Pocit to však příjemný není, když koukáte jen na oblohu a čekáte, až vůz toto stoupání překoná :-) Díky krátkému rozvoru je možné překonávat i velké terénní nerovnosti (aniž by došlo ke kontaktu se spodkem vozu), které by mnohé jiné terénní čí poloterénní vozy jen s obtížemi zvládaly.

Land Rover Defender 90 je opravdovým a nefalšovaným králem ve své kategorii. Vlastnosti, které na něm budou obdivovat (a také požadovat) jeho budoucí majitelé jsou: nenáročnost, dlouhá životnost a schopnost překonat téměř jakýkoliv terén...

Cena základní sestavy 631 150 Kč
Cena testované sestavy 631 150 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 2495
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 83 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 265 / 1800 - 1800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 135
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 16.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.9 / 8.8 / 13.3
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l): 54
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1746 / 654
Rozměr pneu: 205
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3883
b) šířka (mm): 1790
c) výška (mm): 1972
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
místo vzadu pod předním sedadlem: ne