Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mazda3 vs. BMW1 vs. Audi A3 - souboj sportovců (srovnávací test)

Libor Zezulka
Museli jsme vybrat automobily, jež dokáží čelit odvážnému designu i koncepci hatchbacku s pohonem zadních kol - BMW 1. Porada netrvala dlouho. Po krátké debatě bylo rozhodnuto. Souboj sportovně střižených hatchbacků svede kromě BMW 116i také...

V nižší střední třídě to vře. Generační obměna postihla všechny důležité modely jako Audi A3, VW Golf či Ford Focus, navíc se objevili noví konkurenti jako Kia Cerato. V našem srovnávacím testu jsme proti sobě postavili tři soky, kteří si rádi říkají sportovní hatchbacky. Kolik adrenalinových zážitků poskytuje BMW 1, Audi A3 a Mazda3 zjišťovala polovina redakce Auto.cz.

Když se řekne srovnávací test, představí si většina českých novinářů automobily B segmentu, nižší střední třídy a třídy střední. Málokoho napadne srovnání Ferrari Modena a Lamborghini Gallardo, přestože považuje motoristický žurnalista svezení takovým bourákem za vrchol kariéry. Při vybírání vozů na český srovnávací test hrají hlavní roli tabulky prodejů, jež vydávají nekompromisní svědectví.

V ČR se ročně prodá cca 150 000 osobních automobilů, z nichž většinu tvoří malé vozy a nižší střední třída. Právě segment nižší střední třídy prošel v posledních měsících dokonalou obměnou, s pátým pokračováním golfu nejdříve přispěchal Volkswagen, Opel tradičně kontroval novou Astrou. Ozvala se také korejská Kia s novým Ceratem, Chevrolet s modelem Lacetti a Mazda ukázala náhradu 323F - odvážnou trojku.

Už dříve vstoupilo na horkou půdu nižší střední třídy nové Audi A3, na platformě Mazdy3 vyrostlo i Volvo S40, BMW šokovalo novou jedničkou, Mercedes tasil nové „áčko“ a konečně, spíše cenou než rozměry znepříjemnila život všem protivníkům nová Škoda Octavia. Tím samozřejmě výčet vozů nekončí, kromě žhavých novinek si můžete stále pořídit např. Fiat Stilo, Alfu Romeo 147, Peugeot 307, Renault Mégane a další.

Přetlak modelů v nižší střední třídě umožňuje vytváření jakýchsi frakcí, což znamená, že se vozy uvnitř segmentu něčím odlišují. Zatímco Kia Cerato a Peugeot 307 sází spíše na komfort, Audi A3, Alfa Romeo 147, BMW 1 či Mazda3 vábí sportovněji založené řidiče. S tímto zjištěním jsme usedali za kulatý redakční stůl, abychom vybrali tři, respektive dva vozy, které se zúčastní srovnávacího testu a postaví se novému BMW 1.

Museli jsme vybrat automobily, jež dokáží čelit odvážnému designu i koncepci hatchbacku s pohonem zadních kol. Porada netrvala dlouho. Po krátké debatě a mávání papíry bylo rozhodnuto. Souboj sportovně střižených hatchbacků svede kromě BMW 1 také Audi A3 (Sportback se v době konání testu ještě neprodával) a Mazda3.

Design: dvakrát revoluce, jednou evoluce

audi bmw mazda testy nizsistredni srovnavacitesty audi bmw mazda testy nizsistredni srovnavacitesty

Správně bychom asi měli začít a zároveň skončit větou: Hodnocení designu není objektivní, ale subjektivní a závisí na osobním vkusu. Kdybychom chtěli totéž říci srozumitelněji, prohlásili bychom, že někdo má rád holky a jiný zase vdolky, že někdo upřednostňuje extravaganci, jiný nachází zalíbení v klasických tvarech. S tím, že se každému zamlouvá něco jiného, souhlasíme, hodnotit design přesto budeme.

BMW1

„Tý vole, to je nová jednička,“ křičel na kamaráda zjevně školou povinný hoch. „To je nové BMW? Můžu si sednout za volant,“ tázal se podnikatel, který nám zatarasil cestu na parkovišti. „Das ist BMW 1,“ vysvětloval svoji partnerce...zřejmě turista. Co myslíte, nezaslouží si takový zájem ocenění? My si myslíme, že určitě. Je jasné, že nadšení časem vyprchá, odvážný přístup však zůstane navždy zapsán v análech.

A BMW si historický zápis zaslouží. Jedničkou totiž pokračuje proces aplikace moderního designu na důležité modely automobilky z Mnichova a zároveň proces utváření nového směru v designu vozů tentokrát nižší střední třídy. Ať už se nám BMW 1 zamlouvá či nikoliv , musíme uznat, že dokonale vyčnívá v zástupu „normálních“ hatchů a dokáže na ulici zaujmout i člověka, který nepozná rozdíl mezi kombi a MPV.

Za svoji odlišnost a nonkonformní vzezření si jednička zaslouží ocenění a možná i titul vítěze kategorie designu. Jistě se najde celá řada kritických hlasů, které ji odsunou na opačný konec startovního pole, my ovšem BMW 1 přisuzujeme prvenství. Za odvážnost a zvláštní krásu.

Mazda3

Ani Mazda3 se nemá za co stydět. Japonský výrobce znovu dokázal, že mu nečiní problém popustit uzdu fantazie a vytvořit automobil, který útočí na city. Zejména přední část nepostrádá dynamický nádech, sportovní střih zaznamenáte i zboku. Jen zezadu jsme nemohli přijít trojce na chuť. Každopádně za pestrou směsicí většinou líbivých tvarů udělujeme Mazdě3 pochvalu a přidáváme povzbuzení - jen tak dál.

Audi A3

Mohlo by se zdát, že vedle novátorského přístupu Mazdy a BMW vyzní důraz na pozvolnou evoluci designu takřka směšně. Není tomu tak. Ačkoliv jsme na prvních snímcích hledali rozdíly mezi novou a starou A3 lupou, dnes jich vidíme desítky. K odlišení přitom stačilo několik promyšlených tahů. Vnější oblé tvary nahradily ostřejší hrany, agresivněji se tváří přední i zadní světlomety. Celkově Audi A3 charakterizuje jednoduchý design spojující dynamiku, eleganci a sportovní ambice. Proto A3 nikdy neurazí.

Výsledek: 1. místo: BMW1, 2. místo: Mazda3 a Audi A3

Zpracování interiéru: kvalita především

BMW 1

audi bmw mazda testy nizsistredni srovnavacitesty audi bmw mazda testy nizsistredni srovnavacitesty

Konečně pořádný bavorák, blesklo nám hlavou, když jsme poprvé otevřeli dveře bavoráku a zkoumali zraky palubní desku. Naše nadšení sice vzápětí ochladilo provedení některých prvků a přemíra plastů na dveřích, pozitivní dojmy plynoucí z kvalitně slícované a hezky tvarované palubní desky ovšem převážily. Kvitujeme s povděkem, že BMW zapracovalo na provedení a odstranilo některé neduhy moderní palubní desky z řady 5.

Jednička se může konečně pochlubit velmi pohlednou palubkou, která svými tvary připomíná řadu 5, ale mírně natočenou středovou konzolou i starou dobrou trojku a trochu také X5. Spojení několika druhů plastů vytváří zajímavou členitost, všechny prvky přitom dokonale lícují, na nerovnostech jsme nezaslechli žádné nežádoucí zvuky. Tradiční přehlednost a vynikající ergonomii předali jedničce starší sourozenci.

Ovládání na středové konzole je intuitivní, s nastavením jsme neměli problémy u rádia ani klimatizace. Bezchybná sedadla jsou u BMW standardem, proto nás překvapilo, že se jednička vydala vlastní cestou. Na křesla z trojky rychle zapomeňte, sedadla v jedničce postrádají jejich šířku i délku. Těsný posez může někomu znepříjemňovat život, na druhou stranu sedadla potěší optimální měkkostí a slušným bočním vedením.

Audi A3

audi bmw mazda testy nizsistredni srovnavacitesty audi bmw mazda testy nizsistredni srovnavacitesty

Zpracování i tvary palubní desky v Audi A3 vypadají proti extravaganci z jedničky více obyčejně, i plasty nevykazují na první, druhý i třetí pohled takový stupeň kvality jako u BMW. Na druhou stranu jsme nenarazili uvnitř A3 na rozpory, všechny prvky dokonale ladí, vzhled dveří odpovídá vzhledu palubní desky. Mírně pórovitý černý plast se v A3 bohužel nepříjemně leskne.

Slícování plastových částí však nemá chybu a přestože jsme stejně hodnotili slícování v BMW1, nachází se Audi A3 ještě výše. Středová konzola verze Attraction nezáří v noci tisíci tlačítky (jako vyšší verze), a proto si v přehlednosti a jednoduchosti nezadá s BMW1. Ovládání klimatizace i rádia rovněž za jedničkou nezaostává, snad jen rádio potřebuje v bavoráku méně pohybů než v A3.

Sedadla nelze než chválit. Optimální měkkostí, dostatečnou délkou i šířkou sedáku, nevtíravým bočním vedením opěradla a jednoduchým systémem výškového nastavení (pumpování místo systému „nadzvedávání“ u BMW 1) přesně odpovídají dokonalému sezení. Široká a dlouhá loketní opěrka pozitivní dojmy umocňuje.

Mazda3

audi bmw mazda testy nizsistredni srovnavacitesty audi bmw mazda testy nizsistredni srovnavacitesty

Mazda3 se v testech blýskla nejen dynamickým exteriérem a silnými jízdními vlastnosti, ale i kvalitním interiérem. V našem srovnávacím testu měla dokázat, že kvalita dostačuje na německé premianty. Zvládla to? Upřímně řečeno nezklamala, ale ani neoslnila. Kvalita plastů a jejich zpracování představuje v nižší střední třídě jednoznačně nadprůměr, v přímém srovnání s BMW 1 a Audi A3 ovšem zaostává.

V interiéru sice nenaleznete žádné přehmaty, v porovnání s německými konkurenty přesto nepůsobí deska luxusně a na nerovných českých vozovkách tu a tam zaskřípe. Ergonomii chápe japonský výrobce jinak než výrobci němečtí, na středové konzole posázené tlačítky jsme se nemohli chvíli zorientovat. Ovládání přístrojů, ať hovoříme o rádiu nebo klimatizaci, je ze všech nejsložitější.

Sedadla připomínají kvalitou Audi A3.

Jelikož jsou měkčí, poskytují větší komfort sezení, navíc neztrácí nic ze své sportovnosti a potěší i dostatečně dlouhým sedákem a příjemně tvarovaným opěradlem.

Výsledek: 1. místo: BMW 1 a Audi A3, 2. místo: Mazda3

Prostornost interiéru: japonská převaha

Mazda3

Znějící fanfáry doprovází nejprostornější interiér ze všech protivníků. Ani dynamická karoserie nezabránila Mazdě, aby strhla vítězství na svou stranu. Interiér vozu hýčká posádku nadbytkem místa v oblasti hlavy, ramen i dostatečným prostorem v oblasti kolen. Veliký rozvor sice dráždí fantazii a vzbuzuje předpoklad extrémního prostoru na zadních sedadlech, realita je však jiná.

Velmi příjemné je sezení na zadních sedadlech, dostatečná rezerva umožňuje pohodlné usazení i vysokých pasažérů. Zavazadlovým prostorem s objemem 360 litrů se řadí Mazda 3 na první místo v žebříčku, čímž podporuje celkové vítězství v této důležité kategorii.

BMW 1

Až doposud se BMW 1 proplétalo srovnávacím testem s jistotou vítěze a dokazovalo, že chce patřit mezi premianty segmentu. První vážnější zakolísání přichází v kategorii věnované vnitřnímu prostoru. V BMW 1 zkrátka není místa nazbyt. Pokud pomineme názor, že bavorák schválně vytvořil sportovně vyhlížející automobil s těsným vnitřním prostorem, zůstane nám vůz, jehož vnitřní prostor se nemůže s konkurenty měřit.

Místo neschází pasažérům s výškou cca 185 cm v oblasti kolen, ale výrazně chybí v oblasti hlavy a dokonce i ramen. Přístup na zadní sedadla navíc znesnadňuje bezkonkurenčně nejmenší vstupní otvor (berme v této kategorii jako konkurenta pětidveřový Sportback). Ani zavazadlový prostor nebude chloubou BMW1, hodnota 330 litrů řadí jedničku za Mazdu3 a Audi A3.

Audi A3

Přestože bychom měli poměřovat interiér verze Sportback, přistoupili jsme z výše zmíněných důvodů k hodnocení interiéru třídveřové A3. Hned v úvodu musíme Audi pochválit, že dokázalo výborně zužitkovat vnitřní prostor a vytěžit z rozvoru 2578 mm nové platformy maximum. Protáhlá karoserie zabraňuje kontaktu hlavy se střechou, na nedostatek prostoru si nebude stěžovat ani 185 cm vysoký pasažér.

V oblasti kolen panuje podobná situace, i když rozdíl mezi A3 a BMW 1 není propastný. V oblasti ramen místo neschází, vstupní otvor není možné v tomto případě porovnávat, neboť hovoříme o třídveřové verzi (nastupování nicméně není obtížné). Objemem zavazadlového prostoru překonává Audi A3 pouze BMW1.

Výsledek: 1. Mazda3, 2. místo: Audi A3, 3. místo: BMW 1

Motor: (ne)rovný boj

Jako motorizaci testovaných vozů jsme vybrali zážehovou jednotku s objemem 1.6. Přestože se automobily nabízejí i se silnějšími motory, rozhodli jsme vyzkoušet potenciál hatchbacků se základním motorem, který nalezne v České repulibce pravděpodobně nejvíce zájemců. Vzhledem k omezené délce trvání testu jsme však nemohli objektivně posoudit spotřebu motorů.

Mazda3

Druhý triumf v našem srovnávacím testu vybojovala pro Mazdu3 zážehová jednotka 1.6 s proměnným časováním ventilů, výkonem 77 kW při 6000 ot./min a točivým momentem 145 Nm při 4000 ot./min. Papírové hodnoty sice nevypadají ve srovnání s konkurencí zajímavě, například takové BMW disponuje výkonem ještě o 8 kW větším. Praxe nicméně ukázala, že 8 kW navíc nemusí nutně znamenat lepší výsledek.

Zážehový agregát se svými 77 kW uděluje Mazdě3 velmi slušnou dynamiku, auto s ním dokáže uhánět skutečně svižně. Velikým kladem jednotky je, že táhne slušně odspodu, není proto nutné točit vysoké otáčky. To neznamená, že si jednotka s vysokými otáčkami nerozumí, právě naopak. Jako všechny motory s proměnným časováním ventilů se i 1.6 od Mazdy ochotně vytáčí a ve vyšších otáčkách chytá druhý dech.

Odhlučnění sice nepatří na absolutní vrchol, mezi nadprůměrné agregáty však zcela určitě. Pozitivní roli sehrává v případě Mazdy3 i samotný zvuk motoru, který v nízkých otáčkách není takřka slyšet, ale ve vysokých otáčkách dostává sportovní charakteristiku.

Audi A3

Ani se nám nechce věřit, že benzínový motor s objemem 1.6 l, dvěma ventily na válec, výkonem 75 kW při 5600 ot./min a točivým momentem 148 Nm při 3800 ot./min. stále pohání vozy koncernu Volkswagen. Konstrukčně se jedná o starý motor (i když je celohliníkové konstrukce a plní EU 4), který stále více či méně úspěšně konkuruje nejnovějším benzínovým jednotkám ostatních značek a zastupuje v nabídce VW levnou alternativu moderní 1.6 FSI.

