Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Lexus SC430 - Nenucený talent

Miro Mihalik
Lexus SC430 je vymírající druh auta. Auta, které nekřičí, kolik má koní a jak je rychlé. Ale jeho vzácnost, ticho a uklidňující atmosféra, jsou komodity, které objevíme, až když tu nebude. Proto jsme ho ještě jednou vytáhli na projížďku.

Na slavné Promenade des Anglais na Côte d´Azur by Lexus SC430 určitě nepůsobil tak nepatřičně. A určitě bychom s ním nevzbuzovali takový poprask, jako ve vesničkách táhnoucích se podél staré silnice od Brandýsa na Mladou Boleslav. V jednu chvíli slyšíme řev „to je von“ a místní hospoda se obrací vzhůru nohama. Zájem, který na sebe strhává kupé-kabriolet Lexusu, je snad srovnatelný jen s povykem kolem staršího pána ve stylovém obleku a frajerskou šatkou na krku, který v protisměru chytá bronz v pojízdném soláriu značky Bentley Continental GTC.

Šafránu je více

Přijít na to, proč SC430 ovlivňuje oči jako magnet železné piliny, není složité. Těchto japonských vozů je u nás asi tolik, jako spolehlivě zdokumentovaných přistání létajících talířů. Lexus je však větší exotika. Otáčejí se za ním i jindy flegmatické babičky, děti otevírají pusu a myslím, že jsem viděl nadšeně koukajícího psa. Vsadil bych se, že lepší mobilní marketingový nástroj u nás nejezdí. I růžově lakovaný Hummer H1 působí vedle něj jako pudlík u irského vlkodava. Na auto s datem narození 2001 menší zázrak.

lexus testy kabriolet lexus testy kabriolet
 

Nevšední situace kolem SC430 má i historické pozadí. Když potenciální klientela před lety zaregistrovala Lexus, pořád to pro ně byla velká neznámá. Zákazníci dávali přednost prémiovým německým kabrioletům, které na parkovišti před drahou restaurací nevyvolávaly opovržlivé výrazy. Což s otevřeným Lexusem vyloučit nešlo.

S obrovským reklamním tlakem, jaký si mateřská Toyota může dovolit, se však rozběhla nevídaná masáž image. Najednou všichni věděli, že hybrid rovná se Lexus a Lexus rovná se něco, co válcuje Mercedesy ve Spojených státech. Firma pojmenovaná podle šikovné přesmyčky slova luxus ovšem při propagaci nejmodernějších ekologických aut zapomněla (záměrně?), že má ve svém portfoliu i kupé-kabriolet. Nakonec, vždyť to byl model stavěný hlavně pro Ameriku a čekalo se na nástupce s formálnějším designem, ne? Jenže ono se čeká dodnes a z modelu SC430 se možná stane živá fosílie s logem, které mezičasem „zlidovělo“.

Lexus SC430 se proto stal automobilovým ekvivalentem zapomenutého ročníku značkového vína. Sice se na něj ukazovalo kvůli neobvyklému baroknímu tvaru (někdo neváhal použít i horší slova), ale obzvlášť u Lexusu obal nebyl a není vším.

Přitom si stačí na chvíli sednout v kavárně a zpod slunečníku sledovat, jak po blatnících a jemně zaoblené dlouhé zádi splašeně poskakují paprsky světla. V ten moment vás snadno napadne, že SC připomíná ušlechtilé motorové čluny. Hnědá metalíza by mohla být narážkou na dřevo. A kupředu posunutá kabina, plná světle hnědé kůže a pravých dřevěných doplňků, má prostě duši cestovatele objevujícího horizonty. Dokonce i výdechy na palubní desce, které byly už v první den po uvedení auta zastaralé, dnes rozdmýchávají vzpomínky na dokonalost posuzovanou jiným metrem.

lexus testy kabriolet lexus testy kabriolet
 

Mechanické ticho

Nebýt hybridních systémů Toyoty, ve strojovně byste moc prostoru na modernizaci nenašli. Spoustu koní dnes dokáže nabídnout kde kdo, ale s takovou grácií a tichem, jako cválají ty v Lexusu, byste našli jen v málokterém automobilu. Pobídněte ostrým povelem vidlicový osmiválec s variabilním časováním a velikost stáda shledáte dostatečným (nepřipomíná vám to něco?). Zátah je tak dobrý, že když přesunete páku 6stupňové automatické převodovky z polohy D do sekvenčního režimu, zjistíte, že automat se z místa rozjíždí snad až na čtyřce. Při uvolněné jízdě dokonce nechá elektronika pracovat agregát těsně nad 1000 ot./min.– tolik síly dokáže jeho hedvábně hladký motor vyprodukovat skoro na volnoběhu.

