TEST Mazda2 1.5 MZR GT - Má máma je motokára

Mazda 2
Mazda 2
Mazda 2
Mazda 2
37 Fotogalerie
Jedovatou zelenou si už stačil vypůjčit akční Yaris, a tak lehká štika v japonském rybníce sází na mimikry. Stříbrných aut není v tomto segmentu mnoho, ale nenechte se oklamat. Tato jedna pětka v karoserii dvojky jede jedna radost.

Druhá dvojka v testu Auto.cz je na pohled nenápadně nudná, ale ve skutečnosti kouzelně zábavná. Pohání ji totiž točivá jedna pětka, která by nejraději roztočila řidiče i s celým autem. Jde jen o to, jestli se necháte vyprovokovat.

Záklek do bloku

…probíhá ještě v naprostém poklidu. Do Mazdy se dostáváme bezklíčovým systémem, který ale k vpuštění do zamčeného auta, vyžaduje pohlazení tlačítka na dveřích. Uvnitř vrcholného modelu s nejsilnějším motorem s dramaticky vypadajícím názvem výbavy (GT), není vlastně žádný výstřelek, který by vás uzemnil nebo naopak vybudil.

Je velká škoda, že se designéři nebo snad rozpočtáři z Hirošimy alespoň v nejdražším výbavovém stupni nenechali unést firemním zoom-zoomem, ve chvíli kdy vytvářeli interiérový layout. Středová konzola s hladkým povrchem z černého plastu přímo volá po některém tuzingovém komponentu. Ergonomicky dokonale situovaná řadicí páka s kůží potaženou hlavicí by taky zasloužila odlišení a o troše ušlechtilé oceli pro pedály snad už ani nemá smysl mluvit.

mazda testy malevozy hothatchmazda testy malevozy hothatch | Zdroj: acz
 

Okem praktika brzy odhalíte, že dioda, kterou je indikována funkce klimatizační jednotky, je tak nevýrazná, že jedině v noci lze pohledem jednoznačně stanovit zda právě chladíte nebo ne. Snad se při nejbližší modelové péči dočkáme lepšího řešení.

Pokud zaklekáte do bloků ve čtyřech, volte správnou konstelaci týmu! Dozadu se O’Nealové nevejdou a už průměrně rostlý muž bude za vzpřímeného posazu podpírat klesající strop nad zadními sedadly. Nad sedákem jsme naměřili jen 900 mm, ve Fabii je o 70 mm více, v Cliu o 30 mm více, ale třeba v Peugeotu 207 na tom budete s 910 mm podobně.

Provokatérka

Drzost, to rozhodně není vlastnost, která patří ke genetické výbavě vozů značky Mazda, a přece nakonec u této nepěkné vlastnosti po úvahách nad charakterem auta skončíte. Může za to dvojka. Její snadné ovládání, perfektní řazení i přímé řízení s optimální zpětnou vazbou jsme chválili už posledně. To ale byla pod kapotou jen obyčejná třináctistovka se 63 kW. Teď máme stokoňové stádo a hmotnost jen o málo vyšší než před dvěma měsíci. Asi si dovedete představit jak to asi jede. Nebo ne? Pak čtěte dál.

mazda testy malevozy hothatchmazda testy malevozy hothatch | Zdroj: acz
 

Vemte si Mini Cooper s nižší pohotovostní hmotností, lehčím motorem a normální karoserií. Zmenšete průměr pneumatik, zabalte to do karoserie bez pruhů a bílých střech a máte to, co jsme dostali my. K filozofii “lepší čas ve zrychlení dostanete když snížíte hmotnost“, které je dodnes věrný Lotus, se Mazda vrátila právě včas. Prvoplánově se nízká hmotnost prodává jako příspěvek k nižší spotřebě, ale člověka za volantem mnohem více bude zajímat, že to taky krááásně jede.

Jednoduše řiditelná dvojka GT má výkonové rezervy, které vás budou pokoušet i při cestě za nákupy. Extrémně těsně nasázené převodové poměry nutí motor k vytáčkám podobným odmlouvání dítek před odpoledním spaním. Malinkatý průměr otáčkoměru navíc zkresluje aktuální používaný režim motoru, takže doporučujeme častější dohled nad tímto ukazatelem. Když budete mít dojem, že to fakt dobře táhne vodspoda, možná už budete blízko k pěti tisícům. Na druhou stranu, žádný otáčkový extrém nečekejte. Kolem šestého tisíce je hrátkám konec a vy se zase můžete bavit řadičkou.

Máte rádi přímé řízení? V této Mazdě si jej užijete ale pro méně zdatné řidičky bude jeho upřímnost snad až přílišná. Stačí méně pozornosti a nechtěný pohyb volantu a vy spolu s autem zatáčíte tak rychle jako snad nikde jinde v této třídě. Je to zábava, ale chce to skutečně řídit a ne jen se vozit.

mazda testy malevozy hothatchmazda testy malevozy hothatch | Zdroj: acz
 

Kolik bere?

Sportování hlavně ve městě něco stojí – lehkost, nelehkost. Když se nebudete příliš krotit, skončíte se spotřebou blízko devíti litrům a o moc lepší to nebude ani na dálnici. Tam zaplatíte za to, že i pětka není vyložený rychloběh. Při stotřicítce se na otáčkoměru zastaví ručka na 4000 ot./min a zvukový doprovod má v té chvíli celkem vysoké grády. Spotřeba bude jistě přes 8 l/100 km. Úspornou jízdou lze odběr snížit, ale na rekordy jsou tu přeci jen dostupnější třináctistovky. GéTéčko si i při konstantní rychlosti 100 km/h řekne o 6 l/100 km.

Zdá se vám nejrychlejší dvojka příliš obyčejná? Máte pravdu, není to hot-hatch o kterém máte mívat mokré sny, ale vyzkoušejte ji, a její cenovka začínající čtyřkou se stane cílovou částkou vašich spořících účtů.

Související články:

Test Mazda2 1.3 MZR (63 kW) - Jako pírko

První cena vozu269.900,-Kč (1.3 MZR (55 kW), CE)
První cena vozu s testovanou motorizací434.900,-Kč (1.5 MZR (76 kW), GT)
Základní cena testovaného vozu 434.900,-Kč (1.5 MZR (76 kW), GT)
Cena testovaného vozu vč. příplatků446.200,-Kč (1.5 MZR (76 kW), GT)

Plusy

  • tichý a silný motor
  • precizní řazení, velmi dobré brzdy, přímé řízení s optimálním posilovačem
  • velmi dobré jízdní vlastnosti
  • nízký vnitřní hluk
  • nízká pohotovostní hmotnost

Minusy

  • zpřevodování nejvyššího rychlostního stupně
  • omezený komfort při jízdě na nerovném povrchu
  • nedostupné podélné nastavení volantu