V porovnání s Mazdou táhne tato 1.6 hůře v nízkých otáčkách a začíná nabírat na síle v otáčkách vysokých. Dynamická jízda a předjíždění vyžaduje časté řazení. Odhlučnění v nízkých otáčkách připomíná Mazdu3, A3 propouští do interiéru možná ještě méně hluku. V otáčkách vysokých se situace obrací. Zatímco A3 obyčejně mechanicky křičí, Mazda3 má sportovní zvuk.

BMW1

První kilometr za volantem BMW1 stačil, abychom poznali, že bavorská 1.6 s proměnným časováním ventilů, výkonem 85 kW při 6000 ot./min. a točivým momentem 150 Nm při 4300 ot./min. není ideální motorizací. Vynikající podvozek zvládá rozmary motoru s obrovskou rezervou a naznačuje řidiči, že zvládne daleko víc. Na obranu jednotky je potřeba říci, že v době konání testu měla za sebou pouhých 800 kilometrů a čekala tedy na probuzení.

Kvůli syrovosti motoru a částečně i zpřevodování se jedničce nechtělo z místa, tah v nízkých otáčkách za moc nestál, s rostoucími otáčkami se naštěstí situace mírně zlepšovala. V oblasti maximálního kroutícího momentu a výkonu bylo patrné, že potenciál jednotce neschází a dalších několik stovek kilometrů na kontě dynamiku jízdy patrně zlepší. Pokud se tak stane, předběhne bavorská 1.6 německou jednotku a zařadí se těsně za 1.6 japonskou.

Výsledek: 1. místo: Mazda3, 2. místo: Audi A3 a BMW 1

Jízdní vlastnosti: komfort i zábava

audi bmw mazda testy nizsistredni srovnavacitesty audi bmw mazda testy nizsistredni srovnavacitesty

BMW 1

Mnichovské podvozky ještě nikdy nezklamaly a tentokrát tomu není jinak. Motor umístěný za přední nápravou a zadní hnaná kola dokáží zázraky, s jedničkou si na cestě užíváte, dokud v nádrží zbývá poslední kapka benzínu. Na suchém povrchu BMW1 perfektně sedí, při prudké změně směru jízdy se chová, jakoby se nic nestalo. Bez naklánění a ustřelování zádě pouze ochotně plní vaše pokyny. Prostě maximální zábava.

Jistý podvozek doplňuje přesné řízení a sportovněji naladěný posilovač, jež dokonale informuje o dění na vozovce. Sportovní tuhost typická pro všechny modely s modrobílou vrtulí ve znaku se přenesla i na řazení a pedály. Vzdálenosti mezi jednotlivými rychlostními stupni jsou krátké a řazení přesné, nicméně tuhé. Zadní náhon si bohužel příliš neužijete v zimě, a to zejména v horských oblastech se souvislou sněhovou pokrývkou.

Audi A3

Přestože není s Audi A3 taková zábava jako s BMW 1, za volantem se nudit rozhodně nebudete. A3 výborně sedí na cestě, přirozenou nedotáčivost nicméně projevuje dříve, než BMW 1 přetáčivost. Dynamická jízda zvedá hladinu adrenalinu v krvi, A3 se nechce pustit cesty a v zatáčkách neprojevuje sebemenší náznak nejistoty. Podvozek představuje ideální kompromis mezi sportovní tuhostí a měkkým komfortem. Pocity za volantem trochu devalvuje příliš silný a nekomunikativní posilovač řízení, situaci naštěstí zachraňují skvělé brzdy a velmi přesné řazení s jemným chodem.