Řazení je tak jemné, že byste mu klidně přenechali kolébání svého dítěte. Změny převodových stupňů zaznamenáte jen při rychlé jízdě s využitím plného potenciálu motoru, a i tehdy dokáže elektronika citlivě snižovat přísun točivého momentu, aby nedocházelo k nevhodnému škubání.

lexus testy kabriolet lexus testy kabriolet
 

Vzduchové pérování, hmotnost skoro 1,8 tuny a dobrá tuhost karoserie je skvělá kombinace na komfortní jízdu, nicméně nejhorší úseky silnic se neobejdou bez chvění sloupku řízení a rámu předního okna. Přesto však Lexus SC430 nepůsobí rozevlátým dojmem, jako jiné kupé-kabriolety nižší cenové kategorie. Do řízení se z nežádoucích pohybů skeletu nepřenáší téměř žádný pohyb, pochopitelně, nepočítejte se zpětnou vazbou nebo snad sportovním řízením. Tlumiče si dokážou při rychlé sekvenci pravých a levých zatáček bez problému uhlídat kontakt, i když se auto více naklání. A pokud byste náhodou někdy spěchali, vězte, že tenhle Lexus lze řídit plynem.

Konečná destinace

Pochybovat o Lexusu SC430 lze jen ve dvou rovinách. Na konci testu nám palubní počítač zobrazil spotřebu 15,2 l/100 km. Musíte však uznat, že pokud řešíte provozní náklady, na tento vůz prostě nemáte. Druhý problém má co dělat s očekáváním, které nám do hlavy natloukly evropské automobilky - že kombinace osmiválcového motoru a kupé-kabrioletu musí být sportovní. Ne že by 6,2 s z 0 na 100 km/h bylo moc, vůbec ne. Lexus ovšem se svou atmosférou, tichem a pohodlím patří k člověku, který má něco za sebou, nepotřebuje se nikam hnát a předvádět se – paradoxně tohle dělá z SC430 blikající neón. Naše dekáda totiž staví na zcela opačných hodnotách a to je největší psychologická překážka, proč si tento Lexus už asi nikdy nevyšlape širší cestu k českým zákazníkům.

lexus testy kabriolet lexus testy kabriolet
 

Posledním pokusem by mohla být cena. Od naší poslední jízdy, kterou jsme absolvovali před rokem, zlevnil plně vybavený SC430 o více než čtvrt milionu. U luxusního a navíc unikátního vozu je tohle špatná vizitka. V Lexusu raději mohli popřemýšlet nad tím, jak ztrátu nenápadně investovat do reklamy. Vždyť hybridy vydělají dost.

První cena vozu 2.199.000,- Kč (SC430, 4,3 V8 (210 kW))
První cena vozu s testovanou motorizací 2.199.000,- Kč (SC430, 4,3 V8 (210 kW))
Základní cena testovaného vozu 2.199.000,- Kč (SC430, 4,3 V8 (210 kW))
Cena testovaného vozu vč. příplatků 2.309.000,- Kč (SC430, 4,3 V8 (210 kW))

Plusy

  • Vytříbená kultivovanost
  • Aerodynamika karoserie
  • Sametový a výkonný motor
  • Komfort povýšený nad sportovností

Minusy

  • Stříbrně lakované plasty v interiéru
  • Jediná motorizace i převodovka
  • Na dlouhé výlety chybí zavazadelník
Miro Mihalik
Lexus SC430
Cena základní sestavy 2 199 000 Kč
Výbava základní sestavy 4 airbagy se samočinnou deaktivací spolujezdcova airbagu prostřednictvím čidla obsazení sedačky, ABS+BAS+TRC+VSC, kožené čalounění, elektricky ovládané a vyhřívané sedačky s pamětí, elektricky nastavitelný volant, posilovač řízení s degresivním účinkem, monitorování tlaku v pneumatikách, mlhovky, elektrická okna a zrcátka, elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko, centrální zamykání na DO, kožený/dřevěný volant, tempomat, dvouzónová automatická klimatizace, audiosystém Mark Levinson 440 W + měnič na 6 CD + 9 repro, 18“ litá kola, samočinná šestistupňová převodovka, adaptivní xenonové světlomety s ostřikovači a světelným senzorem Kč
Cena testované sestavy 2 309 000 Kč
Výbava testované sestavy DVD navigační systém a integrované Bluetooth handsfree (+80.000,-), metalický lak (+30.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4293
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 210 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 419 / 3500 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 16.3 / 8.6 / 11.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 368 / 133
Objem nádrže (l): 75
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1740 / 370
Rozměr pneu: 245/40 R18
Lexus SC430
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4535
b) šířka (mm): 1825
c) výška (mm): 1370
d) rozvor (mm): 2620
e) rozchod vpředu (mm): 1550
f) rozchod vzadu (mm): 1535
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 440 / 680
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 920
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 840
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1240
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 400
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano