Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Test letních pneumatik 195/65 R 15: To nejlepší na letošní léto

Auto Tip Klassik
Diskuze (3)
Aktuální test zřejmě nejpoužívanějšího rozměru 195/65 R 15 pro většinu octavií, focusů, aster či golfů...

Trh s pneumatikami se pořád vyvíjí, neustále přibývají nové rozměry i značky. Standardní velikosti se ale léta nemění, jednou takovou je 195/65 R 15, kterou známe nejen ze všech tří generací octavie, ale i většiny ostatních kompaktních modelů. Donedávna byly tyto míry standardem i ve střední třídě.

To je dostatečný důvod pro další velký test. Od A jako Avon po Y jako Yokohama, téměř pro každé písmenko existuje výrobce a každý z nich má v nabídce nějaký bestseller. Při anonymním nákupu na volném trhu se snažíme o aktuálnost a musíme občas nakoupené zboží vracet. Trh je totiž zaplaven velkým množstvím neprodaných pneumatik z minulých sezon, kterých se obchodníci snaží zbavit přednostně. Dobře si ohlídejte čtyřmístný kód DOT, podle nějž stáří pneumatiky poznáte, a nepřijímejte pláště starší dvou let, nebo ano, ale s velkou slevou.

Znovu jsme vzali velké množství kandidátů, v tomto případě 50 typů letních pneumatik a 4 celoroční, do velkého měření brzdné dráhy na suchém a mokrém povrchu a podle výsledků této „kvalifikace“ vybrali 15 finalistů pro kompletní test. Etalon pro zastavení ze stokilometrové rychlosti na suchém asfaltu ustavily hodnotou 35,5 m pláště Dunlop Sport BluResponse, na vlhku nastavil laťku Continental se vzorem Conti PremiumContact 5 a brzdnou dráhou 42,5 m. Patnáct plášťů s nejmenším součtem obou brzdných drah postoupilo do dalšího kola...


Kvalifikace pneumatik

Pneumatiky pro sportovní vozy 225/35 R 18

Náš sesterský časopis Auto Bild Sportscars vyzkoušel osm letních nízkoprofilových plášťů rozměru 225/35 R 18 pro sportovní vozy, na testovacích drahách rakouského Wachauringu se proháněla dvě mini ve verzi John Cooper Works o výkonu 155 kW. Konečné výsledky přinesly docela šok – razítko Vynikající si vysloužil i plášť takřka neznámé značky, ačkoli ta jinak patří třetímu největšímu producentovi gum v Jižní Koreji! Nadprůměrně

vyvážený Nexen N 8000 zvládl na výbornou především brzdění, ale zaujal i bočním vedením, reakcí na povely od řízení nebo tichým valením.

Na druhou stranu opět propadl čínský výrobek: Sunew YS 618 při deceleraci na suchu a hlavně mokru pohořel. Ještě více ale zklamala jiná pneumatika: Yokohama Parada Spec-2 z Japonska! Na suchu to ještě šlo, ale na vrstvičce vody byla jen obtížně ovladatelná. Přičemž by vůbec nepomohlo, kdybyste ji obuli i na mnohem méně potentní automobily, než byla zmíněná mini…

Na prvním místě se v konečném hodnocení objevil model Continental SportContact 5, jenž byl bezchybný na mokru a na suchu jen lehce zaváhal při měření vnější hlučnosti. Nabízí precizní řízení a dobrou zpětnou vazbu, ovladatelnost je špičková na obou druzích povrchu.

Stříbrný věnec bralo Pirelli P Zero Nero, zajišťující přesné řízení, progresivní nárůst intenzity odezvy od kol se vzrůstající rychlostí, dobrý komfort valení a nízkou hlučnost – vše korunované nejkratší brzdnou drahou na mokrém asfaltu. Vadil pouze větší valivý odpor, podepisující se na spotřebě.

Pneumatiky pro SUV 235/65 R 17

Jestliže v testu spotovních plášťů se značce Nexen, třetímu největšímu výrobci pneumatik v Jižní Koreji, dařilo, v tomto už její dítě Roadstone Roadian HP na špičku nedosáhlo ani náhodou. Ne že by v terénu neukázalo jisté kvality, ale jakmile se přešlo na mokrý povrch, levný plášť nestačil. Ve všech na jízdní vlastnosti zaměřených testech v této kapitole skončil poslední, takže celkové hodnocení Nevyhovující bylo naší sesterskou redakcí

Auto Bild Allrad uděleno po právu.

Na opačném konci tabulky ale zuřil lítý boj. V ryze off-roadových zkouškách, tedy při měření trakce na trávě, písku, štěrku nebo v blátě bral vítězství pokaždé jiný model, přičemž odstupy byly celkem těsné.

Celkový součet nakonec přinesl prvenství plášti Continental Cross-Contact UHP, jenž na suchu i mokru brzdil nejlépe, zajistil příkladnou ovladatelnost a s výjimkou písku si vedl dobře také na všech druzích nezpevněného povrchu. Průměrná je odolnost proti akvaplaninku v zatáčce.

Druhý Pirelli Scorpion Verde dobře brzdí, je jistý na mokru a nejlepší na blátě. Zaujme také nízkou hlučností. Slabší je záběr na trávě a také komfort valení. Třetí Bridgestone Dueler H/P Sport je vynikající na mokru, dlouho vzdoruje akvaplaninku a dobře brzdí na suchu. Navíc nabízí velmi dobrý komfort. Lepší by mohlo být brzdění na suchu, také valivý odpor je průměrný.

Kompletní text, včetně všech grafů, tabulek, naměřených hodnot a závěrečného hodnocení si přečtete v aktuálním Auto Tipu č. 7/13, který je právě k dostání na stáncích.

Auto Tip Klassik
Diskuze (3)
5. 4. 2013 11:48
Continental
Prekvapil slabsi vyseldok Continetalu 195/65/R15, ked sa nedostal medzi doporucenu 5ku, ale zostal v skupine zvysnych as 10 vyrobcov.
Avatar - Cuba66
5. 4. 2013 10:59
Hankook K425
Tak nevím jak to hodnotí. Koupil jsem si tyhle gumy v rozměru 205/55R16. V testu AutoTipu je vidět, že jsou jedny z nejlepších v brzdění, v ovladatelnosti na vodě, v akvaplaninku jak při jízdě po rovině tak při jízdě v zatáčce atd. Což můžu potvrdit i v mém rozměru. Kde trošku ztrácí je ovladatelnost na suchu, ale upřímně v praxi rozdíl cca 2km/h je zcela mimo mísu, navíc člověk, který si kupuje "eko" gumy (takto prezentované Hankookem) asi nebude jezdit stylem brzda/plyn. Otázkou je, že ztrácí i v životnosti, zajímalo by mě, jak to testují, já tuhle zkušenost nemám...
5. 4. 2013 08:39
Online
Ja to ale chci cist tady online, ne v autotipu...