Mazda3

Platforma společná pro Mazdu3, Volvo S40 a Focus C-Max se velmi povedla, což postupně zjistili všichni novináři a následně zákazníci. Jízdní vlastnosti všech vyjmenovaných vozů jsou označovány za velmi dobré, ale častěji vynikající, skvělé či úžasné. V Mazdě3 se platforma projevuje tvrdším naladěním a jistým vedením stopy v zatáčkách. Proti svým konkurentům se Mazda3 trochu naklání a na zvlněných cestách i pohupuje. Při ostré jízdě nicméně zůstává dlouho neutrální a překonává v tomto Audi A3. Řízení svou přesnosti odpovídá BMW 1, přesností řazení se zase vyrovná Audi A3.

Výsledek: 1. místo: BMW1, 2. místo: Mazda3 a Audi A3

Ceny a výbavy: za image se platí

Pro cenové srovnání jsme vybrali nejnižší stupeň výbavy. Pokud některý vůz disponuje v základní výbavě položkou kterou jiný vůz nemá, položku jsme připočítali ze seznamu příplatkové výbavy, je-li to možné.

BMW1

6 airbagů, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, ABS s EBV, DSC, posilovač řízení, palubní počítač, elektrická okna vpředu, dělené zadní opěradlo, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, ISOFIX (+ 3 280).

Cena: 618 280 Kč

Audi A3

4 airbagy (okenní airbagy + 14 207), centrální zamykání s dálkovým ovládáním, ABS s EBV, ESP (+ 17 212), posilovač řízení, palubní počítač (+ 6 466), elektrická okna vpředu, dělené zadní opěradlo, ISOFIX (+ 2 595).

Cena: 594 014 Kč

Mazda3

6 airbagů, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, ABS s EBV, ESP (není možno objednat, standard ve verzi Touring), posilovač řízení, palubní počítač, elektrická okna vpředu, dělené zadní opěradlo, ISOFIX.

Cena: 469 900 Kč

Vítězové a poražení?

Není nic těžšího, než určit vítěze srovnávacího testu, když vlastně nikdo s převahou nevyhrál . Jednoznačného vítěze nemáme proto, že každý automobil nabízí něco zvláštního, něco typického, co jeho konkurenti nenabízí. Zatímco tedy BMW1 šokuje designem a vábí precizně zpracovaným, nicméně těsným interiérem a vynikajícími jízdními vlastnosti, Mazda3 sází na prostornost, technicky vyspělý, živý motor a sportovně-komfortním podvozkem. Audi A3 stojí mezi BMW 1 a Mazdou3, když disponuje prostorným interiérem, velikým zavazadlovým prostorem a spíše sportovním projevem na cestě. Může to znít zvláštně, ale ať koupíte Mazdu, Audi nebo BMW, neprohloupíte. Všechny vozy jsou kvalitní a celkově svého majitele sportovně povozí.

Libor Zezulka
Model BMW 1 Audi A3 Mazda3
Motor
Typ motoru: zážehový zážehový zážehový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 2 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1596 1595 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 6000 75 / 5600 77 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 150 / 4300 - 4300 148 / 3800 - 3800 145 / 4000 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200 185 182
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.8 11.9 11
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.5 / 5.9 / 7.5 9.7 / 5.6 / 7.1 9.3 / 6 / 7.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 330 / 1150 350 / 1100 360 / 1202
Objem nádrže (l): 50 55 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1205 / 500 1205 / 560 1185 / 510
BMW 1
Audi A3
Mazda3
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4227 4203 4420
b) šířka (mm): 1751 1765 1755
c) výška (mm): 1430 1421 1465
d) rozvor (mm): 2660 2578 2640
e) rozchod vpředu (mm): 1494 1536 1530
f) rozchod vzadu (mm): 1497 1517 1515
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 940 / 1170 830 / 1060 880 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 500 / 740 690 / 920 740 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980 990 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940 950 980
k) šířka vpředu (mm): 1440 1390 1400
l) šířka vzadu (mm): 1420 1340 1390
délka sedáku vpředu (mm): 510 520 550
délka sedáku vzadu (mm): 480 510 540
výška opěradla vpředu (mm): 650 580 560
výška opěradla vzadu (mm): 680 570 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano ano ano